Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

4281/6611 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seuraillut keskustelua aktiivisesti, mutta jostain syystä viestini eivät ole tulleet perille.

Olen tosi pahoillani Tähti, toivon tosi kovasti teille plussaa ❤

Muille tsemppiä piinailuun ja yritykseen!

Itselläni eka kierto venyi 8 päivää yli.. tein jo pari testiäkin vaikka muita oireita ei ollut. Kaikki oli negoja ja lopulta menkat alkoi. Nyt toka kierto ja aletaan lähestyä ovista, kp 11/33. En aio vielä tässä kierrossa tikuttaa ovista, eli pitää yrittää talletella usein ja luottaa siihen 😊

4282/6611 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persilja, samaa kokemusta ovulaatiotikuista. Ilmeisesti LH-piikin voi tosi helposti missata, kun se voi mennä niin nopeasti. Mä olen kaksi kiertoa tikuttanut, toisella sain lähes tasavahvat samaan aikaan limojen kanssa, toisella kertaa melko vahvoja, mutta ei lähelläkään tasavahvoja ja siitä kierrosta tuli tärppi (joka tosin meni kesken). Nyt en ole viitsinyt tikutella, kun sain siitä ehkä enemmän stressiä kuin hyötyä. Limojen seuraaminen tuntuu mulle paremmalta. Eli ihan hyvin voit ovuloida.

Se eilinen harmaa läntti testissä muuten oli nyt aamulla ihan hailura vaaleanpunainen viiva. Vielä tosin niin hailura, etten edes miehelle kehdannut näyttää, ois vaan nauranut. Mutta seuraillaan... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
4283/6611 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heleena kirjoitti:

Nyt aika lailla ärsyttää.. Itsellä kun on ollut melko lailla tarkka kierto (30-31pv) iäisyyden ja nyt sitten alkoi keho temppuilla kun yritys alkanut. Viime kuussa siis menkat alkoi yllättäen dpo 9, kp 25 ihan puskista. Nyt on menossa jo kp 34, (dpo 15/16)eikä mekkoja näy! Testi puhdas nega. Fiilis on kyllä hämmentynyt ja pelokas, Johan se on toi ikä, mikä laittaa kapuloita rattaisiin. Vai voisiko olla tuo painon pudotus syynä..? Aloin nyt syödä tota gelee royalea ja macaa. En tiedä onko hyötyä, mutta ainakin henkisesti. Pääsisipä nyt uuteen kiertoon ja tilanne normalisoituisi. Anteeksi aamunegatiivisuus, ehkä tästä vielä mieli kirkastuu.. Miehelle en viitsi valittaa, kun se on niin kovin huoleton tässä asiassa.

Heleena, mulla toi Maca aiheutti hirveitä kiertohäiriöitä, vuoto lisääntyi, kierrot lyheni ja tiputteli kesken kierron. Pari kuukautta testasin, heti kun lopetin palautui kierto normaaliksi. Voisko sulla liittyä siihen?

♥️♥️♥️

4284/6611 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottavaa tämä raastava vauvakuume🙈 ei auta yhtään, että kaveri sai just tänään vauvan❤️Oon onnellinen hänen puolesta ja samalla oma vauvakuume vaan nousee. Ei tähän auta yhtään sekään, että ovulaatiota ei tässä kierrossa edes ollut. Ehkä vielä jonain päivänä sitten🤔 onneks voi kaverin vauvaa käydä ihastelemassa ja nostattamassa kuumetta😅

4285/6611 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa uusille😊

Voi kumpa saatais niitä plussa uutisia pian ❤️Ollut hiljaista taas sillä saralla 🤔

Eipä mitään uutta omassa tilanteessa 😔

Ensi viikolla lääkäri jälleen, saa nähdä mitä siellä sanotaan, mahdollisesti kuvaus (magneetti) edessä, tosin jos jostain kumman syystä olisin raskaana niin tehdäänkö kuvauksia sitten. Oon saanut niistä ristiriitaista tietoa 🤔

Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20

4286/6611 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki kanssakuumeilijat! Ja onnea kaikille vauvaa toivoville.

Olen jo jonkin aikaa seuraillut keskusteluanne. Täytyy myöntää, että melkoista sanahelinää nämä termistöt mitä keskustelussa vilisee. Lääkkeitä, hoitoja, lyhenteitä, en taida ymmärtää puoliakaan? :o Löytyykö jostakin sanakirja vauvaa yrittävälle? Mukava olisi ymmärtää mitä kaikkea tähän voi liittyä, kun ei se itsestään selvää ole, että raskaus onnistuu.

Meillä on "yrityspuuhat" vasta alkamassa. Olemme vuosia haaveilleet mieheni kanssa perheenlisäyksestä, mutta erinäisten syiden vuoksi haavetta on toistaiseksi lykätty. Nyt tilanne on sellainen, että vauva olisi tervetullut - jos on tullakseen. Yrittämään lähdemme rennoin mielin. Itselläni on terveyshaasteita jotka saattavat hedelmällisyyteen vaikuttaa, mutta hoitava lääkäri näytti vihreää valoa yrittämisen suhteen. Turha siis stressata etukäteen! Saako hypätä keskusteluun mukaan?

Voisin heti alkuun kysyä teiltä, että voiko hormonikierukan poiston jälkeen ryhtyä heti yrityspuuhiin? Hoitaja mainitsi, että yhdet menkat olisi hyvä odottaa poiston jälkeen, jotta mahdollisesti tärpätessä olisi laskettua aikaa helpompi laskea. Kierukan poistatin vastikään ja nyt alkoi vuoto. Jossakin puhutaan tyhjennysvuodosta, jossakin kuukautisista. Mistä tiedän kummasta on kyse? Kierukka oli minulla parisen vuotta ja sinä aikana ei ollut vuotoja ollenkaan.

28v. Ehkäisy jätetty pois 07/2020.
Ensimmäinen lapsi haaveissa.

4287/6611 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistin kuvan ja kommentin, kun hailuraviiva ei näkynyt kuvassa.

Pari n30 ja m40, esikoinen syntynyt 2017. Pikkusisaruksen yritys alkanut 2/2020.

4288/6611 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeekö kukaan väriä? Testinä First Response, näyttää herkästi myös kemialliset... Testaan uudestaan parin päivän päästä, jos menkat ei ala.

Pari n30 ja m40, esikoinen syntynyt 2017. Pikkusisaruksen yritys alkanut 2/2020.

4289/6611 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, on niin huono kuva että mielikuvituksella saa ehkä harmaan viivan aikaan. 😂 Palaan asiaan kun jotain kerrottavaa on.

4290/6611 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilonainkeri kirjoitti:

Se eilinen harmaa läntti testissä muuten oli nyt aamulla ihan hailura vaaleanpunainen viiva. Vielä tosin niin hailura, etten edes miehelle kehdannut näyttää, ois vaan nauranut. Mutta seuraillaan... 

Mulla oli maaliskuussa puolikas haalea viiva, joka testin kuivuttua oli kokonainen. Eka ajattelin että kyseessä oli virheellinen testi, kun seuraava testi parin päivän päästä oli nega. Myöhemmin mietin, että olisko ollut kemiallinen, ja hormonia kerennyt tulla vain tosi vähän. Mulla se puolikas viiva oli heti tosin punertava.

4291/6611 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dpo ~11 tai ~12 (en tikuttanut ovulaatiota) iltapäivällä. Ihan hyvältä vaikuttaa, toivotaan että tarraa kiinni ja menkat ei ala. Lämmöt on ollut reilusti koholla ja ihan pientä menkkajomotusta on ollut varmaan viikon verran. Nännit vähän arat, mutta rinnat normisti ennen menkkoja paljon pahemmat. Aika jänniä aikoja! Tsemppiä kaikille muillekin. ❤️

4292/6611 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiiina kyllä siinä vähän näkyy kun zoomaa. Palaa asiaan parin päivän päästä!

4293/6611 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilijarouva kirjoitti:

Olen jo jonkin aikaa seuraillut keskusteluanne. Täytyy myöntää, että melkoista sanahelinää nämä termistöt mitä keskustelussa vilisee. Lääkkeitä, hoitoja, lyhenteitä, en taida ymmärtää puoliakaan? :o Löytyykö jostakin sanakirja vauvaa yrittävälle? Mukava olisi ymmärtää mitä kaikkea tähän voi liittyä, kun ei se itsestään selvää ole, että raskaus onnistuu.

Meillä on "yrityspuuhat" vasta alkamassa. Olemme vuosia haaveilleet mieheni kanssa perheenlisäyksestä, mutta erinäisten syiden vuoksi haavetta on toistaiseksi lykätty. Nyt tilanne on sellainen, että vauva olisi tervetullut - jos on tullakseen. Yrittämään lähdemme rennoin mielin. Itselläni on terveyshaasteita jotka saattavat hedelmällisyyteen vaikuttaa, mutta hoitava lääkäri näytti vihreää valoa yrittämisen suhteen. Turha siis stressata etukäteen! Saako hypätä keskusteluun mukaan?

Voisin heti alkuun kysyä teiltä, että voiko hormonikierukan poiston jälkeen ryhtyä heti yrityspuuhiin? Hoitaja mainitsi, että yhdet menkat olisi hyvä odottaa poiston jälkeen, jotta mahdollisesti tärpätessä olisi laskettua aikaa helpompi laskea. Kierukan poistatin vastikään ja nyt alkoi vuoto. Jossakin puhutaan tyhjennysvuodosta, jossakin kuukautisista. Mistä tiedän kummasta on kyse? Kierukka oli minulla parisen vuotta ja sinä aikana ei ollut vuotoja ollenkaan.

- Teretulemast! Googlailemalla löytyy lyhenteille selityksiä ja esimerkiksi oheisessa linkissä on avattu yleisimpiä "vauvaslangitermejä": https://www.vau.fi/vauva/vauvan-hoito/vauvapalstaslangia/

Itse lainasin myös kirjastosta Satu Lindholmin kirjan "Projekti vauva", joka on lapsettomuustarinan lisäksi myös tietopaketti hedelmällisyydestä. Joku tällä palstalla suosittelisi sitä.

Ymmärrän hoitajan kommentin kierukan poistoon liittyen (helpompi laskea raskauden alku). Uskoisin, että tällä tarkoitetaan nimenomaan menkkoja, jonkinlainen tyhjennysvuotohan sulla voi alkaa aika pian kierukan poiston jälkeen, ja toistaalta menkkojen alkamiseen voi mennä pitkäänkin.

Mä olen vakaasti sitä mieltä, että jokaisen raskaudesta haaveilevan tulisi lopettaa hormonaalinen ehkäisy hyvissä ajoin ennen vauvatoiveita. Olisi niin paljon helpompaa, jos sen kropan toiminnan tuntisi paremmin. Itsehän lopetin minipillerit kesäkuun alussa ja hitto soikoon kun oon niin pihalla omasta kehostani yli vuosikymmenen hormonaalisen ehkäisyn jälkeen. Tuntuu typerältä, että lähes kolmikymppisenä googlailen, että mitä kaikkea niihin PMS-oireisiin oikein kuului ja mitkä ovatkaan raskausoireet ja miten nämä kaksi eroavat toisistaan. Mulla oli heti kesäkuun alussa lyhyt parin päivän tyhjennysvuoto. Pari viikkoa siitä olin havaitsevinani ovislimoja, mutta lopulta mun menkat alkoi vasta reilu kolme viikkoa näiden limojen jälkeen (ymmärtääkseni menkkojen pitäisi alkaa noin pari viikkoa ovislimoista, eli ilmeisesti mun limat ei kuitenkaan liittyneet ovulaatioon). Ennen kuin vuoto alkoi yritin sitten tulkita, että oliko mun tuntemani oireet sitten menkkoihin vai raskauteen liittyviä (olivat siis menkkaoireita, onneksi seuraavalla kerralla tiedän paremmin). Noh, tyytyväinen silti olen, että vuoto alkoi, tässä kierrossa alan varmaan tikuttelemaan.

Kolmenkympin kieppeillä oleva pariskunta haaveilee toisesta lapsesta. Ensimmäisestä kierrosta tärppäsi ja nyt toivotaan, että tuleva syyskuinen pysyisi mukana kyydissä.

Esikoisen yritys aloitettiin keväällä 2020. Epäonnea kohdattiin sen jälkeen kahdesti. Elävä ja terve vauva saatiin syliin 5/22 🤍.

4294/6611 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilijarouva kirjoitti:

Me aloitettiin yritys heti huhtikuussa samassa kierrossa kun missä kierukka poistettiin. Tärppi ei ole käynyt vielä.

4295/6611 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilonainkerin testissä näkyy selvät 2 viivaa❤️

Niiiinan testissä en kyllä näe 🤔

Kiiko minulla oireet vaihdellut eri kierroissa ja välillä tuntuu olevan samanlaisia kun raskausoireet ja silti menkat alkaneet 🤔 Yksi mikä ollut joka kierto niin todella kipeät rinnat, nyt tässä kierrossa vain hieman arat 🤔

Viime kierroissa seurasin lämpöjä ja kohdunnapukkaa, ei niistä tullut kyllä yhtään viisaammaksi 😅

4296/6611 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persilja kirjoitti:

-- Samaistun kyllä myös vähän noihin fiiliksiin, että vaikka on todella onnellinen ihan kaikista vauvauutisista, niin jossakin takaraivossa on myös ihan pieni harmitus siitä kun muut saa vauvoja ja itse joutuu vielä odottamaan. Meilläkin lähipiirissä todella monia vauvauutisia ollut tämän vuoden aikana, ja olen ihan äärettömän onnellinen jokaisesta pienestä vauvasta joka lähipiiriin syntyy, mutta kyllähän sitä kovasti omankin pikkuisen haluaisi ❤️ --

- Itse kuulen vauvauutisia nyt kyllä joka tuutista. Perjantaina oli sukujuhlat, jossa eräs nainen ilmoitti raskaudestaan, ja eilen selvisi, että meille on töissä tulossa parillekin työkaverille perheenlisäystä jne. Lisäksi musta tuntuu, että blogimaailmassa kaikki ovat just nyt raskaana (Linda Juhola, Alexa Dagmar, Wtd-Nata, Start living your best life-Elisa, fitnessmaailman Oona Tolppanen jnejne).

Sikäli ei pitäisi olla yllättävää, että about kolmikymppiset naiset lapsia saavat, mutta kyllähän sitä jotenkin toivoisi että ihan liikaa iloisia uutisia ei muille tule ennenkuin itsellä tärppää. Miten sitä onkaan niin itsekäs? Eihän muiden vauvat ole kuitenkaan itseltä pois. Vielä ei lapsettomaksi jääminen pelota, mutta olen valmistautunut että yrityksessä voi kestää pidempäänkin. Mun eräs typerä pelkoni on, että joku tuttava on mua ennen raskaana ja "varastaa" mun vauvalle tarkoitetun nimen. Vaikka eihän mulla edes ole yhtä ja ainoaa nimisuosikkia vaan potentiaalisia nimivaihoehtoja riittää useammallekin kuin itsellä on lapsilukumäärän osalta edes haaveissa. Ikävää huomata omaavansa tällaisia itsekeskeisiä ajatuksia. Onko kellään vinkkiä miten näistä pääsee eroon?

Kolmenkympin kieppeillä oleva pariskunta haaveilee toisesta lapsesta. Ensimmäisestä kierrosta tärppäsi ja nyt toivotaan, että tuleva syyskuinen pysyisi mukana kyydissä.

Esikoisen yritys aloitettiin keväällä 2020. Epäonnea kohdattiin sen jälkeen kahdesti. Elävä ja terve vauva saatiin syliin 5/22 🤍.

4297/6611 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neiti kesäheinä kirjoitti:

-- Kiiko minulla oireet vaihdellut eri kierroissa ja välillä tuntuu olevan samanlaisia kun raskausoireet ja silti menkat alkaneet 🤔 Yksi mikä ollut joka kierto niin todella kipeät rinnat, nyt tässä kierrossa vain hieman arat 🤔

Viime kierroissa seurasin lämpöjä ja kohdunnapukkaa, ei niistä tullut kyllä yhtään viisaammaksi 😅

- Lämpömittari on otettu jo esille, toistaiseksi en ole vielä kuitenkaan oppinut rutiinia, eli unohdan mittauksen useammin kuin muistan 😅. Miten tuo kohdunnapukan seuraaminen tapahtuu? Laitat sormet päivittäin sisälle ja tunnustelet? Pitäisikö ovulaation lähestyessä havaita jonkinlainen ero esim kudoksen pehmeydessä vai miten homma toimii? Muistan joskus lukeneeni, että osat seurailevat tätä, mutta mitä nyt pikaisesti yritin googlettaa niin en omilla hakusanoillani löytänyt mitään fiksua aiheeseen liittyen.

4298/6611 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiiko kirjoitti:

Neiti kesäheinä kirjoitti:

-- Kiiko minulla oireet vaihdellut eri kierroissa ja välillä tuntuu olevan samanlaisia kun raskausoireet ja silti menkat alkaneet 🤔 Yksi mikä ollut joka kierto niin todella kipeät rinnat, nyt tässä kierrossa vain hieman arat 🤔

- Lämpömittari on otettu jo esille, toistaiseksi en ole vielä kuitenkaan oppinut rutiinia, eli unohdan mittauksen useammin kuin muistan 😅. Miten tuo kohdunnapukan seuraaminen tapahtuu? Laitat sormet päivittäin sisälle ja tunnustelet? Pitäisikö ovulaation lähestyessä havaita jonkinlainen ero esim kudoksen pehmeydessä vai miten homma toimii? Muistan joskus lukeneeni, että osat seurailevat tätä, mutta mitä nyt pikaisesti yritin googlettaa niin en omilla hakusanoillani löytänyt mitään fiksua aiheeseen liittyen.

Täällä tais olla Ärrä (nimimerkki) joka oli enemmänkin tutkaillut kohdunnapukka asiaa.

Itse tunnustelin lähinnä loppu kierrossa, on tosin haastavaa löytää. Jossain sanottiin että kannattaa kokeilla iltaisin. Pitäisi olla kova ja kiinni jos raskaana ja pehmeä ja aukinainen menkkojen alkaessa. Jostain vaan luin niinkin että kaikilla ei napukka toimisi noin 🤔 Itse huomasin viimeksi että napukka oli kova ovulaation jälkeen ja menkkoja edeltävänä päivänä oli jo selvästi pehmeämpi. Niin kun jo aiemmin kirjoitin niin en tullut kovinkaan viisaaksi näistä tutkimuksista.

4299/6611 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilonainkeri kirjoitti:

Dpo ~11 tai ~12 (en tikuttanut ovulaatiota) iltapäivällä. Ihan hyvältä vaikuttaa, toivotaan että tarraa kiinni ja menkat ei ala. Lämmöt on ollut reilusti koholla ja ihan pientä menkkajomotusta on ollut varmaan viikon verran. Nännit vähän arat, mutta rinnat normisti ennen menkkoja paljon pahemmat. Aika jänniä aikoja! Tsemppiä kaikille muillekin. ❤️

Ilonainkeri, varovaiset onnittelut!💖👍🎶🎶🎶🎶

Hyvältä tuo testi näyttää💋❤

Tähtitaivas☆

4300/6611 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiiko kirjoitti:

Sikäli ei pitäisi olla yllättävää, että about kolmikymppiset naiset lapsia saavat, mutta kyllähän sitä jotenkin toivoisi että ihan liikaa iloisia uutisia ei muille tule ennenkuin itsellä tärppää. Miten sitä onkaan niin itsekäs? Eihän muiden vauvat ole kuitenkaan itseltä pois. Vielä ei lapsettomaksi jääminen pelota, mutta olen valmistautunut että yrityksessä voi kestää pidempäänkin. Mun eräs typerä pelkoni on, että joku tuttava on mua ennen raskaana ja "varastaa" mun vauvalle tarkoitetun nimen. Vaikka eihän mulla edes ole yhtä ja ainoaa nimisuosikkia vaan potentiaalisia nimivaihoehtoja riittää useammallekin kuin itsellä on lapsilukumäärän osalta edes haaveissa. Ikävää huomata omaavansa tällaisia itsekeskeisiä ajatuksia. Onko kellään vinkkiä miten näistä pääsee eroon?

Kiiko, lohdutus❤🤗 Anna asian olla, lapsi tulee, kun on tullakseen... Meillehän kävi näin....sukuun tuli lapsia muilta sukulaisilta ennen meitä ja ne lapset veivät kaikki paikat isovanhempien sydämestä....

No sitten kävi kuitenkin niin onnellisesti, että kun lopultakin saimme oman lapsen, niin lapsi oli jo niin supertoivottu kaikkien puolesta, (että tuleeko sitä lasta meille koskaan), niin meidän ihana pienokainen on nyt tässä ottanut aivan oman paikkansa lapsikatraassa.....

Tämä suvun pienin lapsi on vähän, kuin mennyt muiden ohitse, koska on vielä niin pieni ja ihanan suloinen❤ Osaa myös hurmata muutoinkin, koska on niin hyvä juttelemaan ja diplomaattinen charmatti tapaus❤

Lapsi on meille erityinen, koska on ainokainen❤....ja syntynyt esikoisena, iltatähden sijaan. Musta tuntuis, että saisivat nyt sukulaiset pitää näppinsä vähän paremmin kurissa....meidän pienokainen, kun vetää pisteet kotiin ihan liiankin kympillä🤣

Toivon, että Kiiko saisit lohdutusta tästä mitä kirjoitan👍💋 Elämää ei voi hallita, se vaan tapahtuu - syntymä ja poismeno....

Nopeaa plussaa sinne!❤👍🎶🎶🎶🎶🎶

Tähtitaivas☆