Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Tryout kirjoitti:
Huoh, kp27 menossa ja rusehtavaa pukkaa.. Menkkojen alkaminen flo'n mukaan vasta ti. Ihmeen lyhyt kierto tulossa mikä on ihan jees mutta harmittaa kun ei taaskaan tullut mitään. Olen ollut viime aikoina tosi itkuinen muutenkin eli kilpparin kanssa taas menossa varmaan ihan metsään. En vaan jaksaisi enää. 😭
Portland, mitäs teille?
No itse asiassa lähes tismalleen sama tilanne 😟. Pari tuntia sitten huomasin pikkareissa vähän rusehtavaa. Sattui olemaan vaaleat pöksyt, muuten olisi voinut mennä ohi kun ei pyyhkiessä kuitenkaan tullut mitään. Nyt kp25 ja dpo ehkä 10. Jätin yhden testipäivän välistä, joka luultavasti oli ovulaatioplussapäivä ja unohdin myös merkata ylös mikä päivä se oli ✌️.
Mutta, rusehtavaa vuotoa jo nyt täsmäisi minun tyypillisen "4-5 päivää tiputtelua ennen menkkoja"-tyyliin ja menkat alkaisivat siten kp28-29. Pientä menkkajomoakin on.
Sain toiselta lääkäriltä Lugesteron-reseptin tiputtelua varten, mutten vielä ottanut sitä tähän kiertoon. Pelottaa hiukan työntää kehoon keltarauhashormonia kun sama aine minipillereissä tekee minut hulluksi ahdistuksesta. Mutta kaipa minä kokeilen sitä sit seuraavassa kierrossa. Sellainen meille nyt lähes varmasti tulee. Yk20 olisi sit kivan juhlallinen tärppikierto...
Hirveästi tsemppiä sinne ❤️
N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.
Huomenta vaan kaikille😊
Eilen ne kuukautiset sitten alkoi, kierukka siis poistettiin tiistaina. En tiedä onko nää nyt sellaiset ihan oikeet kuukautiset vai vaan joku välivuoto, mutta ainakin ihan samoilta näyttää kuin mitä mulla on ollut ennen kierukkaa. Kierukan aikaan mulla ei ollu kuukautisia ollenkaan, mikä oli aivan ihanaa👌🏻✌🏻 Mä nyt kuitenkin meen siinä uskossa että nää on ne, ja lasken sen mukaan mun kiertoa. Aikaisempaa kiertoo en muista kun siitä on jo lähes 10 vuotta aikaa🙈
N 39 M 26
💙05/2010
💙06/2021
Pauluskainen kirjoitti:
Huomenta vaan kaikillee😊
Eilen ne kuukautiset sitten alkoi, kierukka siis poistettiin tiistaina. En tiedä onko nää nyt sellaiset ihan oikeet kuukautiset vai vaan joku välivuoto, mutta ainakin ihan samoilta näyttää kuin mitä mulla on ollut ennen kierukkaa. Kierukan aikaan mulla ei ollu kuukautisia ollenkaan, mikä oli aivan ihanaa👌🏻✌🏻 Mä nyt kuitenkin meen siinä uskossa että nää on ne, ja lasken sen mukaan mun kiertoa. Aikaisempaa kiertoo en muista kun siitä on jo lähes 10 vuotta aikaa🙈
Minulla oli jonkinlaiset kuukautiset kierukan aikana. Ja poiston jälkeen ekat kuukautiset oli todella kivuliaat ja runsaat, mikään side ei meinannut riittää. Joka kuukausi on edelleen pari päivää tosi runsasta vuotoa ja kipuja riittää,ei ehkä niin kurjat kun ne ekat oli.
Kierukan poiston teki gynekologi ja muutenkin oon säännöllisesti käynyt gynellä. Poiston yhteydessä vaan toivotti onnea yritykseen, ei sen kummemmin kommentoinut koko asiaa.
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Portland, mulla oli samat mietteet kun terot sain. Pelkäsin niitä aloittaa kun pillerit aikanaan teki minusta aivan sekopäisen seinille hyppijän. Yllätykseksi terot ei aiheuttanutkaan mitään psyykkisiä oireita, pahoinvointia ja rintojen turpoamista kyllä.
Ja tiputtelu mulla jäi jo ekan kuurin myötä, pari olematonta tuhrupäivää oli ennen menkkoja, mutta niistä en enää huolissani ollut.
Mustikkainen, meillä ei siis ole lapsettomuusklinikkaa lähimailla.
Tuhruttelu alkoi dpo 12 ja jatkui pari päivää ja tänään sitten dpo 14 kääntyi odotetusti kp1. Kierto oli nyt vaan 25 päivää mutta Flon tilastoja katsottuna tuollaisia on joskus vaikka yleisin lieneekin se 26-28 päivää mulla.
Tervetuloa uusille 🤗 ja tsemppiä piinailijoille 👍🧡
Musta tuntuu että oon viimeiset 3-4kk elänyt ja hengittänyt vaan tätä yritystä ja oireita jne. Nyt tuntuu että on aika heittäytyä kesälomalle myös yrittämisestä. Kaikki tikut on siis hankkimatta enkä meinaa pissata mihinkään kippoon 😅 tuskin mitenkään taka-alalle saan tungettua esim sitä, että missä kierron vaiheessa ollaan mutta yritän parhaani ainakin. Enkä usko että meille kävisi se klassinen, eli kun lopetat yrittämisen niin tärppää..pyh. Sitä tapahtuu vain muille, ei minun elämässä 😅🤔 pääkoppa tarvii nyt vaan pienen nollauksen ja rentoutumisen ☺️🧡
N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22
Joo, kyllä se on niin että ei ovulaatiota tässä kierrossa😔 jos siis noihin tikkuihin uskoo...
Nyt jo pelkään, että kuukautisetkin muuttuvat epäsäännöllisiks🤔koska hormonitoiminta varmaan vielä hakee paikkaansa
Kiitos teille, jotka vastasitte siihen oviskysymykseen. Jospa ensi kuussa olis jo ovulaatio🤔🙂
Chard, ei meilläkään ole tässä kaupungissa yksityistä lapsettomuusklinikkaa, mutta tehtiin reissu isompaan kaupunkiin jossa mies kävi hoitamassa näyteasian aamulla ja vietettiin kiva reissupäivä sitten samalla 😅 Ja tosiaan jos ei olisi omatoimisesti yksityisen gynen kehoituksesta käynyt, niin julkiselta puolelta olisivat vain ohjanneet joko Helsinkiin tai Jyväskylään näytteenantoon yksityiselle, kun ei täällä tuppukylässä ole siihen mahdollisuutta. Jos joudumme inseminaatioon tai ivf:n niin nekin sitten Helsingissä tapahtuu, toki lähetteellä julkiselle. Mutta pointtina se että lähetteellä ei tee mitään tuossa miehen näyteasiassa ellei ole omassa hoitopaikassa näytettä mahdollista antaa - silloinhan ne tekevät ns. pyynnön näytteen analysoinnista sinne labraan.
Dpo6, ei mitään normaalista poikkeavia tuntemuksia. Nännikipu taas helpottanut ja kohdun seudulla pistelyä ajoittain. Odotellaan, odotellaan..
Pahoittelen, mulla ei oikein riitä paukkuja tänne. Nega testattu ja menkkoja odottelen... Pieni toivo elää aina vuodon alkuun asti, mutta valmistaudun pettymykseen.
Parempaa tuuria ja jaksamista teille. ❤️
Pari n30 ja m40, esikoinen syntynyt 2017. Pikkusisaruksen yritys alkanut 2/2020.
Neiti kesäheinä kirjoitti:
Pauluskainen kirjoitti:
Huomenta vaan kaikillee😊
Eilen ne kuukautiset sitten alkoi, kierukka siis poistettiin tiistaina. En tiedä onko nää nyt sellaiset ihan oikeet kuukautiset vai vaan joku välivuoto, mutta ainakin ihan samoilta näyttää kuin mitä mulla on ollut ennen kierukkaa. Kierukan aikaan mulla ei ollu kuukautisia ollenkaan, mikä oli aivan ihanaa👌🏻✌🏻 Mä nyt kuitenkin meen siinä uskossa että nää on ne, ja lasken sen mukaan mun kiertoa. Aikaisempaa kiertoo en muista kun siitä on jo lähes 10 vuotta aikaa🙈Minulla oli jonkinlaiset kuukautiset kierukan aikana. Ja poiston jälkeen ekat kuukautiset oli todella kivuliaat ja runsaat, mikään side ei meinannut riittää. Joka kuukausi on edelleen pari päivää tosi runsasta vuotoa ja kipuja riittää,ei ehkä niin kurjat kun ne ekat oli.
Kierukan poiston teki gynekologi ja muutenkin oon säännöllisesti käynyt gynellä. Poiston yhteydessä vaan toivotti onnea yritykseen, ei sen kummemmin kommentoinut koko asiaa.
Mulla oli aikoinaan kuukautiset tosi pienet ja vain 3-4 päivää.. ensimmäinen päivä aina niin että tarvitsin kunnon suojaa mutta muut päivät meni tiputteluna. Sempä takia nyt ajattelin että nää vois olla ihan normi menkat kun ihan samanlaiset. Kivuista oon kärsiny vain ensimmäisinä vuosina kun menkat alkoi..
joo, mullakin poisti kierukan gynekologi neuvolan puolelta. Sanoi vaan että raskaaksi voi tulla heti jos hyvä säkä käy😬 ja kuukautiset tulee jossakin vaiheessa..
N 39 M 26
💙05/2010
💙06/2021
Halti, mitä sulle kuuluu?
Mä sain letrot syötyä, loppuviikosta ultra niin näkee onko ne tehonnut. Odottavan aika on pitkä...
Beibiätulille kyselit jo muutama päivä sitten, että kuinka nopeasti on alkanut tyhjennysvuoto terojen jälkeen. Mulla meni 3 päivää :)
23 v. / Ensimmäinen toiveissa, yritys aloitettu 11/19 / PCOS.
Löysin tämän ketjun vasta nyt...
Me ollaan miehen kanssa yritetty nyt aktiivisesti helmikuusta asti, mutta ei vaan tärppää. Kierto on säännöllinen.
Felcitas mainostaa kovasti hedelmällisyysneuvolaa, onko teillä kokemuksia tästä? Vai kannattaako ottaa käyttöön vain ovistestit?
N23 ja M28, yritetty 2/2020
Täällä kp30 ja rusehtavaa vuotoa tullut useamman päivän, menkat pitäisi alkaa tänään. Onpa meitä monta samassa tilanteessa. Tein testin vaikka vannoin etten tee yhtään herkkää testiä jo viime ti-ke ja negoja näytti (tietenkin). Niin tuli itkut itkettyä jo silloin ja nyt sellainen olo, että alkaisi jo ja pääsisi uuteen yritykseen.
Tämä kierto on oireiden osalta ollut kyllä runsas, jäätävät tissikivut, alavatsan elohiiret ja nippailut alavatsassa, väsymystä.
Käyttäjä34947 jos teillä ei ole ollut ovistestejä käytössä niin ehdottomasti kannattaa ottaa käyttöön.
Voi kiitos kysymästä, Momonen! Meillä on käynnissä ovulaation induktiokierto nro 3. Taannoin kirjoittelin myöhässä olevista menkoista ja negoista raskaustesteistä. Menkat alkoi sitten lopulta, aivan järjettömän runsaina (mulla on yleensä niukat) ja ennätyksellisen kipeinä. Olisko siinä ollut sitten jotain yritystä, joka ei kuitenkaan ollut jatkokelpoinen. Nyt on menossa kp 13. Kp kympin kontrolliultrassa follit oli letrojen jälkeen varsin maltillisen kokoisia, joten pitää taas kypsytellä Gonal-F- pistoksilla. Myöskään limakalvo ei ollut paksuuntunut, joten käytössä on myös Estradot- laastari. Huomenna on uusi ultra, josta tulee varmaan taas Ovitrelle- irroituspistos kotiintuomisiksi.
Viime aikoina olen taistellut itseni kanssa siitä, että annanko mieleni vajota lapsettomuuden synkkyyteen vai saanko pidettyä itseni kiinni ajatuksessa siitä, että on ihan normaalia, ettei raskaus ala heti. Meillähän on tavallaan menossa vasta yk 3, koska vaikka raskaus on ollut toivottua viime marraskuulta, en todennäköisesti ovuloinut ennen hoitoja ollenkaan (tai mahdollisesti kerran), eli ei raskautuminen olisi ollut edes mahdollista. Mutta vaikka nyt ollaan tavallaan vasta alussa yrityksessä, koen sen silti aika raskaaksi. Jatkuva lääkärissä ravaaminen, aikataulujen sovittaminen niin, että kaikki lääkkeet saa pistettyä, voimakas huonovointisuus Letroista jne. Ja ilmeisesti tuo Estradot kuivattaa limakalvoja niin järjettömästi, että silmät sattuu avata aamuisin ja mikä mukavinta, yhdyntä kirvelee voimakkaasti.
Liityin Simpukan lapsitoive- ryhmään, mutta en ole ihan varma, että oliko se hyvä idea. Toisaalta on ihana lukea, että muillakaan ei ole helppoa, mutta suurimmalla osalla on toooodella paljon vaikeampaa ja se luo epätoivoa siitä, että miten tässä maailmassa kukaan voi raskautua, kun edes lukuisat alkioidensiirrot yms. eivät auta. Ja sitten taas kaupungilla kulkiessani ja näitä asioita vatvoessani pysähdyn miettimään, että joka ikinen ihminen siitä ihmismassasta on saanut alkunsa onnistuneesta raskaudesta. Ei hitto mitä vastakohtia.
Pahoittelut tästä vuodatuksesta. Josko joku saisi tästä edes vertaistukea tai voisi samaistua!
31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.
Mitä kuuluu Lumokeijulle? Toivottavasti hyvää ❤️
Laskujeni mukaan minulla menossa kp 22/28. Kaikki päivät samanlaisia, odottaa vaan parempaa huomista kipujen osalta.
Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin ❤️
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Minäkin suosittelen ovistestien hankkimista. Olisi kyllä itsellä mennyt varmaan monesti ihan metsään omat arviot jos olisi vain oireiden perusteella mennyt. Minulla kaikenlaisia nippailuja pitlin kiertoa. Nyt tässä ja edellisessä kierrossa tullut sekeät ovislimat ja siitä päivän päästä plussa.
Tsempit kaikille! Halti on varmasti hankalaa sovitella kaikki aikataulut yhteen ja siitä tulee vielä lisää stressiä jo muuten stressaavaan tilanteeseen. Minulla on ensi viikolla gyne että saisin edes ihan perus ultran tehtyä. Päädyin ottamaan kokonaisen päivän töistä vapaata kun ei löytyny sopivaa aikaa.
Haluaisiko kukaan jakaa neuvoja vielä ovulaatioon liittyen. Minulla oli siis clearbluen digitaalinen ovistesti positiivinen kp13 illalla, kp14 aamulla ja kp14 illalla. Jokaisessa tikussa oli tasavahvat viivat kun otin tikun ulos siitä laitteesta. Onkohan minulla tänään dpo1 vai dpo 0. Vai ehkä sitä on mahdoton tietää.
Pysyyköhän lh hormoni vielä ylhäällä oviksen jälkeen vähän aikaa?
Minun mielestä kp 14 on ollut dpo - 1, ja kp 15 olisi ollut dpo 0, kun lh huippu voi näkyä 48 tuntiakin.
Korjatkaa jos järkeilen väärin. Minulla ovisplussa muuttuu negaksi vuorokauden sisällä, eli en usko että oviksen aikaan tai jälkeen enää näkyisi positiivisena 🤔 (tai ainakaan minulla ei näy)
Kiitos Äitykkä! Tänään siis kp 15 ja ehkä tänään on siis ovulaatiopäivä. Paitsi eilen oli kyllä vihlailuja ja tänään ei mitään tuntemuksia. Vaikea sitä on kai tietää tämän tarkemmin. No nyt on kuitenkin piinapäivät edessä. Toivotaan plussaa meille kaikille 🤗
Täälläkin ehkä lämpöjen mukaan dpo 2 / kp 23. Ounastelin ovulaatiota tuntemusten perusteella kp 15-16. Onneksi ei lopetettu talletteluja siihen. Luulisi että kohdun limakalvo on ehtinyt paksuuntua mukavasti tällaisen myöhäisen ovulaation vuoksi. Vihdoin pääsen minäkin piinailemaan :). Alkoi jo usko loppua koko kiertoon. Jee!
Piipari, juuri noin. Ovulaatio tapahtuu 24-36 tunnin kuluttua lh-huipusta... Tosin olen lukenut myös että ovis voi olla jo 12 tunnin päästäkin. Ja munasolu taas on sen 24h valmis hedelmöittymään irrottuaan.
Otollisimmat päivät on pari päivää ennen ovista ja sitten vielä päivä oviksen jälkeen.
Täällä tasainen elo jatkuu ja meidän the päivät on nyt taas takanapäin. Rakkautta onkin ollut viikon aikana sitä kivuliasta ovispäivää lukuunottamatta joka päivä 🙈 mutta keulimaan ei auta lähteä, jos ei tähdet ole kohdillaan niin kohti kuukautisia taas mennään, terot alkaa maanantaina. Mutta ompahan nautiskeltu 🥰