Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Heii, yritystä muutamia kiertoja, nyt kuitenkin kp 27/30.. Oviksen oletettuna (kp 18 sovelluksen mukaan) päivänä hommailtu + kp 10,15,16.. Ostin ovistikut kp21 seuraavaa kiertoa varten mutta päätin kokeilla muuten vaan.. Positiivinen tuli. Tunsin kuitenkin selvän oviksen melkein kp 12.. Ja ovislimat 12-18..olisko toi plussa ollut mahd. Raskaus plussa.. Toiveajattelua.. Noh huomenna testaan ihan aidolla testillä. Pitäis näkyä jo :) tsemppiä kaikille. Onpa sekava teksti
Kiitos tsempistä Äitykkä-77 ja toivottavasti siun raskaus edennyt hyvin ❤️
Käyttäjä32421 pidän peukkuja, että saat plussan 👍🏻😊
Äsken tuli tippa verta pyyhittäessä wc:ssä käydessä, on se kumma jos nyt alkaakin kuukautiset kauan kadoksissa olleet ja just kun olen saanut pienen toivon raskaudesta. Toki alkuraskaudessa normaalia muutama pisara, mut voi että sanon minä 😂 Mitä tämä kroppa vielä keksii.
Huomenna viisaampia. Aamulla uuden raskaustestin teen ja toivon hartaasti vahvistunutta plussaa sekä tämän "vuodon" olleen jotain muuta. Se oli tosi hailua, vaaleanpunaista eikä siis mitään menkkamaisia kiputuntemuksia 🤷♀️
Kiitos Nemi, täällä vahvasti raskaus etenee. Sain "riesakseni" joka raskaudessa esiintyneen vaivan...minulle tulee "kipua" otsaan ja silmiin kun menen saunaan/pesen kasvoja lämpimällä vedellä. Tämä on aina jatkunut läpi raskauden ja häviää synnytyksen jälkeen.
Hieman hirvittää että tuleeko viime raskaudessa vaivannut rannekanavaoireyhtymä palaamaan, se oli viheliäinen vaiva ja yöt jouduin käyttämään lastoja käsissäni.
Hiljakseen mennään eteenpäin, esimiehelle jo kerroin asiasta kun hän kyseli muutenkin että palaanko vanhempainvapaan jälkeen töihin vai jäänkö hoitovapaalle ja kuinka pitkäksi aikaa. Muutoin tietää vain tyttäreni.
Täällä käyn aktiivisesti lukemassa teidän muiden kuulumisia ja jännäilen puolestanne. Paljon pyörin nyt tuolla vau.fi foorumilla kirjoittelemassa.
Paljon plussatuulia loppuvuoteen ja vielä myötäisempiä hönkäyksiä vuodelle 2020 ❤️
Äitykkä-77 kirjoitti:
Kiitos Nemi, täällä vahvasti raskaus etenee. Sain "riesakseni" joka raskaudessa esiintyneen vaivan...minulle tulee "kipua" otsaan ja silmiin kun menen saunaan/pesen kasvoja lämpimällä vedellä. Tämä on aina jatkunut läpi raskauden ja häviää synnytyksen jälkeen.
Hieman hirvittää että tuleeko viime raskaudessa vaivannut rannekanavaoireyhtymä palaamaan, se oli viheliäinen vaiva ja yöt jouduin käyttämään lastoja käsissäni.Hiljakseen mennään eteenpäin, esimiehelle jo kerroin asiasta kun hän kyseli muutenkin että palaanko vanhempainvapaan jälkeen töihin vai jäänkö hoitovapaalle ja kuinka pitkäksi aikaa. Muutoin tietää vain tyttäreni.
Täällä käyn aktiivisesti lukemassa teidän muiden kuulumisia ja jännäilen puolestanne. Paljon pyörin nyt tuolla vau.fi foorumilla kirjoittelemassa.
Paljon plussatuulia loppuvuoteen ja vielä myötäisempiä hönkäyksiä vuodelle 2020 ❤️
Mukava kuulla uutisia, olen todella onnellinen puolestasi ja nuo "vaivat" varmaan kärsii kun tietää pienen ihmeen olevan kasvamassa 😊 Vaikka eihän ne ole kivoja ne kivut ja kolotukset.
Tuo miun kuva ja kommentti aika reippaasti miinusta kerää, ymmärrän toki että se on hyvin hailakka ja monelle nega. Itselle se on se pienen toiveen jyvä ❤️
Nonni. Pieni toive tulikin menkoiks mut hei ei se mitään, nyt jos se kierto lähtis palaamaan normaaliksi eikä tarvinnu hakee lääkäristä apua 😊 Tää on tämmöistä vauvakuumeen pyörteissä kun jokaisen viivapaikankin toivoo plussaksi kääntyvän 😅
Mut tästä hyvä jatkaa, nyt siis kp 1 ja yk2 käyntiin 👍🏻
Hei! Uusi tällä palstalla ilmottautuu! Ikää 33, samoin avomies. Jätettiin kondomi pois käytös tä,ihan vaan koska se on veemäinen😬 Joten lapsi saa tulla jos on tullakseen. Nyt eka täys kierto ilman ehkäisyä ja kp 27 meneillään. Viikon ajan ollu rinnat kipeät ja tosi turvonneet, tärppäsiköhän jo ekalla kierrolla! Nenä ollut myös ihan tukossa ja nukuttanut huonosti, näistä ei toki tiiä mitä oireita ovat..Testiä en tohi vielä tehä, oottelen kierronloppumispäivää ja teen sitten jos ei näy menkkoja. Mutta isäntäkin ihastellut turvonneita rintoja, joten ihan normaaliakaan ei ole! Jännän äärellä..
Esikoinen toiveissa meillä 34-vuotiailla.
Moikka taas! (olen käyttäjä 32421) Eilen testasin illalla eli 9dpo (kp26) pregcheckin 25 herkkyydellä.. Nega oli. Jotain roskishaamua luulin näkeväni. Joo tiedän, ihan turha testailla näin aikaisin ja vielä iltapissasta mutta olen ihan malttamaton😅ootan nyt vielä pari pv ennen uutta testiä .. Menkkojen pitäis alkaa 31 pv.. Ois ihan kiva ennen uv kuitenkin tietää niin osaa sitten turvallisesti juhlia.. Nännit ovat olleet arat ja joitain nippailuja/elohiiri alavatsassa oikealla.. Myös tunteet pinnassa ja todella herkkä kaikesta. Olen kyllä tunteikas muutenkin.
Kiitos Nemi! ❤️ Oikein toivoisin, että joitain "selkeitä" oireita, kuten tippa haaleaa verta pyyhkiessä tulisi.. Jos siis jäisi siihen. On kuitenkin todella yleistä toi kiinnittymisvuoto. Herättäisi toivoa varsinkin, jos ei ole mitään "välivuotoja" ennen ollut. Mutta tässä kierrossa toivottavasti nappaa🥰
Itse käytän maca jauhetta lisänä, syön myös paljon kasviksia ja hedelmiä. Jotenkin on vaan sellainen tunne, että nyt on raskaana. Ei se tosin mitään vielä tarkoita, sillä ei ole eka kerta😅
Nemi: ihailen sun positiivista asennetta.
Huhhuh mikä vauvakuume ja ovulaatio pitäisi ehkä olla tuossa 7.1 kohdalla jos kierto olisi normaali. Ei mitään hajua kyllä ku viisi vuotta oli kierukka ja ennen sitäkin oli tosi epäsäännölliset. Asia vaikeuttaa reissutöitä tekevä mies.
Sukkis88 kirjoitti:
Nemi: ihailen sun positiivista asennetta.
Huhhuh mikä vauvakuume ja ovulaatio pitäisi ehkä olla tuossa 7.1 kohdalla jos kierto olisi normaali. Ei mitään hajua kyllä ku viisi vuotta oli kierukka ja ennen sitäkin oli tosi epäsäännölliset. Asia vaikeuttaa reissutöitä tekevä mies.
Ei tässä vielä hätiä kun alussa tämä yritys, positiivisuus vois alkaa olemaan koetuksella jos ei vuodessa pientä näy 😅 Mutta ihana sinä, kiitos ❤️
Täälläkin ovulaation ajankohta olisi 10.1. tienoilla (jos siis olisi 28pv kierto ja kaikki menisi tämän mukaan) ja jos jaksan tikutella ovista niin teen, löytyy kaapista kymmenkunta näitäkin.
Tsemppiä sinulle kiertoon ja toivon jokaiselle paljon plussatuulia vuoden lopulle sekä tulevalle vuodelle 2020, jospa olisi meidän vuosi! 🌬️👣💙
Hei kaikille! Lukaisin keskustelun läpi, siirryn tuolta aikaisemmasta Toiveena vauva -ryhmästä tähän kun se juna on mennyt jo.
Taustoistani: 6kk sitten jätetty e-pillerit pois, esikoinen toiveissa. Minä 28v, mies 30v. Kuukautiskierrot eivät ole luonnollisesti lähteneet rullaamaan, pisin kierto ollut 60 päivää. Gyne ultrannut pariin otteeseen ja monirakkulaiset munasarjat todettu, myös muina pcos-oireina kuukautiskierron häiriöt, ovuloimattomuus, finnit, karvoitus lisääntynyt... Sain Terolutit käyttöön kiertojen säännöllistämiseen ja kohta alkaa kolmas Terolut-kuuri. Ovulaatiota en ole saanut bongattua puolen vuoden aikana kertaakaan tikuilla tai oireilla. Viides kierto menossa, mutta koen että en voi näitä yrityskierroiksi edes laskea kun en kerran ovuloi. Gyne suositteli ensin miehen siemennesteanalyysia ja sitten jos se on kunnossa, aloitetaan minulle Letrozol-lääkitys. Tammikuussa siis alkaa joko ovulaation induktiohoito tai lähete julkiselle puolelle jos oliskin meissä molemmissa vikaa.
Olen vauvakuumeillut lukioikäisestä asti, ja nyt kun tajuaa että todennäköisesti tässä on vielä melko pitkä tie kuljettavana, olen hakeutunut vertaistuen pariin ja on ollut helpottavaa tavata muita tahattomasti lapsettomia samanlaisine tunteineen. Mieheni on tärkein tukipilarini, hän on ollut heti valmis itsekin testeihin ja lukenut myös Projekti vauva -kirjaa perehtyäkseen näihin juttuihin.
Joulun aikana taas sosiaalinen media täyttynyt raskausuutisista ja lapsen ensimmäinen joulu -hehkutuksista, ja monet itkut on tullut itkettyä. Mies lohduttaa, että kyllä meidänkin aika vauvaonnen parissa vielä tulee. Toivon, että vuosi 2020 on meidän (ja teidän) onnen vuosi. ❤️
Täälläkin oli jossain vaiheessa puhetta niistä royo gelee tabuista. No minä ostin niitä ja vaikka olin varma ettei vaikuta mihinkään niin kappas vaan, kauan kadoksissa olleet menkat alko 👌 oli kierto pv 76 menossa ja söin noita tabuja pari viikkoa ennen ku alko, mut uskon että ne vaikutti ☺️ nyt menossa kierto pv 14(?🤔) Joten alku vuodesta pääsee taas jännittämään 😱
30v endo toiveissa eka
En olekaan hetkeen käynyt tässä ketjussa, mutta kuukautiset oli ja meni, nyt yk 5, Flo:n mukaan ovulaatio olisi 2. Päivä.
Ensiviikolla olisi suunnitelmissa varata aika lääkärille koskien hedelmällisyyttäni, minulla pitäisi tilanteeni mukaan olla oikeus päästä lapsettomuustutkimuksiin (ennen sitä vuoden yrittämistä), olen esimerkiksi sairastanut lantion alueen tulehduksen jossa vahvat oireet+kuume.
Pelottaa, jännittää, näen vauvaunia ja on tämä kaikinpuolin raskasta. Mutta toivonmukaan saisin lääkäristä oikeaa selvennystä asiaan, tässä kohtaa kun ei riitä se että lääkäri vain sanoo että "kyllä se sieltä tulee kun vain yrittää". En siis ole aikaisemmin maininnut tulehduksista lääkärille kun en tiennyt että tutkimuksiin voi aikaisemminkin päästä.
Toivoa en aio menettää. 🍀
19v | Raskaana
Piti vielä lisätä, että jätin lämmönmittauksen pois stressin takia. Luulin jo olevani raskaana, mutta kävikin ilmi että progesteroni siellä lämpöjä piti korkealla. Eli oletan että ovuloin normaalisti, mutta munatorvien kunnosta on yhä tuo suuri huoli.
19v | Raskaana
Jospa mun ovistikut tulisi postissa siihen mennessä.
Mustikkainen: meidän vuosi ❤️
Jospa se ovis nyt lääkkeiden avulla tulisi. Tsemppiä teille.
Ootteko muuten kertonut ihmisille yrityksestä? Minulla tietää kaksi kaveria.
Mustikkainen kirjoitti:
Hei kaikille! Lukaisin keskustelun läpi, siirryn tuolta aikaisemmasta Toiveena vauva -ryhmästä tähän kun se juna on mennyt jo.
Taustoistani: 6kk sitten jätetty e-pillerit pois, esikoinen toiveissa. Minä 28v, mies 30v. Kuukautiskierrot eivät ole luonnollisesti lähteneet rullaamaan, pisin kierto ollut 60 päivää. Gyne ultrannut pariin otteeseen ja monirakkulaiset munasarjat todettu, myös muina pcos-oireina kuukautiskierron häiriöt, ovuloimattomuus, finnit, karvoitus lisääntynyt... Sain Terolutit käyttöön kiertojen säännöllistämiseen ja kohta alkaa kolmas Terolut-kuuri. Ovulaatiota en ole saanut bongattua puolen vuoden aikana kertaakaan tikuilla tai oireilla. Viides kierto menossa, mutta koen että en voi näitä yrityskierroiksi edes laskea kun en kerran ovuloi. Gyne suositteli ensin miehen siemennesteanalyysia ja sitten jos se on kunnossa, aloitetaan minulle Letrozol-lääkitys. Tammikuussa siis alkaa joko ovulaation induktiohoito tai lähete julkiselle puolelle jos oliskin meissä molemmissa vikaa.
Olen vauvakuumeillut lukioikäisestä asti, ja nyt kun tajuaa että todennäköisesti tässä on vielä melko pitkä tie kuljettavana, olen hakeutunut vertaistuen pariin ja on ollut helpottavaa tavata muita tahattomasti lapsettomia samanlaisine tunteineen. Mieheni on tärkein tukipilarini, hän on ollut heti valmis itsekin testeihin ja lukenut myös Projekti vauva -kirjaa perehtyäkseen näihin juttuihin.
Joulun aikana taas sosiaalinen media täyttynyt raskausuutisista ja lapsen ensimmäinen joulu -hehkutuksista, ja monet itkut on tullut itkettyä. Mies lohduttaa, että kyllä meidänkin aika vauvaonnen parissa vielä tulee. Toivon, että vuosi 2020 on meidän (ja teidän) onnen vuosi. ❤️
Kohtalotoveri täällä moi! Mä en ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä vuosikausiin, joten tiedän kiertoni varsin hyvin, jopa niin hyvin, että olen aiemmin tehnyt täysin järkeen perustuvan päätöksen vapaaehtoisesta lapsettomuudesta. Tuolloin mulla ei siis ollut vielä mitään vauvakuumetta ja ajattelin, etten ikinä halua surukseni pelkoa lapsettomuudesta, joten teen päätöksen jäädä ilman lapsia jo ennalta. No, se vauvakuumehan tuli eikä tässä enää mitkään järkiperusteet auta, ihan yhtä tyhjän kanssa kun syli huutaa vauvaa. Meillä ei ole vielä yritystä aloitettu, koska omakotitalomme raksaprojekti on sen verran vaiheessa, mutta tulevien kuukausien aikana aloitetaan kyllä. Tosin ensimmäinen steppi on Ovumian lapsettomuusklinikka muutaman viikon päästä, koska tosiaan tiedän, etten ovuloi ja mun mielestä on täysin turhaa toivoa lasta, jos mitään edellytystä sen saamiselle ei ole. Toivoisin tosi paljon, että mulle määrättäisiin Letrot, jotta ovulaatio saisi buustausta. Ihan syvältä, jos lääkäri käskee ensin yrittämään luomusti x-kuukautta. Tietty on häviävän pieni mahdollisuus, että ovulaatio tapahtuis silti, vaikken sitä bongaa, mutta ihmettelen kyllä jos näin on. Mulla on käytössä herkät testit (niiden mukaan ovulaatio on aikalailla aina), vähemmän herkät testit (ei ovulaatiota koskaan) ja ClearBluen kahden hormonin digitaalinen testi (ei edes tulossa hedelmällisiä päiviä koskaan). Sen verran iso kasa noita testejä on tehty, etten oikein jaksa uskoa, että en vaan ole bongannut ovista.
Eli samassa veneessä ollaan. Tosi jännä kuulla, saako Letrot sulla oviksen aikaan jos ne nyt alkuvuodesta saat! Tuuthan kirjoitteleen kuulumisia!
31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.
Sukkis88 kirjoitti:
Jospa mun ovistikut tulisi postissa siihen mennessä.
Mustikkainen: meidän vuosi ❤️
Jospa se ovis nyt lääkkeiden avulla tulisi. Tsemppiä teille.
Ootteko muuten kertonut ihmisille yrityksestä? Minulla tietää kaksi kaveria.
Mulla tietää kans vain pari parasta ystävää. Lähisuvulle en ole halunnut kertoa, jos onkin vaikka hankalaa tulla raskaaksi ja sitten tiedostaisi vaan kuinka sitä odotellaan. Lisäisi myös liikaa omaa stressitasoa asian suhteen. Taitavat vieläkin vaan ajatella että ei tuo tyttö koskaan lapsia tee. Tullut kyllä mietittyä sitä reaktiota, kun/jos joskus saa vauvan tulosta kertoa
Ollut eilen ja tänään menkkamaisia oloja alavatsassa, rinnat edelleen hieman hellät. Jänskättää tuleeko ne menkat vai ei. Parin vkon päästä teen kyllä raskaustestin jos ei menkat ennen tuota ala.
N 31v. M 33v. Esikoinen haaveissa. Ehkäisyrengas lopetettu 10/19.
Millon ootte plussanneet? Mulla kp32 ja kierto 28-30pvää. Viimesimmät kierrot 28pvä. Negatiivinen tulos tänään, tosin tein iltapäivästä. Huomenna teen vielä uuden aamupissistä. Mahaa nipistelee, mutta ei menkkamaisesti..
Mä vetäydyn hetkeksi tästä keskustelusta. Edelleen ehkäisy päällä 😣 Miehen puolelta vihreä valo kirkastuu koko ajan, mutta ei vielä niin paljoa että ehkäisyn voisi jättää... Olis kuulemma paljon helpompaa jos kävis vaan vahinko (ei tarvitsisi sitten jahkata ja päättää). Samanlainen oikeastaan kaikissa muissakin elämän isoissa asioissa. Ei olis itse halunnut päättää oman talonsa ostamisesta 😁
Keskustelut siis jatkuu meillä edelleen, vielä taitaa olla joku asia miehellä mielen päällä, jota pohtii. Enää vajaa 2 laattaa pillereitä. Just ennen ku aloitan viimeisen, pitää viimeistään kysyä että mikä meininki, koska muuten ei välttämättä saa ajoissa aikaa ehkäisyneuvolaan.
Ärsyttävää tämmönen jahkaaminen. Välillä joo, välillä ei, välillä ehkä. Ja syynä lähinnä se, että jännittää miten elämä muuttuu lapsen myötä. Miestä jännitti toki myös meidän naimisiinmeno sen vuoksi, että muutunko kuin taikaiskusta nalkuttavaksi ja ärsyyntyneeksi naiseksi, jolle maistuu herkut myös liikaa. No se tuli todistettua vääräksi.
Nyt pitäisi vielä vaan saada todistettua, että vaikka tämä on tavallaan hyppy tuntemattomaan niin me selvitään siitä. Meillä on vahva parisuhde, asioista pystytään keskustelemaan ja molemmille annetaan mahdollisuus omaan aikaan. Ja pidetään kuitenkin yhtä ja hoidetaan parisuhdetta kuten tähänkin asti.
Lapsi ja sen tulo on iso elämänmuutos ja se saa jännittää. Jännittää muakin. Mies haluaa lapsia, minä haluan lapsia ja puitteet on kohdillaan. Jännitys on läsnä nyt, mutta niin se on myös 10 vuoden kuluttuakin. Se tuskin tulee muuttumaan. Voi kun saisin vaan otettua miehen kädestä kiinni niin, että hänkin uskaltaisi ottaa sen askeleen. Ei olla enää kaukana siitä. Mutta silti niin kaukana, että surettaa lukea täältä onnistumisia kun itse ei pääse vielä edes koittamaan. Ja älkää ottako tätä väärin, olen todella onnellinen teidän puolesta ❤️ haluaisin vain jo kovasti päästä yrittämään, mutta miehen jännityksen vuoksi olemme vielä askeleen päässä. Lisää keskustelua vaan aiheesta. Olo on vähän kuin lapsella, jonka kaverit syö ympärillä karkkia ja itse ei saa 😔
Ehkä pian ❤️
Voi Nez ❤️ Kauniisti kirjoitettu ja juuri tuolta koin oman oloni, kun ei päässy yrittämään. Olet ihanan kärsivällinen ja otat miehesi tunteet todella hyvin vastaan asian suhteen. Miehesi varmasti ymmärtää ja haluaa lasta yhtä paljon, mutta kirjoitustesi perusteella juurikin kaipaa pientä rohkaisua ( ja aikaa) , jota sinulta varmasti saa sekä on saanut jo. Hitaasti mutta varmasti etenette tässä vauvahaaveessa, toivon vuoden 2020 olevan teillekin se käänteen tekevä. Kaikkea hyvää sinulle! ✨❤️
Nemi: ❤️ Tuollainen hento haalea viiva oli minullakin kun silloin iltapissasta plussasin. Nyt pidetään kaikki toivo yllä 👍🙏