Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Hei, en ole hetkeen kirjoitellut tänne. Lueskellut kyllä olen.
Ensinnäkin onnea plussanneille😍❤️
Mulla olisi sellainen kysymys että onko kellään kokemusta kivuliaasta ovulaatiosta? Tai siitä että ovulaatiokivut olisi kovia ja kestäisi jopa 4päivää 🤔? kivut siis ovulaation jälkeen pääasiassa. Kivut munasarjoissa ja kohdussa. Mietin ekana että jotain vialla,itellä kystia ollu alkuvuodesta useampi ja leikattukin niitä on. Tänään eka päivä vähemmillä kivuilla (ovulaatio oli vloppuna joko pe, la tai su. En tikutellut)
Itellä taustalla myös raskausoireita hyvin vahvana vaikken ollutkaanraskaana. Esim viime kierrossa olin aivan varma taas. Siksi en nyt edes ajattele että olisin ,nuo oireet vaan ihmetyttää. Koska jostain ne johtuu.
n30/m41 itsellä ensimmäinen toiveissa (miehellä ennestään lapsia)
yritys aloitettu 2/20
Tsirbulainen, minulla on nyt km:n jälkeen ollut poikkeuksellisen kivuliaat ovikset ja jälkituntemukset pitkään sen jälkeen. Viime kierrossahan tikutin ovista kun ihmettelin edellisen kierron pitkää limailua ja sitä kipuilua.
Ja myös näitä raskausoireita ollut, mitä ei ollut ennen km:a raskaudettomissa kierroissa, ei ainakaan näin valtavan vahvoina.
Mutta no, minulla on menkkavuodotkin muuttuneet runsaammiksi, kivuliaammiksi ja sitä tuhruttelua on ennen ja jälkeen vuodon ihan ihmeellisesti. Jotenkin omalla kohdallani veikkaan ihan hormonihäiriöihin.
Onneksi ensi viikolla on vauvan 1v neuvola, ajattelin terkan kanssa asiasta puhua ja kysyä hänen näkemystään että missä vaiheessa varaan aikaa tutkimuksiin jos tämä outoilu jatkuu.
Tänään kp 8 ja mulla taas valuttaa jos ovismaista limaa. Aloitin tikuttelun aamulla, katsotaan missä kohtaa lh-piikki tulee. Ja 2x/pvä tikutan... Viime kierrossahan olisin piikin havainnut myöhässä jos vain aamupissaa olisin tikuttanut..
Kiitos Halti ihanasta pitästä viestistä, pitääkin selailla vähän taaksepäin. Tällä hetkellä tuntuu, että nimenomaan sitä vertaistukea tarvitsee, kun on vielä niin uusi asia itselle.
Toivottavasti teillä induktiohoito tuottaisi tulosta, vaikka ei ihan helpointa reittiä ilmeisesti etenekään. Me tässä miehen kanssa tehdään tarvittavat testit ensi viikon aikana, jonka jälkeen voin aloittaa teroluteilla kierron, jonka jälkeen letrot voidaan sitten startata.
Oon lueskellut tässä pari päivää paljon nettiä, mikä ei tietyn rajan jälkeen taida olla edes enää fiksua. Mutta silti jotenkin innolla odotan, että päästään letrot alottamaan ja on edes jonkun näköinen mahdollisuus raskautumiseen. Toivottavasti ei itsellä mitään hirveitä sivuaikutuksia ilmenisi... :D
Sun sanat kyllä oikeasti lämmittää, etenkin kun oon aina toivonut tosi kovaa lapsia, niin kuin varmaan kaikki muutkin täällä. Ehkä sen takia diagnoosissa on vähän sulattelemista. Toivottavasti teidän ei kauhean montaa kiertoa tarvitsisi ainakaan kuvaamaasi showta käydä läpi.
Kiitos tsempeistä Halti, samoin teille!! :) Mielenkiinnolla odotan sun kuulumisia jatkossa, ja voipi olla että tulee kyllä kysyttävää kokeneemmilta.
23 v. / Ensimmäinen toiveissa, yritys aloitettu 11/19 / PCOS.
Momonen ja Halti mukavaa kuulla muiltakin pcos kokemuksia. Minullakin todettu. Ollaan yritetty lasta jo reilusti yli vuoden ajan. Meillä hoitopolun alussa oli varsin paljon haasteita ja minusta tuntuu ettei meidän lapsettomuus huolta otettu tosissaan. Naistentautien polilla on kyllä ollut loistavaa henkilökuntaa ja saatiin letrot käyttöön. Ne näyttävät toimivan hyvin eikä mitään sivuvaikutuksia ole tullut.
Heti toisesta letro kierrosta raskauduttiin, mutta se valitettavasti päättyi varhaiseen keskenmenoon. Nyt ootellaan vieläkin uutta kiertoa. Keskenmenosta reilu 5 viikkoa. Vaikea tietää milloin uusi kierto alkaa eikä millään jaksaisi ootella.. Ensi viikolla aattelin soitella polille ja kysellä voisinko aloittaa Terolutit ja sen jälkeen letrot. Ei millään jaksaisi ootella vaan.. Ei yhtää luottoa omaan kehoon.
Tsemppiä!
Esikoinen 3/2021, toinen toiveissa. Taustalla lapsettomuutta, pcos ja keskenmeno
Kiitos äitykkä77 vastauksesta. Mulla ollut hormonaalinen ehkäisy pois käytöstä tammikuusta lähtien vasta että toki kroppa totutteleekin normi kiertoon vielä. Täytyis olla ajattelematta liikoja. Mulla ei menkat oo mitenkään runsaat eikä kivuliaat. Ainoastaan oviksen aikoihin noita kipuja ja nyt tässä kierrossa niin kovat että aina murehtii että onko kaikki ok🙏
n30/m41 itsellä ensimmäinen toiveissa (miehellä ennestään lapsia)
yritys aloitettu 2/20
Täällä taitaa vaihtua kp34 -> kp1. Ruskeaa tuhrua. Ja mieli maassa taas. 😭
Alku vuikostas sitten hormoniverikokeisiin (kp 3-5 välillä).
On se vaan epäreilua miksi toisille tämä on niin vaikeaa ja toisille tulee vaikkei haluttaisikaan. Voi kun itse saisi edes yhden lapsen. Muuta en pyydä.
Mietin vaan mitä voisi tehdä paremmin?
Kiitos, Tähti, vastauksesta. Sulla oli varmaan tiputtelua pitkin kiertoa vai miten? Mulla on vain luteaalivaiheessa. Nyt dpo11, 6 päivää tiputtelua, ei menkkoja sentään, mutta veikkaan, että alkavat huomenna. Jos B6-vitamiinikaan ei tuo apua, me kokeillaan jossain välissä nuo letrot ja terot/primolut nor. 3 kierrolle niitä kaapissa. Tuskin kesällä, koska mulle tulee niistä hirveät sivuoireet enkä halua teinin kesälomalla olla huonovointinen.
Rentoa viikonloppua kaikille! 🤗☀️
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Hei kaikille. Ja hurjasti onnea plussanneille! <3
En ole kirjoittanut tänne ensimmäisen viestini jälkeen, mutta seuraillut toki olen sitäkin enemmän. :) kuukautiset alkoivat omalla kohdallani tänään eli kp1 ja siis uutta yritystä kohti. Kaikenlaisia toiveita (ja oireita) sitä itsessä herätteleekin, kun toivoo olevansa raskaana..
Täällä joku antoi lukuvinkkiä tuohon "Projekti vauva - kaikki mitä olet halunnut tietää lasten tekemisestä". Kiitos vinkistä! Pitänee laittaa tilaukseen. :)
Tryout, pahoittelut, jos menkat alkaa.😕
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Tryout, pahoittelut :( et voisi tehdä itse mitään paremmin, älä syytä itseäsi, teet ihan varmasti kaiken niin hyvin kuin pystyt <3
itikka2021, pahoittelut sinulle myös ja samalla plussatuulia uuteen kiertoon <3
N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22
Tryout,
tsemppiä kovasti! Toivotaan että plussa tulisi vielä joku päivä ja mahdollisimman pian. :) Olette kyllä pitkän tovin saanut odotella ja aika kun matelee muutenkin odotellessa. Mutta vielä on aikaa ja peliä ei ole menetetty, toisilla vain saattaa mennä hieman kauemmin kun toisilla.<3
Itikka2021,
Tsemppiä uuteen kiertoon! On se kyllä kumma miten mieli saa aikaan selkeitä raskausoireita ihan vain kun niin kovasti odottelee ja toivoo että se raskautuminen olisi tapahtunut! Täälläkin on alavatsassa ollut tuntemuksia ja aina kun tulee vaikka iltasella kylmä niin mietin, että olisko tämä myös joku merkki. Vaikka aina olen ollut vilukissa!😂
Tryout ❤ voin niin samaistua sinun tunteisiin! Toivon niin sydämestäni että teillekin pieniihme siunataan! Lämpöiset halaukset, olet usein ajatuksissani!
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Pioni joitain sivuja sitten kyseli lapsettomien lauantain/äitienpäivän fiiliksiä. Oli kyllä rankka viikko henkisesti, miehen kanssa keskusteltiin paljon aiheesta ja kerättiin voimia että jaksettiin lähteä ulkoillen näkemään äitienpäivää juhlivia sukulaisia. Mutta koin, että tänä vuonna lapsettomien lauantai oli paremmin esillä kuin aiempina vuosina, Simpukka ry:lle siitä suuret propsit! Tämä on aihe, mikä pitäisi saada paremmin ihmisten tietoisuuteen. Jopa keittiömyyjä kysyi meiltä onko meillä lapsia, ja kun sanottiin toisiimme surullisesti katsoen, että "ei ole", niin myyjä tokaisi että "ja ei tule, niinkö?" johon oli pakko sanoa että yritys on kova mutta ei se ole niin helppoa kaikille. Meni hiljaiseksi.
Mulla tänään kp1, edellinen kierto venähti koska Letrozolia ei ollut käytössä. Alotin Terolutit että saa kierron päätökseen ja siksi jää taas yhdet lapsettomuuspolin labrat ottamatta, koska terot vaikuttaa tuloksiin. Sen sijaan iloinen uutinen oli se, että kun ilmoitin kuukautisten alkamisesta, niin sain ajan aukiolotutkimukseen ja saan aloittaa Letrozolit taas tähän kiertoon ❤️ Lapsettomuuspolit alkaa siis pikkuhiljaa palauttaa toimintaansa. Ovistestejä tilailemaan siis!
Hirveä määrä oli tullut viestejä tänne kun hetken oli pois, kiva että on aktiivista! Osa viesteistä ei kyllä ehkä ihan kuulu vauvahaaveiluryhmään, esim aiempien lasten päiväkotiasiat. Eikä siinä sinänsä ongelmaa ole, ne viestit voi kelata ohikin, mutta olisi kiva että tässä ryhmässä voitaisiin keskittyä siihen vauvakuumeiluun, lapsihaaveisiin ja -haasteisiin ja kaikkeen tähän aiheeseen liittyvään 😊
Mustikkainen, mitkä tulokset jäi terojen takia ottamatta?
Tryout kirjoitti:
Mustikkainen, mitkä tulokset jäi terojen takia ottamatta?
LH ja FSH, jotka pitäis ottaa kp3-5. Viimeksi jäi ottamatta pääsiäispyhien takia. Toivon että letrokuurin jälkeen taas noin 30 päiväinen kierto ja ei tarvetta terolutille niin pääsis vielä noi labrat ottamaan. Muut lapsettomuuspolin alkututkimuksiin liittyvät labrat otettuna onneksi. 😊
Ai niitäkö ei saa terojen aikana ottaa? No hyvä etten sitten aloittanut niitä! 😁😅 Mulla nimittäin noi labrat just maanantaina.
Moi vain kaikille ja ensiksi onnea plussanneille ja seuraavaksi plussaonnea meille lopuille! ❤️
Minähän viime kierrossa täällä jo ennenaikaisesti iloitsin plussasta mutta menkat alkoivat sitten vajaan viikon myöhässä, sitä ennen tein yhden haamun ja sen jälkeen yhden negatiivisen testin eli taisi olla vain kemiallinen vaikka siihen ei-herkkään testiin antoi kuitenkin suht selkeän plussan.
Tämä kierto meni näköjään laatu korvaa määrän - ajatuksella, ovulaation tietämillä aikataulukiireiden takia ehdittiin vain kerran harrastaa seksiä mutta ajoitus oli oireista päätellen kyllä varsin hyvä.
Ensi vkl pitäisi alkaa menkat jos ovat alkaakseen. Ja eilen tuli hieman vaaleanpunertavaa verta, luulin jo että menkat alkaa etuajassa mutta sitä kesti ihan hetken ja sen jälkeen ei mitään. Mulla on kädet kyynärpäitä myöten ristissä että tuo oli kiinnitymisvuotoa. Ajoitus olisi varsin sopiva, 7 päivää parhaimmista ovulaatio-oireista, vai eikö? Sen lisäksi on todella arat rinnat ja omituiseksi mennyt hajuaisti. Tai sit vaan olen alkanut jostain syystä haisemaan kissanruualle 🙈😂
Minä 07/80
Tytöt 04/04, 09/05
Poika 06/07
Haaveissa iltatähti
Pahoittelut omasta puolestani siitä, että osallistuin ketjuun kuulumattomiin keskusteluihin. Olisi tuntunut kylmäkiskoiselta olla osallistumatta, kun toisella selkeä huoli eikä siinä vaiheessa olisi ollut sopivaa kehottaa vaihtamaan aihettakaan (tai ketjua). Aihekaan, kun ei sen enempää jäänyt ketjuun pyörimään, vaan oli ohimenevä.
Täällä dpo12, tiputtelee, menkkoja odotan.
Tsemppiä kaikille! ☀️🤗
Kaneli78 kirjoitti:
Kiitos, Tähti, vastauksesta. Sulla oli varmaan tiputtelua pitkin kiertoa vai miten? Mulla on vain luteaalivaiheessa. Nyt dpo11, 6 päivää tiputtelua, ei menkkoja sentään, mutta veikkaan, että alkavat huomenna. Jos B6-vitamiinikaan ei tuo apua, me kokeillaan jossain välissä nuo letrot ja terot/primolut nor. 3 kierrolle niitä kaapissa. Tuskin kesällä, koska mulle tulee niistä hirveät sivuoireet enkä halua teinin kesälomalla olla huonovointinen.
Rentoa viikonloppua kaikille! 🤗☀️
Kaneli78, vuotelu oli pientä,mutta joo tiputtelii pitkin kiertoa.
Tähtitaivas☆
Jännää! Pidetään peukkuja! :)
Täällä menossa dpo 8 ja ikinä ei ole näin hitaasti kulunut viikko! Tai no, ehkä on, vuosia sitten ne kuluivat yhtä samperin hitaasti kyllä. Välillä on tunne, että olisi voinut jotain tapahtua ja lopun aikaa sitten nauran omalle typeryydelleni ja suuruudenhulluille kuvitelmilleni. Tilasin jo nipun ovistestejä seuraavaan kiertoon, että näin vahva se usko sitten todellisuudessa on..
N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22