Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

3201/6611 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chard, kiitos pahoitteluista. Meni ihan ohi osa aiemmista viesteistä, kun puhelimella välillä hankala katsoa. Mullekin niin tuttua toi, että tunteet vetelee ihan omia ratojaan! Tuntuu, ettei ne mitään muuta teekään mulla.😂

Quinn, hyvä vaan, että muistutat! Mun ainakin pitänyt useampaan kertaan tarkistaa ja jättänyt osan tauolle, ettei tule liikoja ja siksikin, että vatsa kestää. Huvittavaa, miten paljon purnukoita tässä reilun vuoden aikana kertynyt. Tossa Inocapsissa on niin hyvin kaikkea, etten syö enää muuta kuin rasvahappoja ja kohta sitä B6 sen lisäksi. Syön sitten myöhemmin ne muut loppuun, jos vielä ehdin. 😅

Tosta lääkäriasiasta, kurjaa, että tollaista pitää neuvolalääkäriltä ees kokea! 😳 Omakin luottamus lääkäreihin on kärsinyt kovastikin tässä yrittämisen aikana mm.koska terveysaseman lääkäri sanoi, että tiputtelu ennen menkkoja on normaalia ja annoin sen sitten olla yli puoli vuotta, kunnes käytiin Felicitaksessa ja heidän kokenut lapsettomuuslääkäri sanoi heti, että joku häiriö. Se siitä "normaalista". Samainen terveysaseman lääkäri sanoi, että matala TSH ei haittaa raskautumiseen, kun taas samainen lapsettomuuslääkäri sanoi, että epätasapainostahan se kertoo ja kaikki kilpparin epätasapaino voi vaikuttaa. Tarkkana saa siis olla!

Voimia kaikille piinailijoille ja muille tsempit 🤗

Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.

3202/6611 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaneli78 kirjoitti:

Tosta lääkäriasiasta, kurjaa, että tollaista pitää neuvolalääkäriltä ees kokea! 😳 Omakin luottamus lääkäreihin on kärsinyt kovastikin tässä yrittämisen aikana mm.koska terveysaseman lääkäri sanoi, että tiputtelu ennen menkkoja on normaalia ja annoin sen sitten olla yli puoli vuotta, kunnes käytiin Felicitaksessa ja heidän kokenut lapsettomuuslääkäri sanoi heti, että joku häiriö. Se siitä "normaalista". Samainen terveysaseman lääkäri sanoi, että matala TSH ei haittaa raskautumiseen, kun taas samainen lapsettomuuslääkäri sanoi, että epätasapainostahan se kertoo ja kaikki kilpparin epätasapaino voi vaikuttaa. Tarkkana saa siis olla!

Voimia kaikille piinailijoille ja muille tsempit 🤗

Hei samat sanat! Ihmettelen lääkäreiden "välinpitämättömyyttä"...nimittäin mulle ilmestyi tiputtelua, jota ei aiemmin ollut ja tämä tuli juuri 40-v. korvilla. Mulle vaan sanottiin, että hormonaalista, koska ikää on....

Ei pitänyt paikkansa😓

Itse huolestuin ja menin yksityiselle...vssdin selitystä! Siellä todettiin, että kohdussa on polyyppi (pieni), joka voi haitata raskautumista! Sitten sai lähetteen tähystykseen ja kohdusta löytyi kolme pientä polyyppiä...

Näiden poiston jälkeen tiputtelut loppui siihen hetkeen ja tulin raskaaksi ihan heti, kuukausi sen jälkeen!🤣💗

Tiputtelua ei ole esiintynyt enää synnyksenkään jälkeen, vaikka lapsi täyttää nyt 4v. !!💖💖

Ellen itse olisi toiminut, niin en olisi koskaan ehkä tullut raskaaksi ja mulla ei tosiaan olisi ollut aikaa aikailuun 42-vuotiaana

Tähtitaivas☆

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3203/6611 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt näyttäisi sille, että meille ois tulossa tammikuun vauva 🥰 ovulaation jälkeen oireilin vaikka kuinka, mutta sitä seurasi noin viikon rauhallisempi kausi. Perjantaina sitten uskalsin testata uudelleen, kun menkkoja ei vieläkään kuulunut ja lenkillä valkkaria holahteli paksuihin. Ja onnistuin bongaamaan ihan haalean haamun. Sunnuntaina testasin uudelleen aamupissasta ja tällä kertaa ei tarvinnut tihrustaa tikkua tarkemmin 🤩 oletetusta ovulaatiosta laskien laskettuaika olisi tammikuun 13. päivä, mutta neuvolassa laskivat tietysti kuukautisten ekasta päivästä ja heidän mukaan viikkoja olisi yksi vähemmän. Ensimmäinen käynti on siis varattuna vasta juhannuksen jälkeiselle viikolle.

Huh huh, saapa nähdä mitä tästä tulee! Kolme lasta on ollut molempien haaveena ennen kuin lapsia oli ollenkaan, mutta ensimmäisen lapsen jälkeen oltiin pitkään sitä mieltä, että jos toinen tulee, niin siihen jää meidän lapsiluku. No niin vain elämä on johdattanut meitä ihan uusille poluille toisen lapsen syntymän jälkeen, että alettiin tähän hulluun projektiin ja kolmannen yritykseen. Toivottavasti tämä pysyy mukana loppuun asti ❤️

3204/6611 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea pinkkityttö! :) <3

Täällä dpo 7 meneillään. Jos nyt miettii oirekirjoa, niin vahvimmat oireet tähän asti ovat olleet oviksesta dpo 5 asti, eli puhtaasti jotain muuta kuin raskauteen liittyvää :D Silloin menkkajomotteli koko ajan, turvotteli, voin huonosti kolme päivää jne.

Dpo 5 tunsin töitä tehdessäni todella voimakasta menkkarepimistä hetken aikaa. Piti puhallella ja se säti ihan vasempaan reiteen saakka ja loppui sitten. Sen jälkeen pelkkää painontunnetta eikä aina sitäkään. Oireetonta siis tänäänkin, kuinkas muutenkaan :) Uskon, että tarkkailen itseäni nyt vaan niin kovasti, että siksi nuo oviksen jälkeiset oireet tuntuivat noin vahvoina. Samoin koko oviksen aika dpo -2 lähtien kauheita kipuja ja jomotteluita. Yleensä en ole tainnut sitä aikaa kuukaudesta edes noteerata muuten kuin että joskus turvottelee vähän tavallista enemmän ja joku yksittäin vihlaisu tuntuu.

N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22

3205/6611 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireiden perusteella tänään on kp1.

Olo on turhautunut, epätoivoinen ja surullinen. Monia ajatuksia pyörii päässä ja eilen tuli taas yhtäkkinen itku. Tuli sellainen todella hätääntynyt olo enkä ole sellaista aiemmin kokenut tässä asiassa.

Vielä olisi tämä uusi kierto aikaa, sitten tulee pakollinen meistä riippumaton tauko, jonka kestosta ei ole tietoa.

Elämäntaparemontti ruokavalion ja liikunnan suhteen on käynnissä, saa nähdä onko siitä nyt apua. Toivottavasti muutokset ovat tällä kertaa pysyviä, kun onhan sitä ennenkin kokeiltu.

Vajaa 30v / ensimmäinen toiveissa

3206/6611 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnea Pinkkityttö ❤️

3207/6611 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kanssakuumeilijat ja plussanneet!

Oon alkanu miettiin, että ovuloinko joka kuukausi, mistä sen tietää?

Menkat on säännölliset, mutta ovisoireita en aina huomaa, toki vahvimmillaankin ne on hyvin vähäiset..

Esim nyt on dpo7 ja edes rinnat ei ole yhtään kipeät, mitä usein on oviksen jälkeen menkkoihin asti. En myöskään tuntenu yhtään nipistelyä munasarjassa tässä oviksessa.

Jotenkin oon aina olettanut että ovuloin joka kk, koska kierto on niin säännöllinen, mutta onko sekään tae siitä...🤔

Muutoin ei uutta auringon alla, yritystä lienee takana jo yli 7kk ja suurimmat kuumeilut on selätetty. Nyt eletään elämää ja raskautuminen on taka-alalla piilevä mahdollisuus😁

Esikoinen toiveissa meillä 34-vuotiailla.

3208/6611 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hile kirjoitti:

Hei kanssakuumeilijat ja plussanneet!

Oon alkanu miettiin, että ovuloinko joka kuukausi, mistä sen tietää?

Menkat on säännölliset, mutta ovisoireita en aina huomaa, toki vahvimmillaankin ne on hyvin vähäiset..

Esim nyt on dpo7 ja edes rinnat ei ole yhtään kipeät, mitä usein on oviksen jälkeen menkkoihin asti. En myöskään tuntenu yhtään nipistelyä munasarjassa tässä oviksessa.

Jotenkin oon aina olettanut että ovuloin joka kk, koska kierto on niin säännöllinen, mutta onko sekään tae siitä...🤔

Muutoin ei uutta auringon alla, yritystä lienee takana jo yli 7kk ja suurimmat kuumeilut on selätetty. Nyt eletään elämää ja raskautuminen on taka-alalla piilevä mahdollisuus😁

Suosittelen seuraamaan lämpöjä! Perusruumiinlämpö (basal body temperature) nousee ovuloinnin jälkeen ja pysyy ylhäällä, jos on raskaana. Jos se laskee, niin menkat alkaa 1-2 päivän päästä. Ennen ovulointia BBT on alhaalla ja ovuloinnin jälkeen siis nousee. Lämmön mittaamiseen tarvitset digitaalimittarin, jolla mitataan lämpö aina samaan aikaan heti herättyä ennen kuin nousee sängystä ylös. Lämmöt merkataan ylös ja tähän riittää kynä ja paperi tai voi käyttää jotain menkka- tai hedelmällisyysappia apuna.

Jokaisella on oma BBT eikä voi sanoa mikä on sun "ovuloinnin jälkeinen lämpötila" - näet sen vasta itse sitten kun olet mitannut lämpöä vähintään kuukauden. Kun katsoo kuukauden lämpötiloista piirrettyä käppyrää, niin sen tulee olla nousujohteinen, tulee olla selvä nousu ovuloinnin jälkeen. Ymmärtääkseni ovuloinnin jälkeinen lämmön nousu vahvistaa just sen, että ovulointi on tapahtunut. Se tieto ainakin itseäni helpottaa. Jos lämpö ei nouse, ei ole ollut ovulointia - tämä tieto ihan oman nettiperehtymisen pohjalta, voin siis olla väärässä. En ole lääkäri/gynegologi. 

Olen tuhlannut hirveästi rahaa turhiin raskaustesteihin, mutta nyt näen lämmöistä, onko tärpännyt vai ei. Mun ovuloinnin jälkeinen lämpötila on aina 36.6, se on se mun korkein lämpö. Esim. tänään kun on kp24 ja lämmöt laski 0,4 astetta, niin tiedän että menkat alkaa ylihuomenna eikä taaskaan tärpännyt. Ei tarvi tuhlata rahaa testiin. Se ettei taaskaan tärpännyt, ei tunnu oikein miltään. Olen täysin turta ja varmaan niin pohjattoman surullinen etten uskalla edes tuntea sitä. 

Ajatus lämmön mittaamisesta joka aamu tuntui kauhean vaivalloiselta pitkään enkä viitsinyt siihen alkaa. Mutta sitten kun aloin, niin voi vitsit että on kyllä kätevä systeemi! Nimenomaan ovuloinnin jälkeisten tapahtumien seurantaan ja tulkintaan aivan loistava. Todellakin vaivan arvoinen, ainakin minusta. Viikonloppuna en aina herää ns. töihinmenoaikaan ja silloin en sitten vain mittaa ollenkaan. Olen seurannut jo niin monta kuukautta, että osaan lukea lämpötaulukkoani vaikka sieltä pari päivää puuttuisi välistä. 

Ja kun oli puhetta lisäravinteista, niin mähän olen tosiaan kokeillut kaiken ja kun sanon kaiken, niin tarkoitan kaiken. Myös CBD:n, jota en ole koskaan nähnyt kenenkään muun mainitsevan. Mun gyne oli aivan järkyttynyt siitä määrästä, mitä olen kokeillut (en toki yhtä aikaa kaikkia, mutta hei, kahdessa vuodessa ehtii kaikenlaista!), koska lääketiede ei toki myönnä minkään auttavan yhtään mitään. Mutta lisäravinteiden syöminen auttaa _henkisesti_. Silloin tuntee tekevänsä jotain asian eteen, se antaa toivoa, että ehkä tämä auttaa. En mä tällä hetkellä enää syö kuin ubikinonia (joka loppuu kohta ja tuskinpa ostan lisää, ei sekään mitään auttanut), rautaa, D-vit ja rasvahappoja. Foolihappo oli verikokeissa niin tapissa, etten syö nyt sitäkään. 

3209/6611 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea plussanneille ❤️ ja tervetuloa uudet kuumeilijat 😊

Kp25/27-29. Täysin oireetonta. Viime kierrossa kun oli ihan hirveästi oireita, niin tässä ei yhtään mitään.

Olen havainnut outoa tuntemusta kohdussa tämän kierron aikana. Ei voi sanoa kivuksi, vaan ennemmin kiristäväksi tunteeksi. Epäilen, että siellä on jotain ylimääräistä. Ja nyt kun Tähti mainitsit polyypit, niin mietin voisiko olla niitä. Mitään ylimääräisiä vuotoja tosin minulla ei ole ollut.

Ihana aurinkoista keskiviikkopäivää kaikille 😊

+40v., 4 lasta, iltatähti haaveissa. Yk5.

3210/6611 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yolene kirjoitti:

Onnea plussanneille ❤️ ja tervetuloa uudet kuumeilijat 😊

Kp25/27-29. Täysin oireetonta. Viime kierrossa kun oli ihan hirveästi oireita, niin tässä ei yhtään mitään.

Olen havainnut outoa tuntemusta kohdussa tämän kierron aikana. Ei voi sanoa kivuksi, vaan ennemmin kiristäväksi tunteeksi. Epäilen, että siellä on jotain ylimääräistä. Ja nyt kun Tähti mainitsit polyypit, niin mietin voisiko olla niitä. Mitään ylimääräisiä vuotoja tosin minulla ei ole ollut.

Ihana aurinkoista keskiviikkopäivää kaikille 😊

Yolene, polyyppi ei minulla aiheuttanut tuntemuksia, vain vuotelua. Jospa tuo tuntenus ois ennen plussakierrosta!💗🎶

Tähtitaivas☆

3211/6611 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinkkitytölle onnittelut!🤩💕💕💕💕

ONNEA ❤

ONNEA ONNEA!!💗🎂💗🎂💗

🎶🎶🎶🎶🎶

Tähtitaivas☆

3212/6611 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei suosittelen ehdottomasti lukemaan Satu Lindholmin kirjan ”Projekti vauva - Kaikki mitä olet aina halunnut tietää lasten tekemisestä”. Kertoo suomalaisesta pariskunnasta, joka kävi läpi lapsettomuuden, siihen liittyvät tutkimukset ja hoidot. He sai lapsen 3.5 vuoden yrittämisen jälkeen. Käy tosi hyvin läpi tuntemuksia ja ajatuksia siihen lapsettomuuteen liittyen, mä ainakin tunnistin tosi monta ajatusta ja tunnetta jo näin 5kk yrittämisen jälkeen. Kirja löytyy ainakin BookBeatista.

Sit itse asiaan: onko täällä muita kolmivuorotyöläisiä? Oon miettinyt että alkaisin mittailee aamulämpöjä, mutta mietin tota mun vuorotyötä ja sitä kuinka se sotkee kaiken. Miten esim yövuorojen välissä mittaan, kun pääsen nukkumaan noin klo 9 ja herään klo 17? Eli onko se yön lepo oleellinen aamumittauksen kannalta? Vai elääkö lämpö samalla tavalla, ihan sama nukkuuko vai valvooko yön?

3213/6611 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyyyli kirjoitti:

Hei suosittelen ehdottomasti lukemaan Satu Lindholmin kirjan ”Projekti vauva - Kaikki mitä olet aina halunnut tietää lasten tekemisestä”. Kertoo suomalaisesta pariskunnasta, joka kävi läpi lapsettomuuden, siihen liittyvät tutkimukset ja hoidot. He sai lapsen 3.5 vuoden yrittämisen jälkeen. Käy tosi hyvin läpi tuntemuksia ja ajatuksia siihen lapsettomuuteen liittyen, mä ainakin tunnistin tosi monta ajatusta ja tunnetta jo näin 5kk yrittämisen jälkeen. Kirja löytyy ainakin BookBeatista.

Sit itse asiaan: onko täällä muita kolmivuorotyöläisiä? Oon miettinyt että alkaisin mittailee aamulämpöjä, mutta mietin tota mun vuorotyötä ja sitä kuinka se sotkee kaiken. Miten esim yövuorojen välissä mittaan, kun pääsen nukkumaan noin klo 9 ja herään klo 17? Eli onko se yön lepo oleellinen aamumittauksen kannalta? Vai elääkö lämpö samalla tavalla, ihan sama nukkuuko vai valvooko yön?

Vuorotyö sotkee lämmöt, tai nimenomaan ne valvotut yöt. Se on syy miksen minä ole viitsinyt yrityksen aikana aloittaa mittailua, se kun vaatii juuri sitä säännöllisyyttä ja minulla joka päivä alkaa ja loppuu eri aikaan.

Toisekseen niin kolmivuorotyö voi heikentää hedelmällisyyttä, varsinkin sen nukkumisrytmin takia, kun sitä ei ole. Sirkadiaaninen rytmi perustuu hormoneihin ja siitä taas on kytkös hedelmällisyyteen ja.... Olen itse pohtinut onko ainoa keino raskautua ryhtyä päivätyöhön. Se vaan ei ole mahdollista.

Toki moni vuorotyöläinen raskautuu, mutta on olemassa se riski, että vaikuttaa raskautumiseen. Liittynee taas siihen kuinka herkkä on hormonitason vaihteluille jne.

Ja Kaneli, hei! Käyn edelleen silloin tällöin kurkkimassa, 😊. Olen miettinyt tuota omaa ryhmää, mut todennut saman kuin Chardkin, tai kuka se oli?, ettei sitä välttämättä silti tarvita. En tiedä olisiko siellä itsellään enemmän annettavaa ja toisaalta niin sit monella alkaa jo se hoitorumba ja sekin on sit oma juttunsa. Olen nyt facen Simpukka-ryhmien jäsen, ja siellä just korostuu se hoitopolku ja yleinen lohduttomuus jotenkin. Jopa vellominen. Eikä se mitään, mut ehkä siinä just huomasi tämän palstsn hyvän puolen, ettei se pääse niin surulliseksi ja negatiiviseksi koko ajan kun täällä on myös uutta verta ja innostusta mukana.

N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.

3214/6611 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Portland mä, kun en ole sellaisiin vielä valmis, vaikka meillä sekundaarisesta kysekin. Eikä olla hoidoissakaan. Mulla oli itse asiassa mielessä sellainen coping- tyylinen, missä vois puhua kaikesta hyvästä, mikä auttaa jaksamaan, ja niistäkin ajatuksista, että mitäs jos ei onnistukaan, minkälaista elämää sitten. Siitä, kun osa alkoi aiemmin jo vähän puhumaankin. Sellainen enemmänkin toiveikas tunneryhmä. Mutta onhan mulla omassa tilanteessa sellaista, etten tiedä miten jaksaisi sitoutua ylipäätään ja tää ryhmä nyt on tällainen, että tänne kirjoitan, kun ehdin ja pystyn, ja jos en kirjoita, kukaan ei huomaa. Tällä mennään!

Ps. Tähti, kiitos kommentoinnista! Tavallisessa gynen ultrassako siis polyyppejä näkyi?

Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.

3215/6611 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynen tähystyksessä siis 🙈

3216/6611 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaneli78 kirjoitti:

Gynen tähystyksessä siis 🙈

Kaneli78, siellä ei näkynyt selvästi mitään, vaan epäilys siitä, että on polyyppi. Tähystyksessä selvisi, että niitä oli ja jopa kolme. Kaikki oli siis tosi pieniä, jotain (isoin 0.5...mm).....mutta haittasivat raskautumista.

Tähtitaivas☆

3217/6611 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka,

Oon jo jonkin aikaa seurannut keskustelua, ja nyt koin tarvetta liittyä mukaan keskusteluun. Haluan myös onnitella kaikkia plussanneita näin alkuun, ihana plussa-aalto ollut tällä palstalla! 

Olemme mieheni kanssa jättäneet ehkäisyn pois 11/19 raskaushaaveen vuoksi. Tästä lähtien kuukautiseni ovat tulleet vain muutamaan otteeseen, ja ovat siis todella epäsäännölliset. Päädyin vähän aikaa sitten yksityiselle gynelle, ja minulla todettiin PCOS. Gynen mukaan ilman apuja raskautuminen tulisi olemaan vaikeaa. Alkuun diagnoosi oli vaikea sulattaa, etenkin kun gyne rupesi heti puhumaan lapsettomuushoidosta, enkä ollut osannut odottaa moista. Näin ollen päätettiin lähteä yrittämään avun kanssa, ja kesäkuussa olisi tarkoitus aloittaa ilmeisesti letrot. Näistä on varmasti ollut täällä aiemminkin keskustelua, mutta enhän mä niihin ole aiemmin huomiota kiinnittänyt sen emempää. Nyt kiinnostaisi, jos täällä on kokemusta ovulaation induktiosta tai letroista. 

Kiva saada selville, mikä on vialla, mutta toisaalta on surullinen fiilis kun keho ei toimikaan niinkuin pitäisi. 

Mukavaa viikonjatkoa kaikille! :)

23 v. / Ensimmäinen toiveissa, yritys aloitettu 11/19 / PCOS.

3218/6611 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

portland kirjoitti:

Lyyyli kirjoitti:

Vuorotyö sotkee lämmöt, tai nimenomaan ne valvotut yöt. Se on syy miksen minä ole viitsinyt yrityksen aikana aloittaa mittailua, se kun vaatii juuri sitä säännöllisyyttä ja minulla joka päivä alkaa ja loppuu eri aikaan.

Toisekseen niin kolmivuorotyö voi heikentää hedelmällisyyttä, varsinkin sen nukkumisrytmin takia, kun sitä ei ole. Sirkadiaaninen rytmi perustuu hormoneihin ja siitä taas on kytkös hedelmällisyyteen ja.... Olen itse pohtinut onko ainoa keino raskautua ryhtyä päivätyöhön. Se vaan ei ole mahdollista.

Toki moni vuorotyöläinen raskautuu, mutta on olemassa se riski, että vaikuttaa raskautumiseen. Liittynee taas siihen kuinka herkkä on hormonitason vaihteluille jne.

Ja Kaneli, hei! Käyn edelleen silloin tällöin kurkkimassa, 😊. Olen miettinyt tuota omaa ryhmää, mut todennut saman kuin Chardkin, tai kuka se oli?, ettei sitä välttämättä silti tarvita. En tiedä olisiko siellä itsellään enemmän annettavaa ja toisaalta niin sit monella alkaa jo se hoitorumba ja sekin on sit oma juttunsa. Olen nyt facen Simpukka-ryhmien jäsen, ja siellä just korostuu se hoitopolku ja yleinen lohduttomuus jotenkin. Jopa vellominen. Eikä se mitään, mut ehkä siinä just huomasi tämän palstsn hyvän puolen, ettei se pääse niin surulliseksi ja negatiiviseksi koko ajan kun täällä on myös uutta verta ja innostusta mukana.

No tätä juuri oon uumoillukin. Jätän lämpömittarin siis nurkkaan, koska päivätyöhön vaihtaminen ei oo vaihoehto ihan lukemattomista syistä 😂

3219/6611 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Momonen, tervetuloa! Mä olen aktiivisesti kirjoitellut hoitopolustani PCOS:n kanssa (toivottavasti se ei häiritse ketään! Haluaisin vain jakaa tietoa ja vertaistukea ja siksi aina papatan tästä samasta asiasta). Ihan parin sivun takaa löytyy varmaan viimeisen kommenttini, missä kertasin nykyisen tilanteen. Mutta mulla siis on ihan sama tilanne, 11/19 alkaen on ollut toive vauvasta, varsinaisesti yrityksestä en oikein osaa puhua, koska jos kierrot on 60-80 päivää, niin sen nyt tietää, ettei kauheasti tarvi henkeään pidätellä raskauden suhteen. Me ei olla käytetty juuri mitään ehkäisyä vuosiin, eli tiedossa oli, että ihan herkästi vauva ei alkuaan saa.

Maaliskuussa käytiin ensikäynnillä Ovumiassa ja selvää oli, ettei raskautuminen tule tapahtumaan ilman apua (tai ainahan ihmeitä voi käydä jne, mutta siis todennäköisyys oli häviävän pieni). Sovittiin, että aloitan induktiohoidon seuraavasta kierrosta ja nyt viimein se on sitten käynnissä. Mulla oli letrot ensin alkukierron, sitten maanantaina oli ultra, jossa todettiin kaksi  follikkelia ja liian vähän limakalvoa, joten sain estrogeenilaastarin paksuntamaan sitä ja kypsytyspistoksia munarakkuloille, kun ilman apuja eivät toimi. Huomenna on uusi ultra, jossa toivottavasti todetaan munarakkuloiden ja limakalvon kasvaneen ja että munasolut voidaan irrottaa pistoksella. 

Eli mulla ei riitä edes letrot, vaan tarvitaan koko setti ja vielä tuo estrogeeni lisänä, mikä on sillain vähän tragikoomista, kun letrothan vähentää estrogeeniä ja sitten sitä lisätään laastarilla... Olen tiennyt koko aikuisikäni, että tulen tarvitsemaan apua raskautumiseen, joten sillain olen ehtinyt totutella ajatukseen, mutta kyllähän se syö, ettei oma kroppa ole kykeneväinen raskautumaan luomuna. Ja letroista tuli tosi huono olo, pelkään kauheasti piikkejä, joten pistosten pistäminen ei varsinaisesti ole herkkua enkä nyt jaksaisi selitellä vatsassa loistavaa laastariakaan kenellekään jos joku sattuu sen näkemään. Ja tietty kauhulla odotan, että tuleeko tämä show jatkumaan kierto toisensa jälkeen. Lisäksi mua jännittää monikkoraskauden mahdollisuus, kun PCOS:n kanssa niitä munarakkuloita voi kypsyä useampi (mulla tässä kierrossa kaksi). 

Tsemppiä Momonen ihan hirmuisesti! PCOS ei ole mikään lapsettomuustuomio suorilta! Henkisesti pitää vain käsitellä nuo hoidot jne. Polku raskautumiseen on erilainen, mutta mahdollinen! Multa saa aina kysyä mitä tahansa ja yritän tsempata parhaani mukaan :)

31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.

3220/6611 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloy kirjoitti:

Olen tuhlannut hirveästi rahaa turhiin raskaustesteihin, mutta nyt näen lämmöistä, onko tärpännyt vai ei. Mun ovuloinnin jälkeinen lämpötila on aina 36.6, se on se mun korkein lämpö. Esim. tänään kun on kp24 ja lämmöt laski 0,4 astetta, niin tiedän että menkat alkaa ylihuomenna eikä taaskaan tärpännyt. Ei tarvi tuhlata rahaa testiin. Se ettei taaskaan tärpännyt, ei tunnu oikein miltään.

Okei ei nyt innostuta ollenkaan, mutta siis mun lämmöt nousi tänään takaisin 36.6! Lämmön tippuminen luteaalivaiheessa voi olla implantation dip eli kiinnittymisestä johtuva. Tämmöstä ei ole koskaan ennen sattunut ja olen ihan äimänä. Ei nyt silti innostuta liikaa, mutta kerrankin mulla tapahtuu jotain uutta. :)