Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

2801/6611 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yolene kirjoitti:

Tähti, mullakin välillä hikoiluttaa, mutta sitä on ollut aiemminkin, joten en osaa sanoa onko kuitenkaan nyt voimistunut.

Mustelidae, itsellä jäi tässä kierrossa ovistuntemukset epämääräisiksi. Ei kovinkaan tunnistettavia kipuja. Limoja oli varmaan 5-6 pvää ennen oletettua ovista. Tämä rintojen kipu ja kuumotus on alkanut jo 8 päivää sitten ja ei koskaan ole ollut näin arat rinnat. Samoin tuo alavatsan kipuilu.

Olin jo tekemässä aamulla testiä, pissa odotti purkissa ja sitten huomasin, ettei testin testiä jäljellä. Olin laittanut tyhjän testi paketin kaappiin ja kuvitellut että testejä vielä jäljellä. No, ehkä se oli näin tarkoitettu: ei testiä, ei turhaa pettymystä 🙄

Alavatsakipu on helpottanut eilisestä. Kuplintaa ja nippailua tuntuu enää. Joten, tiistain kipukohtaus ei liene tulehdusta 🙏 Eilen juoksin pissalla vähän väliä, sen mieskin noteerasi. Tulin juuri pissalta ja olimme lähdössä kauppaan niin mies totesi, että kannattaisiko käydä vielä pissalla, ettei tule kaupassa housuun 😂 Tämmöistä huumoria meillä.

Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille 😍

Yolene, testaa...testaa jo....🤗🤗🤗

Mukavaa viikonloppua sinnekin!

Tähtitaivas☆

2802/6611 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mustelidae kirjoitti:

täällä olen ihmetellyt usean päivän ajan kestäneitä ovis-oireita. yleensä menee parissa päivässä, nyt 6-7 päivä menossa kun nippailee munasarjoista ja tulee kirkasta limaa.

Mustelidae, olettehan saaneet oviksen hyödynnettyä....plussa tähän kiertoon👍💗

Mukaan plussa-aaltoon💗🎶🎶🎶🎶

Tähtitaivas☆

Sisältö jatkuu mainoksen alla
2803/6611 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloy kirjoitti:

En oikein usko, että minulla olisi tärpännyt - vaaleanruskeaa tiputtelua nyt kolmatta päivää, mutta ei minkäänlaisia tuntemuksia vatsassa. Taitaa olla menkat vain tulossa, mutta ihan hurjan aikaisin kyllä tiputtelu alkoi. En muista tämmöistä ikinä tapahtuneen! Olisi kyllä niin ihana liittyä kevään plussakerhoon <3  Kp 20/26, dpo 8.

Aloy, koska testaat? Haluaisin sinut mukaan plussa-aaltoon!👍❤🎶🎶🎶🎶

Itsekin ajattelin siihen hypätä, vaikka todennäköisyydet onkin "nollissa".

Tähtitaivas☆

2804/6611 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

pinkkityttö kirjoitti:

Mä jätin nyt pillerit pois maanantaina, ja eilen alkoi niukka vuoto, joka muuttui yön aikana ihan kunnon vuodoksi. Tästä se yritys siis alkaa 🥰 ovistestejä en lähde ainakaan nyt alkuun hankkimaan, sillä aiemmin ilman pillereitä ollessani olen aika hyvin onnistunut oviksen bongaamaan ilmankin. Jospa sama jatkuisi nytkin 😊

Pinkkityttö, jännää aloitella yritystä, pikaista plussaa ja mukaan plussa-aaltoon!👍❤🎶🎶🎶🎶

Tähtitaivas☆

2805/6611 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiiina kirjoitti:

Ihanaa että täällä on vilkastunut keskustelu nyt tosi paljon, on mukava lueskella. Tosin ongelmana on monen sivun lukemisen jälkeen se, ettei muista kenelle vastaa. :) Ja välillä tuntuu että onko ne omat uutiset "kiertopäivä se ja se" sellaisia, jotka kiinnostaisi ketään. 😁

Mulla oli esikoisen raskaudesta kiinnittymisvuoto ruskeaa valkovuotoa, ja nyt keväällä olleessa kemiallisessa myös.

Mulla oli viime viikko ovulaatiolimoja (aina siis monta päivää, ehkä 5?), ja viikonlopun aikana varmaankin ovulaatio. Mulla ovulaatio on aika vakiintunut kp 17-18, joten osaan sitä silloin odottaa. Säännöllisesti hyödynnettiin nyt ovulaation aika, joten toiveikkaana piinailen. :) Nyt kp 22/~29. Aika lyhyeksi meinaa jäädä tuo luteaalivaihe, mutta tuon pitäisi kai olla vielä riittävä.

Mun on myös tosi vaikea ottaa rennosti, mutta oon tyytyväinen et oon selvinnyt nyt "vaan" kalenterin seurauksella, perus-lisäravinteilla ja sitä berberiiniä käytän. Nyt oon pinnistelly etten osta hirveesti raskaustestejä varastoon ettei sit tuu kiusausta testata jatkuvasti. Saa nähdä oonko jo ensi viikolla tekemässä tilausta paniikissa. Esikoisesta tein positiivisen herkän testin dpo 11, joten jos siihen asti ainakin jaksaisi odottaa.

Niiina, plussa tähän kiertoon!❤👍

Mukaan plussa-aaltoon🎶🎶🎶🎶

Täällä on kovasti vauhdittunut keskustelu ja tosiaan kaikkea ei voi muistaa....kiva ryhmä ja niin kaiken ikäisiä, sekä erilaisia taustoja💗

Tähtitaivas☆

2806/6611 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki ja tsemppiä tämän pandemian keskelle!🤗

Täällä ollaan vielä "virkavelvoitteessa" ensiviikon ajan....sitten pääsen vapaaksi työmaasta...ja sitä saapi alkaa tuumailemaan, että mitä työtä alkaisi syksyllä hakemaan, kun palkanmaksu sitten kesän jälkeen loppuu....vaihdan varmaan alaa🤔....mutta ihanne ois tietty äitiysloma tähän väliin💗🤗

Tämä kevät aika on ollut mulle iso helpotus siitä työrumbasta, jota nyt tuli painettua viitisen vuotta ja viimeisillä voimilla vielä pakollisia ylitöitä päälle.....toki rahallisesti tämä kaikki "kärsimys" kannatti, mutta lapselta se oli ajallisesti pois☹

Nyt meillä on ollut ihanaa, kun aikaa on ollut rutkasti enemmän ja lapsi päiväkodissa vain osa-aikaisesti, sekä vajaalla viikolla...

Ihanaa vapaa-aikaa tulee nyt pian lisää, kun jään viikonpäästä täysin pois työkuvioista...lapsen ei tarvitse mennä päiväkotiin ollenkaan, vaikka toki houkuttelevat sinne, pienessä ryhmässä ovat nyt näin pandemian ajan.

Toivottavasti kaikki pysymme terveinä ja vielä ei saisi lähteä mökeille viettämään vapaata ja tapaamaan muita....malttia!🤗

Tähtitaivas☆

2807/6611 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä337, kyseletpä tosi kummia🤔

Työsuhteessa olevalla henkilöllä on mahdollisuus valita, että miten lapsen hoitoasian haluaa järjestää. Me valittiin niin, että lapsi on ollut hoidossa osittain, 5h/pv, ja vaihtelevasti 2-3-4pv/vk. Eli siis aika vähän, entisen 9h/pv, 5pv/vk sijaan.

Päivähoidosta on maksettu kuitenkin sama hinta.

Viikonpäästä tilanne on toinen, kun minun virkavelvoite on ohi. Lapsi luultavasti jää täysin kotiin.

Tähtitaivas☆

2808/6611 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on haaveiltu vauvasta jo tovi. Itse olen jo useamman vuoden haaveillut vauvaa. Kumppanini on innostunut ajatuksesta kuukausi takaperin. Varasin jo ajan kierukan poistoonkin, mutta nyt tämä korona mietityttää. Mitä jos yhtäkkiä onkin työttömänä? Tai koronan takia sairaalassa ja neuvolassa käyminen huolettaa? Tai jos synnytykseen joutuisi menemään yksin? Onko täällä muita, jotka painivat samojen huolien kanssa?

2809/6611 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näsiä, pikaista plussaa!👍💗

Samoja asioita mietin, jotka huolettaa...eniten ehkä synnytys, jos sairaalan resurssit ei kestä. Mulle ainoa synnytysvaihtoehto on sektio.

Tsemppiä!👍❤

Tähtitaivas☆

2810/6611 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marsu1987 ja Niiiina, ihana kuulla, että teilläkin on ollut tämä sama! Vielä on siis toivoa ja jännitys tiivistyy =) yritän kyllä pitää pään kylmänä. 

Tähti, mulla vasta kp 21/26. Testaan vasta aikaisintaan ensi keskiviikkona ellei menkat ala ennen sitä. Olen aiemmin testaillut ihan liian heppoisin perustein ja liian aikaisin. Nyt oletan, että menkkoja kohti mennään ja testaan vasta kun on tosi kyseessä.

Kyllä se korona huolettaa, koska miehellä on jo lomautus ja minulla vähenee työt koko ajan. En silti anna sen estää. Haluan lapsen enemmän kuin mitään ja koronatilanne on väliaikaista. Olen aina saanut töitä ja olen työtulevaisuuden suhteen luottavainen. Ainoa tosiaan, mikä voi oikeasti olla vaarallista, niin se että jos sairaalat on kaaoksessa, niin miten siellä sitten synnyttäisi, saisiko apua ja hoitoa... Mutta se on niin kaukaista vielä enkä tiedä pääsenkö sinne asti koskaan. Niin kauan jo yrittänyt. Ja tosiaan se, että hedelmöityshoidot on nyt koronan vuoksi katkolla ja ties kuinka kauan ovat katkolla. Se on asia mikä voi estää monien vanhemmaksi tulemisen. Se suututtaa ja masentaa niin, että yritän vain olla ajattelematta sitä ja yritän uskoa luomun mahdollisuuteen. 

2811/6611 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloy, pikaista plussaa!!👍💗

Sama huolenaihe mulla siis tuo synnyttäminen, mikäli sairaalat on täynnä😪

Hedelmöityshoidot on auki, siis ainakin yksityisellä...joten jatketaan taas.....Dextrassa siis ollaan oltu viimeiset kaksi vuotta ja tosiaan insseillä menty, sekä yksi IVF-yritys takana.

Tähtitaivas☆

2812/6611 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näsiä, me päätimme jatkaa aktiivisesti vauvan yrittämistä tilanteesta huolimatta.

Perustelut: 1. Voi kestää kauankin ennen kuin tärppää, jolloin koronakriisi voi olla jo historiaa. 2. Ikinä ei varmuudella sanoa millaiseen tilanteeseen vauva syntyy, oli koronakriisi tai ei. 3. Suomessa on hyvä tukijärjestelmät vanhemmille, ei jää täysin tyhjän päälle (toki tiukkaa tekisi) vaikka työt lähtisivät molemmilta alta. 4. Haluan sen verran uskoa Suomen terveysjärjestelmään että synnytykset saadaan kaikesta huolimatta hoidettua asianmukaisesti, vauvathan ovat tulevaisuuden veronmaksajia joten niistä ja äideistä on syytä pitää hyvää huolta. 5. Olisi kamalaa synnyttää yksin ilman puolisoa, mutta siitäkin selvittäisiin - kaikesta loppujen lopuksi selviää joten kuten.

Menkat pitäisi alkaa neljän päivän päästä. Huomaan kuulostelevani kamalan tarkasti tuntemuksiani, mutten ole valitettavasti bongannut mitään tavallisesta poikkeavaa. Yritän ajatella muuta jotta ajatukset eivät pyörisi jatkuvasti tämän vauva-asian ympärillä...

2813/6611 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitykkä-77, toivotaan plussa tähän kiertoon!👍❤

Sain lähetettyä yhden pikaisen viestin pulinaan....että olen onnellinen💖

Täällä kohti ovista....kp7/8.....

Tähtitaivas☆

2814/6611 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä dpo 7. Vatsa on turvonnut aivan valtavasti, jopa enemmän kuin viime kierrossa. Vatsassa muljahtelee ja möyrii, ja valkovuotoakin on. Pissahätä on normaalia useammin, ja aamulla oli hieman kuvottava olo.

Onhan näitä oireita, niitä tietysti nyt myös etsimällä etsii. Mutta jänniä aikoja eletään 🤩

Hyvää viikonloppua kaikille, ja plussatuulta 🌬➕

Esikoinen 1/21, toinen lapsi haaveena

2815/6611 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitykkä-77, olihan aika reaktio....🤔🤪🙄

No.....olihan hetken ajan yhteys, se ainakin vähän riittänee...🙄😪

Kohti uutta ja kp 8

Tähtitaivas☆

2816/6611 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni_mutta, koska testaat?🤗🤗🤗

Jännää, plussa tähän kiertoon!👍❤

Tähtitaivas☆

2817/6611 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doggo hurjan paljon onnea 😍😍❤️ tarrasukkia pikkuselle kovasti, ihana uutinen!

Täällä päättyy kp52, katsotaan viekö huominen kp53 vai kp1. Olisi todella epätodennäköistä että olisin raskautunut näin pitkällä kiertoa, joten toivoisin jo kovasti, että ne kuukautiset iskisivät pian. Valkovuoto on ollut runsasta jo jonkun aikaa ja munasarjoissa vihloo vaihtelevasti enempi ja vähempi. Kurja tunne, varsinkin kun johtunee vain toimimattomasta kropasta.

Nyt patee laityaa viesti lähtemään kun kello tulee 23.00 😅

Äiti 26v, 4/15 syntynyt pääsiäisvauva ❤️ 3/18 syntynyt toinen pääsiäisvauva ❤️ Kolmannen yritys alkanut 11/19 🤫 3/20 gynekologi todennut lievät pco tyyppiset munasarjat

2818/6611 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti☆ kirjoitti:

Enpä osaa sanoa, nega pelottaa niin paljon. Mutta toisaalta testit polttelee...🤭Katsotaan ensi viikolla!

Esikoinen 1/21, toinen lapsi haaveena

2819/6611 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni_mutta_pippurinen kirjoitti:

Tähti☆ kirjoitti:

Enpä osaa sanoa, nega pelottaa niin paljon. Mutta toisaalta testit polttelee...🤭Katsotaan ensi viikolla!

Sama täällä,en uskalla testata 😬 Huomenna pitäisi alkaa menkat. Alavatsalla menkkatunne. Hyvin pientä jomotusta. Mutta tuosta menkkatunteesta päättelen, että kyllä ne menkat sieltä alkaa.

+40v., 4 lasta, iltatähti haaveissa. Yk5.

2820/6611 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään uskalla vielä testata. On se kummallista, että vaikka menkkojen kanssa on elänyt yli 20 vuotta ja siltikin kroppa osaa vielä yllättää uusilla käänteillä! Tiputtelu jatkuu viidettä päivää, mutta mitään menkkatuntemuksia ei ole. Yleensä mulla on kovat kivut. Aamulämpö oli nyt tänään laskenut, mikä on merkki, että menkkoja kohti mennään. Ehkä jää aivan poikkeuksellisen lyhyeksi tämä kierto. Ikinä ollut tällaista. Viime kierrossa sitten olikin päinvastoin eli se oli myöhässä kolme päivää 29/26. Nyt kp 22/26.