Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Nuttura, kiitos näkemyksestä! Sehän tässä onkin, ihankuin tämä hoitaja ei käsittäisi, että lapsikin käsittää, jos hänestä puhutaan ikävään sävyyn ja jatkuvasti moititaan. Sehän on lasta kohtaan loukkaavaa, etenkin, kun vanhemmat on vielä eri mieltä asioista, mitä hoitaja esittää.
Nuttura, tuleeko päiväkodista aina mukaan joku kirjallinen raportti lapsen 4-vuotis Neuvolalle? Meille on tulossa sellainen, jonka tämä hoitaja kuulemma raapustaa...🤔
Tähtitaivas☆
Tähti, kuulostaa kurjalle. Kannatan myös keskustelua päiväkodin johtajan kanssa.
Päiväkodista menee neuvolaan jotain arviointeja...tai ainakin meillä aikanaan meni kun pojat oli tarhassa.
Ikäneito, perättömän rikosilmoitukden tekeminen on itsessään rikos, joten kannattaa selvittää miten kauan ex voi noita tehtailla joutumatta edesvastuuseen. Voimia!
Täällä superrunsaat menkat loppui kuin seinään... Ihan ihmeissäni tämän kropan kanssa olen 🤷♀️
Tähti no huhhuh tuo hoitaja. Jätin vastaamatta pulloasiaan aiemmin. Oma ajatukseni siitä on se, että pullot (tutti sellainen myös josbkäytössä) olisi hyvä laittaa pois eniten purennan vuoksi. Pullot ja nokkamukit voivat vahingoittaa purentaa enemmän kuin tajuamme, etenkin pitkään jatkuessaan. Kun lapsi on isompi ja jos tulee isompia hammashoitoja eteen, niin ei varmasti tuntuisi hyvältä tajuta olleensa aiheuttajana. Toki häiriöitä voi tulla muutenkin, mutta tällaiset altistaa sille ja hoidot eivät ole ollenkaan mukavia. Puheeseen ei vaikuta kyllä satunnainen käyttö pätkääkään ja mitä kiusaamiseen tulee, niin kellään ei ole oikeus kiusata minkään asian takia. Sen sijaan että hoitaja sanoo teille kiusaamisen vuoksi että pitää lopettaa, on täysin epäammattimaista ja iljettävää, vaan hänen ammattikasvattajana pitää opettaa lapsille empatiaa ja vuorovaikutustaitoja lasten kesken sekä erilaisuuden hyväksymistä.
Tuo kuulostaa todella ikävältä ja epäammattimaiselta. Ja ehdottomasti otat päiväkodin johtajaan yhteyden. En haluaisi omaa lastani tuollaisen hoitavan. Kamalaa jos lapseltakin tentannut asiasta 😥 pidä pintasi,tuollainen ei käy. Lisäksi, vasta 4v neuvolassa muistaakseni vaaditaan laskutaitoa laskea 1, 2, 3, 4 ja 5. Lisäämistä ja vähennystä esim ei tarvitse ennen eskaria/koulua osata ollenkaan. Kymmeneenkin laskeminen taitaa olla vaatimus vasta 5-vuotiaalta. Jos keskittymisen kanssa ei ole ennen ollut ongelmaa päiväkodin puolelta, niin tuskin sellaista myöskään yhtäkkiä tulee. Toki voi olla, että lapsi esim hermostuu hoitajan läsnäollessa kun on hänelle inhottava ja se näkyy sitten vilkkautena? Ihan sama, mutta hoitaja on täysin asiaton. Hänellä saattaisi olla vielä koeaika, joten valitusta menemään. Ehkä häbet saataisiin vielä helposti pois, varsinkin jos useammalta tullut palautetta 🤔
Äiti 26v, 4/15 syntynyt pääsiäisvauva ❤️ 3/18 syntynyt toinen pääsiäisvauva ❤️ Kolmannen yritys alkanut 11/19 🤫 3/20 gynekologi todennut lievät pco tyyppiset munasarjat
Niin ja täällä kp50. Tekis mieli itkeä. Mietin, että voisiko työterveyslääköri kirjoittaa terolutit (?) jotta sais aina kuukautiset tulemaan ajallaan. Gyne niistä puhui, mutta sanoi että jos käytän niitä niin en tiedä milloin kroppa toimii ja milloin ei. Kyllähän sen nyt tietää, nega testeistä hyvänen aika. Terotki vissii voi aloittaa myös vasta sitten kun kuukautisia ei kuulu? Sais edes homman toimii niin ettei tulisi yli 40pv kiertoja. Tää masentaa 😭 tiedän että ne eivät auta vauvan saantiin itsessään, mutta haluaisin ne menkat nyt tulemaan..
Sitten halusin kysyä, että onko jollain kokemusta vyöhyketerapiasta tai muusta vastaavasta lapsettomuuden hoitoon? Kiertohäiriöihin? Ovuloimattomuuteen? Johonkin muuhun? Hinta on järkyttävä, 98e eka kerta ja sen jälkeen 62e/kerta. Johan sillä rahalla pääsis käymään myös ihan gynellä. Kiinnostaisi kuitenkin 🤔
Äiti 26v, 4/15 syntynyt pääsiäisvauva ❤️ 3/18 syntynyt toinen pääsiäisvauva ❤️ Kolmannen yritys alkanut 11/19 🤫 3/20 gynekologi todennut lievät pco tyyppiset munasarjat
Sukat on Rikki, kiitos kommenteista! Sinulta tulikin paljon selventäviä ajatuksia ja osuit niin asioihin, että sain lisää varmuutta mielipiteilleni.
Lapsi osaa laskea tosiaan kyllä tuon verran ja enemmänkin ja ihan lisätä ja vähentääkin jonkun verran, mutta hyvä tietää, että Neuvolassa ei vielä vaadita mitään sen suurempia...
Se vaan, että ehkä hoitajan tapa ja käytös tekee sen, ettei lapsi halua laskea ollenkaan, mikäli tämä hoitaja yrittää häntä pakottaa. Mitään keskittymisvaikeuksia ei ole ennen sanottu olevan ja onhan lapsi ollut hoidossa jo 1-vuotiaasta saakka. Kotona ainakin osaa keskittyä ja rakentaa palapeliä vaikka tunnin putkeen
Lapsi usein muistelee vielä entistä hoitajaa ja sanoo hänen tulevan takaisin, harmi - ettei näin ole😪
Tähtitaivas☆
Äitykkä77, kiitos tiedosta. Hoitaja kutsui tätä raportiksi, joka tulee antaa Neuvolalle.
Jotenkin ois kiva, että sellaisen raportin tekisi henkilö, joka osaa myös arvioida lasta oikein ja objektiivisesti. Mikäli hän kirjoittelee raporttiin näitä samoja juttuja, niin huohh.. luoja paratkoon🙄
Tähtitaivas☆
Se 4v kaavake pitää täyttää koko ryhmän tiimin kanssa, se ei saa olla kenenkään yksittäinen mielipide! Onko ko hoitaja lastenhoitaja vai varhaiskasvatuksen opettaja? Jos hän on lh niin juttele ensin vakaopen kanssa epäkohdista! 👍
Esikoinen toiveissa meillä 34-vuotiailla.
Hile kirjoitti:
Se 4v kaavake pitää täyttää koko ryhmän tiimin kanssa, se ei saa olla kenenkään yksittäinen mielipide! Onko ko hoitaja lastenhoitaja vai varhaiskasvatuksen opettaja? Jos hän on lh niin juttele ensin vakaopen kanssa epäkohdista! 👍
Hile, kiitos tiedosta! Sittenhän ei "hätää", jos koko tiimi sen täyttää, nimittäin muiden hoitajien kanssa lapsella ei ole mitään ongelmia ja hoitajat pitävät lapsesta ja aina sanovat, että päivät on menneet vaan hyvin....hoitajat siellä siis ovat kivoja ja minusta on oikein mukava jutella näiden kanssa😊
En suoraan sanoen tiedä sanoa tuon hoitajan työnkuvaa, hän vain hups ilmestyi edellisen yllättäin lähdettyä, nimensä sanoi ja että oli jo ollut aiemmin tässä paikassa, lähtenyt pois ja nyt palannut takaisin🙄
Ja kiitos kaikille, jospa tämä ongelma asia saadaan puhuttua vaikka sitten ylemmän kanssa. Kiitos, että olette jaksaneet tsempata ja neuvoa tässä asiassa💗
Tähtitaivas☆
Sukat On Rikki kirjoitti:
Sitten halusin kysyä, että onko jollain kokemusta vyöhyketerapiasta tai muusta vastaavasta lapsettomuuden hoitoon? Kiertohäiriöihin? Ovuloimattomuuteen? Johonkin muuhun? Hinta on järkyttävä, 98e eka kerta ja sen jälkeen 62e/kerta. Johan sillä rahalla pääsis käymään myös ihan gynellä. Kiinnostaisi kuitenkin 🤔
Jos sinulla on Terolut resepti, aloita kuuri. Niitä syödään 10 tablettia. Kun menkat sitten alkavat, aloitat uuden Terolut kuurin kp 15 ja jatkat kunnes otat viimeisen tabletin kp24. Tätä oma gyne suositteli jatkamaan 3 kiertoa. Ei tarvinnut kuin 4, ja raskaus vihdoin alkoi yk28. Samalla testailin ovista ja kun Terolutia oli 2 kiertoa takana, lisäksi myo-inositoli ja gelee royale sen rinnalla koko kierron ajan, alkoi ovis tulla oikein ja raskauduin 2 oviksen myötä. Olisimpa tiennyt nuista jo alkuvaiheessa yritystä, ei olisi tarvinnut ehkä näin kauaa odottaa...
Vyöhyketerapiassa olen käynyt joka kierrossa kp11 tai kp12. Tätä joulusta tai marraskuulta alkaen. Nyt tauko kunnes rv 12+0 voin mennä uudelleen. Suosittelen lämpimästi! Täällä pohjoisessa myös halvempaa kuin siellä, 50e kerta.
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
SiBi, kyselit miten raskaus etenee? Tässä tämä, pahoinvointia niellen. Rinnat on turkasen kipeet, mutta oksentanut en ole ja entisenlailla ruoka maistuu. Sellaista kuvottavaa oloa on kyllä koko ajan. Etenkim jos unohtaa / ei ehdi syödä 3h välein. Alavatsalla välillä menkkamaista tunnetta, välillä ei ollenkaan.
Tänään rv6+3, jos olen ovulaation suhteen oikein laskenut. Eka neuvolakäynti 21.4., eli ensi tiistaina. Silloin varhaisultra 🥰 odotan kovasti, että sieltä löytyy pieni ihme, ja syke ❤ puolisokin alkaa lämmetä ajatukselle vauvasta, enää se ei ole niin pelottava ja ahdistava asia. Ollaan yhdessä katsottu nyt pari kertaa Preglife-sovelluksen raskausviikkoon liityvät videot ja tekstit. Itse huomaan höpsähtäneeni ja aina iltaisin silittelen vatsaa joka on hieman turvonnut, sekä ajatuksissani puhelen vauvalle. 😍 olen tällä hetkellä niin onnellinen! Minusta tulee äiti, vihdoinkin! Minun maailmani suurin unelma täyttyy, se, jonka jo polvenkorkuisen tiesin unelmaksi 🥰❤
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Moi kaikki!
Pinkkityttö, mulla oli myös kierto sekaisin hormonaalisen ehkäisyn kanssa. 🤷♀️ Vaikka käytin ehkäisyrengasta ohjeiden mukaan, oli välivuotoja, menkat alkoi milloin sattui tai jäivät tulematta, ja tulin myöskin raskaaksi ehkäisystä huolimatta.
Nyt kun ehkäisy on jätetty pois, kierto vaihtelee pituudeltaan 25-28 päivän välillä ja vuoto on todella niukkaa, mutta välivuodot ja tiputtelu ovat vähentyneet. Ehkä kroppa toimii, mutta mua ihmetyttää todella niukat vuodot ja lyhyehköt kierrot.
Meillä ei yritys ole vielä virallisesti alkanut, mutta nyt eilen mies puhui, että on ajatellut asioita ja voitaisiin alkaa yrittämään "tässä pikku hiljaa". 🤩🤩 En malta odottaa! 😍😍
Mies on luonteeltaan sellainen pohtija, tosi rauhallinen ja stressaa asioita paljon enemmän ja laajemmalta kuin minä. Hänen sanoi, että periaatteessa voitaisiin aloittaa heti, mutta samaan hengen vetoon sanoi, että olisiko kuitenkin parempi odottaa vielä tovi. Hän nosti esille taloudellisen tilanteen ja huolensa rahan riittävyydestä. Koronan takia meiltä molemmilta on työt jäissä eikä tietoa, milloin pääsisimme takaisin töihin, joten ihan ymmärrettävä pointti.
En kuitenkaan haluaisi lykätä vauvahaaveita pariakolmea/muutamaa kuukautta pidemmälle, koska emme ole enää ihan nuoria (33v). Miehellä on vieläkin ruusunpunainen kuva siitä, että raskautuminen tapahtuisi heti jne.
Olen silti hyvin iloinen, sillä juttelemme nyt vauvahaaveista päivittäin ja hän on selvästi ajatellut asioita. 😊
33v/33v. Esikoisen LA 8/21. ❤️
Kirjoitin kierron alussa, että nyt en aio kyttäillä fiiliksiä ja mittailla mitään tässä kuussa. No, se jäi osittain aikomukseksi. Tunsin ovulaation tulevan viime viikolla ja tein siksi aloitteen peiton heilutukseen. En välttämättä muuten olisi tehnyt aloitetta. Olen myös mitannut lämpöjä... En pysty lopettamaan mittaamista, kun sitä on niin kauan tehnyt. Tämä alkaa olla jo ongelma. Ovistestejä en tehnyt, mutta toisaalta tunnistan oviksen ilmankin.
No mutta, toissayönä oli alavatsa niin kipeä, että oli vaikea saada unta. Aamulla oli ruskeaa tiputteluvuotoa ja ehdin jo innostua, että onko tämä nyt sitä kiinnittymisvuotoa! Voiko olla! Mutta toisaalta, sen vuodon pitäisi olla kuulemma pinkkiä eikä koskaan ruskeaa. Tiedä sitten. Vatsassa ei ole ollut mitään tuntemuksia sen toissaöisen jälkeen, rinnat on kyllä kipeät. Nyt on dpo 7, kp 19/26. Ihan liian aikaista siis menkkavuodolle. Jännittää, mutta samalla en uskalla jännittää, koska olen pettynyt niin monta kertaa.
RoseAmelie ihanaa et miehed rupee lämpenee ajatukselle 😍 toki tuo rahahuoli on ihan ymmärrettävä mut jos ei oo niin väliä mitä työtä tekee niin jotakin löytyy aina. Ja on se sanontakin "lapsi tuo leivän".
Aloy, jännäää, toivotaan parasta!
Meillä onnistuttiin hyödyntämään oletettu ovisaika tehokkaasti. Nyt on jotenkin huoleton ja tyyni olo kaikesta yrittämisestä sekä toivomisesta huolimatta. Kp 22. Yk 4. Elämässä on niin monta liikkuvaa osaa, en voi tehdä muuta kuin panna oikeaan aikaan, suoraan sanottuna 😂
Kelleköhän täälä napsahtaa ensi vuoden ensimmäiset vauvelit? uutisia odotellessa 😍
Alle 30v. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Esikoinen toiveissa.
RoseAmelie, niin ihana fiilis kun mieskin alkaa puhumaan tosissaan mahdollisesta perheenlisäyksestä. Yleensähän näissä vauvantekopuuhissa taitaa mennä niin, että nainen ilmoittaa ensin toiveestaan, ja sitten odotellaan miestä.
Meillä on oikeastaan viimeiset puoli vuotta ollut sellaista "sitten kun meillä on lapsia" -keskustelua. Ostettiin rakenteilla oleva uudisasunto, ja mies on ottanut käyttöön "jos/kun meillä olisi jälkikasvua, niin tämä täyskorkea jääkaappi ja täyskorkea pakastin tulee kyllä käyttöön!", "jos/kun meillä olisi lapsia, niin on tosi hyvä että asunto on yhdessä kerroksessa" jnejne. Aiemmin on kyllä myös puhuttu lapsista, ja paljonkin, mutta ehkä jossain määrin jutustelu on ollut kevyempää, eikä näin totista totta.
En voi vielä omassa suhteessani lähteä yrittämään. Mulla on aknelääkitys, jonka sivuvaikutuksena on ilmeisesti mahdollista saada korvattomia ja silmättömiä vauvoja. Lääkityksen loppumisen jälkeen tulee olla 30pv varoaika raskauden suhteen. Meillä tämän pitäisi tulla kesäkuun puolivälin tienoilla täyteen. Samalla miettii, että onko toi 30pv oikeasti riittävä (kuulemma on) vai pitäiskö odottaa ekstraa. Toisaalta lähes kolmikymppisenä ei hotsittaisi hirveästi odotella.
Samalla kun yrityksen mahdollinen aloitus lähenee, niin sitä enemmän tulee sellainen "mitä hittoa oon suunnittelemassa" -fiilis. Ilmeisesti tämä pieni epävarmuus on kuitenkin jossain määrin normaalia, ja lienee ihan hyvä pohdiskella asiaa kriittisesesti. Puhutaan kuitenkin niin elämää mullistavista päätöksistä.
Kolmenkympin kieppeillä oleva pariskunta haaveilee toisesta lapsesta. Ensimmäisestä kierrosta tärppäsi ja nyt toivotaan, että tuleva syyskuinen pysyisi mukana kyydissä.
Esikoisen yritys aloitettiin keväällä 2020. Epäonnea kohdattiin sen jälkeen kahdesti. Elävä ja terve vauva saatiin syliin 5/22 🤍.
Clearblue sanoi "Raskaana 1-2"
Kiitos että tänne on saanu avautua ja kiitos kaikista teidän virtuaalisista plussatuulista!
Tosiaan lisääntynyt ruokahalu kiinnitti mieheni huomion. Minä en huomannut mitään. Nyt viime päivinä rinnat ja nännit on kipeät. Pää on välillä kipeä mitä yleensä ei ole ja välillä vähän krapulainen olo.
Toivotan tsemppiä piinailijoille, salaisille haaveilijoille jo tuskastuneille ja toivonsa menettäneille.
Onnea Doggo! 💕 Ihanaa, kun te pidempäänkin yrittäneet saatte plussia 🥰
Esikoinen 1/21, toinen lapsi haaveena
ihanaa Doggo! paljon onnea ja tarrasukkia matkaan!
täällä olen ihmetellyt usean päivän ajan kestäneitä ovis-oireita. yleensä menee parissa päivässä, nyt 6-7 päivä menossa kun nippailee munasarjoista ja tulee kirkasta limaa.
36v pariskunta, ensimmäistä lasta yritetään
yk 10 -> la 2/21
Paljon onnea Doggo! ❤️
RoseAmelie, mulle tuli viime viikolla sellainen outo olo, että mitä jos nää pillerit ei tosiaan estäkään raskaaksi tuloa, kun näin sekaisin tuntuu kierto olevan. Samalla olin tosi tyytyväinen, että oltiin tähän asti käytetty tuplaehkäisyä, kun mulla oli jotenkin ollut takaraivossa sellainen olo, ettei nää pillerit toimi niinkuin niiden pitäisi. Eipä sillä, meille ei raskautuminen aiemmin olisi mikään katastrofi ollut, mutta nyt vasta koen oikeasti olevani valmis jälleen yrittämään ja kantamaan pikkuista. Olisin ehkä saattanut saada pienen ahdistuskohtauksen, jos oma kroppa olisikin pettänyt ja antanut minun raskautua ns. ilman lupaa.
Mä jätin nyt pillerit pois maanantaina, ja eilen alkoi niukka vuoto, joka muuttui yön aikana ihan kunnon vuodoksi. Tästä se yritys siis alkaa 🥰 ovistestejä en lähde ainakaan nyt alkuun hankkimaan, sillä aiemmin ilman pillereitä ollessani olen aika hyvin onnistunut oviksen bongaamaan ilmankin. Jospa sama jatkuisi nytkin 😊
Tähti: kuulostaa kyllä aika kummalliselta. Itse varmaan ottaisin yhteyttä johtajaan. Mielestäni lapsen edessä ei kuulu keskustella tuollaisista asioista vaan niihin järjestetään tarvittaessa oma keskusteluaika. Tietyt kuulumiset vaihdetaan tullessa/lähtiessä, mutta tuo kuulostaa erittäin ikävältä ja epäammattimaiselta.
Kp1 🥳
Ei onneksi tämän pidemmäksi kierto venähtänyt. 33 päiväiseksi jäi, huh.
Vajaa 30v / ensimmäinen toiveissa