Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

2721/6611 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsirbulainen, samat fiilikset täälläkin. Oon aina tiennyt haluavani äidiksi, se tuntuu jopa elämäni tarkoitukselta.

Mullakin tää asia pyörii aivan koko ajan mielessä, välillä on aika turhauttavaakin, kun ei pysty oikein muuta ajattelemaan. Tämä odotus tekee mulle kuitenkin oikein hyvää, kun ei itse juuri voi vaikuttaa siihen, milloin tärppää. Melkein kaikkiin muihin asioihin voi elämässään vaikuttaa (esim. erota huonosta suhteesta, vaihtaa työpaikkaa, muuttaa toiseen kaupunkiin tai hankkia koira). Niinpä tämä kasvattaa väkisinkin kärsivällisyttä ja nöyryyttä. Lapsi on ainutlaatuinen lahja ja se ilmoittaa tulostaan, kun sen aika on ❤

Esikoinen 1/21, toinen lapsi haaveena

2722/6611 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin voisin hypätä pelkästä keskustelun seurailusta mukaan. 😊 meillä kotona pörrää 2- ja 4-vuotiaat tytöt, ja heille kaivattaisiin vielä kolmatta sisarusta vahvistukseksi. Ensimmäisen jälkeen meillä oli miehen kanssa yhteinen mielipide, että toista yritetään heti, kun olen tarpeeksi toipunut ensimmäisestä raskaudesta, ja niinpä tuli neideille ikäeroa melkolailla tasan kaksi vuotta. Toisen jälkeen olimme pitkään sitä mieltä, että lapsiluku taisi jäädä kahteen, kun arki tuntui välillä melko raskaalta ja toisaalta muutettiin toiselle puolen Suomea ja työasiat oli aika levällään. Tämä kevät sekoitti jälleen pakkaa uudelleen, kun meidän kaikki suunnitellut reissut näyttää peruuntuneen ja minä onnistuin saamaan vakityöpaikan. Joten, miksipä emme antaisi kolmannelle pienelle luvan tulla 😊 molemmat olemme aina haaveilleet kolmesta lapsesta, ja nyt tuntuu, että tästä hullusta maailmantilanteesta huolimatta kolmannen aika olisi nyt tai ei koskaan. Ikää ei ole vielä liikaa, mutta kolmenkympin puoliväli lähestyy jo kovaa vauhtia.

Varsinaisesti ei olla vielä aloitettu yrittämistä, kun en ole lopettanut vielä pillereitä. Mun kierto on ollut pillereistä huolimatta jotenkin sekaisin, eli kierrosta vaihdellen on tullut välivuotoja ja menkat on saattaneet jäädä kokonaan tulematta. Eli mietinkin, miten suurta hallaa tekisin itselleni, jos lopettaisin nuo pillerit vain kesken kierron ja alkaisin odotella kierron normalisoitumista.

On ollut ihana lukea pitkään yrittäneiden plussauutisia! Toivottavasti pienet pysyvät kyydissä loppuun asti ❤️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
2723/6611 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni mutta pippurinen

Joo hyvähän se vaan on kun kaikkea ei saa heti. Tiedän vaan että asiasta ressaaminen ei ainakaan oo hyvä tai edesauta raskautumista. Pitäs jotenki pystyä miettimään muuta😊 mutta kärsivällisyyttä niin eiköhän meidän aika koita!

Pippuri80

Keskenmeno on varmasti kauhea kokemus. Mutta uskon kans semmoseen että kaikki on tarkoitettu niin kuin ne menee. Vaikka sillä hetkellä kauhealta tuntuukin!

n30/m41 itsellä ensimmäinen toiveissa (miehellä ennestään lapsia)
yritys aloitettu 2/20

2724/6611 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kp32, olo on turhautunut. Testit puhtaita negoja. Ei auta muu kuin odottaa menkkoja, mutta silti ärsyttää kroppa. Viimeksi vuosi sitten oltiin samassa tilanteessa. Toivottavasti kierto ei nyt ihan liian pitkäksi veny.. Luin, että ovuloimattomuus voi venyttää kiertoa ja uskon tässä olevan siitä kyse.

Toivottavasti on parempi tilanne ensi kierrossa, kunhan se nyt vain alkaisi 😪

Vajaa 30v / ensimmäinen toiveissa

2725/6611 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan kaikki!

Täällä kp30. Kierron pituus normaalisti 28-31. Viime kierrossa ovia jäi ehkä bongaamatta mutta toissapäivänä mies ihmetteli kun söin pari tuntia tukevan päivällisen jälkeen taas leipää. Ihmettelin itsekin että vastako 2h siitä muusista ja lihapullista on. No sittenhän alkoi syyhyttämään testit kaapissa. Tein heti seuraavana aamuna raskaustestin ja olin näkevinäni haamun poikasen? Tein illemmalla vielä ovulaatiotestit joka näytti positiivista. No tänä aamuna uudestaan raskaustesti ja taas sama haamun poikanen? Nyt enää yksi raskaustesti kaapissa. Pakko jaksaa odottaa ainakin pari päivää. Nyt JÄNNITTÄÄ. Siis en ole ikinä saanut edes haamun haamua.

2726/6611 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doggo, tsemppiä piinailuun! Onko sinulla ovistestejä? Tee niillä aamulla ja illalla pari päivää, siis odotellessa että päivät kuluu, jospa se haamu vahvistuu ja saat sitten raskaustestiin oikean viivan 🤩 itsehän tämän raskauden totesin nimenomaa ovistestillä, joka oli plussaakin vahvempi. Sen myötä uskalsin tehdä raskaustestinkin sruraavana aamuna. Vaikka oli haalea, oli selvä plussa. Toivon että tämä plussa, haamu, vahvistuu ja saisitte loppuvuodesta oman pienen nyytin syliin asti! 🥰👶🏻

Tiedättekö, se minun RFSU raskaustesti oli edellee yhtä haalea vielä 5pv ekasta plussasta 🤔 mikä lie vikana testeissä (tein monena aamuna) mutta hyvin oli hcg silti noussut. Suosittelen Doggo sitä viikkonäytöllistä Clear Bluen testiä, käy arkena ostamassa pidän täällä teille peukkuja pystyssä, tsemppiä 🙏🏻

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

2727/6611 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Nyt tosissaan on piinapäivät... Ovistestejä on runsaasti. Taidan tosiaan tehdä niitä päivien kuluksi.

Joo. Täytyy kyllä käydä ostaa sellanen viikkonäytöllinen.

Miehelle en ole uskaltanut vielä kertoa. Haluan että olen itsekin varma tuloksesta. Ennenku alan hypettämään. Jotenkin niin epätodellinen olo.

2728/6611 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

pinkkityttö kirjoitti:

Minäkin voisin hypätä pelkästä keskustelun seurailusta mukaan. 😊 meillä kotona pörrää 2- ja 4-vuotiaat tytöt, ja heille kaivattaisiin vielä kolmatta sisarusta vahvistukseksi. Ensimmäisen jälkeen meillä oli miehen kanssa yhteinen mielipide, että toista yritetään heti, kun olen tarpeeksi toipunut ensimmäisestä raskaudesta, ja niinpä tuli neideille ikäeroa melkolailla tasan kaksi vuotta. Toisen jälkeen olimme pitkään sitä mieltä, että lapsiluku taisi jäädä kahteen, kun arki tuntui välillä melko raskaalta ja toisaalta muutettiin toiselle puolen Suomea ja työasiat oli aika levällään. Tämä kevät sekoitti jälleen pakkaa uudelleen, kun meidän kaikki suunnitellut reissut näyttää peruuntuneen ja minä onnistuin saamaan vakityöpaikan. Joten, miksipä emme antaisi kolmannelle pienelle luvan tulla 😊 molemmat olemme aina haaveilleet kolmesta lapsesta, ja nyt tuntuu, että tästä hullusta maailmantilanteesta huolimatta kolmannen aika olisi nyt tai ei koskaan. Ikää ei ole vielä liikaa, mutta kolmenkympin puoliväli lähestyy jo kovaa vauhtia.

Varsinaisesti ei olla vielä aloitettu yrittämistä, kun en ole lopettanut vielä pillereitä. Mun kierto on ollut pillereistä huolimatta jotenkin sekaisin, eli kierrosta vaihdellen on tullut välivuotoja ja menkat on saattaneet jäädä kokonaan tulematta. Eli mietinkin, miten suurta hallaa tekisin itselleni, jos lopettaisin nuo pillerit vain kesken kierron ja alkaisin odotella kierron normalisoitumista.

On ollut ihana lukea pitkään yrittäneiden plussauutisia! Toivottavasti pienet pysyvät kyydissä loppuun asti ❤️

Tervetuloa mukaan keskusteluun! ☺️

Miksei niitä voisi jättää keskenkin pois!?🤔

Mulla kävi sillee jännästi että melkein kaikilla hormoniehkäsyillä ollut epäsäännöllinen kierto ja nyt kun tammikuussa jätin ehkäisyn pois ekaa kertaa 11vuoteen niin on menkat tullu aina samana päivänä ja tosi niukatkin. Aika jännä 😂

n30/m41 itsellä ensimmäinen toiveissa (miehellä ennestään lapsia)
yritys aloitettu 2/20

2729/6611 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsirbulainen kirjoitti:

pinkkityttö kirjoitti:

Tervetuloa mukaan keskusteluun! ☺️

Miksei niitä voisi jättää keskenkin pois!?🤔

Mulla kävi sillee jännästi että melkein kaikilla hormoniehkäsyillä ollut epäsäännöllinen kierto ja nyt kun tammikuussa jätin ehkäisyn pois ekaa kertaa 11vuoteen niin on menkat tullu aina samana päivänä ja tosi niukatkin. Aika jännä 😂

Musta tuntuu, että mulla oli kans säännöllisempi kierto ennen kuin aloitin nämä pillerit noin vuosi sitten! 

Juuri tämän epäsäännöllisen tiputtelun vuoksi mietinkin, että jos mun hormonitoiminta on muutenkin jotenkin sekaisin, vaikka syönkin pillereitä, niin tuskin haittaa, vaikka lopettaisinkin kesken liuskan. Musta tuntuu, et mullakin oli kierto säännöllisempi ennen näiden aloitusta, joten jospa se oikea kierto löytyisi mullekin pian :) 

2730/6611 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villahuivi kirjoitti:

SiBi, mitä sinulle kuuluu?❤

Tulin lueskelemaan teidän kuulumisia ja näin tän.

Ihana Villis... 💜💜

Täällä kaikki ihan ok. Maaliskuun superyhtyeen kierto taputeltu, tässä kuussa kokeilin ekaa kertaa digi-ovistestiä, joka eilen näytti pysyvää hymynaamaa. Talleteltu on, mutta en odota sen parempia tuloksia tässä kuussa kuin muissakaan.

Viime viikolla ”käytiin” etänä lapsettomuuspolin ekassa tapaamisessa. Kunhan mun uusimpien verikokeiden tulokset tulee (otettu 2.4, mutta täällä on laboratoriot tällä hetkellä aika tukossa joten siinä kestää...) ja kunhan koronakaranteeni loppuu, voidaan olla hoidoissa jo parin kuukauden sisään koska jonoa ei tällä hetkellä ole.

Aika hurjaa. Olin asennoitunut että jonottamisesta menisi kuukausia, ehkä enemmänkin!

Sillälailla ihan rauhallisin mielin juuri nyt. Kuukausi kohta kotona lomautettuna ja vielä ilmeisesti kolme viikkoa edessä, ellei tilanne kovasti muutu. Elämä on tällälailla ihan hyvää, enemmän ”ihmisen mittaista” kun ei tarvitse juosta ja kiirehtiä.

Miten sinulla raskaus etenee? 😘

Ikää 35 (m 34), yk16, ekaa yritetään.

2731/6611 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

SiBi kirjoitti:

superyhtyeen kierto

Siis SUPERLYHYT kierto 😅

Ikää 35 (m 34), yk16, ekaa yritetään.

2732/6611 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

SiBi kirjoitti:

(...)ja kunhan koronakaranteeni loppuu, voidaan olla hoidoissa jo parin kuukauden sisään koska jonoa ei tällä hetkellä ole.

Aika hurjaa. Olin asennoitunut että jonottamisesta menisi kuukausia, ehkä enemmänkin!

Itselläni on taas hieman päinvastaiset kokemukset tuosta odottelusta, mutta riippuukohan ne sitten alueesta ja hoitavasta tahostakin. Meillä päästiin lapsettomuustutkimuksiin viime keväänä tehdyllä lähetteellä, ja kesällä sitten vasta kirjeen kautta labroihin jne; siitä kolme-neljä eri käyntiä joissa jokaisessa sai aina odottaa kuukauden, välillä kolmekin, että löytyi vapaata aikaa, ja yhdelläkään käynnillä ei tehty kuin yksi tutkimus (ensitarkastus, aukiolotutkimus, ja nyt viimeisimpänä polyyppien poisto). Hieman ääneen ihmettelinkin että miksi tälläisiä ei voisi tehdä samaan aikaan, kun tarve on kuitenkin (ja samat välineetkin sisuksissa), mutta tähän ei hoitava tahokaan osannut antaa vastausta... Eli nyt on jo vuosi mennyt ekasta lapsettomuuspolin pyynnöstä, eikä mitään

kunnolla konkreettista ole oikein tapahtunut. Viimeisimmän ajan piti varata 2kk etukäteen (onneksi omat menkat ovat päivälleen säännöllisiä), että varmasti saa ajan... Toivotaan korona ei sekoita pakkaa siis liikaa, tai että lisääntyneen kotonaolon myötä loppuvuodessa olisikin sitten oikein kunnon babyboomia nähtävissä 😂

Itse istuskelen taas tulisilla hiilinpaloilla, dpo 11 ja menkkojen pitäisi alkaa noin 3 päivän päästä. Yleensä tunnistan alkupäivän siitä että tasan viikkoa ennen tulee lievä muoto kivuista, alaselkä hieman nipistelisi, mutta nyt ei ole ollut mitään sellaista. Sen sijaan on alavatsaa kramppaillut päivin öin jo viimeisen parin päivän ajan, erityisesti oikealta puolelta munasarjojen taajuuksilla, ja paleltaa koko ajan niin vietävästi... Ei toki auta että ulkona tulee taas lunta, en halua valehdella itselleni kropan lämpötiloista jos kotona lattioista lähtien on vain kylmempää kuin normaalisti :D Lupasin kuitenkin itselleni että vielä en testejä tee, sitä kuitenkin pettyy ehkä vähän vähemmän kun antaa vain päivien kulua omaan tahtiinsa..

2733/6611 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kp 14/21 dpo 7-8 menossa. Seksiä oli ovulaation aikaan, mutta vielä tässä kierrossa ei talleteltu sisään asti. Mutta voi luoja kun voi psyyke luoda oireita! 😱 Alaselkä kipeä, ruokahalu kasvanut, alavatsaa nippailee, metallin maku suussa, nenä tukossa mutta hajuaisti on ihan tajuttoman tarkka! (yleensä hajuaisti tosi surkea ja nyt jopa oman koiran haju ällöttää) Normaalisti ei mitään oireita kuin max. päivää kramppaa ennen menkkoja. En millään jaksa uskoa että olis tärpännyt, mutta onhan tää outoa. 🤦🏼‍♀️

Aamulla oli pakko tehdä r-testi, mutta totta kai se oli negatiivinen. (Tiedän ihan liian aikaista testailla)

Onko muilla tullut samalla tavalla raskausoireita heti yrityksen alettua? 😁

♥️♥️♥️

2734/6611 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, vihdoin menkat alkoivat. 40 päivän kierto 😒. Olisin niin toivonut että kierto olisi tasaantunut kun joulukuusta lähtien kierto ollut 32-36-31 päivää. Minä kiertopäivänä kannattaisi sitten alkaa tikuttamaan ovista?

Mulla on 20 CB digitestiä ja varmaan 30 liuskatestiä. Raskaustestejä ei viitsi edes ostaa kun ei taida olla tarvetta. 🙄 Ajattelin jos aamulla testaa digillä ja illalla liuskalla? Mutta milloin kannattaisi aloittaa kun kierron pituudesta ei taas mitään selkoa?

Oli muuten kiva kun julkiselta puolelta soitettiin (piti olla aika tässä kuussa sinne mutta kiitos Koronan, ajat peruttiin..) että jos haluamme niin voimme osallistua etänä käynnille. Tietysti osallistutaan! Vaikka olisi ollut kiva päästä ultraa kun taas...

2735/6611 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tryout, en tiedä teinkö oikein vai väärin, mutta testasin liuskoilla KUNNES väri selvästi tummeni. Kun se tummeni alotin digi-testit. Ei tarvinnut kummassakaan kierrossa kuin 4 digiä ennen ovista. Ja alotin testailun kierron alusta ehkä kp4, koska kierrot on olleet mitä sattuu.

Itselläni oli vain ovistesti, mutta jos sinulla on se kaksoishormonitesti, siinähä tulee se vilkkuva naama ennen pysyvää naamaa. Sen kanssa en tiedä miten tekisim 🤔 mutta pissasin aina purkkiin, siitä sai hyvin toisenkin testin jos alkoi mietityttään tai väri oli tummahko.

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

2736/6611 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteistanne pulmaamme.

Mihinkään terapiaan ei tällä hetkellä riitä rahkeita, enkä toisaalta tiedä, olisiko meidän pulmiin apua. Mut koti-inseminaatiosta ollaan puhuttukin ja ostettu ruiskujakin. Sitä yritetään sitten seuraavissa kierroissa. Toivottavasti se onnistuu, koska ei tunnu miehestä kovin luontevalta.

Tän kierron ovis oli ja meni, tässä kuussa oli tosi selkeät oireet. Yritettiin vielä tallettaa mut ei taaskaan päästy maaliin.

30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.

2737/6611 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villahuivi, mulla tämä testi, en tiedä onko siinä vilkkuva naama vai ei?

https://www.kotitesti.fi/tuote/clearblue-digital-ovulaatiotesti-20-kpl/…

2738/6611 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doggolle tsemppiä piinailuun 😘

Piinapäivät täälläkin. Menkkajuilintaa ollut nyt muutaman päivän. Sitä on yleensä vasta päivää ennen menkkoja tai jo menkkojen alettua. Välillä ajattelen, että jos onkin tulehdus. Rinnat ja varsinkin nännit jäätävän arat. No katsotaan tässä muutama päivä. Jos testi näyttää loppu viikosta negaa, niin lääkäriinhän se on mentävä.

+40v., 4 lasta, iltatähti haaveissa. Yk5.

2739/6611 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilona eloisa, siis minkälaisia pulmia teillä on ollut?

2740/6611 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meil on aina ollut tosi vähän seksiä. Nyt on sitten enenevissä määrin ollut sellainen ongelma, että mies ei laukea. Osasyynä pidän omaa kosteusongelmaani, kun liika on liikaa..

30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.