Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

2181/6611 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hile, samaistun moneen mietteeseesi! Itse olen vielä alle 30v mutta kuvittelin aina olevani se joka saa kaveriporukasta ekana lapsen, olen aina ollut ainut vauvakuumeilija. Nyt alan olla viimeisiä jolla ei lasta. Elämä ei mennytkään kuten ajattelin, oli kriisejä ja vaikeuksia, mutta tässä parisuhteessa kaikki mennyt täydellisesti ja jotenkin pelkäsin että jonkun asian on oltava se haaste meidänkin kohdallamme. Ja nähtävästi se on sitten tämä lapsen saaminen. Olen aina jotenkin pelännyt että lapsen saamisessa tulee olemaan vaikeuksia, ehkä sitä on omasta kropastaan aistinut että joku ei toimi. Onneksi olen saanut puolison, joka tukee ja on täysillä mukana haasteiden selättämisessä. Yhdessä tästä selvitään tavalla tai toisella! Ikä vaan alkaa pelottaa siksi, että toki toivoimme useampaa lasta ja jos ensimmäisenkin saamiseen menee vuosia, olen jo yli 30v. Se tuntuu hurjalta, kun on aina ajatellut, että 30-vuotiaana minulla olisi jo lapset tehtynä. Onnekseni usein iän myötä pcos alkaa helpottamaan ja monella hedelmällisyys sitten paraneekin lähempänä 40 ikävuotta. En vaan haluaisi olla vanha ensisynnyttäjä. Sitten ajatus kääntyy kuitenkin siihen, että yritän unohtaa ikäasian ja ajatella, että kumpa jonain päivänä meistä tulisi perhe, edes yhden lapsen vanhemmat, minkä ikäisenä tahansa.

Itse en koronaa aio ottaa lapsihaavestressiin mukaan. En edes jaksa kommentoida korona-asiaa enempää, toivon vain että jokainen pitää huolen ettei tietoisesti lisää tartuntariskejä, mutta elää kuitenkin normaalia elämää ja lopettaa hysteerisen ajattelun ja käyttäytymisen. Nyt pyritään vain hidastamaan tartuntojen ilmenemistä, jotta terveydenhuollon resurssit riittää. Kausi-influenssasta saisi tulla myös samanlaisia ohjeistuksia, se on riesanamme joka vuosi ja tappaa satoja potilaita vuosittain, silti ihmiset vie kipeitä lapsia isovanhemmille ja päiväkoteihin hoitoon jne ja vähättelee rokotteen tarpeellisuutta. Hyvä herätys meille kaikille siinä mielessä.

2182/6611 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin todellakin samaistua näihin mietteisiin ☝️ itsekkin ajattelin aina että olisi lapset jo tehty ennen 30 🙄 elämä heittelikin toisella tavalla..

Jostain syystä tässä kierrossa on kovat toiveet sain oviksen tikuilla kiinni ja talleteltiin ahkerasti. Jokin outo zen olo tila ollut ovis plussasta asti, tarkkailen kropan oireita jotenkin rauhallisesti, kuin olisi takaraivossa ajatus "näin tämän pitikin mennä"... Jos menkat alkaa kahden viikon päästä niin sit tullaan korkeelta ja kovaa alas 😬

Plussa tuulia ja vauva pölyä kaikille ♥️

30v endo toiveissa eka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
2183/6611 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ikä ei kovin hedelmällisyyttä kolisuttele, niin en kyllä lähtisi ihan yrityksen alkuvaiheessa ovistestailuun. Meillä ainaki muutenkin seksinmäärä nousi ja jotenki siinä oli sellaista herkkyyttä ja taikaa samalla. Siinä olotilassa pystyin olemaan hieman yli vuoden. Kuitenkin suurinosa tulee raskaaksi aika pian yrityksen aloittamisesta.

Kun se ei enää riittänyt löysin itseni silloisesta vauva vuodelle 2019-2020 ryhmästä lukemassa täälläkin esiintyvien kommentteja ja aloin pohtia että liittyisinkö mukaan. Sitten tulivat uudet raskausuutiset lähipiirissä ja päätin että nyt pitää päästä salaa avautumaan ja olemaan täällä osa sitä mitä normaalielämässä ei puhuta eli lapsettomuutta.

Jokainen tietenkin tyylillään, mutta ehkä tässä "heti kaikki mulle nyt" - yhteiskunnassa olisi hyvä antaa ajatuksen ja toiveiden itää päässä. Tuntuu että nyt olen valmiimpi. Tietenkin viikottainkin tulee oloja että nyt menen ja varaan gynekon ja parin päivän päästä olenkin taas sitä mieltä että kerätään dataa vielä pari kiertoa. Ei tämä ehkä tähän kaadukkaan.

🧙‍♀️Tsemppiä meille! Kp 26/28-31. Dpo ei tietoa. Ei varmennettua ovista.

2184/6611 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tietää mistä ihmeestä tämä täti termu on tullut kuukautisille? 🙈🙈 Muut jotenkin tuntuu loogisilta termeiltä. Onko täti joku ikävä vieras, mun tädit on aina ollu kivoja.

2185/6611 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo nuoresta ajattelin, että haluan tehdä lapset alle kolmekymppisenä, ja haluaisin kolme tai vaikka neljäkin. Kaksi ihanaa sainkin, sitten tuli yllättävä, vaikea ero ja jouduin miettimään elämäni ihan kokonaan uusiksi.

Muutamaa vuotta myöhemmin tapasin nykyisen mieheni, elämäni rakkauden. Alusta saakka meille oli varsin selvää, että meille "riittävät" entisistä liitoistamme syntyneet lapset, että yhteisiä emme "tarvitse".

Kunnes. Viime kesänä miehelle iski vauvakuume, ja hän sai minutkin miettimään, mitäs jos...

Ja nyt, juuri neljäkymmentä täyttäneenä, odotan kolmattani, ensimmäistä yhteistä, perheemme neljättä. ❤️

Että ei sitä koskaan tiedä, mihin elämä heittää 🥰

2186/6611 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kp 1😥

Ei taida toista siunaantua...😪

Plussa onnea kaikille!!👍❤

Tähtitaivas☆

2187/6611 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doggo kirjoitti:

Kuka tietää mistä ihmeestä tämä täti termu on tullut kuukautisille? 🙈🙈 Muut jotenkin tuntuu loogisilta termeiltä. Onko täti joku ikävä vieras, mun tädit on aina ollu kivoja.

Doggo, oisko englannista käännös tästä; Aunt Flo

😊

Tähtitaivas☆

2188/6611 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kp21 dpo7/8. En tiedä kuvittelenko jotain oireita jo 🤔😂 Turvotus on jäätävää, sama viime kierrossa. Aiemmin on samanlaista ollut vasta pari päivää ennen menkkoja. Nyt kahtena kiertona maha ollut kuin rantapallo muutama päivä oviksen jälkeen. Eilen tunsin outoa repäisykipua vasemmalla alavatsalla.

Ihan niin kuin hiivatulehdusta yrittäisi.

Korona-virus ei sinällään huoleta, että raskausyritys jäisi jäähylle. Toki kiinnitän huomiota vielä paremmin käsihygieniaan.

Itsehän olen nykyisen kuopukseni saanut 28vuotiaana ja ajattelin, että lapset on tehty. Mutta kuinka ollakaan nyt yli 40vuotiaana se haave vielä yhdestä lapsesta iski niin kovasti, että en koskaan aiemmin ole tällaista tuntenut ❤️

Ihana keväinen päivä ollut tänään. Paljon ulkoiltu ja mieli muutenkin positiivinen. Samanlaista aurinkoista mieltä toivon teille jokaiselle ja plussatuulia 😍

+40v., 4 lasta, iltatähti haaveissa. Yk5.

2189/6611 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halauksia, Tähti ❤on varmasti raastavaa, kun asiaan ei pysty vaikuttamaan, ja niin kovasti sitä lasta haluaisi.

Tänään ei edelleenkään ovista bongattu. Voi olla, ettei sitä tässä kierrossa tulekaan. Ens viikko vielä mahdollinen, mutta sen jälkeen aletaan kääntämään katseet ensi kiertoa kohti, ja menkkoja oottamaan. Toivon, ettei kierto olisi mahdottoman pitkä, muuten on kyllä turhauttavaa vaan odotella menkkoja viikkokaupalla.

Esikoinen 1/21, toinen lapsi haaveena

2190/6611 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti☆ kirjoitti:

Kp 1😥

Ei taida toista siunaantua...😪

Plussa onnea kaikille!!👍❤

Voi ei Tähti 😥

Lohdutushali 🤗

2191/6611 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, alkoi taas tiputella, paljonko on normaalia tiputella oviksen aikaan? Tai siis miten kauan🤔 menkkamaista jomotusta ja pientä tiputtelu vuotoa ollut nyt iltapäivällä/illalla.. vuotavaan kohtuunhan ei mitään tartu 😔 tais hävitä pohja toiveikkuudelta 😔

30v endo toiveissa eka

2192/6611 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Tähti! Täällä jännitin ja toivoin sinun plussaa! Virtuaalihalaus ❤

Täällä ovis tulossa kovaa kyytiä, oireita miljoonasti ja tikussaki viiva vahvistuu.jospa huomenna tai maanantaina, kuitenkim talletteluja tiedossa 🥰 hassua, miten onnellinen sitä on, kun oma kroppa osoittaa toimivansa oikein!

Ihanaa viikonloppua! Ostakaa kukkia 💐, rakastelkaa ja nauttikaa puolisonne kanssa yhteisestä ajasta! Plussatuulta matkaan 🌬➕

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

2193/6611 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hile, samaistun ajatukseesi että on saanut liian paljon hyvää, että jossain täytyy vastoinkäymisen tulla. Olen tähän mennessä saanut elämässä kaiken mitä olen haaveillut niin yksityiselämässä kuin töiden puolella, ja alusta asti on ollut joku epäilys takaraivossa että kaikki ei voi mennä hyvin aina, että onko tämä se minun epäonni.

Tähti, olen pahoillani 😔

Pieni_mutta_pippurinen: Yhdistelmäpillereiden lopettamisen jälkeenhän voi mennä useampi kuukausikin ennen kuin luomukierto käynnistyy, oliko sulla minit vai ne? Pillereiden jälkeen ovis voi myös olla hassuun aikaan, heti vuodon jälkeen tai vasta monen viikon päästä. Malttia siis, se ovis voi olla vielä tuloillaan 😊

Korona ei meillä yritykseen vaikuta, tai vaikuttaa itseasiassa positiivisesti kun työpaikan koronajärjestelyiden vuoksi on muuta ajateltavaa eikä ole ehtinyt piinailemaan piinapäiviä 😅 Dpo 7 menossa, tänään havahduin poikkeavan runsaaseen valkovuotoon, edellisessä kierrossa kun tuli kemiallinen oli tätä samaa 😊 Tässä vaiheessa siis toiveikkaana kohti ensi viikkoa. Yritän nyt kovasti malttaa että testaisin vasta kuukautisten oletetun alkamisajan jälkeen, eli reilu viikko vielä. Kaapissa ei onneksi ole kuin kaksi clearbluen normi testiä (ei herkkiä) jotka on sen verran kalliimpia etten raaskisi niitä turhaankaan käyttää 😅

2194/6611 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viuhkelis, yhdistelmäpillerit oli käytössä. Joo voihan se ovis tulla vielä, mutta kärsivällisyys ei kuulu mun luonteeseen 🙈haluisin kaiken tänne heti, ja nyt en voikaan kontrolloida, mitä kropassa tapahtuu. Mutta elättelen toivoa, ettei luomukierron käynnistymistä tarviis montaa kuukautta odotella, kun pillereitä käytin niin vähän aikaa. Onkohan sillä edes merkitystä 😅

Esikoinen 1/21, toinen lapsi haaveena

2195/6611 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni_mutta_pippurinen, en osaa faktaa sanoa, mutta luulisi että kymmenien vuosien käyttö vaikuttaisi enemmän kuin lyhyempi 😊 Mulla ehti olla pillerit käytössä vajaa 5 vuotta ja lopetin ne puoli vuotta ennen yrityksen alkua (ajatuksena juurikin tämä että ehtisi tasaantua) ja se eka 6kk menikin niin että kierto heitteli 27-34pv, oviksen kyllä pongasin joka kierrosta. Nyt on tasaantunut 29-30 päivän välille.

2196/6611 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kp1. Kierto jäi 27 päiväiseksi. Eilen alkoi hermo kirstyyn, joten tiesin että pian alkaa. Sinne haaveet taas kaatui.

Plussia muille joilla vielä toiveet elää ❤️

2197/6611 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni_mutta_pippurinen kirjoitti:

Viuhkelis, yhdistelmäpillerit oli käytössä. Joo voihan se ovis tulla vielä, mutta kärsivällisyys ei kuulu mun luonteeseen 🙈haluisin kaiken tänne heti, ja nyt en voikaan kontrolloida, mitä kropassa tapahtuu. Mutta elättelen toivoa, ettei luomukierron käynnistymistä tarviis montaa kuukautta odotella, kun pillereitä käytin niin vähän aikaa. Onkohan sillä edes merkitystä 😅

Luulen, et merkitystä on enemmänkin sillä omalla kropalla ja sen hormonitoiminnalla, miten herkkä/vankka se on. Oma kroppa on herkkä eikä se sietänyt minipillereitä ollenkaan, joten lopetin 3kk:n jälkeen ja kesti 2kk, et kierto palautui suht normiksi. Tosin kun katson tilastoja omasta kierrosta ennen minipillereitä ja jälkeen niin näyttää siltä, et kierron pituus palautui ennalleen vasta n 6kk:n jälkeen (eli 26-28 muuttui normiksi 29-31).

Hyvin yksilöllistä kaikinpuolin.

Ja vaikka on niin helppo sanoa uudelle yrittäjälle, et jäitä hattuun, tee näin tai noin tai älä tee sitä sun tätä, niin jokaisen pitää tehdä juuri niin kuin itse kokee parhaaksi. Mielellään sitä neuvoo kun ei halua, et toinen käy läpi samoja stressinaiheita ja pettymyksiä ym, mut toisaalta niin kaikki tämä on prosessia ja kaikki olemme yksilöitä. Jonkun prosessi on pidempi ja toisen lyhyempi ja jokainen on vähän omannäköinen omine aaltoineen.

Kuriositeettinä, tässä nyt 15. kierron ajan kun on haukkana seurannut omaa kehoaan niin on käytännössä löytänyt lähes kaikki mahdolliset raskausoireet eri kierroissa, eikä silti plussan plussaa. Tästä huolimatta huomasin tänään pienen pettymyksen kun ihmeellisen voimakkaat oireet, joita ollut pari päivää, ovat nyt yhtäkkiä poissa (kp26/n 30). Vain mieliala edelleen synkkää PMS:ää synkempi. Et vaikka sitä on muka välittämättä, niin kyllä tämä kaikki silti tuolla takaraivossa on koko ajan mukana. Tällä kertaa siis normia kipeämmät nännit, jännä semipahoinvointi ja ihmeellinen hengästyminen sai minut pieneen hälytystilaan. Mutta, näitä on ennenkin ollut.

N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.

2198/6611 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kp42, äsken ennen töitä täällä vessassa tein.. Plussa?!?!🥰 Puoli tuntia pidätin. Tein huvikseen kun pahoinvoiva ja rinnat kipeytyi viikolla eikä menkkoja. Mut siis mitä, viikko sit puhdas nega. Apua, olen ihan pökerryksissä vielä ❤️🥰

Olen kaikki palstat ollut lukematta ja luen teidän ketjun myöhemmin mutta pakko kommentoida ja kertoa tää Ihme ennen töiden alkua 🌹❤️

Epäuskoista, noin vahva plussa pregchekillä ja puoli tuntia pidätin tässä 🙈🥰

2199/6611 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nemi kirjoitti:

Kp42, äsken ennen töitä täällä vessassa tein.. Plussa?!?!🥰 Puoli tuntia pidätin. Tein huvikseen kun pahoinvoiva ja rinnat kipeytyi viikolla eikä menkkoja. Mut siis mitä, viikko sit puhdas nega. Apua, olen ihan pökerryksissä vielä ❤️🥰

Olen kaikki palstat ollut lukematta ja luen teidän ketjun myöhemmin mutta pakko kommentoida ja kertoa tää Ihme ennen töiden alkua 🌹❤️

Epäuskoista, noin vahva plussa pregchekillä ja puoli tuntia pidätin tässä 🙈🥰

Oi, ihanaa 😍 paljon onnea Nemi 🤗❤️

Toivottavasti viikon päästä koen saman tunteen 😊

2200/6611 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla edelleen nippailee alavatsalla, rinnat aavistuksen kipeät, valkovuoto runsasta, mutta ei enää hiivan oireita 🤔 Dpo8/9. Mieliala vaihtelee, välillä mies ärsyttää ihan urakalla (siis pelkästään olemassaolollaan 😂), välillä taas on niin ihana että. On tää naisena olo sitte hankalaa 😂