Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Täällä tänään kp1, menkat alkoi yöllä.. Ne ei kyllä yllätyksenä tulleet kun perjantaista lähtien oli kauheat pms-oireet (itkuisuus ja kärttyisyys) sekä jo lauantai-iltana alkoi vatsan juiliminen. Kierto lyhenikin yhdellä päivällä, vaikka myöhäisemmän ovulaation takia luulin että pitenisi.
Tästä käyntiin yk 6. Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille kuitenkin!
26 ja 28 v. Yk 13 (15 kk). Haasteena endometrioosi ja PCO(S).
Nez kirjoitti:
Tuli tässä mieleen kun täällä on puhuttu noista ensimmäisistä raskausoireista. Onko täällä muita hajuille herkistyneitä? Mulla iskee kaikki keinotekoinen tosi voimakkaasti, esimerkiksi emotionin ohi joutuu kävellä nopeasti, pesuainehyllystä puhumattakaan. Onko oireilu mennyt entistä pahemmaksi? Tai onko muille, jotka eivät ole herkistyneitä, tullut hajuista ongelmaa?
Mulle ainakin tuli joistain hajuista/tuoksuista huono olo ja mies jossain kohtaa haisi mustapippurille mun mielestä 😂
Ite epäilin raskautta kun poljin pyörällä ja pienet tärinät tuntui alavatsaan todella ikäviltä. Myös väsymys oli järkyttävä, samoin mieli. Olin oudosti aivan raivona ihan vaikka mistä.
Eleonoora kirjoitti:
Tähti, oiskohan nuo merkkejä tärpistä, toivotaan!! 😊👍🏻
Miulla on ollut aikamoinen alamahan turvotus ja älytön väsymys. Toissailtana pääsin töistä klo 21 ja jouduin matkalla pysähtymään, kun tuntui etten todella jaksa ajaa (vajaa puolen tunnin työmatka). Torstaina ja perjantaina oli iltapäivällä pakko ottaa päiväunet, kun väsymys oli niin valtava. Eilen ennakoin ja nukuin vähän ennen klo 13 alkavaa työpäivää, niin ei tullut se lamauttava väsymys. Eilen alkoi myös rintojen kipeys, varsinkin vasen on lähes kosketusarka. Päänsärkyä ollut myös, mutta miulla on myös migreeni joten ei voi aina tietää tekeekö migreemikohtausta vai onko vaan muuta.. kaikenlaista siis on, tuo väsymys ja turvotus on sellaiset mitä ei yleensä normaalissa kierrossa miulla tule. Eli pidetään peukkuja kaikille ketkä pian testailee! 👍🏻😍
Eleonoora, sain aivan hailuran viivan raskaustestiin....mulla on ihan koko ajan pissahätä, että yöllä ramppaan vähän väliä, siten testin tein laimesta 4 tunnin, mutta jotain näkyy🙄
Rinnat on edelleen ihan järkyt, niin kipeät sisältä ja kainaloista ja ihan jokapaikasta. Hajut iskee voimakkaina vastaan. Äsken koskin vastapestyihin vaatteisiin ja se peauaineen haju oli ihan hirveä🤪 Haistan sen jo monen metrin päästä! En oo mitenkään hajuherkkä normaalisti ja mieskin on tarkempi nenäinen, mutta nyt hän ei haista mitään erityistä🤪
Viimeksi raskaana tosiaan hajut iski vasten voimakkaina jo ennen plussaa, enkä heti tajunnut herkkyyden johtuvan raskaudesta...silloin tuli kierrettyä kaupassa pesuainehyllyt kaukaa. Tosin myös hyvätkin tuoksut kantautuivat jo tavallista kauempaa nenään.
Jos hajuherkkyys ei nyt lliity raskauteen, niin mihin sitten, jokin tarttuva pöpö(?)
Yksi merkittävä oire raskaana ollessa oli otsan kuumotus lämpimässä suihkussa ja varsinkin saunassa ei voinut edes olla.. Jos tämä oire nyt ilmestyy, niin tiedän asian varmaksi. Onko kellään muulla tätä ollut?
Dpo 9
Tähtitaivas☆
Haaveilja kirjoitti:
Hei, täällä yksi uusi palstalainen! :) Ihana lukea teidän muiden matkasta kohti raskautta.
Ollaan miehen kanssa menossa naimisiin syyskuussa ja ajatuksissa olisi sen jälkeen toive raskaudesta! Itse olen 26v, mies 30v. Ehkäisynä mulla on ollut jo vuosia Mirena. Milloinkohan kannattaisi ottaa kierukka pois? Kauanko muilla on kulunut kierukan poistosta kierron vakiintumiseen ja raskautumisen?
Mulla oli Mirena vissiin 10v ja puoli vuotta poistosta meni kun tultiin raskaaksi.
Nyt jännään miten tällä kertaa, synnytyksestä 10kk ja kierukka oli n.puoli vuotta.
Hirveesti en elättele toiveita kun se pettymys on niin murskaava joka kerta.
Ja miten kenenkin kroppa sitten milloinkin reagoi niin sitä ei voi tietää. 😘
Tähti, ihanaa!! 💖 Toivottavasti kestää kyydissä!
Miulla myös koskee tuonne kainaloiden puolelle rintoihin. Ja nyt kun sanoit niin vessassa joudun kyllä minäkin ravaamaan tiuhempaan.. no, saa nähdä onko vaan muuta tai kuviteltua miulla! 😄
Heippa, vihdoin pääsin kirjautuun taas...välillä ei oikeen toimi tää sivusto mulla 🤔
Kaikille plussaonnea, Tähti toivottavasti vahvistuu ❤️ Ja nez ihanaa että sinunkin mies on innostunut! Mulla mies ei niinkään oo osoittanut hirveetä innostusta mutta kait se siitä pikku hiljaa.
Miten te muut ootte valmistautunut etukäteen, Ootteko muuttanut elämäntapoja millä tavalla? Ite aloitin ne vitamiinit, foolihapon. Nyt pitäis alkaa syömään terveellisemmin ja tupakanpoltto on hieman riistäytynyt käsistä 😬 sehän mun on pakko nyt jo lopettaa ja samaten miehen, saas nähä vaan miten tää tulee onnistuun. Ja pitää toivoa ettei se ole tehnyt tuhoja hedelmällisyyden suhteen.
36v ja mies 38v. Ensimmäinen lapsi toiveissa, yritys toden teolla aloitettu 4/20.
Juulia kirjoitti:
Heippa, vihdoin pääsin kirjautuun taas...välillä ei oikeen toimi tää sivusto mulla 🤔
Kaikille plussaonnea, Tähti toivottavasti vahvistuu ❤️ Ja nez ihanaa että sinunkin mies on innostunut! Mulla mies ei niinkään oo osoittanut hirveetä innostusta mutta kait se siitä pikku hiljaa.
Miten te muut ootte valmistautunut etukäteen, Ootteko muuttanut elämäntapoja millä tavalla? Ite aloitin ne vitamiinit, foolihapon. Nyt pitäis alkaa syömään terveellisemmin ja tupakanpoltto on hieman riistäytynyt käsistä 😬 sehän mun on pakko nyt jo lopettaa ja samaten miehen, saas nähä vaan miten tää tulee onnistuun. Ja pitää toivoa ettei se ole tehnyt tuhoja hedelmällisyyden suhteen.
Aloitin foolihappo ja raskausajan monivitamiinin, ja rautaa söin purkillisen kun oli ferritiini alhaalla, pitäis muuten käydä mittauttamassa uudestaan 🤔 alkoholia vaan sillon tällöin ja tupakan polton lopetin 👌 tsemppiä siihen, mun piti kokoajan ajatella vauva juttuja, sillä sain motivoitua lopetusta 💪
Hiiva tulehdusta pukkaa eli näköjään jätän sokerit kokonaan pois ainaki hetkeksi 🤭
Tai voihan se johtua siitäkin että harrastaa seksiä jatkuvasti🤔 ei ehdi tasapaino palautua.. koska sairastan endometrioosia niin ajattelin alkaa juoda valkosipuli/hunaja "teetä" jos se rauhoittaisi elimistön tulehdus tilaa 👀
30v endo toiveissa eka
Hei kaikille 🙂
Olen uusi täällä, mutta olen seurannut keskustelua jo pitkään. Nyt alkaisi olla sellaiset vaiheet elämässä ja omat tuntemukset, että alkaisi kello tikittää aika kovaa. Miehellä myös tuntuu, että pian voisi olla aika. Yhdessä ollaan oltu jo useampi vuosi.
Valmistun keväällä koulusta ja kesällä olisi tarkoitus tehdä muutoksia asumisjärjestelyihin. Mies haluaisi odottaa, että taloasiat on selvillä, samoin koulu. On puhuttu paljon siitä, että ei sitä kannata enää pitkittää ja että ei meidän elämä koskaan tule olemaan niin "valmis" että ei olisi mitään riskejä. Hän haluaisi turvata elämän ennen lapsentuloa. Aika hyvin on meillä asiat, katsotaan kunhan saan opinnot kevään aikana purkkiin niin voi alkaa keskittyä uusiin asioihin.
Minulla ehkäisypilleri käytössä ja säännöllinen kierto ollut aina. Välillä olen ollut ilman pillereitä ja heti on kierto ollut ok. Näiden ajatusten kanssa tunnen positiivisuutta, kun ajattelen tulevaa. Tämä keskustelu on kuitenkin saanut ajattelemaan. Minulla on jonkin verran ylipainoa, mutta liikun säännöllisesti, en polta tai juo. Mies liikkuu ja ei polta tai juo.
Minulla olisi pari kysymystä. Oletteko käyneet terveystarkastuksessa ennen aloittamista? Onko esimerkiksi otettu verikokeet (vitamiinit, ferritiini, folaatti) vai oletteko alkaneet vain syödä lisäravinteita?
Haluan aloittaa valmistautumisen jo hyvissä ajoin ennen kuin aloitetaan yrittäminen. 😊
Minä 28 v. ja mies 31 v. Esikoinen toiveissa. Yritys aloitettu 4/20.
Tähti: Mahtavaa! Huomenna uutta testiä peliin :).
Lisätään vielä, että opiskelu tuottanut minulle melkoisesti stressiä, varsinkin näin valmistumisen alla. Senkin vuoksi olisi varmaan hyvä tämä taputella valmiiksi.
Minä 28 v. ja mies 31 v. Esikoinen toiveissa. Yritys aloitettu 4/20.
Juulia kirjoitti:
Juulia, en ole paras esimerkki, kun pitkään on yrittänyt, niin tuntuu, että ei voi elää koko ajan, kuin olisi raskaana. Tupakoinut en ole koskaan, mutta sen lopettaisin ainakin. Sitä yrittää elää toki mahfollisimman terveellistä elämää, mutta välillä kai voi lipsua.
Ubiqinonista voisi olla sinulle hyötyä. Mä olen ottanut puoli annosta silloin tällöin. Tätä suositeltiin ihan Klinilalla, mutta itselleni tämä tuote on harmiksi kiihdyttävä. Haluaisin uskoa, että pari viikkoa sitten aloittamani "Wild Nutrition" tekisi jotain ihneitä😊 Kannattanee ottaa se mukaan listalle.
Hyvää tsemppiä ja jospa nappais tosi pian!💗👍
Tähtitaivas☆
Tähti
Nyt peukut pystyyn, että viiva vahvistuu 😍👍
+40v., 4 lasta, iltatähti haaveissa. Yk5.
Onnea Tähti, toivottavasti plussa vahvistuu! Plussaonnea muillekin pian mahd. testaaville, Eleonoora ja Pikutus ainakin taisivat olla lähellä testihetkeä.
Lumokeiju & Juulia: en ole käynyt vartavasten raskausyrityksen takia lääkärissä, muista syistä tosin hiljattain olin labrassa ja siinä ohessa pyysin kilpparikokeet ja ferritiinin. Aloitin kuitenkin raskausmonivitamiinin syömisen jo loppuvuodesta ennen noita kokeita.
Kiitos Kaneli78 kommentista vatsaoireisiin, epäilen kyllä minäkin etteivät liity raskauteen, mutta ainahan se mielessä käy kun uusia oireita tulee vastaan. :)
Nyt ollut tosiaan melkein viikon epämääräisiä alavatsatuntemuksia, alkoivat viikko oviksen jälkeen. Tänään dpo11 ja kp 24/26, olin ajatellut testaavani vasta loppuviikolla jollei menkkoja näy, mutta sorruin aamulla testiin... Hyvin hyvin negalta näytti. Ajattelin että tässä vaiheessa jo voisi haamua näkyä jos on näkyäkseen, oviksesta kuitenkin jo sen verran aikaa, ja tuo nega kyllä veti nyt mielen matalaksi... Toki muutama päivä tässä vielä on piinailtavana, mutta enpä nyt uskalla suuria toivoa.
Tietääkö muuten joku kuinka nopeasti/herkästi raskaustestit menevät "pilalle" viimeisen käyttöpäivän jälkeen? Löysin varastoistani pari syvemmälle hautautunutta liuskaa, joissa pvm oli viime vuoden puolella. Tuskin silti virheellistä plussaa näyttävät vaikka vanhentuvatkin, mutta onkohan mahdollista etteivät näyttäisi plussaa vaikka pitäisi?
Lumokeiju kirjoitti:
Minulla olisi pari kysymystä. Oletteko käyneet terveystarkastuksessa ennen aloittamista? Onko esimerkiksi otettu verikokeet (vitamiinit, ferritiini, folaatti) vai oletteko alkaneet vain syödä lisäravinteita?
Haluan aloittaa valmistautumisen jo hyvissä ajoin ennen kuin aloitetaan yrittäminen. 😊
Lumokeiju, tervetuloa mukaan❤
Mä kävin terveyskeskuksessa tarkastusta varten, mutta lääkäri ei tehnyt mitään sen isompia tutkimuksia. Paino ja pituus, sekä puhuttiin ruokavaliosta ja elämäntavoista, kun raskaus on toiveena. Tosin olen perusterve, niin ei tullut sitten mieleen haluta sen enempiä tutkinuksia. Raskausvitamiinit aloitin jonkun kuukauden ennen yritystä.
Hyvänä vinkkinä tuli, että prosessoitu ruoka kokonaan pois, ruokavalion tulisi sisältäisi paljon kasviksia, hyviä öljyjä ja kalaa. Lihaa ja kanaa joskus. Painon suhteen oltiin vähän liian kriittisiä, koska bmi 25 oli lääkärin mukaan selvästi liian korkea.
Pikaista plussaa teille, kun yritys lähtee käyntiin!❤👍
Tähtitaivas☆
Tähti: Onnea ja toivottavasti viiva vahvistuu! 😊😊
Kävin tänään gynellä, sain reseptin teroihin jos kuukautiset ei ala seuraavan kahden viikon aikana. Limakalvot näytti normaaleilta verrattuna kesään, mutta gyne oli sitä mieltä että mulla olisi PCOS. Ehdotti myös lähetettä lapsettomuushoitoihin mutta en vielä ottanut sitä. Puhuttiin töiden jälkeen miehen kanssa ja huomenna varmaan soitan gynelle ja pyydän sen lähetteen. Gyne oli sitä mieltä että lähete on ok vaikka ei olla vielä vuotta yritetty kun kierto on niin pitkä ja epäsäännöllinen ja ovulointi myös vähäistä.
Kysymys teille jotka olette olleet hoidoissa: julkisella vai yksityisellä ja kuinka nopeasti olette saaneet esim letrot käyttöön? Onko ollut ekana enemmänkin tutkimuksia esim verikokeita ja muuta, vaikka on ollut tiedossa esim PCOS kuten mulla?
Minttu-melissa kirjoitti:
Tähti: Onnea ja toivottavasti viiva vahvistuu! 😊😊
Kävin tänään gynellä, sain reseptin teroihin jos kuukautiset ei ala seuraavan kahden viikon aikana. Limakalvot näytti normaaleilta verrattuna kesään, mutta gyne oli sitä mieltä että mulla olisi PCOS. Ehdotti myös lähetettä lapsettomuushoitoihin mutta en vielä ottanut sitä. Puhuttiin töiden jälkeen miehen kanssa ja huomenna varmaan soitan gynelle ja pyydän sen lähetteen. Gyne oli sitä mieltä että lähete on ok vaikka ei olla vielä vuotta yritetty kun kierto on niin pitkä ja epäsäännöllinen ja ovulointi myös vähäistä.
Kysymys teille jotka olette olleet hoidoissa: julkisella vai yksityisellä ja kuinka nopeasti olette saaneet esim letrot käyttöön? Onko ollut ekana enemmänkin tutkimuksia esim verikokeita ja muuta, vaikka on ollut tiedossa esim PCOS kuten mulla?
Meillä meni niin että ensiks käytiin molemmat verikokeissa, sitten mut ultrattiin ja katottiin kohdun muoto, munasarjat jne et on kondiksessa, sitten tuli munatorvien aukiolotutkimus ja tässä välissä toki myös spermanlaatu tutkittiin. Heti seuraavassa kierrossa sain letrot käyttöön.
Lily84: joo täällä oli ja meni testailut, menkat alkoi perjantaina ryminällä niinkun uumoilinkin. Nyt kolmas kierto letroja menossa ja ovulaatiota odotellessa. Ehkä se kolmas kerta sit toden sanoisi 🤞
32v (34v), yritetty 12/2017 asti, selittämätön lapsettomuus. Yksi lapsi aiemmasta suhteesta. OI/inseminaatio yk3.
Lily84 kirjoitti:
Onnea Tähti, toivottavasti plussa vahvistuu! Plussaonnea muillekin pian mahd. testaaville, Eleonoora ja Pikutus ainakin taisivat olla lähellä testihetkeä.
Lumokeiju & Juulia: en ole käynyt vartavasten raskausyrityksen takia lääkärissä, muista syistä tosin hiljattain olin labrassa ja siinä ohessa pyysin kilpparikokeet ja ferritiinin. Aloitin kuitenkin raskausmonivitamiinin syömisen jo loppuvuodesta ennen noita kokeita.
Kiitos Kaneli78 kommentista vatsaoireisiin, epäilen kyllä minäkin etteivät liity raskauteen, mutta ainahan se mielessä käy kun uusia oireita tulee vastaan. :)
Nyt ollut tosiaan melkein viikon epämääräisiä alavatsatuntemuksia, alkoivat viikko oviksen jälkeen. Tänään dpo11 ja kp 24/26, olin ajatellut testaavani vasta loppuviikolla jollei menkkoja näy, mutta sorruin aamulla testiin... Hyvin hyvin negalta näytti. Ajattelin että tässä vaiheessa jo voisi haamua näkyä jos on näkyäkseen, oviksesta kuitenkin jo sen verran aikaa, ja tuo nega kyllä veti nyt mielen matalaksi... Toki muutama päivä tässä vielä on piinailtavana, mutta enpä nyt uskalla suuria toivoa.
Tietääkö muuten joku kuinka nopeasti/herkästi raskaustestit menevät "pilalle" viimeisen käyttöpäivän jälkeen? Löysin varastoistani pari syvemmälle hautautunutta liuskaa, joissa pvm oli viime vuoden puolella. Tuskin silti virheellistä plussaa näyttävät vaikka vanhentuvatkin, mutta onkohan mahdollista etteivät näyttäisi plussaa vaikka pitäisi?
Lily84, kiitos❤ Jospa ois pysyvä tällä kertaa. On nyt tullut saatua jonkun kerran näitä haluroita ja hiipuvia plussia. On siis jääneet sitten lopulta kemiallisiksi. Testit on vahvistuneet parin -kolmen päivän ajan, mutta sitten menkat on alkaneet😢
Lily84, toivon plussan sinulle, kun nyt testaat!!❤💗💖
Tähtitaivas☆
Mahtavaa tähti, toivottavasti vahvistuu!
Oon taas seuraillut keskusteluja silloin tällöin, edellisen kierron kemiallinen otti enemmän psyyken päälle kuin osasin arvatakaan. Oli vaikea saada ajatus uuteen kiertoon ja tallettelu tökki kun halut hukassa. Ovulaatio kuitenkin nyt pongattu ja saatiin useempi talletus siihen tienoille.
Sain myös lähipiiristä yllättäen kuulla yhden parin yrittäneen vauvaa jo liki kahden vuoden ajan ja tuloksena ainoastaan yksi keskenmeno rv 12. Veti kyllä nöyräksi ja omat huolet tuntui kovin mitättömiltä, en pysty edes kuvittelemaan miten hirveä kokemus tuollainen on. Toisaalta myös itsellä herää pelko että mitä jos raskaus ei ikinä kunnolla alakaan tai menee kesken, miten siitä selviäisin.
Kaikille tänne nopeaa plussaa!❤🎶 Ja kiitos myötäelämisestä❤
Mulla tosiaan haasteena munasolujen laatu, että pysyvä plussa on haaste saada haaviin. Täytän 47-vuotta jonkun päivän sisään...tuntuu rankkalta, sillä ryhdyimme hankkimaan toista lasta, kun olin 44-vuotias.
Tähtitaivas☆
Tähti, oiskohan nuo merkkejä tärpistä, toivotaan!! 😊👍🏻
Miulla on ollut aikamoinen alamahan turvotus ja älytön väsymys. Toissailtana pääsin töistä klo 21 ja jouduin matkalla pysähtymään, kun tuntui etten todella jaksa ajaa (vajaa puolen tunnin työmatka). Torstaina ja perjantaina oli iltapäivällä pakko ottaa päiväunet, kun väsymys oli niin valtava. Eilen ennakoin ja nukuin vähän ennen klo 13 alkavaa työpäivää, niin ei tullut se lamauttava väsymys. Eilen alkoi myös rintojen kipeys, varsinkin vasen on lähes kosketusarka. Päänsärkyä ollut myös, mutta miulla on myös migreeni joten ei voi aina tietää tekeekö migreemikohtausta vai onko vaan muuta.. kaikenlaista siis on, tuo väsymys ja turvotus on sellaiset mitä ei yleensä normaalissa kierrossa miulla tule. Eli pidetään peukkuja kaikille ketkä pian testailee! 👍🏻😍