Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Ihanaa naistenpäivää, ihanat naiset! 💐
Kaneli78, samaisia tuntemuksia monesti itselläkin. Silloin tosiaan pitää olla tietoinen itsestään, ettei turhaan miehelle ärhentele.
Tänään aamulla testi tehty. Negatiivinen, eli uskottava on ettei nämä oireet liity mitenkään raskauteen. Luin kylläkin, että raudanpuutteen ja sisäilmaoireilun yhteys on joillakin selvä ja molempia oireillaan myös närästyksen/vatsakivun/huonon olotilan kautta. Ja minähän olen töissä hometalossa, ja valitettavasti vielä ei ole mahdollisuutta työtä vaihtaa 😬
Mies yritti lohduttaa. Vaikka hän ei aktiivisesti vauvaa toivo, hän kuitenkin haluaa minun parasta. Ja koska minuun sattuu, myös häneen sattuu. Mutta jotakin hyvää tässä on tullut ilmi; puolisolta kyselin kuinka saisin hänet suostumaan tutkimuksiin omalta osaltaan, jos minun ovulaatiot alkaa pyöriä "normisti" vaikka lääkkeitse, eikä raskaus ala. Puoliso kommentoi tähän hetken päästä, että katsotaan syksyllä asiaan uudestaan. Että jos me kuitenkin ennen sitä saataisiin plussa, ja jos ei, niin päästäisiin asiassa eteenpäin.
Joskus pitää ajatella, että rakkaus kantaa. Me olemme enemmän yhdessä, kuin yksin olisimme. Meillä on enemmän yhdessä kuin kummallakaan yksin olisi. Vaikka lapset ovat meille tervetulleita, niiden aika on kun Luoja niin suo. Näitä ajatuksia tänään olen miettinyt. Rakkaus kantaa vaikeuksienkin yli. ❤
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Ihanasti kirjoitit. ❤ Kuulostaa hyvältä tuokin, että mies lämpenee hiljalleen. 🤗
Mä kans täällä pohdin huonoja oloja, keliakiaa ei ole, homealtistus mulla on paha. On astma ja krooninen urtikariakin ym. No, latasin sitten FODMAP-ruokavaliosovelluksen, kun ajattelin entisestään kiinnittää siihen huomiota. Jo yllätyin. Pitää jättää pois hunajameloni, taatelit, cashewit, kuivatut karpalot, avokado ja mitä vielä. Niin, kukkakaali, jolla yritin keltarauhasen toimintaa parantaa. Aiemmin oon jo jättänyt pois monia aineksia, lisää vaan tulee. Ootko sä Villahuivi miettinyt voisko olla ruokavalioperäistä?
Tosin musta tuntuu, että hometalon jälkeen, mun koko keho oli pilalla. Siellä alkoi suolisto-ongelmatkin alkujaan, tosin jouduin syödä antibioottikuureja niin monia, että sekin saattaa olla taustalla.
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Hei, täällä yksi uusi palstalainen! :) Ihana lukea teidän muiden matkasta kohti raskautta.
Ollaan miehen kanssa menossa naimisiin syyskuussa ja ajatuksissa olisi sen jälkeen toive raskaudesta! Itse olen 26v, mies 30v. Ehkäisynä mulla on ollut jo vuosia Mirena. Milloinkohan kannattaisi ottaa kierukka pois? Kauanko muilla on kulunut kierukan poistosta kierron vakiintumiseen ja raskautumisen?
Eilen testasin "superovulaation" ja piruuttani testasin ja edelleen on ovis päällä. Luin että kun nuo viivat on testissä niin munasolu irtoaisi 36 tunnin sisällä. Mutta näyttääkö edelleen viivat kun se solu on jo irronnut? Vai vain ennen irtoamista?
Kaneli78 kirjoitti:
Ihanasti kirjoitit. ❤ Kuulostaa hyvältä tuokin, että mies lämpenee hiljalleen. 🤗
Mä kans täällä pohdin huonoja oloja, keliakiaa ei ole, homealtistus mulla on paha. On astma ja krooninen urtikariakin ym. No, latasin sitten FODMAP-ruokavaliosovelluksen, kun ajattelin entisestään kiinnittää siihen huomiota. Jo yllätyin. Pitää jättää pois hunajameloni, taatelit, cashewit, kuivatut karpalot, avokado ja mitä vielä. Niin, kukkakaali, jolla yritin keltarauhasen toimintaa parantaa. Aiemmin oon jo jättänyt pois monia aineksia, lisää vaan tulee. Ootko sä Villahuivi miettinyt voisko olla ruokavalioperäistä?
Tosin musta tuntuu, että hometalon jälkeen, mun koko keho oli pilalla. Siellä alkoi suolisto-ongelmatkin alkujaan, tosin jouduin syödä antibioottikuureja niin monia, että sekin saattaa olla taustalla.
Itse olen kahdessa työpaikasta saanut altisteet, sekä pahan infektioastman. Suolisto alkoi oireilla jo vuosia sitten. Huvittavinta että se oireilee aina 1vk ennen menkkoja ja vuotopäivien ajan. Vesiripulilta kivikovalle muutamassa tunnissa. Ruokavaliona ollut vuosia gluteeniton ja maidoton, nykyään luomumaitotuotteet passaa. Gluteenipitoista syön vain ruisleivän muodossa, muutoin gluteeniton. Leipää en tosin ole paljon syönyt. Vatsa sietää nämä. Kahvi ei näytä sopivan, mutta silti sitå juon.
Sitä ketodieettiä olen miettinyt, mutta laiska ruoantekijä, niin en ole jaksanut opetella.
Katti76, minulla oli sama viimeksi: 2pv yhtä vahvat viivat. Tein vain jälkimmäisenä hymynaamatestin, ja oli silloin positiivinen. Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä tunsin selvästi munasolun irtoamisen eli 36h myöhemmin ekasta plussasta. Tärppionnea ❤
Villahuivi kirjoitti:
Joskus pitää ajatella, että rakkaus kantaa. Me olemme enemmän yhdessä, kuin yksin olisimme. Meillä on enemmän yhdessä kuin kummallakaan yksin olisi. Vaikka lapset ovat meille tervetulleita, niiden aika on kun Luoja niin suo. Näitä ajatuksia tänään olen miettinyt. Rakkaus kantaa vaikeuksienkin yli. ❤
Villahuivi, halit💗 Näin oli meilläkin ennen lasta ja oltiin varauduttu siihen, että jos ei sitä tulekkaan, niin on meillä toisemme💗💗💗
Se lohdutti, kun plussaa ei näkynyt💗
Toki lapsen myötä parisuhde on muuttunut ja eletään perhe-elämää. Kaksin oli kyllä ihanaa💗 (erilaista🎶🎶) aikaa, sitä ei vaihtaisi pois😊
Villahuivi, me oltiin, kuin "paita ja peppu" ja vastarakastuineita pitkään melkein 30-vuotta ennen lasta, meillä rakkaus kannatteli💗
Mentiin naimisiin, kun tulin raskaaksi💖
Rakkaus kantaa💕💕💕
Paljon tsemppiä ja ajattele, että ajan määrite on häilyvä siitä, että mikä on pitkä aika odottaa ja mikä tapahtuu nopeasti😊💗 Pikaista plussaa!❤❤❤
Tähtitaivas☆
Tervetuloa Haaveilija! 😊 Itse en valitettavasti osaa vastata, joku muu osannee.
Villahuivi, huhhuh! On sulla kaikenlaista. 😩Sittenhän tosiaan kaiketi hormonit on varteenotettava syy mokomille oireille. Voimia!
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Kaneli78 kirjoitti:
Tervetuloa Haaveilija! 😊 Itse en valitettavasti osaa vastata, joku muu osannee.
Villahuivi, huhhuh! On sulla kaikenlaista. 😩Sittenhän tosiaan kaiketi hormonit on varteenotettava syy mokomille oireille. Voimia!
Haaveilijalle tervetuloa minultakin 🌞
Kaneli78, kaikkea on... Yritän kuitenkin olla positiivinen, minulla on kuitenkin tärkeät asiat hyvin 🌞 plussatuulta sinne puhallan 🌬➕
Haaveilija tervetuloa, onnea tulevaan ja pikaista plussaa!!❤❤❤
Tähtitaivas☆
Täällä tissit edelleen ihan älyttömän kipeät...ihan järkyt!😰🙄 ....ja lisäksi nyt säikähtelen hajusteita😰
Käsisaippua ja pesuaineet😰
Aika pian raskaustestiä.
Dpo 8
Tähtitaivas☆
Haaveilija, minulta poistettiin kierukka 12/17, raskaus sai alkunsa 8/18. Kierto palasi heti ennalleen.
Aloy kirjoitti:
mustelidae kirjoitti:
miten te jotka olette päässeet tutkimuksiin, onko siellä "vaatimus" tuosta ovulaation tikuttamisesta tms seurailusta?
kun miettinyt että pitäisi pikkuhiljaa varailla aikaa lapsettomuustutkimuksiin, mutta en jotenkin näe että alkaisin (ainakaan ennen sitä) tikuttelemaan ovista...
Niin en tiedä onko se ihan vaatimus, mutta multa kysyttiin kyllä menkka- ja ovulaatiotilastot viimeisen 6 kk ajalta. Mulla sattui ne olemaan ylhäällä, en tiedä mitä olisi sanonut, jos ei olisi ollut.
Niin, voihan se olla yksilöllistä. Toki kysellään kierron pituutta ja multa kysyttiin oonko testannut ovulaatiota ja sen saanut testissä näkymään. Mitään ajanjaksoja ei multa kyselty, mutta toki mulla ollut ihan aina kierto samanpituinen, 28-29vrk.
Ihanaa naistenpäivää kaikille! Täällä alkoi tänään letrokuuri vol. 3. Jos tällä kertaa😍
32v (34v), yritetty 12/2017 asti, selittämätön lapsettomuus. Yksi lapsi aiemmasta suhteesta. OI/inseminaatio yk3.
Pikutus, toivottavasti kolmas letrokierto toden sanoisi! ❤️ kertoilehan kierron kulusta, itselläkin toinen letrokierto varmaan pian alkamaisillaan.
Villahuivi, pahoittelut negatestistä. Itselläkin ihmeen rauhallinen fiilis vaikka negaa näyttäneet testit, tänään ollut kuukautiskipuja niin että olen odottanut aamusta asti vuodon alkua. Ei näy, sen sijaan valkovuoto runsasta. Sekös herättää heti toiveet taas uudelleen 😂 kyllä ihmismieli on sitten heikko! Yksi testi reissussakin mukana, ihan vaan varmuuden vuoksi jos vuoto ei alakaan huomenna.
Ja kauniisti puhuit Villahuivi suhteestanne. Kyllä täytyy itsekin olla niin onnellinen miehestä, joka on täysillä tässä vauvatoiveessa mukana mutta myös ollaan käyty paljon keskusteluja siitä, jos jäämmekin lapsettomiksi. Jo suhteen alussa todettiin, että valitsimme ensisijaisesti toisemme, perhe on myös toiveena. Mutta jos lapsia ei tulisi, me olemme silti me, loppuun asti. Naimisiinmenon myötä alkoi yrittäminen, ja tuntuu että tämä aika on ollut henkisesti yksi raskaimmista ajanjaksoista suhteemme aikana minulle, mutta vahvistanut ja lähentänyt meitä entisestään. Ei voi kun kiittää joka päivä tästä kaikesta mitä jo on. Ja toivoa, että tämän huolen ja pelon ja epävarmuuden jälkeen myös perheonni saadaan kokea vielä joskus ❤️
Ymmärtäväinen, aiheen parissa yrittävä ja tukeva mies on kyllä parasta laastaria kun oma mieli seikkailee syvyyksissä - helppoahan tämä ei ole, mutta ompahan ainakin joku johon tukeutua. Toivottavasti kaikilta sellainen (mies, ystävä, läheinen) löytyisi...
Kysymys: onkohan tässä järjestyksessä mitään järkeä, kun ensin ennen ovulaatiota tulee ryöpsähdys verta (olettaisin että liittyy rakkulan liikahteluun/puhkeamiseen?), ja vasta siitä noin 12h päästä tikku kertoo ovulaatiosta vahvoilla viivoillaan? Tuntia ennen veri-ilmentymää ei ollut ovulaatiotesti värähtänytkään, vasta sen jälkeen. Tuon punaisen aineen ilmestyminen kuukautisten ulkopuolella (ovulaation yhteydessä) on muutenkin ihan uusi juttu, nyt kolmesta kuukaudesta kahdesti on tullut. Aiemmin tunnistin ovulaation runsaammista värittömistä vuodoista, nyt ne ovat taas hieman hiljaisemmalla tasolla.
Tämä oman itsensä superanalysoiminenkin alkaa kyllä käydä vähän voimille, kun koko ajan on ns. hälytystilassa että mitästämänyttarkoittaa. Kaiken pitäisi olla (toistuvasti testattuna) juuri oikein ja toimivaa, ei vain hedelmöittymistä näytä tapahtuvan... Tai ainakaan siihen asti että raskaustestissä ehtisi näkymään. Inseminaatiota aletaan kyllä vahvasti jo harkitsemaan, erityisesti kun lääkärin antama vaadittu BMI-raja onkin vain 0,8 yksikön päässä... Toki lääkärihän ei tätä edes osannut suoraan kysyttäessä kertoa, piti käydä ihan omatoimisesti omista tiedoistaan se lunttaamassa.. Helpottaa toki henkisellä tasolla, alle kilon laihdutus on aina parempi kuin (oletettujen) kymmenien vaatimukset.
Mustikkainen kirjoitti:
Pikutus, toivottavasti kolmas letrokierto toden sanoisi! ❤️ kertoilehan kierron kulusta, itselläkin toinen letrokierto varmaan pian alkamaisillaan.
Villahuivi, pahoittelut negatestistä. Itselläkin ihmeen rauhallinen fiilis vaikka negaa näyttäneet testit, tänään ollut kuukautiskipuja niin että olen odottanut aamusta asti vuodon alkua. Ei näy, sen sijaan valkovuoto runsasta. Sekös herättää heti toiveet taas uudelleen 😂 kyllä ihmismieli on sitten heikko! Yksi testi reissussakin mukana, ihan vaan varmuuden vuoksi jos vuoto ei alakaan huomenna.
Ja kauniisti puhuit Villahuivi suhteestanne. Kyllä täytyy itsekin olla niin onnellinen miehestä, joka on täysillä tässä vauvatoiveessa mukana mutta myös ollaan käyty paljon keskusteluja siitä, jos jäämmekin lapsettomiksi. Jo suhteen alussa todettiin, että valitsimme ensisijaisesti toisemme, perhe on myös toiveena. Mutta jos lapsia ei tulisi, me olemme silti me, loppuun asti. Naimisiinmenon myötä alkoi yrittäminen, ja tuntuu että tämä aika on ollut henkisesti yksi raskaimmista ajanjaksoista suhteemme aikana minulle, mutta vahvistanut ja lähentänyt meitä entisestään. Ei voi kun kiittää joka päivä tästä kaikesta mitä jo on. Ja toivoa, että tämän huolen ja pelon ja epävarmuuden jälkeen myös perheonni saadaan kokea vielä joskus ❤️
Voin yhtyä Mustikkaisen sanoihin, Pikutus! Toivon suuresti teille onnistumista ja plussaa tähän kiertoon ❤
Mustikkainen, mekin valitsimme toisemme. Molemmat tiesi toisen kannan lapsiasiaan, ja silti halusimme yhdessä olla ja elää, ja jos Luoja siunaa lapsia, ne otetaan ilolla vastaan. Tässä on muös syy, miksi en ole kiirehtinyt miestä aiemmin tutkimusten ja hoitojen suhteen. Enkä kiirehdi nytkään, vaan annan rauhassa miettiä mitä hän haluaa. Pyysin häneltä siemennestetutkimusta lähinnä siksi, että jos lääkityksestä huolimatta en raskaudu, haluaisin tietää onko se edes mahdollista hänestä johtuvista syistä. Jollei, siihen on tyydyttävä. Me ei lähdetä hoitoihin. Ovulaatioinduktiohoitoa olen mietinyt, ja siihen mieskin on suostuvainen. Hän kuitenkin kokee inseminaation esimerkiksi "lapsentekona", ja osaltani koen myös minä samoin. Siksi tuskin siihen alkaisimme. Koen myös samoin kuin kuvasit, että ensisijaisesti valitsimme toisemme. Papin edessä muös lupasimme kunnioittaa toisiamme, ja sitähän tässä nyt yritetään; annetaan kummankin ajatuksille ja toiveille mahdollisuus. Itse ajattelen, että viime kädessä Luoja päättää saako ihminen lapsia vai ei, käy hän kaikki hoidot läpi tai ei. Onnesta myös niihin on mahdollisuus! Ja onnesta myös minun mieli saa muuttua, jos niin koen myöhemmin.
Täällä on teitä, joilla hoidot on menossa. Vaikka itselleni sen koen vääränä tapana, näen siinä suuren mahdollisuuden ja siunauksen heille, jotka sille polulle lähtevät. Toivon teille valtavasti voimia ja myötätuulta 🌬❤ voi, kun meille jokaiselle oma nyytti suotaisiin! ❤
Puikkonokka kirjoitti:
Tämä oman itsensä superanalysoiminenkin alkaa kyllä käydä vähän voimille, kun koko ajan on ns. hälytystilassa että mitästämänyttarkoittaa.
Tämä!! Miten osaisikin olla stressaamatta joka oiretta ja olotilaa, ylitulkitsematta jne...
Miehelle lupasin, että säästän viime kierron mukaisesti ovistikut hänen nähtäväksi. Saapahan sitten valita, onko sopivaa lempiä milloin... Vaikka ainakaan siitä ei ollut kiinni edellinen kierto!
Eleonoora kirjoitti:
Tähti, kiitos 💖
Aion testailla varmaan joskus ens viikolla, en oikein tiiä mihin päivään asti maltan odotella 🤭
Eleonoora, onko sinulla jotain oireita?
Mä oon aika hämmästynyt tästä turvotuksesta, rintojen kipeydestä ja hajuista, jotka yhtäkkiä tulivat voimakkaiksi kodissa🤔...en tiedä onko tämä raskausoire, mutta hajusteet ottivat voimakkaasti nenään viimeksi, kun raskaus oli alussa😑
Normaalisti en ole hajuherkkä, joten todella hämmstelen,että mistä voi johtua(?)🙄
Testaan huomenna,vaikka on aikaista😑🙃
Paljon tsemppiä ja plussa sinulle tähän kiertoon💕💖
Dpo8/9
Tähtitaivas☆
Tuli tässä mieleen kun täällä on puhuttu noista ensimmäisistä raskausoireista. Onko täällä muita hajuille herkistyneitä? Mulla iskee kaikki keinotekoinen tosi voimakkaasti, esimerkiksi emotionin ohi joutuu kävellä nopeasti, pesuainehyllystä puhumattakaan. Onko oireilu mennyt entistä pahemmaksi? Tai onko muille, jotka eivät ole herkistyneitä, tullut hajuista ongelmaa?
Unohdin tuossa viikonloppuna puuhailujen vuoksi kysyä mieheltä sitä pillereiden jättöä vaikka suunnittelin kysyväni... Mutta täytyy hehkuttaa sitä, että mies on kauheen innoissaan tästä ja just kävi viikonloppuna ystäväänsä tapaamassa. Siellä on siis sellainen 2-vuotias poika ja kauheen onnellisena selitti kuinka se oli leikkinyt sen kanssa siellä ja oli ollut oikein mukavaa. Lämmittää sydäntä paljon tämmöinen nimenomaan miehen puolelta tuleva intoilu 😍 varsinkin kun lähtökohta, mistä me muutama kuukausi sitten lähdettiin, oli ihan vastakohta! Lähinnä siis miehen omien pelkojen ja skenaarioiden vuoksi. Pitääpä koittaa tänään heti kysäistä. Varsinkin kun ollaan menossa tekemään visiittiä muissa hommissa sinne samaan taloon niin mies saa taas "annoksen" pikkulasta 😁😍
Mullakin oli lapsettomuuslääkärillä hyöty, itse asiassa selkeä hyöty, siitä, että olin testaillut ovista ja kirjaillut kierrot ylös.
Täällä varmaan dpo2, ja tissit niin järkyn kipeät, että todellakin on ovuloitu. Lämpökin jatkaa nousuaan. Joistain syystä jo tänään todella kireä pinna -kertonee sekin, että hormoneja erittynyt/erittyy enemmän. Tänään pitää olla oikein tietoinen itsestä koko päivän, että en vaan ala kiukuta tai haastaa riitaa. 🙈😩 Teen hyvää, terveellistä ruokaa ja keksin jotain muutakin mukavaa.
Hyvää naistenpäivää ihanat ketjun naiset! 😍🌹❤