Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Poiminta

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Sivut

Kommentit (185)

Oj tuleepas myöhään vastattua mutta meillä on sama tilanne, 23-vuotiaita, työt ja talo valmiina.  Nyt yk 1. Jännittäviä hetkiä mennään, kuukautiset pitäisi alkaa 1 vkon kuluttua. Katsotaan miten meidän käy. Jotenkin en usko että täsrtä vielä tulee, ei ole minkään näköisiä oireita havaittu mutta toivottu olisi jos nappaisi heti. Ooon nyt syönyt 1 kk verran monivitamiini valmistetta joka on suunnattu raskautta haaveileville ja raskaana oleville

Liityn mukaan! Raskaus on ollut pitkään haaveena ja nyt vakkari työ ja oma asunto ja koulut tehty.

Paras ystävä ilmoitti juuri että tammikuussa tulee eka ja olisi ihanaa tulla vanhemmiksi yhdessä. Toinen ystävä aloittaa yrittämisen marraskuussa.

Päätin että en aloita uutta e-liuskaa näiden menkkojen jälkeen. Kierron normalisoitumiseen menee kuitenkin ehkä vuoden loppupuolelle mutta toivon että ehtisi tulla vauva ennen 2021.

Ainoa mikä vähän mietityttää on mies. Aika tuore suhde eikä virallisesti edes saman katon alla. Miehellä biologia vähän hakusessa ja toivoo lasta sitten joskus. Ei tajua että naisilla on parasta ennen tarra. En jaksa väitellä ja odotella vuosia. Edellinen suhde oli sellainen. Odotettiin ja lopulta toinen petti. Kello tikittää ja ikä kertyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oon ollut tuolla 2019-2020 keskustelussa, mutta kai se on aika siirtyä tänne kun tänä vuonna ei sitä lasta enää taida tulla :D

Olen 33-vuotias, pillerit jääneet pois 20.6. ja edelleen tässä luomumenkkoja odottelen! Gyneltä sain juuri infoa, että kaikki on kunnossa ja hyvä kasvupaikka löytyy kohdusta, kroppa vaan ei vielä tajua niitä luomumenkkoja laittaa tulemaan. Sain keltarauhashormoni reseptin limakalvon kasvattamiseen ja kuukautisten starttaamiseen, mutta aion kokeilla ennen sitä muutamaa muuta asiaa.

Puoliso on näyttänyt vihreää valoa, tosin totesi ettei "tiedä näistä asioista sitten yhtään mitään" :D

Mä hyppään tähän ketjuun mukaan kanssa, käväisin 2019-2020 keskustelussa, mutta ei me ehditä siihen junaan kyllä enää millään. Ja kiva kun täältä löytyi toinenkin "vanha", Monnis. :)

Me käytiin miehen kanssa The Keskustelu. Ollaan molemmat täytetty just 30 vuotta ja yhdessä ollaan oltu since 2010. Mulla on alkanut nyt viime aikoina todellinen vauvakuume nousta pintaan ja ehkä pieni paniikkikin iän puolesta. Aiemmin ollaan haluttu reissata ja kuluttaa rahaa ja aikaa muihin juttuihin, joten olen ylipäätään vähän vanhemmalla iällä vasta herännyt tähän vauvakuumeeseen. 

Mies on puhunut lapsesta "sitten joskus" ja päätinkin, että sanon miehelle olevani valmis ja hän saa päättää koska lapsi hankitaan. Eli mennään hänen aikataulullaan, koska itse olen luonnollisesti tätä asiaa mielessäni kypsytellyt. Yllätyksekseni mies oli heti mukana tästä ja sovittiin että jätän pillerit pois. Meillä on Aasian reissu tulossa, joten ajattelin syödä pillereitä vielä reissun ajan ja sen jälkeen ne saavat jäädä. Hätäisenä tietty menin lukemaan 2019-2020 yrittäjien ketjua ja siellä manattiin että pillerit olisi pitänyt heivata jo aikaa sitten... Nyt mietin että pitäisikö sittenkin vain heivata pillerit mäkeen jo nyt :D 

Täällä myös päätetty että kuumeilu saa riittää ja nyt lähti käyntiin yk 1 :)

Taustaa sen verran että olemme 29v pariskunta. Naimisissa 4v ja entuudestaan löytyy myös 3v lapsi. Yhdessä vuodesta 2011. Molemmilla koulut käytynä, vakituiset työpaikat, talot, lainat etc. Ensimmäinen lapsi meille siunaantui yllätyksenä kun raskautta ei suunniteltu ennakkoon. Tämä onkin tällä kertaa nyt ensimmäinen kerta kun "yhteistuumin" päätämme yrittää lasta. Esikoinen ollut aina vähän haastava tapaus ja nyt vasta oikeastaan on alkanut tuntua siltä, että on aika on kypsä seuraavalle.

Toki seuraavaa lasta emme halunneet tehdä ennen kuin minä sain opiskeluni hoidettua, graduni tehtyä ja hommattua vakituisen työpaikan, ja muutenkin ennen kuin oltiin saavutettu taloudellisesti vakaa tilanne. Eli että olisi se "perinteinen vakaa elämäntilanne". Niin siksikin homma on venynyt. Todennäköisesti lapsilukumme seuraavan jälkeen onkin täynnä.

Tulevaan raskauteen on valmistauduttu siten, että noin kuukausi sitten lopetin tupakoinnin (jonka hölmönä aloitin uudelleen esikoisen raskauden jälkeen..) ja aloin syömään myös raskausajan monivitamiineja. Niitä kuuluu alkaa syödä jo ennen raskautta, tiedoksi muille(!) Myös pitkäaikaissairauden lääkitys on ajettu alas.

Minäkin olen niin pinnallinen että toivon raskautta, mutta kuukauden sisällä olisi tulossa taas kemuja ja matkoja niin välillä mietin, että toivottavasti tärppäisi vasta seuraavassa kierrossa.. :D OIisi niin paljon "kätevämpää". Tulossa eräs työmatkakin ja kaikki kyllä tajuaisivat miksi en ota alkoholia.. :D En kyllä muutenkaan jaksa uskoa että 1. kerrasta tärppäisi (ovulaation aikaan olin myös matkalla) ja kun edellinen raskauskin alkoi yrittämättä niin olisi jo melkein todennäköisyyksien vastaista.

Toivotaan kuitenkin pikaista plussaa. Tietysti mitä nopeammin tärppää, sitä pienempi ikäero tulisi sisarusten välille. Toki 4 vuotta ikäeroa heillä tulee olemaan joka tapauksessa, mutta minusta se onkin ihan ok ikäero, kelpaa meille. Pikaisia plussia kaikille. :)

Yhdyn keskusteluun!
Meillä minä 23 ja mies 24, ehkäsy jätetään pois lokakuussa ku pillerit loppuu. Yhdessä oltu n. 1,5v. Vauvakuume on ollu kova ja koko lähipiiri saa tän tuntea.. Ehkä tänne on parempi purkaa oloaa ja ajatuksiaan.. 😅

Mun tekisi mieli puhua tästä myös about kaikille 😁 mutta olen kertonut vain parhaalle ystävälleni. Hän kertoi myös minulle kun päättivät jättää pillerit pois. Muuten aion vain tänne nettiin höpötellä.

Millainen asuntotilanne teillä on? Me on ostettu pari vuotta sitten kaksio tosi hyvällä sijainnilla ja puhuttiinkin että alkuun halutaan asua tässä. Kodin viereen on myös tulossa asunnon arvoa nostava... Juttu 😅 joten haluttaisiin molemmat asua tässä sen aikaa ainakin että saisi isomman myyntivoiton. Eiköhän pienen lapsen kanssa tässä pärjäile ja kivahan se on alkuun kun pääsee helposti ihmisten ilmoille.

Päätin jättää pillerit pois heti. Luulenpa että mulla menee aikaa että kierto normalisoituu, joten matkalla ei vielä menkkoja näy.

Suosittelen jättämään ne pillerit heti, jos on valmis aloittamaan yrityksen. Itsehän söin niitä yli 10 vuotta ja nyt odotan vieläkin niitä luomuja (kp 68)... Gyne sanoikin että mulla on kroppa sen verran vaan nyt sekaisin kun tullut pillereitä pitkään syötyä, että menee hetki ennen kun ne palaa. Olisin voinut jättää ne jo aiemmin keväällä, mutta yritin "olla fiksu" ja järkeillä syömällä niitä 1-2 kk:ta pidempään että sain muutaman kemut /lomamatkat pois alta ja tässä ollaan. Koko kesä ilman menkkoja & ovulaatiosta ei tietoakaan :D

Kaikilla se kroppa tietysti toimii omalla tahdillaan, mutta vinkkinä sille joka ajattelee (kuten minä olin ihan varma) että ne menkat tulee heti takaisin kun pillerit lopettaa.

Niin ja kenellekkään ei olla asiasta puhuttu, ollaan puolison kanssa sen tyyppisiä että pidetään omana tietonamme asiat ennen kuin on mitään kerrottavaa. Minun kavereista vain yhdellä on lapsi, joskin asuu kaukana  ja muut eivät mahdollisesti edes hankikkaan, joten selkeästi tämä ei ole yhteinen mielenkiinnon kohde :D

Meillä tultiin 35kp jälkeen pilviltä alas. Nyt vihdoin yk 2 käyntiin viikonpäästä pitäisi olla ovulaatio :) Kiva kun on muitakin tänne tullut :) Meillä vähän sama että kaikille haluaisi kertoa mutta ei kuitenkaan. Mun puolelta 2 kaveria tietää aj ie son olltu ihan hissuksiin. Voi kun nyt nappaisi tästä kierrosta

Tsemppiä ja plussatullia muiden yrityksiin.

Me asutaan kaksiossa vuokralla, tässä pärjää vauvankin kanssa, mut itellä toive kolmioon ku sopiva sellanen löytyy ☺️
Itsekki lähimmäisten kavereideni ja siskon kanssa tästä aiheesta puhuttu.
Haluaisin jättää pillerit jo pois mutta rokote ja uusi työ vähän himmaa..

Voin vaa kuvitella mitä se odotus ja toivominen on ku pillerit pois jättää ja odottaa että natsais. Nyt oon muutaman kk odottanu ku kuuta nousevaa tota lokakuuta 🙈

Mites teillä on puoliso mukana yrittämisessä? Onko ihan yhtä innoissaan? Ihan pihalla? Meillä tuntuu, että ei ole ihan kärryillä miten toimitaan :D ja kuinka kauan voi tämäkin kestää... Löytyy vähän sellaista "kaiken pitäisi olla valmista/ tehty ennen lasta"-ajattelutapaa. Totesi alkuun kun jätin pillerit pois, ettei tiedä yhtään näistä jutuista (ovulaatio tms...) ja on aina ollut siinä käsityksessä että kaikki kuukauden päivät ovat hedelmällisiä. Jokseenkin ottaa tämän rennosti ja pitää itsensä hyvin kiireisenä kaikkien eri projektien parissa. Olen yrittänyt ottaa asian kevyesti ja antaa ukon herätä todellisuuteen, mutta vähän tuntuu että sillä on kaikki muu tekeminen välillä mielessä (kuten varaston remontointi) kuin juuri tämä projekti.

Kun sovittiin että jätetään pillerit pois, mun mies laski kymmenen kuukautta eteenpäin. Eli vähän ruusuinen kuva hänellä oli, ensinnäkin että mun hormonitoiminta palautuu about päivässä ja ekasta kierrosta tullaan raskaaksi 😅 mutta ollaan juteltu siitä, että tämä vie aikaa ja mun mielestä mun mies on tällä hetkellä aika realistinen tästä projektista.
Yhtä innoissamme kuitenkin ollaan, mietitään pieniä juttuja mitkä kuuluvat vauva-arkeen. Ennen yritystä ollaan "haaveiltu" lapsesta, puhuttu nimistä, hankinnoista, asumisesta... Jo muutaman vuoden ajan. Joka varmasti vaikuttaa siihen että ollaan samalla sivulla tämän asian kanssa 😊
Hain apteekista foolihappoa, mutta aloitan ne vasta matkan jälkeen.

Heips! Täällä myös kuumeillaan, tosin kolmatta 🙂 itse oon 25 ja kaksi poikaa löytyy, 6v ja 4v. Tämän kolmannen olis tarkoitus olla viimeinen. Ollaan puhuttu, jos kuukauden päästä alettais yrittämään. Ei malttaisi odottaa... Ensimmäinen tärppäsi yk1 ja toinen ensimmäisestä säännöllisestä kierrosta ekan raskauden jälkeen, mutta kiertoja kerkesi mennä siinä niin että yrityskierto oli 4 kun tämä toinen alkoi 🙂 ja hassua, täällä oli toinenkin monnis :D

Meillä tuntuu et on melko innoissaa, vähä jännittää ku ei tiedä mitä vauvan kanssa eläminen on (enpä kyllä itekkään ku itelleki ois eka kyseessä), mut hänel ei oo lähipiirissä ollu pieniä lapsia eikä vauvoja.
Mekin ollaa puhuttu nimistä, kasvatustyyleistä, hankinnoista yms jo kauan ennenku päätettiin tarkasti millon pillerit jätetään pois.
En tiiä mitä hän ajattelee siitä kuinka nopeesti tai hitaasti raskautuminen sit tulis tapahtumaan 🤔🤔

Vähän lähempänä lokakuuta ja ehkäsyn jättämistä (aikalailla kk siihen)!!

Kävin ottamassa rokotuksen ja puhuin hoitajan kanssa raskaushaaveista ja se anto mulle lappusen ja sano et käy ottaa parvorokko vasta-aine kokeet labrassa, työn puolesta valmiiksi. Ei tarvi sitte raskaana ollessa käydä, ku se kuitenki on edessä jossaan vaiheessa. 😁🤩

Mies sai kuulla että paras ystävänsä vaimoineen alkavat kans yrittää vauvaa. Ei kuulemma sanonut mitään meidän tilanteesta, mutta oishan se kiva jos tuttu pariskunta olisi samassa tilanteessa about samoihin aikoihin 😊

Uskaltaudun kirjoittamaan tähän ketjuun, meillä miehen kanssa yritystä takana 3 kiertoa. Sitä ennen keskenmeno vko 9 jonka jälkeen kierto ollut tosi sekaisin. Nyt yk 4 käynnissä, ja ensimmäistä kertaa myös ovistestit käytössä ja ovis bongattu testeillä torstaina ja perjantaina. Aikaa vietetty molempina päivinä sängyssä ☺️
Hormonien tapaukseen ja raskautumisen toivossa tässä kierrossa mukana myös greippimehu, Royal gelee, sekä maca. Myös miehellä. Ainakin ovis oli niin vahvaoireinen ettei ole ollut ikinä, ja siksi toiveet sika korkealla 🥰😍. Ikää itsellä ihan kohta 35 ja miehellä 43 eli aika paljon jo mittarissa... Nyt alkaa sitten piinapäivät ja jännitykset!!

"Greippimehu, Royal gelee, sekä maca. "
Täytyyki noita vähän googlailla.. 🤔
Yritän olla ostamatta noita testejä ku me aloitetaan yrittäminen, mut katotaan kuinka kauan pystyn olemaan ilman 🙈

Mulla toiveena pikainen raskautuminen ni pääsis kans kaverin kanssa odottamaan samaa aikaan... ☺️

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat