Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa sana alentuva?

Vierailija
23.02.2019 |

Luulin tietäväni tuon merkityksen, mutta sitä käytetään aina sellaisissa merkityksissä, joissa sen kuulusisi olla mielestäni muodossa "alentava". Mistä tämä johtuu?

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alentuva on englanniksi condescending.

Condescending: having or showing an attitude of patronizing superiority.

Eli suomennos:  Holhoavaa paremmuutta ilmaiseva asenne.

VÄÄRIN. condescending = ylimielinen, alentava. Ei alentuva.

Lisätään vielä, että alentua = condescend. Alentuvalle ei ole englannin kielessä suoraa vastinetta.

Vierailija
82/94 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos vaikka googlaisit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MOT Englanti; englanti-suomi

condescending /,kondɪ'sendɪŋ/ a (adv. condescendingly)

alentuva[inen]

Tämä siis MOT dictionarysta

Vierailija
84/94 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos vaikka googlaisit.

Ei tämä ole kaikissa sanakirjoissakaan samalla tavalla.

https://www.sanakirja.org/search.php?q=Condescending&l=3&l2=17

1. ylimielinen

2. alentava

3. kopea

Vierailija
85/94 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan kaksi erillistä vauvapalstaa. Toinen meille, jotka ymmärrämme, mitä alentuva käytös tarkoittaa, toinen noille, jotka luulevat sen olevan jotakin alistumista tai ystävällisyyttä tai mitä lie ikkunanpesua.

Sama täällä! Olen lukenut tätä ketjua kasvavan epäuskon vallassa, ja nyt en voi olla pohtimatta mitkä muut ihan normaalit sanat ovat joillekin ihmisille näin epäselviä. Miten tässä uskaltaa enää keskustella?

Vierailija
86/94 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ!

Olen luullut itse olevani tyhmä kun minusta tuota käytetään väärin!

"Hän katsoi minuun alentuvasti" kun tarkoitetaan että joku katsoi "nenän vartta pitkin"

Mielestäni tuo "katsoi minuun alentuvasti" tarkoittaa enemmän sitä että nöyrtyy, on alistettu tms

Niin minäkin luulin.

Vierailija
87/94 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan kaksi erillistä vauvapalstaa. Toinen meille, jotka ymmärrämme, mitä alentuva käytös tarkoittaa, toinen noille, jotka luulevat sen olevan jotakin alistumista tai ystävällisyyttä tai mitä lie ikkunanpesua.

Sama täällä! Olen lukenut tätä ketjua kasvavan epäuskon vallassa, ja nyt en voi olla pohtimatta mitkä muut ihan normaalit sanat ovat joillekin ihmisille näin epäselviä. Miten tässä uskaltaa enää keskustella?

Kannattaa laittaa otsikkoon tieto: Vain kirjanoppineet. Silloin muut tietävät pois pahoittamasta mieltään ja sotkemasta

juttuja.

Vierailija
88/94 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kannattaako tähän soppaan nyt lusikkaansa työntää, mutta itse olen aina ajatellut alentuvan ja alentavan eroksi sen, että alentuvassa ollaan jo lähtötilanteessa (muka) eri tasoilla, eli toinen kokee olevansa korkeammalla ja kohdistaa alentuvuutensa alapuolellaan olevaan.

Alentavassa käytöksessä taas ollaan lähtötilanteessa samalla tasolla, mutta toinen yrittää painaa tai painaakin toista käytöksellään alemmaksi.

Vierailija
89/94 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tää ap on kun säännöllisesti avaa tismalleen samasta asiasta ketjun, jossa jankkaa ja jankkaa, vaikka kuinka monta kertaa osoitetaan hänen käsityksensä vääräksi? Joo tää tismalleen sama keskustelu on ollut täällä ennenkin, useasti.

Tosin uusi käänne tällä kertaa on toi jankkaaja, joka ei osaa lukea kielitoimiston määritelmää, vaan määrätietoisesti kerta toisensa jälkeen ohittaa sanakirjamääritelmän kohdat "ylimielisen" ja "armollisen", ja loputkin pyrkii väärinymmärtämään parhaansa mukaan.

Vierailija
90/94 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä taas yksi alentuva henkilö kommentoi :)

Vierailija
91/94 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun tarkemmin miettii, niin tämä palstahan on täynnä alentuvia henkilöitä ja heidän alentuvia kommenttejaan. Tyypillisesti täällä oletetaan muiden olevan tietämättömiä ja jotenkin hölmöjä, kun taas itse ollaan ylempänä, ja tiedetään miten asiat oikeasti on.

Vierailija
92/94 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
93/94 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina käyttänyt tuota sanaa oikein, oh, tarkoitan kielitoimiston määritelmän mukaan, that is.

Mutta vain internetissä "guy on the internet" saattaa syöksyä KORJAAMAAN, että alentuva onkin lattiarätiksi eteesi asettuva, koska hänestä nyt vain tuntuu siltä ja hänen kanssaan on syytä käyttää sanaa alentava, koska tyyppi internetissä kykenee ymmärtämään vain paljon rautakankisemman sanan merkityksen! 

🚜

Vierailija
94/94 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ!

Olen luullut itse olevani tyhmä kun minusta tuota käytetään väärin!

"Hän katsoi minuun alentuvasti" kun tarkoitetaan että joku katsoi "nenän vartta pitkin"

Mielestäni tuo "katsoi minuun alentuvasti" tarkoittaa enemmän sitä että nöyrtyy, on alistettu tms

No, sun mielipide on sun mielipide. Sanakirjamääritelmä se ei ole.

Alentuva viittaa siihen, että toinen säälii ja vähättelee sinua. Kyykistyy ikäänkuin tasollesi samalla lailla kuin puhuisi lapselle.

Menikö tämä jakeluun?

Alentava taas on arvon laskemista, mitätöintiä eli juuri sitä nöyryyttämistä. Mitätöin sinua, siis alennan, vähennän arvoasi.

Kyllä alentuva käytöskin voi olla hyvin mitätöivää ja nöyryyttävää kohteelleen, mutta epäsuorempaa kuin alentava käytöa. Alentava on halventamista, vaikkapa naisen h*orittelu.

3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi