Mitä tarkoittaa sana alentuva?
Luulin tietäväni tuon merkityksen, mutta sitä käytetään aina sellaisissa merkityksissä, joissa sen kuulusisi olla mielestäni muodossa "alentava". Mistä tämä johtuu?
Kommentit (94)
Jes, hyvä kun kysyit! Oon miettinyt samaa monta vuotta. 😁 En ymmärrä tuon sanan merkitystä. Munkin mielestä alentava olis parempi.
No eikä sitä lehdissä käytetä väärin. Ihan normaali ja yleinen sana, tarkoittaa ylimielisesti kohtelevaa. Katsoo nenänvarttaan pitkin, siis. Alentuva asenne.
Ps. Kielitoimiston sanakirja on netissä, ap. Kannattaa käyttää, sieltä tämäkin selviää helposti.
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/
alentuva=ylemmyydentuntoisen kohtelias, armollisen suopea t. ystävällinen, alentuvainen.
Olisiko jotain konkreettisia esimerkkejä antaa?
Vierailija kirjoitti:
Jes, hyvä kun kysyit! Oon miettinyt samaa monta vuotta. 😁 En ymmärrä tuon sanan merkitystä. Munkin mielestä alentava olis parempi.
No eikä ole, sen merkitys on eri. Alentava tarkoittaa halventava, nöyryyttävää tai ihan konkreettisesti matalammalle asettavaa tai arvoa pienentävää.
Alentuva taas tarkoittaa ylimielistä.
Tarkista Kielitoimiston sanakirjasta, jos et minua usko.
3
TÄMÄ!
Olen luullut itse olevani tyhmä kun minusta tuota käytetään väärin!
"Hän katsoi minuun alentuvasti" kun tarkoitetaan että joku katsoi "nenän vartta pitkin"
Vierailija kirjoitti:
No eikä sitä lehdissä käytetä väärin. Ihan normaali ja yleinen sana, tarkoittaa ylimielisesti kohtelevaa. Katsoo nenänvarttaan pitkin, siis. Alentuva asenne.
Ps. Kielitoimiston sanakirja on netissä, ap. Kannattaa käyttää, sieltä tämäkin selviää helposti.
alentuva=ylemmyydentuntoisen kohtelias, armollisen suopea t. ystävällinen, alentuvainen.
Joo, mutta joku siinä sanassa on silti epäloogista. Se ei kertakaikkiaan kuulosta oikealta.
Katsokaa esimerkkejä Kielitoimiston sanakirjasta. Siellä niitä löytyy, ei tarvitse arvailla.
Alentaa: alentaa aitaa, alentaa upseerista sotamieheksi. Se on ihmisarvoa alentava teko. On alentavaa elää näin. Kuumetta alentava lääke.
Alentuva: Hän suhtautuu ikävän alentuvasti köyhiin. Hän puhuu lapsille alentuvasti. Rovasti oli alentuvan kohtelias.
TOISIN SANOEN nuo ovat kaksi eri asiaa. Alentava=laskeva, nöyryyttävä, alentuva=ylimielinen
3
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ!
"Hän katsoi minuun alentuvasti" kun tarkoitetaan että joku katsoi "nenän vartta pitkin"
Mielestäni tuo "katsoi minuun alentuvasti" tarkoittaa enemmän sitä että nöyrtyy, on alistettu tms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta joku siinä sanassa on silti epäloogista. Se ei kertakaikkiaan kuulosta oikealta.
No eikä ole. Et vaan osaa omaa aäidinkieltäsi kunnolla. Lue kirjallisuutta, niin opit.
Tiedän, mitä sana alentuva tarkoittaa oikeasti, mutta se muistuttaa liikaa sanaa alistuva, joten sekaisinhan siinä menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ!
Mielestäni tuo "katsoi minuun alentuvasti" tarkoittaa enemmän sitä että nöyrtyy, on alistettu tms
No, sun mielipide on sun mielipide. Sanakirjamääritelmä se ei ole.
Alentuva viittaa siihen, että toinen säälii ja vähättelee sinua. Kyykistyy ikäänkuin tasollesi samalla lailla kuin puhuisi lapselle.
Menikö tämä jakeluun?
Alentava taas on arvon laskemista, mitätöintiä eli juuri sitä nöyryyttämistä. Mitätöin sinua, siis alennan, vähennän arvoasi.
3
Tämä on kyllä erikoinen sana. Munkin mielestä alentuva kuulostaa enemmänkin ylimielisen vastakohdalta, sellaiselta joka osaa asettua muidenkin asemaan, vaikka tiedän että oikea merkitys on lähinnä ylimielinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ!
No, sun mielipide on sun mielipide. Sanakirjamääritelmä se ei ole.
Alentuva viittaa siihen, että toinen säälii ja vähättelee sinua. Kyykistyy ikäänkuin tasollesi samalla lailla kuin puhuisi lapselle.
Menikö tämä jakeluun?
Alentava taas on arvon laskemista, mitätöintiä eli juuri sitä nöyryyttämistä. Mitätöin sinua, siis alennan, vähennän arvoasi.
3
No toi oli aika hyvä rautalankavääntö. Kiitos.
(Ohis)
Olen aina käsittänyt, että joku siis alentuu eli teennäisesti on laskeutuvinaan vähäisempänä pitämänsä "tasolle".
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä erikoinen sana. Munkin mielestä alentuva kuulostaa enemmänkin ylimielisen vastakohdalta, sellaiselta joka osaa asettua muidenkin asemaan, vaikka tiedän että oikea merkitys on lähinnä ylimielinen.
Kuten joku jo sanoi, lukekaa nyt hyvät lapset edes joskus laadukasta kaunokirjallisuutta, niin osaatte edes omaa äidinkieltänne. Se kehittää myös ajattelukykyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä ole, sen merkitys on eri. Alentava tarkoittaa halventava, nöyryyttävää tai ihan konkreettisesti matalammalle asettavaa tai arvoa pienentävää.
Alentuva taas tarkoittaa ylimielistä.
Tarkista Kielitoimiston sanakirjasta, jos et minua usko.
3
En nyt ihan saa kiinni mihin ap viittaa, mutta ei alentuva ylimielistä tarkoita. Ylemmyydentuntoisen kohtelias ei ole yhtä kuin ylimielinen. Melkeimpä päinvastoin, alentuva ihminen on nöyrä ja kunnioittava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku jo sanoi, lukekaa nyt hyvät lapset edes joskus laadukasta kaunokirjallisuutta, niin osaatte edes omaa äidinkieltänne. Se kehittää myös ajattelukykyä.
Ajattelu kehittää ajattelukykyä, toisen kirjallisen tuotannon lukeminen rajoittaa itsenäistä ajattelukykyä.
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin ovat sanoja, mutta niillä on eri merkitys ja kohde. Alentuva on itseään sinua (minua) parempana pitävän koppava asenne. Alentavaa taas on se huono kohtelu, loukkaava käytös, matalamielisyys, jota tämä henkilö kohdistaa sinuun (minuun).
Saman havainnut. Kielikorvan puutetta varmaan. Ja on yleinen lehdissäkin.