Mitä tarkoittaa sana alentuva?
Luulin tietäväni tuon merkityksen, mutta sitä käytetään aina sellaisissa merkityksissä, joissa sen kuulusisi olla mielestäni muodossa "alentava". Mistä tämä johtuu?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä erikoinen sana. Munkin mielestä alentuva kuulostaa enemmänkin ylimielisen vastakohdalta, sellaiselta joka osaa asettua muidenkin asemaan, vaikka tiedän että oikea merkitys on lähinnä ylimielinen.
Kuten joku jo sanoi, lukekaa nyt hyvät lapset edes joskus laadukasta kaunokirjallisuutta, niin osaatte edes omaa äidinkieltänne. Se kehittää myös ajattelukykyä.
Ajattelu kehittää ajattelukykyä, toisen kirjallisen tuotannon lukeminen rajoittaa itsenäistä ajattelukykyä.
Lukeminen kehittää sanavarastoa ja mitä sinä teet kun ajattelet? Ajattelet lauseita pääsi sisällä. Mitä laajempi sanavarasto sinulla on, sitä paremmin pystyt ilmaisemaan itseäsi sekä itsellesi että muille. Tottakai kirjallisuudesta otetaan vaikutteita. Sillä tavalla sinä opit ihmiseksi. Ottamalla vaikutteita ympäristästäsi. Aika harvalla on kuitenkaan lähipiirissään useita suuria ajattelijoita, mutta kirjallisuuden avulla voi "laajentaa tuttavapiiriään" hyvinkin merkittäviin henkilöihin.
Kuvitteletko tosiaan että jos luet Taisteluni-kirjan, sinusta tulee samantien n a t s i? Tai jos luet Karl Marxia, syöksyt välittömästi kommunismiin? Et suinkaan. Tai ehkä jos luet vain yhtä kirjaa esim. Raamattua, saatat aivopestä itsesi. Mutta jos luet uskonnollisia opuksia ja teologista kirjallisuutta laidasta laitaan, kehität varmasti huomattavasti laadukkaampia teorioita ja mielipiteitä uskonnoista yleensä kuin jos vain heittäisit hatusta tietämättä aiheista oikeasti mitään.
Mitä teen kun ajattelen? No en ainakaan ajattele sanoin, vaan luon mielikuvia. Se prosessi toimii vain yhteen suuntaan; ymmärrät kaiken mitä pystyt sanoiksi pukemaan, mutta et pysty pukemaan kaikkea sanoiksi.
Vakuuttavin argumentointi (sopivasta lähteestä) voittaa, ei sen tarvitse olla oikein. Ihmisten mieli muuttuu sen mukaan, millaista informaatiota on tarjolla ja keneltä se saadaan. Ei kenestäkään tule samantien mitään, mutta sopivissa olosuhteissa oman heimon ideologia vahvistuu. Harva lukee kirjallisuutta laidasta laitaan, varsinkaan nykypäivänä.
Erikoista, mä kyllä ajattelen suurimmaksi osaksi käymällä joko monologia tai kuvitteelista dialogia päässäni koko ajan. Tottakai on myös mielikuvia, mutta miten voisin niitä käsitellä, jos en kykenisi selittämään niitä edes itselleni? Mielikuvien mukaan toimiminen kuulostaa todella primitiiviseltä.
Eli uskot, että vaikka olisit kasvanut viidakossa susien kanssa, olisit kykenevä yhtä monipuoliseen ajatteluun kuin nyt? Tai jos olisit kasvanut alkuasukkaiden kanssa saarella? Käyty koulu ei ole muokannut sinua? Kirjallisuus ei voi antaa sinulle mitään? Olet mikä olet ja seuraat heimon mielipidettä?
Vakuuttavin argumentti tottakai voittaa, mutta älykäiden ihmisten parissa vakuuttava argumentti on sellainen, mille on vahvat, järkevät ja tutkitut perustelut. Tietysti jos hengaa vain yksinkertaisten ihmisten kanssa, voi jauhaa mitä tahansa potaskaa ja selvitä siitä itsevarmuudella ja vakuuttavalla esiintymisellä. Tälle monet uskonnotkin perustuvat. Kuitenkin paljon lukeneet ja pitkälle opiskelleet ihmiset ovat tällaiselle aivopesulle huomattavasti vastustuskykyisempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ!
Olen luullut itse olevani tyhmä kun minusta tuota käytetään väärin!
"Hän katsoi minuun alentuvasti" kun tarkoitetaan että joku katsoi "nenän vartta pitkin"
Mielestäni tuo "katsoi minuun alentuvasti" tarkoittaa enemmän sitä että nöyrtyy, on alistettu tms
No, sun mielipide on sun mielipide. Sanakirjamääritelmä se ei ole.
Alentuva viittaa siihen, että toinen säälii ja vähättelee sinua. Kyykistyy ikäänkuin tasollesi samalla lailla kuin puhuisi lapselle.
Menikö tämä jakeluun?
Alentava taas on arvon laskemista, mitätöintiä eli juuri sitä nöyryyttämistä. Mitätöin sinua, siis alennan, vähennän arvoasi.
3
Ettekö te osaa lukea?
Alentuva tarkoittaa sitä että osoittaa olevansa toista alempi. Alentuva on alentavan vasta kohta. Kuten alistuva ja alistavan vastakohta.
"alentuva = ylemmyydentuntoisen kohtelias, armollisen suopea t. ystävällinen, alentuvainen. Arvokkaan alentuva käytös. Alentuvan kohtelias."
Eili alentuva osoittaa nöyryyttä ja kunnioitusta.
Ei, ei, ei. Ja vielä kerran ei. Esim. termi "manspleining" kuvaa mieheltä alentuvaa suhtautumista naiseen. Mies siis selittää naiselle itsevarmasti ja alentuvasti jotain mitä ei usko naisen tietävän ennestään tai ymmärtävän ilman rautalangasta vääntämistä.
Tuo on ALENTAVAA käytöstä.
Se on alentuvaa käytöstä kun nainen pyytää miestä vaihtamaan lampun koska miehet osaa sen paremmin.
Just toisinpäin.
Alentuva on englanniksi condescending.
Condescending: having or showing an attitude of patronizing superiority.
Eli suomennos: Holhoavaa paremmuutta ilmaiseva asenne.
Jokainen, joka on saanut osakseen alentuvaa käytöstä, tietää, mitä se on ja sillä ei ole mitään yhteyttä alentavaan tai alistuvaan käytökseen. Tämä riippumatta siitä, mitä täällä jankutetaan.
Haluan kaksi erillistä vauvapalstaa. Toinen meille, jotka ymmärrämme, mitä alentuva käytös tarkoittaa, toinen noille, jotka luulevat sen olevan jotakin alistumista tai ystävällisyyttä tai mitä lie ikkunanpesua.
Sana on minulle helppo käsittää, mutta vaikea selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä erikoinen sana. Munkin mielestä alentuva kuulostaa enemmänkin ylimielisen vastakohdalta, sellaiselta joka osaa asettua muidenkin asemaan, vaikka tiedän että oikea merkitys on lähinnä ylimielinen.
Kuten joku jo sanoi, lukekaa nyt hyvät lapset edes joskus laadukasta kaunokirjallisuutta, niin osaatte edes omaa äidinkieltänne. Se kehittää myös ajattelukykyä.
Ajattelu kehittää ajattelukykyä, toisen kirjallisen tuotannon lukeminen rajoittaa itsenäistä ajattelukykyä.
Lukeminen kehittää sanavarastoa ja mitä sinä teet kun ajattelet? Ajattelet lauseita pääsi sisällä. Mitä laajempi sanavarasto sinulla on, sitä paremmin pystyt ilmaisemaan itseäsi sekä itsellesi että muille. Tottakai kirjallisuudesta otetaan vaikutteita. Sillä tavalla sinä opit ihmiseksi. Ottamalla vaikutteita ympäristästäsi. Aika harvalla on kuitenkaan lähipiirissään useita suuria ajattelijoita, mutta kirjallisuuden avulla voi "laajentaa tuttavapiiriään" hyvinkin merkittäviin henkilöihin.
Kuvitteletko tosiaan että jos luet Taisteluni-kirjan, sinusta tulee samantien n a t s i? Tai jos luet Karl Marxia, syöksyt välittömästi kommunismiin? Et suinkaan. Tai ehkä jos luet vain yhtä kirjaa esim. Raamattua, saatat aivopestä itsesi. Mutta jos luet uskonnollisia opuksia ja teologista kirjallisuutta laidasta laitaan, kehität varmasti huomattavasti laadukkaampia teorioita ja mielipiteitä uskonnoista yleensä kuin jos vain heittäisit hatusta tietämättä aiheista oikeasti mitään.
Mitä teen kun ajattelen? No en ainakaan ajattele sanoin, vaan luon mielikuvia. Se prosessi toimii vain yhteen suuntaan; ymmärrät kaiken mitä pystyt sanoiksi pukemaan, mutta et pysty pukemaan kaikkea sanoiksi.
Vakuuttavin argumentointi (sopivasta lähteestä) voittaa, ei sen tarvitse olla oikein. Ihmisten mieli muuttuu sen mukaan, millaista informaatiota on tarjolla ja keneltä se saadaan. Ei kenestäkään tule samantien mitään, mutta sopivissa olosuhteissa oman heimon ideologia vahvistuu. Harva lukee kirjallisuutta laidasta laitaan, varsinkaan nykypäivänä.
Erikoista, mä kyllä ajattelen suurimmaksi osaksi käymällä joko monologia tai kuvitteelista dialogia päässäni koko ajan. Tottakai on myös mielikuvia, mutta miten voisin niitä käsitellä, jos en kykenisi selittämään niitä edes itselleni? Mielikuvien mukaan toimiminen kuulostaa todella primitiiviseltä.
Eli uskot, että vaikka olisit kasvanut viidakossa susien kanssa, olisit kykenevä yhtä monipuoliseen ajatteluun kuin nyt? Tai jos olisit kasvanut alkuasukkaiden kanssa saarella? Käyty koulu ei ole muokannut sinua? Kirjallisuus ei voi antaa sinulle mitään? Olet mikä olet ja seuraat heimon mielipidettä?
Vakuuttavin argumentti tottakai voittaa, mutta älykäiden ihmisten parissa vakuuttava argumentti on sellainen, mille on vahvat, järkevät ja tutkitut perustelut. Tietysti jos hengaa vain yksinkertaisten ihmisten kanssa, voi jauhaa mitä tahansa potaskaa ja selvitä siitä itsevarmuudella ja vakuuttavalla esiintymisellä. Tälle monet uskonnotkin perustuvat. Kuitenkin paljon lukeneet ja pitkälle opiskelleet ihmiset ovat tällaiselle aivopesulle huomattavasti vastustuskykyisempiä.
Jos väitteesi on, että ajattelet sanoin, niin se on helposti todistettavaksi vääräksi oman viidakkoesimerkkisikin avulla: Jos ihmiset ajattelevat sanoin, niin kieltä oppimattomilla ei tulisi olla abstraktia, tai edes loogista ajattelukykyä, mikä ilmiselvästi on väärin. Sanat ovat mielikuvia, siinä missä visuaaliset kuvatkin. Kieli on vain yksi työkalu muiden joukossa.
Koko alkuperäisen viestini pointti on että koulunkäynnin kaltainen oppiminen, mihin lukemisen voi tässä rinnastaa, nimenomaan muokkaa sinua tietyilla tavalla. Minä en ole missään vaiheessa sanonut virikkeiden rajoittavan ajattelun monipuolisuutta. Alkuperäinen väitteeni koski itsenäisen ajattelun rajoittuvuutta, ei ajattelun monipuolisuuttaa.
Uskontoargumentti on typerä ja havainnoillistaa pointtiani hyvin. Katso esimerkiksi juutalaisia, keskivertojuutalainen on älykkäämpi kuin 85% muusta populaatiosta, mutta he juurikin ovat kaikken uskonnollisin kansanryhmä. Joukossa tyhmyys tiivistyy, erityisesti älykkäiden...
Vierailija kirjoitti:
Sana on minulle helppo käsittää, mutta vaikea selittää.
Älä välitä. Tuolla on jo moneen kertaan hyvin selitetty edellisellä sivulla.
Asetelman, toisten alentuvan käytöksen, kokee parhaiten nuorena työntekijänä.
Vanhemmat eivät pidä tasavertaisena, vaikka nuorella olisi kuinka hyvä nykyaikainen koulutus ja tiedot. Sitten he ystävällisesti selittävät miten asiat pitää hoitaa. Mutta asenne voi olla alentuva. Eli ovat hieman salaa ylimielisiä ja keskustelevat alentuvasti. Osa voi olla ihan suoraan ylimielisiä. Alentavan kohdatessa, tulee itselle olo, että pitääkö hän minua tyhmänä?
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat eivät pidä tasavertaisena, vaikka nuorella olisi kuinka hyvä nykyaikainen koulutus ja tiedot. Sitten he ystävällisesti selittävät miten asiat pitää hoitaa. Mutta asenne voi olla alentuva. Eli ovat hieman salaa ylimielisiä ja keskustelevat alentuvasti. Osa voi olla ihan suoraan ylimielisiä. Alentavan kohdatessa, tulee itselle olo, että pitääkö hän minua tyhmänä?
Työelämässä hyvin yleistä. IT-alallakin näkee usein alentuvaa käytöstä kaiken maailman besserwissereiltä.
Ylimielisen kohdatessa tietää, että toinen pitää tyhmänä. Alentuvan kanssa se ei ole selvää, vaan tulee itselle epävarma olo siitä mitä toinen ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/
"alentuva = ylemmyydentuntoisen kohtelias, armollisen suopea t. ystävällinen, alentuvainen. Arvokkaan alentuva käytös. Alentuvan kohtelias."
Onko täällä nyt enemmistä sitä mieltä että kielitoimiston selitys on väärin?
Teidän mielestä alentuva on ylimilistä vittuilua, eikä ystävällisyyttä, kuten kielitoimisto väittää?
Minä olen merkityksestä samaa mieltä kuin kielitoimisto ja olen ihmetellyt kun sanaa käytetään, niin kuin se tarkoittaisi ylimilisyyttä tai sarkastista ystävällisyyttä.
Sinä itse olet tässä se, joka ei ymmärrä tätä oleellisinta kohtaa kielitoimiston selityksestä:
"ylemmyydentuntoisen kohtelias"
Lue oikein ajatuksella tuo, niin ymmärrät mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin vaikea hyväksyä, että olet alallasi varmasi epäviisaampi kuin he? Entäs jos he ottaisivatki oikeasti ylimielisen (ei alentuvan) asenteen tyyliin "vi-tun i-diootti, etkö sä tajua..."? Parempi näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat eivät pidä tasavertaisena, vaikka nuorella olisi kuinka hyvä nykyaikainen koulutus ja tiedot. Sitten he ystävällisesti selittävät miten asiat pitää hoitaa. Mutta asenne voi olla alentuva. Eli ovat hieman salaa ylimielisiä ja keskustelevat alentuvasti. Osa voi olla ihan suoraan ylimielisiä. Alentavan kohdatessa, tulee itselle olo, että pitääkö hän minua tyhmänä?Onko se niin vaikea hyväksyä, että olet alallasi varmasi epäviisaampi kuin he? Entäs jos he ottaisivatki oikeasti ylimielisen (ei alentuvan) asenteen tyyliin "vi-tun i-diootti, etkö sä tajua..."? Parempi näin?
Monilla on oikeasti sellainen asenne, että alkavat selittää aina sillä oletuksella, ettei toinen tiedä mitään. Siinä kohtaa joutuu toteamaan, että joo joo, mennäänpä nyt siihen itse asiaan, kun tässä kollegoina ollaan tehty samoja hommia jo pidemmän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli ylemmyydentuntoinen. Eli ylentää itsensä ja alentaa sinut. Eli alentavaa.
tarkoittaa sitä, että joku itseään muita parempana pitävä alentuu omalta valtaistuimeltaan puhumaan jollekin surkimukselle. Esim. vaikka työkaveri alkaa selittämään rautalangasta vääntäen itsestään selvyyksiä, ikään kuin olettaen että toinen ei osaa edes perusasioita. Tämä neuvominen tapahtuu ystävällisesti opastaen, niin kuin aikuinen ohjaisi lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ!
Olen luullut itse olevani tyhmä kun minusta tuota käytetään väärin!
"Hän katsoi minuun alentuvasti" kun tarkoitetaan että joku katsoi "nenän vartta pitkin"
Mielestäni tuo "katsoi minuun alentuvasti" tarkoittaa enemmän sitä että nöyrtyy, on alistettu tms
ei se ole mielipideasia ollenkaan, olet nyt valitettavasti väärässä.
alentavasti puhuminen on suoraan nöyryyttävää ja mitätöivää, siinä on vähemmän tulkinnan varaa. alentuminen taas on hienovaraisempaa, enemmänkin sen alentuvan henkilön ominaisuus. hän alentuu sinun puoleesi, etkä välttämättä itse edes hahmota kunnolla mikä siinä vuorovaikutuksessa mättää. se alentuva kun on kuitenkin päällisin puolin ihan mukava ja ikään kuin tarkoittaa hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Alentuva on englanniksi condescending.
Condescending: having or showing an attitude of patronizing superiority.
Eli suomennos: Holhoavaa paremmuutta ilmaiseva asenne.
VÄÄRIN. condescending = ylimielinen, alentava. Ei alentuva.
Ei vaan alentuvasti.