Mitä tarkoittaa sana alentuva?
Luulin tietäväni tuon merkityksen, mutta sitä käytetään aina sellaisissa merkityksissä, joissa sen kuulusisi olla mielestäni muodossa "alentava". Mistä tämä johtuu?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä sitä lehdissä käytetä väärin. Ihan normaali ja yleinen sana, tarkoittaa ylimielisesti kohtelevaa. Katsoo nenänvarttaan pitkin, siis. Alentuva asenne.
Ps. Kielitoimiston sanakirja on netissä, ap. Kannattaa käyttää, sieltä tämäkin selviää helposti.
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/
alentuva=ylemmyydentuntoisen kohtelias, armollisen suopea t. ystävällinen, alentuvainen.
Etkö ymmärrä lukemaasi? Ylimielisesti kohteleva on vastakohta alentuvalle. Juuri tämähän on onglema kun sanaa käytetään väärin.
Ei ole vastakohta. Alentuvaisuus on hienovaraisempaa ja mukavampaa ylimielisyyttä. Sekä ylimielinen että alentuva kokevat molemmat olevansa parempia kuin se tilanteen toinen osapuoli. Alentuvasti sinuun suhtautuva kuitenkin laskeutuu kanssasi samalle tasolle (tai ainakin sille tasolle, jolla hän kokee sinun olevan), eli saattaa esim puhua sinulle kuin äo:si olisi 65. Hän kuitenkin saatta pyrkiä olemaan mukava sinua kohtaan (sillä heikkolahjaisia ei saa kiusata).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolimatta kaiken maailman kielipoliiseista, niin sana "alentuva" on huono. Kuten täälläkin huomaamme, se on liian helposti väärinymmärretty ja turha sana. Kannattaa käyttää mielummin esim. "ylimielinen", jos haluaa tulla varmasti ymmärretyksi.
Alentuva ja ylimielinen ovat vastakohtia.
Niin näkyy olevan tuon sanakirjan mukaan. Eli alentuvaa on käytetty joka puolella väärin. Sitä näkee usein ylimielisen paikalla käytettävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä erikoinen sana. Munkin mielestä alentuva kuulostaa enemmänkin ylimielisen vastakohdalta, sellaiselta joka osaa asettua muidenkin asemaan, vaikka tiedän että oikea merkitys on lähinnä ylimielinen.
Kuten joku jo sanoi, lukekaa nyt hyvät lapset edes joskus laadukasta kaunokirjallisuutta, niin osaatte edes omaa äidinkieltänne. Se kehittää myös ajattelukykyä.
Ajattelu kehittää ajattelukykyä, toisen kirjallisen tuotannon lukeminen rajoittaa itsenäistä ajattelukykyä.
Lukeminen kehittää sanavarastoa ja mitä sinä teet kun ajattelet? Ajattelet lauseita pääsi sisällä. Mitä laajempi sanavarasto sinulla on, sitä paremmin pystyt ilmaisemaan itseäsi sekä itsellesi että muille. Tottakai kirjallisuudesta otetaan vaikutteita. Sillä tavalla sinä opit ihmiseksi. Ottamalla vaikutteita ympäristästäsi. Aika harvalla on kuitenkaan lähipiirissään useita suuria ajattelijoita, mutta kirjallisuuden avulla voi "laajentaa tuttavapiiriään" hyvinkin merkittäviin henkilöihin.
Kuvitteletko tosiaan että jos luet Taisteluni-kirjan, sinusta tulee samantien n a t s i? Tai jos luet Karl Marxia, syöksyt välittömästi kommunismiin? Et suinkaan. Tai ehkä jos luet vain yhtä kirjaa esim. Raamattua, saatat aivopestä itsesi. Mutta jos luet uskonnollisia opuksia ja teologista kirjallisuutta laidasta laitaan, kehität varmasti huomattavasti laadukkaampia teorioita ja mielipiteitä uskonnoista yleensä kuin jos vain heittäisit hatusta tietämättä aiheista oikeasti mitään.
Mitä teen kun ajattelen? No en ainakaan ajattele sanoin, vaan luon mielikuvia. Se prosessi toimii vain yhteen suuntaan; ymmärrät kaiken mitä pystyt sanoiksi pukemaan, mutta et pysty pukemaan kaikkea sanoiksi.
Vakuuttavin argumentointi (sopivasta lähteestä) voittaa, ei sen tarvitse olla oikein. Ihmisten mieli muuttuu sen mukaan, millaista informaatiota on tarjolla ja keneltä se saadaan. Ei kenestäkään tule samantien mitään, mutta sopivissa olosuhteissa oman heimon ideologia vahvistuu. Harva lukee kirjallisuutta laidasta laitaan, varsinkaan nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jes, hyvä kun kysyit! Oon miettinyt samaa monta vuotta. 😁 En ymmärrä tuon sanan merkitystä. Munkin mielestä alentava olis parempi.
No eikä ole, sen merkitys on eri. Alentava tarkoittaa halventava, nöyryyttävää tai ihan konkreettisesti matalammalle asettavaa tai arvoa pienentävää.
Alentuva taas tarkoittaa ylimielistä.
Tarkista Kielitoimiston sanakirjasta, jos et minua usko.
3
En nyt ihan saa kiinni mihin ap viittaa, mutta ei alentuva ylimielistä tarkoita. Ylemmyydentuntoisen kohtelias ei ole yhtä kuin ylimielinen. Melkeimpä päinvastoin, alentuva ihminen on nöyrä ja kunnioittava.
Just näin. Mistä lähtien muka nenän varta pitkin katselu on ollut kohteliaisuutta?!? Porukka lainaa kielitoimiston sanakirjaa, eikä silti ymmärrä että alentuva on ylentyvän vastakohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ!
Olen luullut itse olevani tyhmä kun minusta tuota käytetään väärin!
"Hän katsoi minuun alentuvasti" kun tarkoitetaan että joku katsoi "nenän vartta pitkin"
Mielestäni tuo "katsoi minuun alentuvasti" tarkoittaa enemmän sitä että nöyrtyy, on alistettu tms
No, sun mielipide on sun mielipide. Sanakirjamääritelmä se ei ole.
Alentuva viittaa siihen, että toinen säälii ja vähättelee sinua. Kyykistyy ikäänkuin tasollesi samalla lailla kuin puhuisi lapselle.
Menikö tämä jakeluun?
Alentava taas on arvon laskemista, mitätöintiä eli juuri sitä nöyryyttämistä. Mitätöin sinua, siis alennan, vähennän arvoasi.
3
Ettekö te osaa lukea?
Alentuva tarkoittaa sitä että osoittaa olevansa toista alempi. Alentuva on alentavan vasta kohta. Kuten alistuva ja alistavan vastakohta.
"alentuva = ylemmyydentuntoisen kohtelias, armollisen suopea t. ystävällinen, alentuvainen. Arvokkaan alentuva käytös. Alentuvan kohtelias."
Eili alentuva osoittaa nöyryyttä ja kunnioitusta.
Ei, ei, ei. Ja vielä kerran ei. Esim. termi "manspleining" kuvaa mieheltä alentuvaa suhtautumista naiseen. Mies siis selittää naiselle itsevarmasti ja alentuvasti jotain mitä ei usko naisen tietävän ennestään tai ymmärtävän ilman rautalangasta vääntämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jes, hyvä kun kysyit! Oon miettinyt samaa monta vuotta. 😁 En ymmärrä tuon sanan merkitystä. Munkin mielestä alentava olis parempi.
Kumpikin ovat sanoja, mutta niillä on eri merkitys ja kohde. Alentuva on itseään sinua (minua) parempana pitävän koppava asenne. Alentavaa taas on se huono kohtelu, loukkaava käytös, matalamielisyys, jota tämä henkilö kohdistaa sinuun (minuun).
Höpsistä.
Alentuva on lähellä samaa merkitystä kuin alistuva.
Alentava on taas lähellä alistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä sitä lehdissä käytetä väärin. Ihan normaali ja yleinen sana, tarkoittaa ylimielisesti kohtelevaa. Katsoo nenänvarttaan pitkin, siis. Alentuva asenne.
Ps. Kielitoimiston sanakirja on netissä, ap. Kannattaa käyttää, sieltä tämäkin selviää helposti.
alentuva=ylemmyydentuntoisen kohtelias, armollisen suopea t. ystävällinen, alentuvainen.
Etkö ymmärrä lukemaasi? Ylimielisesti kohteleva on vastakohta alentuvalle. Juuri tämähän on onglema kun sanaa käytetään väärin.
Ei ole vastakohta. Alentuvaisuus on hienovaraisempaa ja mukavampaa ylimielisyyttä. Sekä ylimielinen että alentuva kokevat molemmat olevansa parempia kuin se tilanteen toinen osapuoli. Alentuvasti sinuun suhtautuva kuitenkin laskeutuu kanssasi samalle tasolle (tai ainakin sille tasolle, jolla hän kokee sinun olevan), eli saattaa esim puhua sinulle kuin äo:si olisi 65. Hän kuitenkin saatta pyrkiä olemaan mukava sinua kohtaan (sillä heikkolahjaisia ei saa kiusata).
Ok. Tämä selitys on jo loogisempi. Hienovarainen ylimielisyys ja alentuminen samalle tasolle on aika hyvä kuvaus.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina käsittänyt, että joku siis alentuu eli teennäisesti on laskeutuvinaan vähäisempänä pitämänsä "tasolle".
Lähimpänä totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ!
"Hän katsoi minuun alentuvasti" kun tarkoitetaan että joku katsoi "nenän vartta pitkin"
Mielestäni tuo "katsoi minuun alentuvasti" tarkoittaa enemmän sitä että nöyrtyy, on alistettu tms
Alentuva viittaa siihen, että toinen säälii ja vähättelee sinua. Kyykistyy ikäänkuin tasollesi samalla lailla kuin puhuisi lapselle.
Menikö tämä jakeluun?
Alentava taas on arvon laskemista, mitätöintiä eli juuri sitä nöyryyttämistä. Mitätöin sinua, siis alennan, vähennän arvoasi.
3
Ettekö te osaa lukea?
Alentuva tarkoittaa sitä että osoittaa olevansa toista alempi. Alentuva on alentavan vasta kohta. Kuten alistuva ja alistavan vastakohta.
"alentuva = ylemmyydentuntoisen kohtelias, armollisen suopea t. ystävällinen, alentuvainen. Arvokkaan alentuva käytös. Alentuvan kohtelias."
Ei, ei, ei. Ja vielä kerran ei. Esim. termi "manspleining" kuvaa mieheltä alentuvaa suhtautumista naiseen. Mies siis selittää naiselle itsevarmasti ja alentuvasti jotain mitä ei usko naisen tietävän ennestään tai ymmärtävän ilman rautalangasta vääntämistä.
Tuo on ALENTAVAA käytöstä.
Se on alentuvaa käytöstä kun nainen pyytää miestä vaihtamaan lampun koska miehet osaa sen paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin ovat sanoja, mutta niillä on eri merkitys ja kohde. Alentuva on itseään sinua (minua) parempana pitävän koppava asenne. Alentavaa taas on se huono kohtelu, loukkaava käytös, matalamielisyys, jota tämä henkilö kohdistaa sinuun (minuun).
Höpsistä.
No kun ei ole. Se kuulostaa siltä, mutta se on hienovaraista ylimielisyyttä.
Onko täällä nyt enemmistä sitä mieltä että kielitoimiston selitys on väärin?
Teidän mielestä alentuva on ylimilistä vittuilua, eikä ystävällisyyttä, kuten kielitoimisto väittää?
Minä olen merkityksestä samaa mieltä kuin kielitoimisto ja olen ihmetellyt kun sanaa käytetään, niin kuin se tarkoittaisi ylimilisyyttä tai sarkastista ystävällisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä.
Kielitoimisto on kanssasi eri mieltä
Sinä sanot: Minulla on vaikeuksia koulunkäynnissä.
Toinen: Noo, ei sulla nyt niin suuria vaikeuksia ole, miksi et tee kuten minä ja tee niin ja näin... Sinun pitäisi vain...
Menette sekaisin, kun ajattelette sen sanan tarkoittavan sitä kohdetta. Mutta se tarkoittaa sen tekijän olemusta. Eli tekijä pitää itseään parempana/älykkäänpänä yms. Mutta hyväksyy sen vähempi arvoisena pitämänsä sellaisena kuin se on. Eli ei halveksi, mutta selittäessään asiaa tulee sieltä omasta älymaailmastaan sen toisen yksinkertaiseen maailmaan.
Tätä olen itse viimeiset pari vuotta ihmetellyt. Aluksi luulin ihmisten käyttävän sanaa väärin tyhmyyttään, mutta ilmeisesti kielitoimistokin on samaa mieltä. Mielestäni alentuva tarkoittaisi alistuvaa, itseään huonompana pitävää, eikä itsensä toisen yläpuolelle korottavaa. Alentava sitten on se, joka asettuu toisen yläpuolelle. En voi käsittää, mutta näin tämä näyttää menevän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä erikoinen sana. Munkin mielestä alentuva kuulostaa enemmänkin ylimielisen vastakohdalta, sellaiselta joka osaa asettua muidenkin asemaan, vaikka tiedän että oikea merkitys on lähinnä ylimielinen.
Kuten joku jo sanoi, lukekaa nyt hyvät lapset edes joskus laadukasta kaunokirjallisuutta, niin osaatte edes omaa äidinkieltänne. Se kehittää myös ajattelukykyä.
Ajattelu kehittää ajattelukykyä, toisen kirjallisen tuotannon lukeminen rajoittaa itsenäistä ajattelukykyä.
Höpsis. Ei lukeminen ole aina ja pelkästään ulkoa opettelemista, mutta eihän sitä tiedä, jos on lukenut vain koulukirjoja ja niitäkin väkisin.
Tässä tulikin taas hyvä esimerkki alentuvasti kirjoittavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ!
Menikö tämä jakeluun?
3
Ettekö te osaa lukea?
Tuo on ALENTAVAA käytöstä.
Se on alentuvaa käytöstä kun nainen pyytää miestä vaihtamaan lampun koska miehet osaa sen paremmin.
Ei se kyllä loogisesti ole edes alentavaa käytöstä edellisen määritelmän mukaan, koska mies ei tiedä naisen tietävän mitä mies selittää naiselle. Eli koko mansplaining -termi on oxymoroni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Ei lukeminen ole aina ja pelkästään ulkoa opettelemista, mutta eihän sitä tiedä, jos on lukenut vain koulukirjoja ja niitäkin väkisin.
Tässä tulikin taas hyvä esimerkki alentuvasti kirjoittavalta.
Alentavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä.
Kielitoimisto on kanssasi eri mieltä
No kun ei ole. "ylemmyydentuntoisen kohtelias" ja "armollisen ystävällinen" ovat nimenomaan sitä, että tunnet olevasi ylempänä, mutta armollisesti alennut toisen tasolle. Olet siis hienovaraisesti ylimielinen. Eikö vain?
Alentuva ja ylimielinen ovat vastakohtia.