Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on olla kroonisesti masentunut ja siksi työkyvytön?

Vierailija
22.02.2019 |

Onko masennus koko ajan samanlaista vai vaihteleeko se? Onko krooninen masennus erilaista kuin akuutti? Voiko vuosia kestäneestä masennuksesta toipua työkuntoiseksi?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
2/5 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli/on eniten sellaista, että aivot ei toimi normaalisti, ja väsyttää enemmän, eli siksi mahdotonta ehdä vaativia asioita tai yhtään mitään montaa tuntia putkeen.Syyllisyys, häpeä heti herättyä "ei mistään". Ei siis sellaista että muuten on ihan normaali mutta koko ajan hokisi "onpa kaikki surullista ja kauheaa"*tms

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita

Vierailija
4/5 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kroonisesti masentunut menettää aivoainesta, eli aivosoluja kuolee normaalia enemmän.  Tämä on aivojen kuvantamisella todistettu. Ei ole tiedossa, johtuuko masennus aivosolutuhosta vai aivosolutuho masennuksesta, mutta yhteys on olemassa.

Se, miten selviää työelämässä tai sen ulkopuolella, on kai eniten kiinni sekä siitä, paljonko oli aivokapasiteettia sairastuessa että siitä, miten vaativaan työhön yrittää palata. Ja kaiketi siitäkin, missä aivojen alueella tuho on suurin. Minulla se on vaikuttanut lähinnä kai työmuistiin, eli unohtelen asioita, joita olin juuri tekemässä ja uuden oppiminen on äärettömän työlästä, välillä mahdotonta. Ja väsähdän todella nopeasti. Virikkeitä on liikaa, liikaa valoja, ääniä, tuoksuja, ihmisiä.

Vierailija
5/5 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin krooninen masennus n. 7 vuotta sitten ja ole tehnyt todella paljon töitä sen eteen, että voisin paremmin. Nyt olen selättänyt sen ja psyk.poli käynnitkin lopetettiin kokonaan vuosi sitten.

Opettelin itsekkäämmäksi. Ottamaan omaa aikaa. Kuuntelemaan kehon viestejä ja relaamaan. Lääkkeitä söin ihan pahimman ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän