Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

10-vuotias tyttäreni on alkanut säästää rahaa kauneusleikkausta varten

Vierailija
22.02.2019 |

Mietin vaan, että mikä meni pieleen. Olen aina yrittänyt opettaa, että ulkonäkö ei ole tärkeää, ja sitä paitsi se rapistuu aikanaan joka tapauksessa. En ole koskaan näyttänyt lapsille omia epävarmuuksiani ulkonäöstäni. Olen tehnyt parhaani kasvattaakseni täyspäisiä lapsia, joille merkitsee ihmisen sisin, ei ulkonäkö. Koskaan ei olla meillä arvosteltu kenenkään ulkonäköä, ei edes "positiivisesti", siis kehuttu kauniita ihmisiä. Kehuttu hyviä ja inhimillisiä ominaisuuksia kuten rehellisyyttä, kiltteyttä, kohteliaisuutta, auttavaisuutta, jne.

Tämä tuli siis ilmi siten, että huomasin, ettei tyttö koskaan osta itselleen mitään vaikka sisaruksensa hassaavat viikkorahansa saman tien. Juteltiin kauan, ja pääsinkin niin lähelle, että tyttö alkoi itkeä ja sanoi, että kun ei jaksa olla enää ruma, menee heti kun voi kauneusleikkaukseen. Säästää kaikki rahansa. Ihan sama miten sanoin, että hän on täydellinen juuri sellaisena kuin on, hän on suurenmoinen ihminen, josta voi tulla ihan mitä tahansa.

Ja siis on ihan normaalin näköinen, ei ole mitään "vikaa". Täysin tavallisen näköinen, tietyst minun silmissäni poikkeuksellisen kaunis, mutta olenkin subjektiivinen.

Tunnen epäonnistuneeni äitinä ja ihmisenä.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko terapiasta apua?

Onko lasta kiusattu koulussa, koska hänellä on väärä käsitys ulkonäöstään.

Vierailija
2/61 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa kiusataan tai joku sanonut tosi pahasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko terapiasta apua?

Onko lasta kiusattu koulussa, koska hänellä on väärä käsitys ulkonäöstään.

Terapiaan ehdottomasti vienkin, jos vain hän suostuu siihen. Muuten yritän vain jatkaa tätä mitä olen tehnyt, eli kannustaa kehittämään niitä hyviä sisäisiä ominaisuuksia.

Käsittääkseni ei ole kiusattu, on ihan suosittu ja on ystäviä. En tietysti edes kuvittele tietäväni kaikkea, mutta tyttö ei avaudu kuin hyvin harvoin. Ei tullut ilmi tällaista. Kysyin kyllä, miksi kokee niin (että on ruma), mutta en saanut käsitettävää vastausta.

Vierailija
4/61 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon tarvita kotikasvatuksen ongelmaa, telkkari riittää.

Lapsena olin vakuuttunut siitä että nenäni oli ruma ja leikkauksen tarpeessa. Tunne meni ohi iän myötä.

Surku tietysti että lapsituntee nyt noin, kannattaa ottaa todesta ja pyrkiä tukemaan ja keskustelemaan asiasta.

Vierailija
5/61 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä vaan osaa provota, luovuta jo. Pilaat palstan näillä kömpelöillä yritelmilläsi.

Vierailija
6/61 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silitä, paijaa, pidä kainalossa, hiero jalkoja. Hellästä ja arvostavasta kosketuksesta rakentuu hyväksytyksi tulemisen tunne ilman että se on liitetty toisen arvioimiin ominaisuuksiin.

Teen töitä teinien kanssa joilla on mt-ongelmia. Ulkonäköön liittyvät itsetuntopulmat ovat 95-prosenttisesti ihan muuta nähdyksi, kuulluksi, kohdatuksi ja arvostetuksi tulemisen kaipuuta.

Vierailija
7/61 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu, että vain vähemmän kauniille tytöille tolkutetaan, miten ulkonäöllä ei ole väliä, koska vain sisäinen kauneus merkitsee. Joopa joo. Ei kukaan mene selittämään jollekin pikkusöpöliinille tuollaista potaskaa. Yritäpä saada tytöstä irti vielä, kuinka kauan häntä on ulkonäön vuoksi kiusattu koulussa ja ketkä häntä kiusaavat. Jos kiusaajia ei ole monta, käy kaikkien näiden vanhempien luona keskustelemassa asiasta.  On muuten melkoisen tehokas keino. Minun yksi koulukaverini oli ottolapsi, kuten ennen sanottiin. Muutamat koulun pojat rupesivat kiusaamaan häntä asiasta. Kun ottoäiti sai asian selville, hän lähti kierrokselle poikien kotiin ja keskusteli vanhempien kanssa. Kiusaaminen loppui siihen paikkaan, mutta kyllä se elämänmittaiset arvet hänen sieluunsa on jättänyt.

Vierailija
8/61 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se taitaa mennä kaiken maailman kardashienien aikana.

Vierailija
9/61 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pientä. Odottele rauhassa, kyllä toi vaihe ohi menee.

Vierailija
10/61 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä vaan osaa provota, luovuta jo. Pilaat palstan näillä kömpelöillä yritelmilläsi.

Jotenkin arvasin, että tämä oli tulossa. No tehdäänkö näin: pysy sinä poissa tästä keskustelusta, niin minä jatkan tuntojeni purkamista ja vastaanotan vinkkejä ja muiden kokemuksia. Sinä säästyt mielipahalta, ja minä saan pahaan olooni helpotusta. Sopiiko?

Vierailija
11/61 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sano nyt hyvä ihminen sille lapselle että hän on kaunis, jos et ole sitä kymmeneen vuoteen tehnyt. Vaikka mitä yrittäisimme, niin tässä ympäristössä emme saa lapsia/nuoria uskomaan että ulkonäkö olisi merkityksetöntä. Se ei vaan onnistu. Helpommin saat hänet uskomaan että hän on kaunis. Ja toki että se ei ole hän ei tärkein ominaisuutensa, mutta jokaisella lapsella on oikeus tuntea itsensä myös kauniiksi.

Vierailija
12/61 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silitä, paijaa, pidä kainalossa, hiero jalkoja. Hellästä ja arvostavasta kosketuksesta rakentuu hyväksytyksi tulemisen tunne ilman että se on liitetty toisen arvioimiin ominaisuuksiin.

Teen töitä teinien kanssa joilla on mt-ongelmia. Ulkonäköön liittyvät itsetuntopulmat ovat 95-prosenttisesti ihan muuta nähdyksi, kuulluksi, kohdatuksi ja arvostetuksi tulemisen kaipuuta.

Tämä on muuten aika mielenkiintoinen juttu ja ajatus. Tämä tyttö on aina ollut sulkeutuneempi ja pitänyt vähemmän läheisyydestä kuin sisaruksensa. Sisaruksensa tykkäävät istua sohvalla minun kainaloissa mutta tämä tyttö on melkein aina ollut omassa tuolissaan. Läsnä kuitenkin, mikä on mukavaa. Hakeutuu joskus lähelle, ja silloin tietysti olen onnesta halkeamispisteessä. Ei ole myöskään ollut yhtä avoin kertomaan kuulumisiaan kuin sisaruksensa. On myös sulkeutuneempi näyttämään tunteitaan. Jotenkin tuntuu, että pinnan alla kuohuu ja pahasti. Nyt aion ottaa aikaa hänen kanssaan ihan kaksin, yrittää luoda läheisemmän suhteen. Olen ihan hirveän huolissani tästä tytöstäni, ja mieli on ihan hirveän surullinen.

Vierailija
13/61 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin arvasin, että tämä oli tulossa. No tehdäänkö näin: pysy sinä poissa tästä keskustelusta, niin minä jatkan tuntojeni purkamista ja vastaanotan vinkkejä ja muiden kokemuksia. Sinä säästyt mielipahalta, ja minä saan pahaan olooni helpotusta. Sopiiko?

Semmoinen röllivastaus. Kunnon äiti tosiaan keskittyy oman olonsa helpotukseen palstalla, eikä hae apua lapselle...

Vierailija
14/61 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sano nyt hyvä ihminen sille lapselle että hän on kaunis, jos et ole sitä kymmeneen vuoteen tehnyt. Vaikka mitä yrittäisimme, niin tässä ympäristössä emme saa lapsia/nuoria uskomaan että ulkonäkö olisi merkityksetöntä. Se ei vaan onnistu. Helpommin saat hänet uskomaan että hän on kaunis. Ja toki että se ei ole hän ei tärkein ominaisuutensa, mutta jokaisella lapsella on oikeus tuntea itsensä myös kauniiksi.

Tottakai olen sanonut hänelle, että hän on kaunis ja hyvä, täydellinen juuri sellaisena kuin on. Suuntaan sen vain kahdenkeskisesti, ja korostaen muita ominaisuuksia (niitä oikeasti tärkeitä). Muilla lapsillani on hyvä itsetunto eikä käsittääkseni ulkonäköpaineita, mutta tosiaan, en edes kuvittele tietäväni kaikkea.

Vierailija
15/61 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En laskisi tuon oletuksen varaan. Aika monet ovat nykyajan kauneuspaineissa huonoitsetuntoisia ja tyytymättömiä itseensä. Osa niitä henkisiä vammoja yrittää korjailla jatkuvilla kauneusleikkauksilla, dieeteillä, kuntokuureilla jne, mutta eivät siitä huolimatta riitä itselleen.

Vierailija
16/61 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmoinen röllivastaus. Kunnon äiti tosiaan keskittyy oman olonsa helpotukseen palstalla, eikä hae apua lapselle...

Tyttö on ystävän mökillä tämän viikon, monen sadan kilometrin päässä. Tietysti olen selvittänyt jo keinoja auttaa häntä, muun muassa ollut terapiatahoihin yhteydessä. Nyt iski päälle oma paha olo, ja ajattelin saavani täältä vinkkejä ja apua. Ja olenkin jo saanut. Älä sinä ole huolissasi: tottakai tyttö on tässä se ykkönen ja tärkein. Mutta tarvitsen minäkin tukea ja apua voidakseni tukea ja auttaa häntä.

Vierailija
17/61 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kurja. Hyvin olet lapsesi kasvattanut, et sinä ole varmasti "epäonnistunut" mitenkään.

Kymmenvuotiaalla vain alkaa jo sosiaaliset kuviot olla tärkeämpiä kuin äidin sanomiset kotona. Se kannattaa nyt ymmärtää, koska mitä lähemmäs teini-ikä tulee, sitä tärkeämpi rooli kaveripiirillä ja luokalla on lapsellesi.

Kyllä siellä koulussa varsinkin pojat voivat tuossa iässä laukoa mitä tahansa, vaikka lapsi olisi tyttöjen keskuudessa ihan sosiaalisesti suosittukin. Ja yksikin osuva kommentti voi kirpaista ja viedä itseluottamuksen, jos lapsi alkaa vertailla sen takia itseään mediassa ja netissä oleviin videoihin ja kuviin.

Kyselepä tarkemmin, mitä lapsesi aikoo leikkauttaa. Miettikää yhdessä, mahtavatko netin kuvat olla aivan totuudenmukaisia. Niitä filtteröidään todella paljon, ja harva vastaa kohdettaan luonnossa. Mediassa on aiheesta hyviä juttuja, luetuta vaikkapa tämä tyttärelläsi:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kauneuskirurgit-varoittavat-snapcha…

Voiko ko. piirrettä "korjailla" meikkaamalla. Ja onko se edes oikeasti tärkeä asia?

Sinänsä en lähtisi liikaa mitätöimään lapsen huolta, koska on tärkeää, että hän kokee sinun ottavan hänen puheensa tosissaan. Voit ja sinun pitääkin sanoa, ettei hänessä oikeasti ole mitään vikaa, mutta jos hän haluaa etsiä asiasta tietoja, sinä voit auttaa.

Kymmenvuotiaan voi jo aivan hyvin perehdytää kevyen meikin tekoon ja samalla ennen kaikkea ihon hoitoon ja meikin huolelliseen puhdistukseen. Voisitte ostaa hänelle herkän ihon puhdistusvoiteen ja rasvan ja pari kevyttä meikkituotetta. Vaikkapa kevyen puuterin ja ripsivärin. Parempi niin, äidin kunnollisessa ohjauksessa, kuin että hän ostaa halvimpia mahdollisia tököttejä ja läästii niitä koulun vessassa salaa naamaan.

Kauneusleikkaus-hanketta ei kannata tietystikään tukea, muttei lytätäkään. Anna lapsen säästää, kyllä hän sen sitten käyttää muuhun, kun itsetunto vähän kohenee.

Ja toki kannattaa jutella, kuka on sanonut hänelle ja mitä eli mistä ajatus omasta rumuudesta on hänelle tullut. Että pojat varsinkin laukovat kotoa kuulemiaan asioita täysin kritiikittä ja joskus jopa juuri sille todellisuudessa nättinä pitämälleen tytölle, koska haluavat tältä huomiota. Ettei kannata ikinä kiinnittää sellaisiin tokaisuihin huomiota, moukat haukkuvat muita ja fiksut senkun porskuttaa.

Jos joku enemmän kiusaa, kannattaa tietysti ottaa yhteyttä luokanvalvojaan ja pyytää tätä puuttumaan asiaan.

Vierailija
18/61 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttö on ystävän mökillä tämän viikon, monen sadan kilometrin päässä. Tietysti olen selvittänyt jo keinoja auttaa häntä, muun muassa ollut terapiatahoihin yhteydessä. Nyt iski päälle oma paha olo, ja ajattelin saavani täältä vinkkejä ja apua. Ja olenkin jo saanut. Älä sinä ole huolissasi: tottakai tyttö on tässä se ykkönen ja tärkein. Mutta tarvitsen minäkin tukea ja apua voidakseni tukea ja auttaa häntä.

NYYHKIS😭😭😭 No jatkakaa, palsta saa semmoisia provoja mitä ansaitsee😁

Vierailija
19/61 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En laskisi tuon oletuksen varaan. Aika monet ovat nykyajan kauneuspaineissa huonoitsetuntoisia ja tyytymättömiä itseensä. Osa niitä henkisiä vammoja yrittää korjailla jatkuvilla kauneusleikkauksilla, dieeteillä, kuntokuureilla jne, mutta eivät siitä huolimatta riitä itselleen.

Minkään en uskalla luottaa siihen, että menee ohi itsestään. Tuli selkeästi ilmi, että tämä on tytölle tosi iso asia. En missään tapauksessa uskaltaisi jättää selviytymään yksin.

Vierailija
20/61 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan laittanut kuvansa nettiin ja saanut kuraa päälle.

Tytöt lataavat nykyään kuviaan todella paljon muiden arvosteltavaksi, mikä on todella surullista.

Ystävän lapsi jäi kiinni tällaisesta ja vanhemmille selvisi että tekivät sitä kavereiden kanssa ymmärtämättä kuka niitä kuvia katselee ja miksi.

En tiedä saivatko sen loppumaan. Helppohan lasten on salassa tehdä tuommoisia juttuja.

Tai sitten joku ulkopuolinen on vaan halunnut loukata. Kaikenmaailman huutelijoita on vaikka kuinka paljon.