TE-toimistosta tuli selvityspyyntö ja sehän meinaa karenssia
Unohdin kuitata tehtäväpyynnön. TE-toimiston kanssa ei kannata leikkiä ja mulla nousikin verenpaine, että nyt kävi kepulisti vaan ei.
Olen näköjään hyvä selittelijä.
Jos löytyisi työpaikka, jossa etsittäisiin tyyppiä:
"Onko sinulla asiat solmussa? Jos et itse saa ratkaistua ongelmaa niin palkkaa minut! Olen hyvä selittelemään puhun vaikka mustan valkoiseksi".
Kommentit (57)
Karenssia ei tule jos on tarkka.
Olen työtoiminnassa 4 tuntia viikossa.
Paljon helmpompaa kun olla työtön.
Saa vielä kuukausilipun bussiin ja sen 9 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olen opiskelija (olen siis edelleen työttömän statuksella te-toimistossa ja kelassa), opiskelen täysipäiväisesti pari vuotta. Oppilaitos raportoi edistymisestäni, mahdollisista (sairaus)poissaoloista jne kelalle (joka on opiskelun rahoittaja, opiskelen työttömyyskorvauksella vml). En tiedä onko yhteydessä myös te-toimistoon.
Kelaan täytän joka kuukausi työttömyyspäivärahahakemuksen.
Minun pitää kuitenkin ilmoittaa te-toimistolle puolen vuoden välein ovatko opinnot edenneet suunnitelman mukaisesti.
Mikäpä siinä, ei ole suuri vaiva laittaa kuuden kuukauden välein rasti kohtaan "kyllä" mutta ihmettelen miksi.
Koska minua seurataan ja ko oppilaitos ilmoittaa maksajan taholle tasan tarkkaan onko edenneet vai ei, käynkö koulua vai en.
Todellakin tuossa laitoksessa on aivan turhaa kyttäämistä ja raportointia vain raportoinnin vuoksi, mitään järjellistä syytä ei ole.
Siksi ilmoitat puolen vuoden välein etenemisestä, ettet kahden vuoden jälkeen väitä ettet ole ymmärtänyt opintojen etenemisvaatimusta.
Sinun kannattaisi ymmärtää ensin mitä luet ennenkuin vastaat.
No mahtaa olla sohvaperunalla kiire kun se ainoa tehtävä kuukaudessa (?) jää tekemättä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olen opiskelija (olen siis edelleen työttömän statuksella te-toimistossa ja kelassa), opiskelen täysipäiväisesti pari vuotta. Oppilaitos raportoi edistymisestäni, mahdollisista (sairaus)poissaoloista jne kelalle (joka on opiskelun rahoittaja, opiskelen työttömyyskorvauksella vml). En tiedä onko yhteydessä myös te-toimistoon.
Minun pitää kuitenkin ilmoittaa te-toimistolle puolen vuoden välein ovatko opinnot edenneet suunnitelman mukaisesti.
Mikäpä siinä, ei ole suuri vaiva laittaa kuuden kuukauden välein rasti kohtaan "kyllä" mutta ihmettelen miksi.
Koska minua seurataan ja ko oppilaitos ilmoittaa maksajan taholle tasan tarkkaan onko edenneet vai ei, käynkö koulua vai en.
Todellakin tuossa laitoksessa on aivan turhaa kyttäämistä ja raportointia vain raportoinnin vuoksi, mitään järjellistä syytä ei ole.
Siksi ilmoitat puolen vuoden välein etenemisestä, ettet kahden vuoden jälkeen väitä ettet ole ymmärtänyt opintojen etenemisvaatimusta.
Ai ihanko totta? Ikään kuin koulu ei ottaisi asiaa puheeksi opiskelijan kanssa jos opinnot eivät etene. Ihan puppua, pelkkää kyykytystä ja te-toimiston virkailijoiden tärkeäksi tekemistä.
Ei aikuisille opiskelijoille ole hyysäysjärjestelmää. Jos opinnot ei etene, se on opiskelijan oma asia,ei koulusta kukaan perään huutele ja paapo.
Vierailija kirjoitti:
Järkevintä:
Ammatin omaava työtön on työnhakijana kunnes toisin ilmoittaa.
Hän ilmoittaa kun on saanut työpaikan , eikä ole enää työtön.
TE-toimiston asiakkuus päättyy.
Kaikki muu on täysin oheistoimintaa ja suojatyövirkoja varten perustettua rahanmenoa.
Joilla ei ole ammattia heihin panostetaan.
Mene painamaan nappia netissä tai tulee selvityspyyntö jota selvittelemme tuleeko karenssi vai ei on suojatyövirkoja varten kehitelty diipadaapatoiminto ja menettelystä ei ole mitään hyötyä työnhakijalle.
Ideana hyvä,mutta koska laki vaatii työttömyysetuutta saavalta tiettyjä asioita, niin tarvitaan valvontajärjestelmä. Se on onneksi 2021 alusta maksajan asia, joten arvaa kahdesti, onko ansiosidonnaisen työttömyysetuuden saaminen helpompaa vai hankalampaa, kun kassa on maksamassa omista rahoistaan.
Ei selvityspyyntö karenssia tiedä. Kirjoitat selvityksen ja jos oma vastuuvirkailijasi on kiltti ja kiva ni sulle ei karenssia tule. Itse olen saanut 3 selvityspyyntöä ja tullut 0 karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Ei selvityspyyntö karenssia tiedä. Kirjoitat selvityksen ja jos oma vastuuvirkailijasi on kiltti ja kiva ni sulle ei karenssia tule. Itse olen saanut 3 selvityspyyntöä ja tullut 0 karenssia.
Sinulle on sitten sattunut "kiltti ja kiva" vastuuvirkailija.
Selvityspyynnön käsittelyn ajan (min 3 viikkoa) tuen maksatus keskeytetään maksajan (kelan) toimesta.
Vierailija kirjoitti:
- ap - kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se meinaa karenssia automaattisesti, eikä se tee susta mitään hyvää selittäjää. Taidat olla sellainen wannabe-kelapelaaja.
En ole mikään "kelapelaaja". Se nyt vaan on totuus, että vaikeaa on saada töitä yli 6-kymppisenä. Vielä kolme vuotta sitten olin työelämässä.
Ei tuonikäiset joudu enää mitään töitä hakemaan.
Työministeri Lindström on eri mieltä.
"Työministeri ei luvannut lähellä eläkeikää oleville yli 60-vuotiaille vapautusta aktiivimallista, vaikka myönsikin, että yli 60-vuotiaista työttömistä vain pieni osa työllistyy".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ihanko totta? Ikään kuin koulu ei ottaisi asiaa puheeksi opiskelijan kanssa jos opinnot eivät etene. Ihan puppua, pelkkää kyykytystä ja te-toimiston virkailijoiden tärkeäksi tekemistä.
Kuule ei ota esim yliopistossa ja amk:ssa. Mistä luulet niiden takaisinperittävien tukien syntyvän? Tuhansia, jopa kymmeniätuhansia euroja.
Vierailija kirjoitti:
HÄH? Selvityspyyntöön vastaaminen ei tee sinusta selittäjää.
Kaikkien työttömien tulisi tenttiä hallintolaki!
Kerrotko vielä miksi ihmeessä?
T. Työtön hallintolain tenttinyt
Vierailija kirjoitti:
Selvityspyynnön käsittelyaika minimissä 3 viikkoa.
Sen aikaa tuet seis.
Kaikki talousasiat voi mennä peruuttamattomasti sekaisin.
Ei ollut tuet seis vaan samana päivänä näkyi lausunto: "Ei estettä päivärahan maksamiselle".
Oma TE-virkailija käsittelee selvityspyynnön, eikä se välttämättä etene siitä. Tämä ihmetytti itseänikin.
- ap - kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvityspyynnön käsittelyaika minimissä 3 viikkoa.
Sen aikaa tuet seis.
Kaikki talousasiat voi mennä peruuttamattomasti sekaisin.
Ei ollut tuet seis vaan samana päivänä näkyi lausunto: "Ei estettä päivärahan maksamiselle".
Oma TE-virkailija käsittelee selvityspyynnön, eikä se välttämättä etene siitä. Tämä ihmetytti itseänikin.
Sinulla oli kyllä tosi asiallinen TE-virkailija joka ajatteli sinun tilannettasi (parasta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap - kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se meinaa karenssia automaattisesti, eikä se tee susta mitään hyvää selittäjää. Taidat olla sellainen wannabe-kelapelaaja.
En ole mikään "kelapelaaja". Se nyt vaan on totuus, että vaikeaa on saada töitä yli 6-kymppisenä. Vielä kolme vuotta sitten olin työelämässä.
Ei tuonikäiset joudu enää mitään töitä hakemaan.
Työministeri Lindström on eri mieltä.
"Työministeri ei luvannut lähellä eläkeikää oleville yli 60vuotiaille vapautusta aktiivimallista, vaikka myönsikin, että yli 60-vuotiaista työttömistä vain pieni osa työllistyy".
Toivottavasti juo jätkä jää työttömäksi itse vaalien jälkeen! Saa maistaa omaa aktiivimalliaan.
Miten sitten tuo pitäisi täytellä? Ihan esim. käsittelijä ei ehkä usko samalla lailla ikärasisimiin... EN oikein tiedä mitä selvitykseen selvittäisi 61 vuotias 5 vuotta työttömänä ollut.
Kun on tämä pakkohaku, koska olen työvoimahallinnon mukaan ollut työtön,kun nollasoppari jossa on ollut säännölleen kuitenkin töitä. Olen hakenut töitä. On uuteen alkavaan täysaikatyöhön jo soppari tehty, muutto edessä kauemmas kuin naapurikuntaan.
Niin jee, kuntakokeilun virkailija laittoi selvityspyynnön. Toki on hoidettu, mutta mitä se kestää ajallisesti tuo selvitys? eli milloin voin odottaa karenssipäätöstä (joka arvattavasti tulee), vaikka olen toiminut täysin vaatimusten mukaan ja etsinyt kokoaikatyötä.
Ja jos näin käy, niin käy. Verrataan asiaa toisin päin. Mikäli en olisi ollut halukas ottamaan kokoaikatyötä johon minut oli valittu, vastaan, minä olisin siitäkin saanut karenssin. Ja tehnyt tuntityötä nollasopimuksella josta ei ole mitään takeita, selviytyykö sillä seuraavaan palkkaan.
Että nykyään on näin. Suo ja vetelä.
Vierailija kirjoitti:
Karenssia ei tule jos on tarkka.
Olen työtoiminnassa 4 tuntia viikossa.
Paljon helmpompaa kun olla työtön.
Saa vielä kuukausilipun bussiin ja sen 9 euroa.
Jouduin lopettamaan työtoiminnan, koska en kestänyt sitä yhteisöä. Todella omituinen paikka. Joku voisi tehdä aiheesta lyhytelokuvan.
Järkevintä:
Ammatin omaava työtön on työnhakijana kunnes toisin ilmoittaa.
Hän ilmoittaa kun on saanut työpaikan , eikä ole enää työtön.
TE-toimiston asiakkuus päättyy.
Kaikki muu on täysin oheistoimintaa ja suojatyövirkoja varten perustettua rahanmenoa.
Joilla ei ole ammattia heihin panostetaan.
Mene painamaan nappia netissä tai tulee selvityspyyntö jota selvittelemme tuleeko karenssi vai ei on suojatyövirkoja varten kehitelty diipadaapatoiminto ja menettelystä ei ole mitään hyötyä työnhakijalle.