Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimistosta tuli selvityspyyntö ja sehän meinaa karenssia

Vierailija
22.02.2019 |

Unohdin kuitata tehtäväpyynnön. TE-toimiston kanssa ei kannata leikkiä ja mulla nousikin verenpaine, että nyt kävi kepulisti vaan ei.

Olen näköjään hyvä selittelijä.

Jos löytyisi työpaikka, jossa etsittäisiin tyyppiä:
"Onko sinulla asiat solmussa? Jos et itse saa ratkaistua ongelmaa niin palkkaa minut! Olen hyvä selittelemään puhun vaikka mustan valkoiseksi".

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HÄH? Selvityspyyntöön vastaaminen ei tee sinusta selittäjää.

Kaikkien työttömien tulisi tenttiä hallintolaki!

Jo nyt on, työttömien tulisi tehdä sitä sun tätä, mm tenttiä hallintolaki, saada nobel-palkintoja, vaikka mitä - mutta työssä käyvien kansalaisten ei mitään muuta kuin käydä töissä ja nostaa palkkaa,, kerryttää lomia ja eläkettä, sekä moittia työttömiä.

Huom, en ole itse työtön, olen kyllä ollut ja tiedän paremmin kuin nämä jotka turvasta huutelevat ohjeitaan ja halveksuntaansa. Paitsi että se turva voi päättyä yks kaks ja huutelija huomaakin oelvansa työtön.

Todella harva onnistuu nykyisin olemaan työttömänä yli 3 kk aikaa, ei se ole mikään loppuiän kohtalo kenellekään muulle kuin sille, joka ei vain viitsi mennä töihin.

tervetuloa todellisuuteen sieltä harhoista.

Vierailija
22/57 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan nyt lukisivat edes kaikki ne paperit, joita allekirjoittavat ja täyttävät netissä. Niissä on kyllä ohjeet ja velvollisuudet selitetty.

Vaan kun ei. Ilmeisesti työttömyys osuu niille, jotka ovat keskimääräistä huonompia ymmärtämään sanoja, lauseita ja virkkeitä.

No mitäs olet mieltä jos työtön lukee kaiken, ymmärtää kaiken ja tekee kaiken kuten pitää ja silti saa karenssin?

koska joku työnantaja ei viitsi lukea hakemuksia, ei muista saaneensa sellaista tietyltä työttömältä ja vastaa te-toimiston virkailijan kontrolliin että ko työtön ei ole hakenut hänelle osoitettua työtarjouspaikkaa?

Selvutyspyyntö ja maksueste välittömästi voimaan, työtön selvittää ja antaa kaikki dokumentit joilla osoittaa että on toiminut moitteettomasti, ottaa yhteyttä moiseen työnantajaan joka myös huomaa virheensä ja ilmoittaa siitä te-toimistoon mutta asiaa ei käsitellä ennen määräpäivää jolloin työttömän viimeistään tulee antaa selvitys?

Työtön lainaa rahaa jotta saa laskut maksettu koska on nollatuloilla kuusi viikkoa, saa toki rahat takautuvasti mutta haittaa aiheutuu.

Missä vastuu, ymmärrys jne?

Taitaa olla urbaanilegenda että työkkäri tarkastaa onko hakenut työpaikkaa varsinkaan yksityispuolelta. Miten gprs siihen suhtautuu että tuollaisia voi kysellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan nyt lukisivat edes kaikki ne paperit, joita allekirjoittavat ja täyttävät netissä. Niissä on kyllä ohjeet ja velvollisuudet selitetty.

Vaan kun ei. Ilmeisesti työttömyys osuu niille, jotka ovat keskimääräistä huonompia ymmärtämään sanoja, lauseita ja virkkeitä.

No mitäs olet mieltä jos työtön lukee kaiken, ymmärtää kaiken ja tekee kaiken kuten pitää ja silti saa karenssin?

koska joku työnantaja ei viitsi lukea hakemuksia, ei muista saaneensa sellaista tietyltä työttömältä ja vastaa te-toimiston virkailijan kontrolliin että ko työtön ei ole hakenut hänelle osoitettua työtarjouspaikkaa?

Selvutyspyyntö ja maksueste välittömästi voimaan, työtön selvittää ja antaa kaikki dokumentit joilla osoittaa että on toiminut moitteettomasti, ottaa yhteyttä moiseen työnantajaan joka myös huomaa virheensä ja ilmoittaa siitä te-toimistoon mutta asiaa ei käsitellä ennen määräpäivää jolloin työttömän viimeistään tulee antaa selvitys?

Työtön lainaa rahaa jotta saa laskut maksettu koska on nollatuloilla kuusi viikkoa, saa toki rahat takautuvasti mutta haittaa aiheutuu.

Missä vastuu, ymmärrys jne?

Taitaa olla urbaanilegenda että työkkäri tarkastaa onko hakenut työpaikkaa varsinkaan yksityispuolelta. Miten gprs siihen suhtautuu että tuollaisia voi kysellä?

Tämä ei valitettavasti ole satua. Tapahtui minulle. Ja minulla on kaikki sähköpostit ja hakemukset tallella, tänne en toki niitä laita, mutta aina joku sanoo että työttömät puhuvat vaikka mitä mutta kun asiaa kysellään ei ole mitään todisteita.

Miten gprs liittyy tähän?

Voisitko nyt vastata kysymykseen miksi ko työnantaja ei ole velvollinen ymmärtämään lukemaansa ja vastaamaan rehellisesti esitettyihin kysymyksiin jne? Miksi työttömille on tiukemmat vaatimukset kuin muille?

Jos työtön pääsee töihin n iin sitten saa tyhmentyä ja moraali höllentyä?

Vierailija
24/57 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niiiiin tuttua. Ai piti ilmoittaa, olenko hakenut töitä. Ihanko totta, missä niin sanottiin? Mitä, pitääkö minun muka hakea töitä naapurikunnasta, kukaan ei ole sanonut, että on pakko...

Mä en ymmärrä sitä, että joku sanoo en muistanut tai en mä sinne jaksanu ottaa yhteyttä. Sit inistää karenssia. Vaikeeta painaa pari kertaa jotain nappia koneelta kuitattu, tehty. Toi muistaminen on kanssa yks kumma juttu. Työttömällä on yksi asia mikä pitää muistaa jos haluaa rahaa ilman selvityksiä, on käydä TE-toimiston sivulla kuittaamassa niiden jorinat. Siihen riittää että käy kerran viikossa siellä katsomassa. Niistä roposista mitä noi maksaa ja se, joka on riippuvainen siitä tulosta, niin ei sellanen voi unohtua. Sit joku sanoo, että ei ole tietokonetta ja ei siellä sivuilla käydä koko aika.. Käy sit kerran viikossa kirjaston koneella jos kaverillakaan ei ole konetta.

Mutta mikä järki on ilmoittaa sama asia useaan kertaan?

Tossa taitaa olla pointti se, että TE-toimisto lähettää sitä lippua ja lappua toisille useammin kuin toisille ja ne pitää käydä kuittailemassa siellä niiden sivuilla. Kerran viikossa siellä olisi hyvä käydä kirjautumassa. Näin parilla kaverilla on asiat.

Vierailija
25/57 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niiiiin tuttua. Ai piti ilmoittaa, olenko hakenut töitä. Ihanko totta, missä niin sanottiin? Mitä, pitääkö minun muka hakea töitä naapurikunnasta, kukaan ei ole sanonut, että on pakko...

Mä en ymmärrä sitä, että joku sanoo en muistanut tai en mä sinne jaksanu ottaa yhteyttä. Sit inistää karenssia. Vaikeeta painaa pari kertaa jotain nappia koneelta kuitattu, tehty. Toi muistaminen on kanssa yks kumma juttu. Työttömällä on yksi asia mikä pitää muistaa jos haluaa rahaa ilman selvityksiä, on käydä TE-toimiston sivulla kuittaamassa niiden jorinat. Siihen riittää että käy kerran viikossa siellä katsomassa. Niistä roposista mitä noi maksaa ja se, joka on riippuvainen siitä tulosta, niin ei sellanen voi unohtua. Sit joku sanoo, että ei ole tietokonetta ja ei siellä sivuilla käydä koko aika.. Käy sit kerran viikossa kirjaston koneella jos kaverillakaan ei ole konetta.

Mutta mikä järki on ilmoittaa sama asia useaan kertaan?

Koska sinun pitää hakea töitä (rasti ruutuun, että haettu on) ja ilmoitettava, saitko töitä vai et. Ei niitä virkailija lue, ihan digitaalisesti tieto käsitellään ja selvityspyyntöjä lähetellään. Minua kummastuttaa se, että työtön ei suostu tekemään yhtään mitään!

Minä ollessani työtön hain kyllä töitä koska halusin päästä työttömyydestäni eroon. Ei minulla mitään sitä vastaan ollut. Mutta juuri tuo kun piti muistaa kuukauden päästä palata asiaan vaikka koko ajan menit eteenpäin ja hait paljon muutakin kuin jotain naurettavaa työtarjouspaikkaa oli ärsyttävää ja kuluttavaa.

Pontti onkin miksi pitää raportoida niin paljon, mitä hyötyä siitä on kenellekään? 

Se on aivan eri asia kuin että työtön ei suostuisi tekemään yhtään mitään.

Vierailija
26/57 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen opiskelija (olen siis edelleen työttömän statuksella te-toimistossa ja kelassa), opiskelen täysipäiväisesti pari vuotta. Oppilaitos raportoi edistymisestäni, mahdollisista (sairaus)poissaoloista jne kelalle (joka on opiskelun rahoittaja, opiskelen työttömyyskorvauksella vml). En tiedä onko yhteydessä myös te-toimistoon.

Kelaan täytän joka kuukausi työttömyyspäivärahahakemuksen.

Minun pitää kuitenkin ilmoittaa te-toimistolle puolen vuoden välein ovatko opinnot edenneet suunnitelman mukaisesti.

Mikäpä siinä, ei ole suuri vaiva laittaa kuuden kuukauden välein rasti kohtaan "kyllä" mutta ihmettelen miksi.

Koska minua seurataan ja ko oppilaitos ilmoittaa maksajan taholle tasan tarkkaan onko edenneet vai ei, käynkö koulua vai en.

Todellakin tuossa laitoksessa on aivan turhaa kyttäämistä ja raportointia vain raportoinnin vuoksi, mitään järjellistä syytä ei ole.

Vierailija
27/57 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin katsomaan vastauksia aloitukseeni ja kyllä nyt on paha mieli. Luulin olevani hyvä edes jossain - siis hyvä selittelijä, mutta ei. En siis ole hyvä missään. 😕

Vierailija
28/57 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olen opiskelija (olen siis edelleen työttömän statuksella te-toimistossa ja kelassa), opiskelen täysipäiväisesti pari vuotta. Oppilaitos raportoi edistymisestäni, mahdollisista (sairaus)poissaoloista jne kelalle (joka on opiskelun rahoittaja, opiskelen työttömyyskorvauksella vml). En tiedä onko yhteydessä myös te-toimistoon.

Minun pitää kuitenkin ilmoittaa te-toimistolle puolen vuoden välein ovatko opinnot edenneet suunnitelman mukaisesti.

Mikäpä siinä, ei ole suuri vaiva laittaa kuuden kuukauden välein rasti kohtaan "kyllä" mutta ihmettelen miksi.

Koska minua seurataan ja ko oppilaitos ilmoittaa maksajan taholle tasan tarkkaan onko edenneet vai ei, käynkö koulua vai en.

Todellakin tuossa laitoksessa on aivan turhaa kyttäämistä ja raportointia vain raportoinnin vuoksi, mitään järjellistä syytä ei ole.

Siksi ilmoitat puolen vuoden välein etenemisestä, ettet kahden vuoden jälkeen väitä ettet ole ymmärtänyt opintojen etenemisvaatimusta.

Vierailija
29/57 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvityspyynnön käsittelyaika minimissä 3 viikkoa.

Sen aikaa tuet seis.

Kaikki talousasiat voi mennä peruuttamattomasti sekaisin.

Vierailija
30/57 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni tehtäväpyynnön kuittaamatta jättämisestä voi karenssi olla maksimissaan kuukauden pituinen. Mutta hyvällä lykyllä voi selvitä vain 14 päivän eli siis kahden viikon karenssillakin.

Vierailija
31/57 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut TE-toimisto pakotti osallistumaan yhteen infotilaisuuteen sen uhalla, että olisivat katkaisseet työnhaun, jos en olisi osallistunut. Eivät uhanneet sanaakaan karenssilla, vaan työnhaun katkaisulla. Kävin katsomassa omasta asioinnista työnhakuni, niin se oli ennen infoon osallistumista laitettu automaattisesti päättymään infopäivänä. Ei olisi varmaan mun tapauksessa edes selvityspyynnöt auttaneet, jos en olisi mennyt, kun työnhaku olisi ollut muuten infon jälkeen automaattisesti poikki.

Vierailija
32/57 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi ilmoitat puolen vuoden välein etenemisestä, ettet kahden vuoden jälkeen väitä ettet ole ymmärtänyt opintojen etenemisvaatimusta.

Ai ihanko totta? Ikään kuin koulu ei ottaisi asiaa puheeksi opiskelijan kanssa jos opinnot eivät etene. Ihan puppua, pelkkää kyykytystä ja te-toimiston virkailijoiden tärkeäksi tekemistä.

Vierailija
33/57 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvityspyyntö ja selvityspyyntöjen käsittely  on keino saada virkailijoille tekemistä ja palkkatyötä.

Selvityspyyntöjen käsittelyyn ei tietenkään varata tarpeeksi käsittelijöitä jotta prosessi olisi mahdollisimman raskas .

Selvityspyyntöhjen keskimääräinen käsittelyaika on 3 viikkoa.

Tänä aikana työmarkkinatuki on katkolla.

Kysymys kuuluu : millä ihminen selviää tuon ajan.

Ellei ennen työttömyyttä ihmisellä ole ollut esimerkiksi luottotietomerkintöjä tai maksuhäiriöitä, pitkittyneen työttömyyden (selvityspyyntöineen) aikana sellainen on monella.

Tilanne on mahdoton selvitä kuivin jaloin monelle.

Vierailija
34/57 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ap - kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se meinaa karenssia automaattisesti, eikä se tee susta mitään hyvää selittäjää. Taidat olla sellainen wannabe-kelapelaaja. 

En ole mikään "kelapelaaja". Se nyt vaan on totuus, että vaikeaa on saada töitä yli 6-kymppisenä. Vielä kolme vuotta sitten olin työelämässä.

Ei tuonikäiset joudu enää mitään töitä hakemaan.

Vierailija
35/57 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille selvityspyynnön jälkeen lätkäistään vielä muutaman kuukauden karenssi.

Miettikää: ensin 3 viikkoa ilman työttömyysrahaa ja siihen päälle päätös ettei sitten kuukausiinkaan. 

Vierailija
36/57 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- ap - kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se meinaa karenssia automaattisesti, eikä se tee susta mitään hyvää selittäjää. Taidat olla sellainen wannabe-kelapelaaja. 

En ole mikään "kelapelaaja". Se nyt vaan on totuus, että vaikeaa on saada töitä yli 6-kymppisenä. Vielä kolme vuotta sitten olin työelämässä.

Ei tuonikäiset joudu enää mitään töitä hakemaan.

Ohiksena :

Hei mikä sun agenda oikein on länkyttää tuolle ihmiselle vastaan?

"Tuon ikäiset" joutuu vielä hakemaan töitä.

Ota selvää jos kiinnostaa , mutta haluat vain aukoa päätäsi?

Vierailija
37/57 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei osu.

Siellä on kyllä ihan akateemisilla oppiarvoilla ihmisiä,( myös äidinkielenopettajiakin valitettavasti runsain määrin)

Toivottavasti et ole TE-virkailija.

Asenteesi on käsittämätön työtä vailla olevia ihmisiä kohtaan.

Vierailija
38/57 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo nyt on, työttömien tulisi tehdä sitä sun tätä, mm tenttiä hallintolaki, saada nobel-palkintoja, vaikka mitä - mutta työssä käyvien kansalaisten ei mitään muuta kuin käydä töissä ja nostaa palkkaa,, kerryttää lomia ja eläkettä, sekä moittia työttömiä.

Huom, en ole itse työtön, olen kyllä ollut ja tiedän paremmin kuin nämä jotka turvasta huutelevat ohjeitaan ja halveksuntaansa. Paitsi että se turva voi päättyä yks kaks ja huutelija huomaakin oelvansa työtön.

Olen huomannut saman ilmiön.

Olen jo ikääntyvä työnhakija ja pätkätöiden/opintojen välissä työnhakijana vaihtelevasti.

Ajat ovat muuttuneet aika lailla siitä kun oli "Työnvälitystoimisto" ja ihminen jonka luo pääsi aika vaivatta.

Merkilliseksi on toiminta mennyt.

Nappia jos et osaa painaa netistä, niin työttömyyskorvaus katkeaa?

Soitellaan kotiin työttömille sattumanvaraisesti .

Aktiivimalli vähennys 30-40e jos et työllisty 3 kk aikana? Vaikka työpaikkoja ei edes ole mitenkään riittävästi kaikille.

Eniten on muuttunut asenteet.

Missä vaiheessa TE-virkailijoista tuli niitä kyykyttäviä byrokraatteja joilla on alkaapäältä ikävä ennakkoasenne työnhakijoita kohtaan? Ellei heti, niin hetken päästä.

Inhimillisyys(järkevyys?)  loistaa koko työllistämispolitiikasta poissaolollaan.

Vierailija
39/57 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen unohtaa kuitata "tehtäväpyynnön" netistä.

Tehtäväpyyntö on tyyliin : "haen töitä jos niitä on ja menen kursseille jos niitä on ".

Jos ihminen ei paina tätä nappia tulee karenssi.

Selvityspyyntö. Tuet seis kunnes pyyntö selvitetään virkailijoiden toimesta.

Selvitetään miksi sinä et painanut nappia jos oli tärkeä tehtävä pyyntö.

Karenssi jos ei ole hyvä syy.

Tätä on nyky työllistämispolitiikka.

Älkää edes kysykö miten onnistui se hehkutettu nuorisotakuu. 

Vierailija
40/57 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

".... älyllinen ajatus on taustalla että saataisiin työttömille karensseja kun eivät muista laittaa jokaikistä ruksia ruutuun.

Esim jos tulee työtarjous niin ensin ilmoitat että olet hakenut ko paikkaa mutta et vielä tiedä valitaanko sinut ja noin kuukautta myöhemmin käyt uudestaan rastittamassa kohdan jossa todetaan että hait paikkaa mutta et tullut valituksi.

Miksi?

Eikö riitä että hakee noita ja muitakin paikkoja, ilmoittaa työtarjouspaikan hakemisesta ja se siitä. Jos sen työn saa niin te-toimisto tulee olemaan tietoinen asiasta koska asiakkuus päättyy ja jos ei saa niin te-toimisto huomaa senkin kun työnhaku työttömänä jatkuu"

Toiminta tuntuu olevan että mutkitellaan niin paljon säännöissä että joku työtön sinne mutkiin aivan varmasti eksyy. 

Työttömyys on todella kamalaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme