Nurmijärvi päätti toisin: Julkista liikennettä supistettiin ja autoilijoille 40 000 000 euron tie. Mitä järkeä?
Nurmijärvellä karsittiin joukkoliikennettä ja lippujärjestelmää ajettiin alas. Tämä on ärsyttänyt monia, koska samalla yksityisautoilijoille rakennetaan 40 000 000 euron tieyhteys.
Nurmijärvi on ennenkin profiloitunut yksityisautoilijoiden asuinpaikaksi, nyt vielä voimakkaammin. Hyvää on se, että sosiaaliongelmaiset eivät halua asua Nurmijärvellä.
Mitä mieltä olette tällaisesta kehityksestä?
Kommentit (18)
Nurmijärvi on kunta, jossa asuu ihmisiä, jotka käyvät Helsingissä/Vantaalla/Espoossa töissä mutta haluavat asua normaalissa omakotitalossa pienemmällä paikkakunnalla eikä missään tehokanalan kaltaisissa betonikopeissa vellovan ihmismassan keskellä.
Jotta tämä kuvio on logistisesti mahdollinen niin oma auto on välttämätön. Meillä on työmatka n. 35 min (samalla autolla mennään kun onneksi sama suunta), ja jos täältä landelta pitäisi lähteä julkisilla eka Klaukkalan keskustaan, sitten Helsingin keskustaan ja sieltä työpaikoille, niin menis varmaan 2h/suunta.
Että siksi varmaan autoiluunkin panostetaan - luulen että ei olla poikkeuksia vaan tilanteemme on hyvin tyypillinen.
Vierailija kirjoitti:
Nurmijärvi on kunta, jossa asuu ihmisiä, jotka käyvät Helsingissä/Vantaalla/Espoossa töissä mutta haluavat asua normaalissa omakotitalossa pienemmällä paikkakunnalla eikä missään tehokanalan kaltaisissa betonikopeissa vellovan ihmismassan keskellä.
Jotta tämä kuvio on logistisesti mahdollinen niin oma auto on välttämätön. Meillä on työmatka n. 35 min (samalla autolla mennään kun onneksi sama suunta), ja jos täältä landelta pitäisi lähteä julkisilla eka Klaukkalan keskustaan, sitten Helsingin keskustaan ja sieltä työpaikoille, niin menis varmaan 2h/suunta.
Että siksi varmaan autoiluunkin panostetaan - luulen että ei olla poikkeuksia vaan tilanteemme on hyvin tyypillinen.
Jos muuttaa halpaan isoin asuntoon laukauksia työpaikasta, niin varmaan varautuu niihin lieveilmiöihinkin.
Muidenkin tulisi ottaa mallia Nurmijärvestä. Yksityisautoilu on ainoa järkevä tapa liikkua. Julkinen liikenne, bussit, metro, juna, raitiovaunu vaatii massiivista kolhoosirakentamista epäsosiaalisena vuokra-asumus keskittyminä, jolloin yleinen viihtyvyys ja rauhallisuus järkkyy.
Vierailija kirjoitti:
Muidenkin tulisi ottaa mallia Nurmijärvestä. Yksityisautoilu on ainoa järkevä tapa liikkua. Julkinen liikenne, bussit, metro, juna, raitiovaunu vaatii massiivista kolhoosirakentamista epäsosiaalisena vuokra-asumus keskittyminä, jolloin yleinen viihtyvyys ja rauhallisuus järkkyy.
Jep, julkinen liikenne on ihan perseestä. Ensinnäkin jos haluaa mennä jonnekin vähemmän tuttuun paikkaan, on helvetinmoinen duuni selvitellä millä linja-autoilla ja junilla sinne pääsee (jos edes pääsee) ja sitten vielä mitä lippuja pitää olla ja mistä niitä saa ostaa ja pitääkö olla käteistä, kortti vai puhelinsovellus.. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nurmijärvi on kunta, jossa asuu ihmisiä, jotka käyvät Helsingissä/Vantaalla/Espoossa töissä mutta haluavat asua normaalissa omakotitalossa pienemmällä paikkakunnalla eikä missään tehokanalan kaltaisissa betonikopeissa vellovan ihmismassan keskellä.
Jotta tämä kuvio on logistisesti mahdollinen niin oma auto on välttämätön. Meillä on työmatka n. 35 min (samalla autolla mennään kun onneksi sama suunta), ja jos täältä landelta pitäisi lähteä julkisilla eka Klaukkalan keskustaan, sitten Helsingin keskustaan ja sieltä työpaikoille, niin menis varmaan 2h/suunta.
Että siksi varmaan autoiluunkin panostetaan - luulen että ei olla poikkeuksia vaan tilanteemme on hyvin tyypillinen.
Jos muuttaa halpaan isoin asuntoon laukauksia työpaikasta, niin varmaan varautuu niihin lieveilmiöihinkin.
Ampumaradalla ja armeijassa työskentelevät ovat sen verran paksunahkaisia, että osaavat kyllä varautua.
Klaukkalan ohikulkutie on kertakaikkiaan välttämätön, ja se olisi pitänyt rakentaa jo 20 vuotta sitten. On täysin kestämätöntä, että 20 000 asukkaan taajamassa on yksi läpikulkuväylä - eli Hämeenlinnanväylältä Lopen suuntaan johtava Klaukkalantie, joka riitti varmasti hyvin silloin kun Klaukkala oli vielä pieni maalaiskylä. Olen asunut Klaukkalassa nyt lähes 20 vuotta, ja koko ajan tuon onnettoman Klaukkalantien ruuhkaisuus on pahentunut.
Siinä samassa sumpussa ovat niin joukkoliikenteen bussit kuin henkilöautotkin, plus Lopen ja Karkkilan suunnista tuleva raskas liikenne (mm. hiekkarekat). Ohikulkutie hyödyttää aivan kaikkia Klaukkalassa liikkuvia - myös jalankulkijoita ja muuta kevyttä liikennettä, sillä liikenneturvallisuus toivottavasti kohenee, kun osa liikenteestä poistuu Klaukkalan keskustasta.
Ihan oikea päätös: Kyllä yksityisautoilijoitakin pitää välillä palkita. Yksityisautoilijat ne maksavat joukkoliikenteenkin pyörittämisen.
Vierailija kirjoitti:
Nurmijärvi on kunta, jossa asuu ihmisiä, jotka käyvät Helsingissä/Vantaalla/Espoossa töissä mutta haluavat asua normaalissa omakotitalossa pienemmällä paikkakunnalla eikä missään tehokanalan kaltaisissa betonikopeissa vellovan ihmismassan keskellä.
Jotta tämä kuvio on logistisesti mahdollinen niin oma auto on välttämätön. Meillä on työmatka n. 35 min (samalla autolla mennään kun onneksi sama suunta), ja jos täältä landelta pitäisi lähteä julkisilla eka Klaukkalan keskustaan, sitten Helsingin keskustaan ja sieltä työpaikoille, niin menis varmaan 2h/suunta.
Että siksi varmaan autoiluunkin panostetaan - luulen että ei olla poikkeuksia vaan tilanteemme on hyvin tyypillinen.
Ahhahhahh naurattaisi jollei osaltaan harmittaisi. Kun ajaa aamuisin Hämeenlinnantietä pohjoiseen joskus, niin nurmijärvi-unelmaiset istuu autossa kävelyvauhtia. Matkan täytyy kestää ainakin kaiksinkertaisesti se mitä mapsi lupaa. Mennee reilusti yli tunti jollei eenmmän ennenkuin nurmijärveläinen on Helsingissä työpaikallaan. Se x2 päivässä. Ja tilanne tulee heikkenemään edelleen kun helsinki sulkee pääväyliään. Syystä, että ei haluta niitä omakotitalounelmoijien pakokaasuja. Hämeentien sulku torppaa jo Lahdentietä. Osa länteen menijöistä siirtyy Tuusulanväylälle jo aiemmin, sekin vaikuttaa nurmijärveläisiin.
Huonoa on että nämä autohullut hidastaa myös Helsingin joukkoliikennettä kehillä. Toivottavasti helsinki määrää ulkopaikkakuntalaisille ruuhakaksut kattamaan kuluja, joita aiheuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Muidenkin tulisi ottaa mallia Nurmijärvestä. Yksityisautoilu on ainoa järkevä tapa liikkua. Julkinen liikenne, bussit, metro, juna, raitiovaunu vaatii massiivista kolhoosirakentamista epäsosiaalisena vuokra-asumus keskittyminä, jolloin yleinen viihtyvyys ja rauhallisuus järkkyy.
Siis et ole tosissasi. Se ruuhka mikä Hämeenlinnanväylällä on nurmijärveläisille ja muille saa koko touhun näyttämään täysin idiootilta. Helsinkiläiset eivät ikinä tule suostumaan autoilun lisäämiseen. Kehitys on täysin päin vastainen.
Nurmijärvi on kaikesta autoilusta huolimatta Suomen pienipäästöisin paikkakunta. Siinä sitä on teille Helsingin ihmeille miettimistä :D
näinhän sen täytyy olla kuten ap sen sanoo, vain yksityisille autoille ei joukkoliikenne, kuorma-autot, taksit, mopoilijat, pyöräiliät eikä kävelijät. sitäpaitsi autoilijat ne tiet maksaa ei varmasti ole ap,n verorahoja käytetty päinvastoin.
En ole koskaan asunut Klaukkalassa tai sen ympäristössäkään. Joudun kuitenkin sielläkin ajelemaan, jo kymmeniä vuosia. Ohitustie on tarpeellinen ja viisas ratkaisu. Tosin aika paljon myöhässä.
Suomeen on rakennettu teitä ja siltoja, joiden kautta kulkee murto-osa Klaukkalan läpi menevästä liikenteestä.
Kunpa Helsinki rakentaisi Itikseen kunnon liittymät!
Hyvä, että näinkin lähellä pk-seutua on vielä kunta, joka panostaa yksityisautoiluun. :) Nimenomaan yksilöllisyys on tulevaisuutta.
Ei pidä lähteä viherpiipareiden älyttömyyksiin. Haluamme ajaa oikeilla autoilla eikä millään sikahintaisilla ilmanpuhdistimilla!
Vierailija kirjoitti:
Siinä samassa sumpussa ovat niin joukkoliikenteen bussit kuin henkilöautotkin, plus Lopen ja Karkkilan suunnista tuleva raskas liikenne (mm. hiekkarekat).
Kyllä hiekkarekkojen aika on mennyt jo aikoja sitten. Ensinnäkään hiekkaharjuja ei enää saa samalla tavalla kaivaa pois ja toisaalta rakennusteollisuudessa hiekalla ei tehdä enää mitään - sen verran on opittu kosteusvaurioista. Nykyään käytetään kapillaarivapaata tavaraa eli karkeaa kivimurskaa. Sitä saadaan kallioista murskaamalla.
Polkupyörällä liikkuvat vain ne vihervasemmiston pössyttelijät, joille on ihan ok olla työtön talvisin. Muiden tarvitsee kulkea töihin tuiskussa ja pakkasessakin. Siksi oma auto.
Jos joukkoliikenne olisi ratkaisu, sellainen olisi Nurmijärvelläkin.
Ihan hyvä. Kyllä ihmisellä pitää olla oikeus ajaa omalla autolla. Piste.
Kun kunta ei tuhlaa rahojaan joukkoliikenteeseen, voidaan kunnallisveroa keventää ja näin oman auton pitäminen onnistuu.
Ei siellä ole joukkoliikennettä koskaan ollutkaan.
Tieinvestoinnista maksaa suurimman osan valtio. Kyseessä on Klaukkalan ohitustie, jota on odotettu 1990-luvulta saakka ja jonka rakentaminen on viimein aloitettu. Nythän Klaukkalassa seisoo kolme- neljä kilometriä pitkä autojono aamuin illoin (joku muukin siis kulkee yksityisautolla Helsinkiin, jopa ehkä Lopelta ja kauempaakin?) ja moottoritie tukkiutuu ikävästi. Joka päivä kolahtaa, kun kilpa-ajajat kohtaavat Klaukkalan liittymässä.
Hämmästyttääkö jotakuta muka, että on olemassa suuri määrä kuntia, joissa ei ole joukkoliikennettä? Suurin osa Suomea on sellaista aluetta. Toimiva joukkoliikenne on Helsingissä ja ympäryskunnissa, Tampereella ja sen ympärillä, Jyväskylässä, Oulussa, Turussa. Muu suomi on satunnaisen ohiajopikavuoron tms. varassa.