Naurattaako muitakin Tampereen murre?
Voisin kuunnella sitä joka päivä piristääkseni itseäni. Eroottista se ei ole! Joku sievä naisihminen puhumassa hakamettää on jotain todella karua ajatuksen tasollakin! Mutta varkkuliivi-takatukka-miehen suuhun se sopii kuin jyvä hampaanväliin.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Jep, ja kirjakieltä tai ns. yleiskieltä puhuvat ihmiset ei naurata yhtään, tylsyys enemmänkin vaan haukotuttaa. T. Turkkulaine.
Olen kyllä vahvasti eri mieltä siitä että kirja/yleiskieli olisi merkki tylsyydestä ja murteen puhuminen huumorista.
Eiköhän lauseiden sisältö ole oleellisempaa kuin se miten ne esittää.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja kysyi minun tamperelaiselta pikkutytöltäni D-kirjainta näyttäen "mikä kirjain tämä on"? Tyttö vastasi "Kai se ree on".
Hänelläkö on puhevika?
Ja mistä tiedät tapahtuman, jompikumpi kertoi?
No vanhalle tamperelaiselle tampereemmurre kuulostaa ihanan kotoiselta, kyllä se voi joskus naurattaakin :D Kummeli myös on syynä siihen, että monia naurattaa Tampereen murre.
Tampere <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä pilata ilo mutta ei Tampereella erityisen vahvasti puhuta murretta, esimerksi sanaa nääs viljellään Virroilla enemmän.
Toki R kirjain korostuu monella tamperelaiselleEli siis kyseessä ei ole R-vika vaan se kuuluu Tampereen murteeseen? -4
Se on vähän sama kuin jos menisit kaikille ranskalaisille huutamaan, että teillä on r-vika ja se kuuluu korjata.
Ennen turhanpäiväistä itsekseen naureskelua pidettiin merkkinä mielenterveysongelmasta. Itseasiassa nykyäänkin se on yksi kriteeri.
Muutin paljasjalkaisena turkulaisena Turusta Tampereelle 25-vuotiaana ja asuin 25 vuotta Tampereella. Melkeinpä parasta tampereessa oli nimenomaan murre. Ihanan leppoisaa ja hidasta.
Olin itseluolustuskurssilla toissakesänä siellä ja sen vetäjä oli aivan mainio, kun se puhui niin vahvaa tampereen murretta.
Tampereella on paljon leppoisampi meininki Juri sen murteen takia kuin Turussa.
Muutin nyt turkuun takaisin. Murre täällä kuulostaa töykeältä ja turkulaiset kireiltä.
Mulla oli joskus keski-ikäinen naispomo, joka puhui aivan tolkuttoman upeaa Tampereen murretta. Ihan sama vaikka se olisi haukkunut minut lyttyyn, siitä jäi silti aina hyvä mieli. Sillä oli ihan outoja sanojakin, mm. reklamointi oli hänen sanastossaan 'rekkuloira'.
Etelä-Pohjanmaan ja Tampereen murre muistuttavat osittain toisiaan ja ovat mun lempimurteet, muut ovat vähän ärsyttäviä. Tampereelle muualta muuttaneena en 15 vuoden jälkeenkään murretta puhu, mutta paljasjalkaisille tamperelaisille lapsilleni se on tarttunut; 5v poikani sanoo usein Dn ärräksi ja ekaluokkalainen tytär kirjoitti äikänkirjaansa "kiäli" :D ihanaa.
Suurin osa miehistä joita olen täällä tapaillut on ollut muualta kotoisin eivätkä puhu murretta, mutta sitten kun tuli se aitotamperelainen vastaan murteineen ja Tapparoineen niin jalat lähti alta :P
Ihana letkeys ja maanläheisyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä pilata ilo mutta ei Tampereella erityisen vahvasti puhuta murretta, esimerksi sanaa nääs viljellään Virroilla enemmän.
Toki R kirjain korostuu monella tamperelaiselleEli siis kyseessä ei ole R-vika vaan se kuuluu Tampereen murteeseen? -4
Se on vähän sama kuin jos menisit kaikille ranskalaisille huutamaan, että teillä on r-vika ja se kuuluu korjata.
Tai amerikkalaisille, ruotsalaisille, saksalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei naurata, kun ärsyttää. Ihan kamala junttimurre. En voisi ikinä tapailla esim. miestä, joka puhuu tampereen murretta. En pääsisi eroon siitä mielikuvasta jostain bensalenkkari autontuunaajasta, joka kuuntelee Popedaa ja vannoo Tapparan nimeen.
Ei tehrä tästä ny numeroo mut kyä se on Ilves, jota tamperelaiset vanittaa.
Tappara ov vaan joillekki maalaisille taikka junantuomille.
Äläs ny, ainoo paljasjalkanen tamperelainen tapailemani mies on Tapparan miehiä, pelannut junnuvuodet itekin siinä. Ympäryskuntalaiset olleet niitä Ilvesmiehiä. Oma isäkin Ilvesläisiä ja kotoisin muualta Pirkanmaalta.
Tykkään. Tamperelaisuuden tunnistaa, vaikka puhuja käyttäisi yleiskieltäkin. Joka vaalien aikaan julkisuudessa esiintyvä tutkija Sami Borg on aivan mainio. Niin on tamperelainen nuotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampere on Suomen Ranska! Parhaat rakastajat :D ;)
Oon kotoisin siltä suunnalta. En puhunut Hakamettää tai Treen murretta. Kissanmaalla oli kyllä joku oma vivahde joidenkin puheessa.
You all are gonna die now! ( Tamperetta älä pilkkaa )
-Tampere
Jos sivistymättömyys naurattaa niin silloinhan murteet joihin kuuluu myös helsinkiläisten murteestaan käyttämä nimitys " slangi" joka itseasiassa on murresana sanasta murre.
Kaikki murteet ovat merkkejä ihmisen yksinkertaisuudesta ja kyvyttömyydestä puhua suomenkieltä. Lähinnä säälittäävää kuin naurattavaa.
Murre sisältää paitsi kielen muodot ja ääntämyksen myös paljon muuta. Tamperelaiseen puhetapaan liittyy - minun kokemukseni mukaan - hitaus, ärtyneisyys ja vähättelevyys sekä huono vastaanottokyky muulla tavoin puhuvia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Stadin slangi se vasta naurettavaa onkin. Tekevät itsestään pellejä puhumalla eri kielten sekasotkua. Ja kuullessani stadia minä en naura, minä säälin.
Ei kai kukaan murteelleen mitään voi.
Mä olin ikäni asunut stadissa, ja sitä stadia tietysti bamlasin.
Sitten kun asuin Tampereella 10 vuotta, niin kyllähän sekin murre tarttui kun tauti.
Ihan kivan kuullosta se on, kun joku oikein vääntää mansea ja se tarttuu aina taas heti itsellekin.
Kaikissa murteissa on muun paikkakuntalaisen mielestä outouksia mm savon murteessakin.
Siihen on syynsä että Hinausauto Martin ääni on Heikki Silvennoinen.
Tampere ääntyy tampereeksi usein "toompede".