Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa saa lapsia vahingoittaa henkisesti aika suurissa määrin, mutta fyysiseen rankaisemiseen

Vierailija
21.02.2019 |

sossu puuttuu heti. Toki ymmärrän, että jälkimmäinen on kielletty laissa, mutta silti jäin miettimään menikö nyt ihan oikein. Tosiaan meillä paljon tuttavaperheitä, yhdestä otettiin tukistamisen takia lapset huostaan saman tien, vanhemmat myönsi oman toimintansa. Useammassa perheessä pieniä lapsia sen sijaan itketetään, uhkaillaan, haukutaan, jopa laiminlyödään.Tiedän että imoituksia on tehty, mutta lapset saa jäädä kotiin.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus. Saa mielin määrin huutaa, nöyryyttää, haukkua, alistaa ja kiusata, ja oireilevat vaikka kuinka, mutta sossua ei kiinnosta niin kauan kuin ei lyödä eikä perheessä ole alkoholiongelmaa. Suoraan sanottiin, että ei kannata viedä asiaa pitemmälle, että lapset kärsii vaan enemmän jos aletaan heitä haastattelemaan ym. Että näin.

Vierailija
2/9 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma tulee laista, ei ole valtuuksia puuttua henkiseen laiminlyöntiin. Voi olla myös vaikea näyttää toteen, sillä kysypä vaikka uhmaikäiseltä, niin vanhempi on aina tyhmä ja kiusannut.

Vanhemman voi olla myös itse vaikea huomata vääriä opittuja käyttäytymismalleja, esim. tuota uhkailua (mun lapsuudessa 80-luvulla esim. oli ihan normaalia uhkailla, että mu s TA lainen vie jos ei ole kunnolla).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nöyryyttämisen perusteella laki ei anna sijoittaa lasta pois kotona ilman vanhempien lupaa, lyömisen vuoksi kyllä. 

Vierailija
4/9 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Lapsen itsensä kertoma alkoholinkäytön pelko toisen vanhemman luona käännettiin sekin niin, että toinen vanhempi juo liian vähän, jolloin lapsi reagoi liian herkästi.

Saa uhkailla, mitätöidä, raivota, jättää yksin, antaa katsoa leffoja 12h putkeen ja pelata muun ajan hereilläoloajasta itse tehdessään jotain tärkeämpää tai ollen kokonaan muualla, solvata kaverit, harrastukset ja koulunkäynnin, pelotella, nöyryyttää, olla pirullinen. Kukaan, ei kukaan, välitä.

Vierailija
5/9 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkistä väkivaltaa on todella vaikea rajata ja määritellä. Kukaan muu ei voi koskaan tietää, miltä minusta tai sinusta tuntuu. Suomalaisessa perheessä ei kokemukseni mukaan olla kovin tunteellisia. Itse olen siitä ainakin kärsinyt ja se vain jatkuu nyt aikuisiällä. Joku toinen voisi sanoa, että se on henkistä väkivaltaa. Minä en sitä nää, kuin heikkoutena.

Vierailija
6/9 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huostaan ei kyllä noin heppoisin perusten oteta. Huono provo. Tarkistapa huostaanoton perusteet ennenkuin provoilet.

Vierailija
7/9 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu samaa mieltä: henkistä mukilointia pitää kestää jos täällä meinaa pärjätä.

Lasku on iso, herkät ihmiset joutuvat käymään terapoimassa itseään vuosikaudet...

Vierailija
8/9 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huostaan ei kyllä noin heppoisin perusten oteta. Huono provo. Tarkistapa huostaanoton perusteet ennenkuin provoilet.

Kylläpä vaan otetaan. Ja pakkokin on noudattaa lakia. Joten jos tapanasi on tukistella lastasi niin älä ainakaan mene myöntämään sitä sossulle.

Vierailija
9/9 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkistä väkivaltaa on aika paljon vaikeampi näyttää toteen kuin fyysistä väkivaltaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä