Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis kuinka yleistä ihan oikeasti on, että jokapäiväiseen ruokailuun kuuluu pasta, peruna, riisi?

Vierailija
21.02.2019 |

Olen ilmeisesti elänyt jossain hyvin ahtaassa kuplassa aikamoisen tovin. Omassa työssäni mulla on aina omat eväät, ja tänään piiiitkästä aikaa tuli lounastapaaminen työn merkeissä astetta ns. fiinimmässä työpaikkalounasravintolassa (karmean pitkä sana).

Lounastajaseura siinä sitten päivitteli lopulta istumaan päästyämme, miten valikoin lautaselle vain salaattibuffaa ja päivän proteiinia, eli kalkkunaa. Joo, todella mukava aihe aloittaa lounaspalaveri. Kaikki työhön liittyvä saatiin lopulta hoidettua tämän OT momentin jälkeen, mutta jäin vain pähkäilemään kollegan sanoja ja pakko oli katsoa tarkemmin lounasmestan viikkomenyytä.

Joten palatakseni otsikon kysymykseen ja hämmennykseeni: kuuluuko päivittäiseen ruokavalioosi pasta, peruna ja/tai riisi? Valkoinen sokeri, jälkiruuat ylipäänsä? Tavallinen leipä (vehnä, ruisleipä jossa vehnää)?

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä hiilihydraattien pelkäämisketjuja alkaa olla jo ihan liikaa, kun päivittäin on useita. Menenpä mussuttaa leipää.

Vierailija
2/84 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivällisellä syön yleensä aina perunaa/pastaa/riisiä ja silloin tällöin leipää. Urheilen paljon ja olen huomannut ettei vähillä hiilareilla jaksa. Sokeria välttelen ns. arkiruuassa mutta silloin tällöin syön jäätelöä tai karkkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kokolihaa syödään päivittäin.

Vierailija
4/84 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilarit hajotetaan sokereiksi, jotka ovat kehon jokaisen solun ainut käypä polttoaine. Myös ja erityisesti aivosolujen, jotka ovat varsinainen energiasyöppö.

Joten en yhtään ihmettele hiilarikammoisten kirjoitusten typeryyttä. Sehän on vääjäämätön seuraus siitä, että näännyttää aivonsa.

Vierailija
5/84 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ei tosiaankaan kuulu. Päivittäin syön pelkkiä kasviksia ja vähärasvaista kanaa/kalaa. Kerran vuodessa herkuttelen palalla tummaa suklaata, ja sen jälkeen vedän täyden maratonin. Sokeria en ole syönyt vuoden -87 jälkeen, kun äitini pakotti serkun häissä syömään palan hääkakkua, ja painoni nousi yli 40 kiloon.

Vierailija
6/84 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla Italiassa on kylla hyvin pastapainotteista. 20v Suomessa asuminen ei tata omaltakaan kohdaltani muuttanut. Perunaa harvemmin, riisia myos usein. Eli kylla, joka aterialla.

Perheenjasenteni painoindeksit on kaikilla valia 19-23, ennen kuin joku taas heittaa sen vanhan tutun jutun..

Vierailija
7/84 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pasta ja peruna todellakin kuuluvat, riisi harvemmin. Leipänå syön 100% ruisleipää, sokeria en juuri käytä.

Vierailija
8/84 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuuluu, kuten useimmilla suomalaisilla.

Sinulla taitaa olla joku fobia.

Vierailija
9/84 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kuuluuko päivittäiseen ruokavalioosi pasta, peruna ja/tai riisi? Valkoinen sokeri, jälkiruuat ylipäänsä? Tavallinen leipä (vehnä, ruisleipä jossa vehnää)"

Kaikki nämä kuuluvat päivittäiseen ruokavaliooni. Paino- tai terveysongelmia ei ole ainakaan näin 44 v ikään mennessä ollut joten en näe mitään syytä muuttaa linjaa.

Vierailija
10/84 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nuo kuuluu, jo senkin takia että opiskelijalounaan "joudun" syömään joka arkipäivä.

Ei tee mieli kauhoa lautaselle pelkkää salaattia ja kasviskastiketta tai sitä viittä kappaletta pinaattilettuja (tms kasvispullat ja muut menee saman rajoituksen alle), jotka opiskelijahinnalla saa riisin, perunan tai pastan/nuudeleiden sekä leivän lisäksi.

Mielummin sitten syön kunnolla kuin olen nälkäinen ja kiukkuinen.

Vierailija
11/84 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota koskaan noissa buffoissa riisiä tai perunaa, kun niissä on niin paljon muutakin - eikä kukaan ole koskaan ihmetellyt. En ota kyllä kastikkeitakaan. Leipää en syö koskaan aterian yhteydessä. Syön leipää aamulla, puuroja silloin tällöin ja jonkun verran hedelmiä, uskon, että saan tarpeeksi hiilareita näistä. 

Vierailija
12/84 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisiä/pastaa menee kolme kertaa päivässä. Muita luettelemiasi tuotteita en syö.

Vierailija
13/84 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön, jos huvittaa. Pizzaa kerran viikossa, enkä tosiaankaan mitään kukkakaaliversiota. 

Kompensoin sitten muina päivinä pitämällä vähähiilarisia päiviä - munakkaita ym. 

Aamiaiseksi kaurapuuroa tai jogurttia hillosilmällä. 

Lounaaksi salaattia, jossa kanaa/kalaa tai jogurttia siemenillä. 

Viikonloppuisin esipaistoleipiä, nam nam! 

Jälkiruuista en niinkään välitä, syön mieluummin vaikka itsetehtyä fetapiirakkaa ym. jos haluan herkutella. 

Vierailija
14/84 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään, hyi oksennus. Joskus söin aterialla yhden makaronin, kun pakotettiin. Jouduin tietysti oksentamaan sen kun pääsin pöydästä vessaan, mutta silti lihoin 20 kiloa ja käyn terapiassa vieläkin.

Tuon pastan palan käynti vatsassani,  aiheutti minulle myös kakkostyypin diabeteksen.

Vierailija
15/84 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiilarit hajotetaan sokereiksi, jotka ovat kehon jokaisen solun ainut käypä polttoaine. Myös ja erityisesti aivosolujen, jotka ovat varsinainen energiasyöppö.

Joten en yhtään ihmettele hiilarikammoisten kirjoitusten typeryyttä. Sehän on vääjäämätön seuraus siitä, että näännyttää aivonsa.

Ehkä sun kannattaisi näännyttää aivojasi vähemmän, niin tietäisi, että aivot käyttävät varapolttoaineenaan ketoneita.

Vierailija
16/84 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä syön päivittäin. Ei sitä tarvitse mätätä koko lautasta täyteen. Mulla on 45% lautasesta tuoreita kasviksia ja loput lisuketta ja proteiinia. Syön näin kaksi kertaa päivässä, plus aamu- ja välipalat.

Vierailija
17/84 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä syön päivittäin. Ei sitä tarvitse mätätä koko lautasta täyteen. Mulla on 45% lautasesta tuoreita kasviksia ja loput lisuketta ja proteiinia. Syön näin kaksi kertaa päivässä, plus aamu- ja välipalat.

*75%

Vierailija
18/84 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun normaaliin elämään kuuluu leipä, pasta ja peruna, ilman en haluaisi edes elää. Riisiä tulee harvemmin keitettyä, mutta hyvää on sekin.

Mikään ei ole ihanampaa kuin tuore leipä. Taikka pastasta tehty ruoka.

Vierailija
19/84 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään joka aterialla perunaa sipsien muodossa. Voi ap voiko parempaa olla kun jumbopussi barbecue sipsejä kunnon nakkikastikkeella. Tai joulun imelletty sipsilaatikko😋

Vierailija
20/84 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet lautasesta vihanneksia/salaattia, 1/4 proteiinia ja 1/4 hiilihydraattia. Leipää syön aika harvoin ruoan kanssa, aamupalalla kyllä ja joskus iltapalaksi. En ole makean ystävä, jos herkuttelen syön yleensä jotain suolaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan