Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: pettämisen syyt on selvitetty väitöskirjassa - myös onnellisissa suhteissa petetään

Vierailija
20.02.2019 |

”Usein pettämistä kuulee selitettävän sillä, että ihminen on kokenut itsensä aliarvostetuksi ja ollut altis ihailulle, joka tulee muualta. Tai että oman kumppanin kanssa ei ole ollut seksiä. Mutta ei pettämisessä läheskään aina ole kyse rakkauden tai seksin puutteesta. Myös onnellisissa suhteissa petetään”

Jännityspettämisen lisäksi Kaikkonen on kohdannut kostopettämistä, traumaa toistavaa pettämistä, vihapettämistä. Joillekin ulkopuolinen suhde on kuin suojakilpi omaa, symbioottiseksi koettua liittoa vastaan. Joku välttelee liian läheisiä ihmissuhteita pitämällä yhtä aikaa montaa suhdetta. Yksi kostaa kumppanilleen vanhempiensa kanssa kokemaansa ulkopuolisuutta. Toinen etsii uutta onnea ennen kuin uskaltaa erota.

Pari asiaa kuitenkin toistuu pettämistarinoissa usein. Kaikkosen mukaan pettäminen ajoittuu monesti elämän taitekohtiin: kun lapsia syntyy, kun lapset muuttavat pois kotoa tai kun oma vanhempi kuolee.

”Taitekohtiin tuntuu liittyvän riski vilkuilla suhteesta ulospäin.”

Toinen asia, joka uskottomuustarinoissa toistuu, on pettämisen alkusysäys. Tutkimushaastatteluissa Kaikkonen huomasi, että ihmiset, jotka olivat pettäneet kumppaniaan kuvailivat tilaisuuden tehneen varkaan: tuli lähdettyä, kun pikkujouluissa tarjoutui tilaisuus.

Kun Kaikkonen kyseli tarkemmin, ilmeni, ettei päätös ollutkaan niin spontaani.

”Ennen kuin syrjähyppy oikeasti tapahtuu, ihminen on mielikuvissaan voinut alustaa pettämistä pitkäänkin. Pettäminen on prosessi, ei hetken mielijohde.”

”Pettäminen liittyy usein omaksi itseksi tulemisen kriisiin. Kyse ei ole siitä, minkälainen kumppani on tai ei ole vaan siitä, että pettäjällä on käynnissä mielensisäinen muutos. Puoliso joutuu sijaiskärsijäksi”, Kaikkonen sanoo.

Tänään hesarissa, maksullinen juttu.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ihmiinen haluaa pohjimmiltaan nusssia mahdollisimman monen kanssssa. Se on rehelllisyyttä.

Vierailija
42/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen ihmiinen haluaa pohjimmiltaan nusssia mahdollisimman monen kanssssa. Se on rehelllisyyttä.

Vain sinä heikkolahjaisena haluat. Anteeksi, mutta oli pakko kertoa totuus. Nyt voit taas jumittaa näppäimiisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä pyllynreikäyhdyntähän ei ole pettämistä tavallaan.

Eikä myöskään jos serkun kanssa on silleen pyllynreikäyhdynnän kautta.

Sehän on melko viatonta ja ei ole vaaraa myöskään jälkeläisistä.

Tuli mieleen kun ihmiset ovat niin kielteisiä asian suhteen. on olemassa erilaisia yhdyntämuotoja, jotka ei varsinaisesti ole pettämistä. Kuten suuseksi yms.

Vierailija
44/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ikää 50 v. Minulla on ollut säännöllistä sänkyelämää 19-vuotiaasta lähtien.

Yhden kerran, eron jälkeen oli parin vuoden tauko. Ei muita taukoja.

Ja olen nussssinut elämässni kolmen miehen kanssa. Enkä yhtään toivo jonon jatkoksi lisää. Siinä sinulle rehellisyyttä.

Vierailija
45/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrä ei korvaa laatua ja laatua on tosi vaikea arvioida etukäteen. Taitoja nimittäin. Monen kanssa tulee monta pettymystä. En siis minä ainakaan haaveile tuollaisesta. Kokemukseni mukaan huonoja on enemmän kuin hyviä.

Vierailija
46/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sekopää tuli tähänkin ketjuun häiriköimään? Mene ennemmin ottamaan lääkkeesi ja soittamaan terapeutillesi.

Vierailija
47/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän siinä on että joku paneminen ja jos vielä ehkäisyä käyttää koetaan asiana että pitää ottaa ero?

Olen aina ihmetellyt sitä. Vähän sama kuin kävisi syömässä jossain ja sitten kuulee että se on nyt ero, kun kävit syömässä sielä.

Sinällään jännä.

T: Plinky Derry Dereck "teroot, teroot, teroot" Balabang smokchief

Vierailija
48/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

de root de root plinky kirjoitti:

Mikähän siinä on että joku paneminen ja jos vielä ehkäisyä käyttää koetaan asiana että pitää ottaa ero?

Olen aina ihmetellyt sitä. Vähän sama kuin kävisi syömässä jossain ja sitten kuulee että se on nyt ero, kun kävit syömässä sielä.

Sinällään jännä.

Kyse on luottamuksen rikkomisesta, ei itse teosta.

Vierailija
49/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä EN pettäisi vaimoani, koska yksinkertaisesti uskon etten löytäisi parempaa. Vaimo on mm fiksu, äärimmäisen kaunis, hoikka ja urheilullinen, luonteeltaan täysi kymppi. Yhdessä ollaan oltu 17 vuotta, pian saamme toisen lapsen. Keskinäinen kunnioitus on tärkeintä. Eipä ole käynyt pettäminen edes mielessä.

Vierailija
50/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakos kahden kuivan viikon jälkeen hakee tyydytystä muualta?

Mikä on sinun aikarajasi?

Vierailija
51/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI seksi ole pettämistä, tunteet ja rakastuminen on

Vierailija
52/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI seksi ole pettämistä, tunteet ja rakastuminen on

Ei tunteita voi pettää. Vain luottamus toiseen ihmiseen voidaan pettää.

Vierailija
53/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saakos kahden kuivan viikon jälkeen hakee tyydytystä muualta?

Mikä on sinun aikarajasi?

En osaa vastata kysymykseen, sillä minulla ei ole kuivia viikkoja.

Nimim. Iso lelulaatikko

Vierailija
54/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Omalla kohdalla pettäminen tapahtui juuri siten, kuin tutkija kuvaa. Se ei ollut hetken huumaa vaan havaitsin merkkejä itsessäni jo aiemmin. Ehdottelin eroakin, mutta puoliso ei suostunut eikä minulla ollut oikein voimia yksin lähteä. Lopullinen niitti oli oma henkilökohtainen kriisi yhdistettynä puolison täydelliseen välinpitämättömyyteen. Näin jälkikäteen ajateltuna varmasti toivoin pohjimmiltani, että jos jäisin kiinni, hän vihdoin päästäisi minusta irti. Niin, en pystynyt itse lähtemään, koska kaikesta huolimatta hän oli ja on ainoa, jota olen koskaan romanttisesti rakastanut. Tämä tunne vahvistui pettämisen myötä.

Toisaalta pettäminen ja kaksoiselämä oli keino tulla huomatuksi sellaisena kuin olen. Se antoi minulle itseluottamusta, koska joku näki minut ja kuunteli minua. Ei vain tottumuksesta, vaan koska halusi tuntea minut. En tiennyt, mihin pettäminen johtaa. En välittänyt. Halusin vain muistaa hetken kuka olen oikeasti.

Lopulta totesin, että kaksoiselämän on loputtava. Se ei ole oikein ketään kohtaan. Ehdotin jälleen eroa, suorastaan vaadin sitä. En siksi, että halusin sitä tai etten rakastanut, vaan koska en halunnut jatkaa valhetta. Siitä seurasikin aidoin keskustelu ja löytyi kadonnut yhteys. Muistimme, että rakastamme kumpikin toisiamme ja haluamme olla yhdessä. Menimme naimisiin, perustimme perheen ja elämme nyt onnellisina ja toisiamme kunnioittaen.

Emme ole keskustelleet pettämisestä suoraan. Olen antanut rivien välistä ymmärtää ja hän on antanut rivien välistä ymmärtää, ettei halua kuulla yksityiskohtia. Riittää, että kaikki on hyvin nyt. Ilman tätä kokemusta emme olisi enää yhdessä. Niin hullulta kuin se kuulostaakin.

Vaikeinta pettämisessä ei kuitenkaan ole aina se, miten pariskunnan suhteessa tapahtuu. Vaikeinta pettämisessä on se, että niin moni ulkopuolinen tunkee nenänsä asioihin, joita ei ymmärrä. Tekee tulkintoja asioista, vaikka ei tiedä suhteen laadusta ja tilanteesta mitään. Olen tehnyt niin itsekin. Vasta oma kokemus auttoi tajuamaan, että yleensä JOTAIN on pielessä suhteessa jossa petetään ja pettäjällä itselläänkin, mutta myös petetty on toisinaan voinut omalla käytöksellään myötävaikuttaa tilanteeseen. Aina ne eivät ole niin mustavalkoisia asioita ja aina ne yksityiskohdat eivät tule ulkopuolisten tietoon. En silti kannusta pettämään, mutta ymmärrän että niin voi myös käydä.

Vierailija
55/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä EN pettäisi vaimoani, koska yksinkertaisesti uskon etten löytäisi parempaa. Vaimo on mm fiksu, äärimmäisen kaunis, hoikka ja urheilullinen, luonteeltaan täysi kymppi. Yhdessä ollaan oltu 17 vuotta, pian saamme toisen lapsen. Keskinäinen kunnioitus on tärkeintä. Eipä ole käynyt pettäminen edes mielessä.

Uskon, että enemmistö parsuhteessa olevista ajattelee näin. Ja. Jos ei ajattele, niin erotaan. Ei petetä.

Vierailija
56/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

de root de root plinky kirjoitti:

Sinällään jännä.

Kyse on luottamuksen rikkomisesta, ei itse teosta.

Kiitos vastauksesta.

Vierailija
57/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylllä se monesti menee niin nussitttu on mutta ei rakastettu.

Vierailija
58/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista että joillekin todellisuus on sitä että ihmisiä ensin lähestytään potentiaalisina huijareina, valehtelijoina ja pettäjinä. Eikös sekin ole jotain defenssiä että ei näe ihmisissä hyvää ja kyräilee ja epäilee kaikkea. Ja uskottelee että kaikki muutkin on pettäjiä jos itsekin on.

Vierailija
59/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut miehelleni, että jos ikinä rupee toiset naiset kiinnostaan, jätä mut ensin. En helposti selviäisi petetyksi tulemisesta, kun muutenkin itsetunnon keräämiseen on kulunut aikaa (olin ylä-asteella kiusattu)...

Vierailija
60/81 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei ole luontaisesti yksiavioinen. Jos tulee ero tai jää leskeksi, pystyy rakastumaan uudelleen. Ja taas uudelleen. Uskollisuus on päätös ja ilmentää arvoja. Elän mielestäni onnellisessa suhteessa, mutta enhän minä miehestäni voi varmaksi tietää. Aion olla uskollinen, koska meille (ainakin minulle) se on tärkeää. En kuitenkaan ajattele, etten ikinä, missään olosuhteissa voisi pettää. Varmasti voisin. En vaan halua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme