Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi karjalanpiirakoita ei löydy kaupoista enää perunaisina vaan pelkkiä riisipiirakoita??

Vierailija
19.02.2019 |

No ei ruispohjalla ole muutenkaan olemassa sellaisia kuin Karjalasta kotoisin oleva mummoni ja äitini tekivät. Voilla voideltuja rukiisia.

Tässä olis markkinarako jollekin perustaa yritys??

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalassa ja muuallakkaa Suomessa ole riisiä kasvatettu, ja tuotuki vasta 1700-luvulta alkai herrain herkuks. Piirakoissa ensin otra ja sitte pottutäyte. Perunapiirakka paremp riisistä. Perunapiirakka ei muute oo rypytetty.

Vierailija
22/32 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi täällä meilläpäin yks mummeli tekee tilauksesta ihan mitä piirakoita vaan. Ja hyviä on, eikä ihme kun hän on niitä varmaan yli 50 vuotta tehnyt aktiivisesti. Kaupasta ei saa vastaavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

I don`t. Have a nice evening.

Vierailija
24/32 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

I don`t. Have a nice evening.

Sori tuli väärään ketjuun :(

Vierailija
25/32 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän perunapiirakan koostumusta ei saada sellaiseksi ettei se murenisi rinnalle kun sitä yrittää syödä. Minulla on aina tämä ongelma.

Murentuvat piirakat on olleet pakasteessa. Paistopisteeltä suoraan ostetut ei murene.

Ajattelitko tosiaan, että ne paistopisteen tuotteet leivotaan aamutuimaan? Jotkut tuotteista voivat toki tulla jostain leipomosta, mutta suurin osa on ihan pakasteita, jotka sitten paistetaan.

Vierailija
26/32 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itä-Suomesta löytyy perunasta tehtyjä karjalanpiirakoita kotileipomolta rajoitetusti

Luulen syynä olevan perunan kilohinta ja viime kesänä ollut huono perunasato.

Minä luulen syynä olevan niiden pahan maun.

Riisipiirakat ovat paljon parempia.

Vain piirakoita tuntemattoman suussa. Meillä perunapiirakat myydään aina ensimmäisenä loppuun ja paikalliset niitä arvostaa. Turisteille tarjoillaan riisistä versiota.

Vierailija
27/32 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän perunapiirakan koostumusta ei saada sellaiseksi ettei se murenisi rinnalle kun sitä yrittää syödä. Minulla on aina tämä ongelma.

Murentuvat piirakat on olleet pakasteessa. Paistopisteeltä suoraan ostetut ei murene.

Ajattelitko tosiaan, että ne paistopisteen tuotteet leivotaan aamutuimaan? Jotkut tuotteista voivat toki tulla jostain leipomosta, mutta suurin osa on ihan pakasteita, jotka sitten paistetaan.

No kyllä kun minä hilpasen seiskan jälkeen hakemaan niitä aamukahvini kanssa niin ottavat ekaa satsia justiin uunista. Ja tarkoitin juuri niitä paistovalmiita, minä tykkään niistä.

Vierailija
28/32 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt itäsuomalaiset? Löytyykö teiltäpäin niitä vielä tai onko antaa resepti?

Lähde: Karjalan ja Petsamon pitäjäruuat

Karjalanpiirakat

Kuori

2 dl kylmää vettä

2tl suolaa

5.5dl sihtiruisjauhoja

(itse lisään loraus öljyä)

Täyte

5dl vettä

3dl riisiä

1l maitoa

1,5tl suolaa

Vierailija
29/32 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen ruiskuoreen sen kummempaa reseptiä tarvitse, ruisjauhoja, suolaa ja vettä,Helpompi leipoa jos hivenen laitat vehnäjauhoja . 

Vierailija kirjoitti:

Mutta ruistaikinalla? Onko missään? Jos ei ole niin resepti olis kiva? 

Vierailija
30/32 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itä-Suomesta löytyy perunasta tehtyjä karjalanpiirakoita kotileipomolta rajoitetusti

Luulen syynä olevan perunan kilohinta ja viime kesänä ollut huono perunasato.

Minä luulen syynä olevan niiden pahan maun.

Riisipiirakat ovat paljon parempia.

Vain piirakoita tuntemattoman suussa. Meillä perunapiirakat myydään aina ensimmäisenä loppuun ja paikalliset niitä arvostaa. Turisteille tarjoillaan riisistä versiota.

Arvostaahan tamperelaisetkin paikallisherkkuaan mustaa makkaraa vaikka oikeasti ne paskapökäleen näköiset pötikät ei ole mistään kotoisin maultaan.

Vierailija
31/32 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karjalassa ja muuallakkaa Suomessa ole riisiä kasvatettu, ja tuotuki vasta 1700-luvulta alkai herrain herkuks. Piirakoissa ensin otra ja sitte pottutäyte. Perunapiirakka paremp riisistä. Perunapiirakka ei muute oo rypytetty.

Riisi oli herrain herkku vielä 1800-luvulla ja riisitäytteisiä karjalanpiirakoita tehtiin vielä 1900-luvulla vain juhlatarjoiluun.

Lauantaisin piirakat tehtiin ohrasta, tattarista ja perunasta.

Juu, ja perunapiirakkaa ei rypytetä, eikä se ole soikea, vaan iso pyöreä piirakka.

Vierailija
32/32 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riisi oli herrain herkku vielä 1800-luvulla ja riisitäytteisiä karjalanpiirakoita tehtiin vielä 1900-luvulla vain juhlatarjoiluun.

Lauantaisin piirakat tehtiin ohrasta, tattarista ja perunasta.

Juu, ja perunapiirakkaa ei rypytetä, eikä se ole soikea, vaan iso pyöreä piirakka.

Alueellisia juttuja. Tietyillä alueilla rypytetään. Meillä ovat pitkulaisia ja miltei umpeen rypytettyjä . Kuorta suhteessa täytteeseen enemmän kuin toisissa osissa Karjalaa on ollut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän