Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5v. ekaa kertaa päivähoitoon. Päiväkoti vai pph?

Vierailija
19.02.2019 |

Kumpaan laittaisitte? Lapsi on näin pitkään tottunut kotona saamaan ns. henk.kohtaista palvelua, joten suoraan päiväkotiin isoon ryhmään laittaminen kauhistuttaa ja hoitajilta tuskin ehtisi saada kovinkaan paljon tukea ja huomiota. Kuitenkin kaikki samanikäiset tulevat luokkakaverit ovat päiväkodissa, joten pph:lle mennessä pysyvät kaverit jäisivät saamatta ja eskarin alkaessa muut lapset olisivat tyystin vieraita, eikä kokemusta isosta ryhmästä olisi kertynyt.
Lapsi itse on hyvin vastahakoinen hoitoon menemään, mutta kotihoidossa ei saa juuri minkäänlaista kontaktia muihin ikäisiinsä eikä kerhoja yms ole tarjolla, joten hoito olisi nyt todella tärkeää aloittaa.

Kommentit (212)

Vierailija
141/212 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa oppii monia asioita, kuten kiroilemaan ja haistattelemaan. Oppii miltä tuntuu, kun isommat kiusaa. Oppii pärjäämään yksin, kun kukaan ei ehdi auttaa. Joku voi pitää sitä laadukkaana varhaiskasvatuksena.

Joo tässäpä ne oikeastaan on mitä minun lapseni on päiväkodissa oppinut. Tai no, maitoa on oppinut juomaan.

Ei ne aikuiset siellä ole edes käryllä mitä lapsi osaa ja mitä ei, mistä on kiinnostunut ja mihin tarttee kannustusta. Ihan koomisia tilanteita: hakutilanteessa päikkytäti selittää miten elto oli tänään jumpassa mukana tarkkailemassa ja kiinnitti huomiota että Kalle ei oikein uskalla kiivetä ja että Kalle voisi harjoitella vaikka rullatulta matolta hyppäämistä. No, keskustelun aikana Kalle oli noin 2,5m korkeudella oikein hyväntuulisena ja vasta viime viikolle ilmoitette minulle hakiessa että saattaa aristaa nilkkaa kun hyppivät (luvan kanssa) puutarhapöydältä pituutta. Tai kun hoitaja selitti miten lapsi oli kirjoittanut nimensä piirrustukseen _ihan itse_ - ööö, saitte jouluna lapsen itse kirjoittamat kortit joissa monta lausetta lukukelpoista tekstiä ja allekirjoitus.

Vierailija
142/212 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa oppii monia asioita, kuten kiroilemaan ja haistattelemaan. Oppii miltä tuntuu, kun isommat kiusaa. Oppii pärjäämään yksin, kun kukaan ei ehdi auttaa. Joku voi pitää sitä laadukkaana varhaiskasvatuksena.

Joo tässäpä ne oikeastaan on mitä minun lapseni on päiväkodissa oppinut. Tai no, maitoa on oppinut juomaan.

Ei ne aikuiset siellä ole edes käryllä mitä lapsi osaa ja mitä ei, mistä on kiinnostunut ja mihin tarttee kannustusta. Ihan koomisia tilanteita: hakutilanteessa päikkytäti selittää miten elto oli tänään jumpassa mukana tarkkailemassa ja kiinnitti huomiota että Kalle ei oikein uskalla kiivetä ja että Kalle voisi harjoitella vaikka rullatulta matolta hyppäämistä. No, keskustelun aikana Kalle oli noin 2,5m korkeudella oikein hyväntuulisena ja vasta viime viikolle ilmoitette minulle hakiessa että saattaa aristaa nilkkaa kun hyppivät (luvan kanssa) puutarhapöydältä pituutta. Tai kun hoitaja selitti miten lapsi oli kirjoittanut nimensä piirrustukseen _ihan itse_ - ööö, saitte jouluna lapsen itse kirjoittamat kortit joissa monta lausetta lukukelpoista tekstiä ja allekirjoitus.

Just tällaista se on. Olen kuullut ainakin kymmenen kertaa tämä talvena että "sitten ensi syksynä esikoulussa...". Lapseni on 4-vuotias eikä ole menossa ensi syksynä esikouluun, mutta onhan se varmaan ylivoimaista ryhmän omalle vaka-opelle muistaa ketkä kuusi 18 lapsen ryhmästä on eskariin lähtijöitä. Paitsi että minä kyllä muistan ne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/212 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuleeko joku, ettei kotihoidetuilla lapsilla ole kavereita? Onhan noita sisaruksia, sukulaisia ja naapurin lapsia. Lisäksi monet käyvät kerhoissa, harrastuksissa jne. Vähemmän ne päiväkodissa ehtivät opettamaan kuin mitä minä kahden kanssa kotona ehdin. Olen siis itse opettaja ja jokin aika sitten myös kotiäiti. Meillä siis lapset ovat nyt jo päiväkodissa, mutta en kyllä näe päiväkotia minään onnea ja autuutta tuovana paikkana, vaikka sitä sellaisena mainostetaankin.

Ei luule. Nimenomaan sitä kirjoitettu että kotiäitinä pitäisi jörjestää lapselle myös sosiaalisia kontakteja. Ap ei ole niin tehnyt.

Vierailija
144/212 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa saa olla muiden samanikäisten kanssa. Neljä tuntia päivässä. Sitten ap voi aktivoitua loppupäiväksi.

Vierailija
145/212 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätös on mielestäni lapsesta kiinni. Olen itse ollut aina kovin introvertti ja kuormittunut metelistä ja muutoksista, joten olin 3-vuotiaasta eskari-ikäiseen asti perhepäivähoidossa. Eskariryhmäkin oli pienehkö. Asuimme pienellä paikkakunnalla, joten minulla oli jo ennen eskaria kavereita naapurista, jotka tulivat samaan eskariryhmään ja myöhemmin samalle luokalle kouluun. Ihan kelvollinen ihminen minusta kasvoi, mutta en edelleenkään viihdy isossa porukassa ja hälinässä :)

Vierailija
146/212 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta. Mä olen ollut töissä sekä perhepäivähoitajana että päiväkodissa opena. Uskon, että valtava enemmistö alan ihmisistä sanoisi, että on jo kova kiire päiväkotiin. Mutta mä sanoisin, että riippuu lapsesta. Jos on luonteeltaan rauhallinen ja harkitseva, niin uskoisin omien kokemusteni perusteella, että sellaiset sujahtaa päiväkotiin helpommin myös vanhempina. Jos taas on räiskyvä persoona tai on jotain tuen tarvetta, niin sitten on haastavampaa. Toisaalta olen vähän eri mieltä myös sen yleisen käsityksen kanssa, että haastavien lasten tulee harjoitella kauemmin päiväkodissa. Mun mielestä joskus käy niin, että se on vaan pidempi piina sellaiselle lapselle jolle ryhmässä oleminen on vaan vaikeaa ja seurauksena on entistä haastavampi käytös sekä alentunut itsetunto. Jos lapsesi menee perhepäivähoitoon, niin laita sellaiseen missä on suht saman ikäisiä lapsia tai yksikin lapsi max 1v ikäero. Voi olla ihan hyvä välivaihe "kodista irtautumiseen". Älä laita jos on vain selvästi nuorempia lapsia. Tsemppiä päätökseen ja älä välitä ikävistä kommenteista!

Vierailija
147/212 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kaiketi pitänyt alleviivata aloituksessa kunnolla sitä, että SAMANIKÄISET lapsikontaktit puuttuvat tältä nuorimmalta kokonaan, muuten lapsikontaktia on kyllä enemmän kuin tarpeeksi ja siksi nuorimmalle ei enää leikkitreffejä ole jaksanut/halunnut järjestääkään, kun näissä isompien kavereissa jo riittää ruokittavaa ja valvottavaa. Olo on monesti kuin ilmaisella iltapäiväkerhon tädillä, mutta koska tosiaan työtön olen, niin tänne nämä vuorotyöläisten lapset vaan kummasti aina leikkimään päätyvät ja se onkin ihan ymmärrettävää. Olen samaa mieltä, että olisi pitänyt laittaa kuopus virikehoitoon aiemmin, mutta on ollut vaikeaa päästä eroon siitä ajatusmallista että työttömän on häpeällistä viedä lapsensa ylikuormitettuun päiväkotiin muiden hoidettavaksi ilman sen kummempia perusteluita. On varmasti tullut liikaa passattuakin ja pikkuvauvana pidettyä, tunnustan. En ole ylpeä tilanteesta, mutta ellei kellään edelleenkään ole aikakonetta kaupan, niin näillä korteilla nyt pelataan mitä on käteen jäänyt.

Isommat lapseni ovat ennen kouluun menoaan ehtineet olla päiväkodissa useampia vuosia, mutta heidän aikoinaan en ollutkaan vielä työtön.

Ap

Vierailija
148/212 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen päiväkodissa, että anteeksi vaan ihan hirveästi, mutta kun lapsia on paljon, vanhempia on paljon, sitä yrittää keksiä edes jotakin positiivista palautetta annettavaksi vanhemmalle. Anteeksi, etten muistanut, että Teidän Pirjoliisa oli jo kirjoittanut nimen jouluna korttiin! Sinä et varmaan ikinä unohda yhtään mitään? Olisit edes iloinen, että minun työssäni unohtaminen tapahtuu tämän tasoisissa asioissa.

Vierailija
149/212 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettekö te voi ikinä olla tyytyväisiä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen päiväkodissa, että anteeksi vaan ihan hirveästi, mutta kun lapsia on paljon, vanhempia on paljon, sitä yrittää keksiä edes jotakin positiivista palautetta annettavaksi vanhemmalle. Anteeksi, etten muistanut, että Teidän Pirjoliisa oli jo kirjoittanut nimen jouluna korttiin! Sinä et varmaan ikinä unohda yhtään mitään? Olisit edes iloinen, että minun työssäni unohtaminen tapahtuu tämän tasoisissa asioissa.

Olisi pitänyt alleviivata ettei tämä ole henkilöön vaan järjestelmään kohdistettu moite, ja kyseessä oli demonstroivat esimerkit. Uskon, että henkilökunta mielellään olisi käryllä asioista jos heillä olisi siihen mahdollisuus, mutta ei taida olla. On ihan turhaa puhua "laadukkaasta varhaiskasvatuksesta" silloin kun henkilöstöllä ei ole resursseja tuntea lapsia, hahmottaa heidän taitotasoaan, vahvuuksiaan tai tuen tarpeitaan. Jos oikeasti vuoden samojen aikuisten hoivissa olleen lapsen motorisen kehityksen arvio perustuu salissa pidettyyn temppuratahetkeen, eikä lasta hoitavilla aikuisilla yhtään soita kelloja jos lapsen toiminta ko. hetkessä on itselle epätyypillistä, niin onko se sinusta laadukasta varhaiskasvatusta? Oikeasti?

Vierailija
150/212 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankos oon näin ihmiskammoinen kun menin kuusivuotiaana suoraan kouluun. Seurakunnan kerhossa kävin kerran viikossa jos suostuin jäämään sinne.

Vierailija
151/212 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset puhuu aina ihailevasti perhepäivähoitajista. Nehän tekee mitä tykkää. Hoito ei vaikuta kovin laadukkaalta. Kävin tänään kirjastossa lapseni kanssa. Siellä pph istui lukemassa naistenlehtiä, kun 4 pientä nahisteli keskenään, riehui ja sotki. Itse en haluaisi lapseni olevan oman onnensa nojassa! Sääliksi kävi pikkuisia. Mietin, että voi, kun vanhemmat tietäisivät miten heidän hoitajansa kuluttaa työpäivänsä. 

Vierailija
152/212 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiin ja mieluiten sellaiseen josta kaverit menevät samaan kouluun. Päiväkodeissa viisivuotialle järjestetään suunnitelmallista ja ohjattua toimintaa, en väitä etteikö perhepäivähoidossakin mutta onhan se erilainen toimintaympäristö kaikkinensa.

Päiväkodissa lapsi toimii omanikäisen vertaisryhmän jäsenenä, oppii toimimaan ryhmässä, saa harjoitusta koulussa tarvittavissa taidoista kouluun verrattavissa olevassa ympäristössä. 

Tsemppiä ja rohkeutta, tulet vielä huomaamaan kuinka lapsi nauttii päiväkodista ja kaikista sen suomista mahdollisuuksista.

t. päikyn täti

Vierailija
153/212 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten pari asiallista vastausta on ilmaissut: riippuu lapsesta. Keskiverto viisivuotiaan laittaisin päiväkotiin. Ainakin, jos päiväkoti on pienehkö ja hyvät vakituiset hoitajat. Itsekin juuri pohdin, minne laittaa hakemus 3-vuotta pääasiassa kotihoidossa olleelle (2*3,5h/vk kerho ilman vanhempia 2v alkaen). Päädyin hyvien kerhokokemusten perusteella pieneen lähipäiväkotiin. Ryhmässä on enemmän leikkiseuraa ja todennäköisemmin samassa kehitysvaiheessa oleva kaveri, joka jakaa kiinnostuksen kohteet. Myös varhaiskasvatus on toiminut erinomaisesti lto:n suunnittelemana ja on ollut monipuolista. Pph ei kuitenkaan ole lto (poikkeuksiavoi olla).

Itseäni myös vaivaa pieni luottamuspula pph suhteen. Olisi pitkän päivän yksin lasten kanssa ja helmi olisi aina helmi, mutta huonolla tuurilla pph saisi vain pidettyä lapseni hengissä. Päiväkodissa sentään on monta hoitajaa, joista lapsi voi kiintyä itselleen mieluiseen/mieluisiin, vaikka joukossa olisi mätämuna.

On täällä isommassa kaupungissa myös päiväkoteja, joihin en lastani veisi. Tutuilta vanhemmilta kuulee välillä tarinoita, joiden perusteella tekee mieli kysyä, tosissasiko viet jatkossakin lapsesi sinne.

Vierailija
154/212 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiin ehdottomasti. Oppii olemaan ryhmässä ja samanikäisten kanssa nk viskarit. Phh voi olla pieniä vaan. Päiväkodissa on lastentarhanopettaja ja siellä askarrellaan sun muuta kivaa. 

Vierailija
155/212 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian alkaakin sitten eskari ja on samoja eskari kavereita sitten. 

Vierailija
156/212 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti ehdottomasti. 5v hyötyy jo siitä varhaiskasvatuksestakin ja hänen on hyvä oppia ryhmässä toimimista. Lisäksi noin isolle siitä voi oikeasti olla jo iloa, että hoidossa on enemmän lapsia: löytyy todennäköisemmin kaveri & oppii tulemaan toimeen erilaisten lasten kanssa. Ja tietty toi, että tuntee tulevat koulu- ja eskarikaverit ennalta.

Siitä varhaiskasvatuksesta hyötyvät vain ne levottomat lapset. Loput joutuu vielä viisvuotiainakin kertaamaan numeroita ykkösestä kymppiin ja lorvimaan eskarissa kertaamassa asioita jotka ovat oppineet jo ajat sitten. Englantia ei opeteta nimeksikään vaikka kolmevuotiaskin osaa digiaikana jo itsestään kymmeniä sanoja. Joten mikäli lapsi on vähänkin fiksumpi niin eskari kotona ja kouluun 6- vuotiaana jotta ei montaa vuotta joudu tekemään samoja lisätehtäviä päivästä toiseen. Ja iltapäivisin rauhallista olemista ja kerran tai kaksi viikossa jokin liikuntaharrastus! Älkää nyt ihmeessä menkö lankaan ton varhaiskasvatuksen suhteen, se ei fiksuja lapsia hyödytä lainkaan. Eikä myöskään luovia, sillä aika on kortilla lähes joka päiväkodissa.

T: Neljässä päiväkodissa harjoittelijana ollut

ei  tarvi vielä eskarissa osata lukea, kunhan kirjaimet tuntee ja osaa kirjoittaa nimen. On tärkeää että osaa noudattaa ohjeita, osaa paikalla istua kun on sen aika, osaa kädet pestä, osaa kengännauhat sitoa, osaa kiittää, osaa sanoa ole hyvä, kiitos, osaa noudattaa sääntöjä. Minun poika ei osannut ainakaan hyvin lukea eskarissa, tosin aloitti vasta marraskuussa ja hyvin oppi koulussa, kirjoitti äikästä E:n tosin matemaattiset aineet sujui paremmin. Ei se aina oo fiksun tae vaikkei osaa lukea 3 v. 

Vierailija
157/212 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma, kun ei lasten anneta olla lapsia!

Ehtiihän ne lapset siellä laumassa olla toistakymmentä vuotta, mikä kiire niitä sinne on viedä?

Kyllä on lapsen onni, kun saa kotihoidossa olla mahdollisimman pitkään.

Vierailija
158/212 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsella pitää olla riittävästi kokemusta pureskeltavana olosta ennen eskari-ikää, suosittelen siis päiväkotia.

Vierailija
159/212 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mielestäsi pph ole varhaiskasvatusta?

Vierailija
160/212 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se lapsi ihan hyvin ehtii olla lapsi, vaikka olisi neljä tuntia päivässä päiväkodissa.

Sen sijaan tuo että könnää eristetyynä äidin kanssa kotona 24/7 ei ole lapsen elämää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi