5v. ekaa kertaa päivähoitoon. Päiväkoti vai pph?
Kumpaan laittaisitte? Lapsi on näin pitkään tottunut kotona saamaan ns. henk.kohtaista palvelua, joten suoraan päiväkotiin isoon ryhmään laittaminen kauhistuttaa ja hoitajilta tuskin ehtisi saada kovinkaan paljon tukea ja huomiota. Kuitenkin kaikki samanikäiset tulevat luokkakaverit ovat päiväkodissa, joten pph:lle mennessä pysyvät kaverit jäisivät saamatta ja eskarin alkaessa muut lapset olisivat tyystin vieraita, eikä kokemusta isosta ryhmästä olisi kertynyt.
Lapsi itse on hyvin vastahakoinen hoitoon menemään, mutta kotihoidossa ei saa juuri minkäänlaista kontaktia muihin ikäisiinsä eikä kerhoja yms ole tarjolla, joten hoito olisi nyt todella tärkeää aloittaa.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Eskarikin on vapaaehtoinen.
Eskari on pakollinen.
Suomessa ei ole koulu- tai esikoulupakkoa, mutta niiden opetussuunnitelman mukainen osaaminen pitää saavuttaa esim. kotikouluun osallistumalla, oppimäärän hallitsemiseen on pakko, oppivelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti ehdottomasti. 5v hyötyy jo siitä varhaiskasvatuksestakin ja hänen on hyvä oppia ryhmässä toimimista. Lisäksi noin isolle siitä voi oikeasti olla jo iloa, että hoidossa on enemmän lapsia: löytyy todennäköisemmin kaveri & oppii tulemaan toimeen erilaisten lasten kanssa. Ja tietty toi, että tuntee tulevat koulu- ja eskarikaverit ennalta.
Siitä varhaiskasvatuksesta hyötyvät vain ne levottomat lapset. Loput joutuu vielä viisvuotiainakin kertaamaan numeroita ykkösestä kymppiin ja lorvimaan eskarissa kertaamassa asioita jotka ovat oppineet jo ajat sitten. Englantia ei opeteta nimeksikään vaikka kolmevuotiaskin osaa digiaikana jo itsestään kymmeniä sanoja. Joten mikäli lapsi on vähänkin fiksumpi niin eskari kotona ja kouluun 6- vuotiaana jotta ei montaa vuotta joudu tekemään samoja lisätehtäviä päivästä toiseen. Ja iltapäivisin rauhallista olemista ja kerran tai kaksi viikossa jokin liikuntaharrastus! Älkää nyt ihmeessä menkö lankaan ton varhaiskasvatuksen suhteen, se ei fiksuja lapsia hyödytä lainkaan. Eikä myöskään luovia, sillä aika on kortilla lähes joka päiväkodissa.
T: Neljässä päiväkodissa harjoittelijana ollut
Oikein harjoittelijana ollut neljässä pk.ssa👍🏻
en kovin luottaisi sun asiantuntemukseen😂...menee metsään tosi pahasti sun näkemykset, sori.
T. LtoMiksi täytyy vähätellä toisen kokemuksia? Tällaisia taitojako siellä päiväkodissa opetetaan? Toisen erilaiset kokemukset ovat aina vääriä ja muita on lupa vähätellä?
Veikkaan, että otit jostain syystä itseesi hänen kokemukset, ja reagoit puolustautumalla. Nyt ei tainnut olla kyse juuri teidän päiväkodista, joten miksi puolustuskanta ja toiselle naureskelu ja vähättely?
Ei todellakaan ollut mun päiväkodista, eikä naapuristakaan. Onko mistään 😊? Luitko sä mitä tämä harjoittelijana ollut kirjoitti? Oman totuutensa ja niin kaukana todellisuudesta etten vaan ymmärrä: kärjistäen, pk ei hyödytä kuin levotonta lasta ja eskarissa lorvii monta fiksua lasta jotka osaa numerot 1-10 joten siinä alle kouluikäisen lapsuus sitten olikin 😂, tylsistymässä pk.ssa. On vaan niin älytön näkemys, ehkä tää oli nyt porvoon esiopetuksesta?
Ehkä en nyt ole täysin samaa mieltä juuri siitä, että pk:sta hyötyisivät vain levottomat lapset. Ei se sitä silti tarkoita, etten olisi samaa mieltä niistä muista pointeista, eli että fiksuille ja luoville lapsille pk ei välttämättä aina ole se paikka, jossa parhainta tukea ja oppia saisi kehitykseensä. Riippuu tietysti paikasta, miten kaikki yksilöt otetaan huomioon.
Mutta miten niin kaukana todellisuudesta hänen kokemuksensa? Perustelisitko asiaa jotenkin? Konkreettisia esimerkkejä siis? Jos teillä toimitaan jotenkin toisin, niin ei se sitä tarkoita, että kaikkialla muuallakin asiat olisivat samalla tavalla. Eikös Suomessa sorruta myös tasapäistämiseen? Eli että älykkäät lapset eivät niin herkästi pääse loistamaan?
Annoit myös ymmärtää, että pk:ssa ei olisi niin montaa fiksua lasta, jotka voisivat tylsistyä pk:ssa. (Tai sellainen käsitys hieman tulee lauseestasi.) Haluatko aliarvioida lapsia? Suurin osa olisi tyhmiä ja yksinkertaisia? Vai mikä pointti sulla oli?
Päiväkotiin tietty etenkin jo tuossa iässä. Ryhmässä tulee osata olla koulussa ja kullannupulle on järkytys jos ei enää olekaan maailman napa.
Kannattaa ehdottomasti selvittää, millainen paikka on kyseessä. Päiväkoteja on hyviä ja katastrofaalisia. Perhepäivähoitoja on hyviä ja katastrofaalisia. Selvitä muilta perheiltä heidän kokemuksiaan.
Sitten eri asia on, saatko lastasi edes sinne minne haluat.
Mä oon aikuinen ihminen joka meni ensimmäistä kertaa kunnolla hoitoon vasta 6-vuotiaana, esikouluun. Olin kotona kun pikkusisaruksia hoidettiin kotona tuohon asti. Ei ollut ongelmaa sopeutua eskariin, olin ihan perusturvallinen siinä vaiheessa ja olin leikkinyt naapurin lasten kanssa paljon. Ei ole ollut kummempia ongelmia ryhmäytymisessä myöhemminkään elämässä, eli ei se nyt niinkään välttämättä mene että käsillä olisi joku kauhea tragedia kun ap:n lapsi menee vasta nyt hoitoon. Mutta tuntuu kyllä että 5-vuotiaalle päiväkoti olisi kivempi kun olisi tosiaan enemmän kavereita siellä. Eikä olisi riippuvainen yhdestä hoitajasta jonka persoonasta ei ole takeita (pk:ssa olisi enemmän variaatioita) ja jonka sairastaminen voisi aiheuttaa ongelmia hoidon järjestämisessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut harrastuksissa, kerhoissa tms. Asumme aivan todella pienellä paikkakunnalla, täällä pienten lasten ainoa mahdollinen "harrastus" on päiväkoti. Itse kuitenkin kotona ollessani olen halunnut lapseni hoitaa itse, mikä ilmeisesti nyt olikin sitten loppujen lopuksi aivan hirveä virhe ja lapsesta tulee nyt psykopaatti kun ei ole virikehoidossa pienestä asti ollut. Niin tai näin, aina päin ******. Koitetaan nyt kuitenkin vielä pelastaa mitä pelastettavissa on ja tehdä oikea ratkaisu tulevan hoitomuodon suhteen.
Hui ompa keskustelu ollut julmahkoa! Ei kenestäkään tule psykopaattia kotikasvatuksen perusteella. Lapselle on tärkeää saada viettää aikaa turvallisessa perheyhteisössä ja vanhemmat ovat kuitenkin aina lapsensa ensisijaiset kasvattajat.
Viisivuotiaana lapsi oppii kuitenkin eniten vertaisiltaan, eli päiväkoti tuntuu siinä mielessä parhaalta vaihtoehdolta. Päiväkodissa on myös varhaiskasvatuksen opettaja, joka osaa tukea viisivuotiasta kehittämään lähitulevaisuudessa tarvittavia taitoja (akateemisia taitoja, sosiaalisia taitoja ja psyykkisiä taitoja). On totta, että vasta viisivuotiaana päiväkotiin tulevalla lapsella on "kiire kiriä" pidemmän päiväkotiuran tehneitä lapsia näissä ryhmässä työskentelyn taidoissa, mutta ei ole mitään syytä olla erityisen huolissaan sen suhteen: lapset on usein nopeita oppimaan.
Lapsi on jo pilalla. Pidä kotona, tee hänestä itsellesi nyt virallinenkin ammatti ja ala kotikoulun opettajaksi. Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Jos valitset perhepvhpidon varmista hoitajalta ettei jätä sekunniksikaan lapsia keskenään.
Jos valitset päiväkodin, et voi vaatia hoitajilta, etteivät jättäisi lastasi sekunniksikaan valvomatta. Päiväkotiryhmässä voi olla yli 20 lasta, työvuorossa voi olla vain yksi aikuinen, kunnes seuraava tulee töihin.
En uskaltaisi laittaa pph:lle kuin jollekin tuntemalleni tai tuttavani suosittelemalle hoitajalle. Niin paljon olen kuullut vain huonoja kokemuksia, luunappeja, kaappeihin lukitsemista "häpeämään ja rauhoittumaan", vaikka mitä. Perhepäivähoitajat ottavat usein omien lastensa lisäksi muita lapsia vain lisätuloiksi ja kukaan ei ole näkemässä miten lapsia hoidetaan. Itse olin lapsena hetken perhepäivähoitajalla ja itkin aina sinne mentäessä, viimeisenä hoitopäivänä olin kuulemma huokaillut helpotuksesta, ettei enää tarvitse mennä, tosiaan omia mielikuvia tai kykyä kertoa mikä siinä paikassa oli vikana ei ole. Ja siis nuo kaappiin lukitsemisesimerkit ihan työkaverilta kuultua 2010-luvulla. Eli vain jos tiedät hoitajan tai läheisellä tuttavalla on positiivisia kokemuksia. Muuten se on ihan arpepeliä, päiväkodissa tiedät mitä saat ja lapsi todennäköisesti viihtyy hyvin mikäli ei ole erityislapsi. Silloin hänelle järjestetään hoito yksilöllisemmin.
Vierailija kirjoitti:
t. päikyn täti
Etkö arvosta ammattiasi, kun kirjoitat olevasi päikyn täti. Olet varhaiskasvattaja etkä mikään täti.
Eskarikin on vapaaehtoinen.