Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki tuntemani 80- ja 90-luvulla syntyneet, ovat traumatisoituneet lapsuudessaan.

Vierailija
18.02.2019 |

Juteltiin muutama päivä sitten ystävien kanssa. Jokainen on enenmän tai vähemmän traumatisoitunut lapsuudestaan.

Yksi kertoi traumoistaan sairaalloisen pihin perheen lapsena. Uusia vaatteita ei saanut, ennen kuin kului puhki. Siis käytännössä tarvi olla reiät hihoissa, että uusi ostettiin. Rahasta ei ollut kyse( opettajavanhemmat).

Toisella taas perinteinen ruma ja riitaisa eroperhe. Sun, mun, exän, nyxän lapset. Parempaa vanhemmuutta ilman lapsia jne.

Kolmannella juoppovanhemmat. Pe klo 16.00 - ma aamu klo 6.00 molemmat vanhemmat tillintallin joka ikinen vkl (vieläkin).

Neljännellä (minulla) sairaalloisen uskovaiset vanhemmat. Käytännössä kaikki asiat oli luokiteltu synniksi tai sallituksi. Syntiä oli mm. musta väri ja maallinen musiikki.

Onko muilla näin messed up lapsuus?

Kommentit (481)

Vierailija
1/481 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina luullut olevani ainoa mutta en olekaan. Tunnekylmät vanhemmat. Fyysistä ja henkistä väkivaltaa.

Sota aiheuttanut varmasti tämän sukupolvien pilalle menemisen. Mutta silti en ymmärrä, mikseivät omat vanhempani osanneet toimia toisin, koska itsekin osaan. En k o s k a a n voisi pahoinpidellä lapsiani fyysisesti enkä henkisesti.

N82

Vierailija
2/481 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina luullut olevani ainoa mutta en olekaan. Tunnekylmät vanhemmat. Fyysistä ja henkistä väkivaltaa.

Sota aiheuttanut varmasti tämän sukupolvien pilalle menemisen. Mutta silti en ymmärrä, mikseivät omat vanhempani osanneet toimia toisin, koska itsekin osaan. En k o s k a a n voisi pahoinpidellä lapsiani fyysisesti enkä henkisesti.

N82

Ei, kuule tuntuu, että koko ikäluokkamme on täysin traumatisoitunut lapsuudessaan. Miksi 50-luvulla syntyneet vanhemmat olivat näin vaikeita??

Voimaa sinulle, hyvin olet pärjännyt.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/481 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä täydellisiä perheitä ei kauhean paljoa ole olemassa. 

Vierailija
4/481 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattava tutkimus.

Vierailija
5/481 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/481 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidänkin lapset jostain aikanaan valittaa.

Itse en suostu myöntämään olevani erityisen traumatisoitunut, vaikka isä joi joinain viikonloppuina ja selkäänikin sain kahdesti.

Vierailija
7/481 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi LAMA!

Se iski korkealta ja kovaa. Tiedän paljon ikäisiäni juuri 80 ja 90 syntyneitä, joilla oli kova lapsuus paljolti laman takia. Meni kodit, meni vanhempien mielenterveys, eroja ja työttömyyttä, velkaa velkaa ja lisää velkaa.

Eikä ne 80 ja 90 luvun lapsien vanhemmatkaan ihan helpolla ole omassa lapsuudessaan päässeet sodan runtelemien vanhempien kasvattamina kun kaikesta oli puutetta.

Silti jos historiaa katsotaan niin se taitaa olla kyllä sääntö eikä poikkeus että on kurja lapsuus. Ennen ollut perhe, suku ja pienet vaatimuksen yhteiskunnalla. Aina ollut kaikille töitä siellä omalla peltotilkulla tai isomman talon pellolla tehdä taksvärkkiä. Nykyään oon vaan teknologiaa lohtuna ja toimettomuutta.

Vierailija
8/481 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mä sain tuosta listasta 3/4 osumaa! Vanhemmat eivät eronneet vaikka olisi kyllä sietänyt.

Vm. -86

Vierailija
9/481 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, eronneet alkoholistivanhemmat ja väkivaltainen isäpuoli siihen vielä.

Vierailija
10/481 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään traumoja lapsuudesta, eikä oikeastaan koko elämästä, kun nyt alan miettimään. Rauhallinen, lempeä ja onnellinen lapsuus, olen kolmesta lapsesta nuorin. Ei taloushuolia, alkoholismia tai työttömyyttä perheessä. Moni ystävänikin on elänyt onnellisen lapsuuden. T. Vm. 85 Järvenpäästä

Vierailija
11/481 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli ihan onnellinen lapsuus mutta joillakin kavereilla ei ollut.

Yhden parhaimman ystävän vanhemmat erosivat hänen ollessa ala-asteella ja isä ei välitä kuin yhdestä lapsestaan (neljästä).

Entisen luokkakaverin vanhemmat keskittyivät lähinnä uraansa ja lapset olivat sen takia heitteillä. Käytännössä raha korvasi muun huolenpidon.

Kaverin vanhemmat joivat liikaa, niin arkena kuin varsinkin viikonloppuisin ja lomilla.

-88 syntynyt

Vierailija
12/481 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saanut lapsuudessani minkäänlaisia traumoja. Vanhempani tulivat silloin toimeen keskenään kuten avioparin kuuluukin ja ovat onnellisesti yhdessä edelleen. Mitään varakkaita ei oltu mutta vanhemmillani oli vakituiset työpaikat ja mistään ei ollut pulaa.

-Mies vuosimallia 84

Vierailija
13/481 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen havainnut saman. 80-luvun lopussa ja 90-luvulla syntyi uskomattoman heikko sukupolvi, joka on saanut ihan kaiken, mutta joka ei kestä mitään. Käyvät terapiassa, ovat vegaaniuskovaisia ja syyttävät edellisiä sukupolvia ilmastonmuutoksesta, mutta samaan hengenvetoon itkevät sitä, kun isä ei enää maksa viikonloppureissuja Eurooppaan,lentäen tietty.

Lapsia ei haluta hankkia, mutta kerrostalossa on vankina 2-3 koiraa pienessä kaksiossa. Kun ne on ihania!

Vierailija
14/481 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N82

Ei, kuule tuntuu, että koko ikäluokkamme on täysin traumatisoitunut lapsuudessaan. Miksi 50-luvulla syntyneet vanhemmat olivat näin vaikeita??

Voimaa sinulle, hyvin olet pärjännyt.

-ap

Kuvailemasi olosuhteet eivät välttämättä aiheuta ongelmia, vaan se asenne, joka perheessä on yleisesti ottaen vallinnut.

Jos 50-luvulla syntyneet vanhemmat tosiaan ovat vaikeita, yhtenä syynä saattaa olla se, että he olivat toisen maailmansodan jälkeen syntyneitä. Suomessa oli silloin kova jälleenrakennus meneillään. Ehkä se tarkoitti useammin myös vastasyntyneen "hylkäämistä" hoitajalle? En tiedä. Mutta sen tiedän, että Suomessa on jonkin verran kannatettu metodeja, joita natsisaksassa suosittiin vauvojen käsittelyssä. Vai ovatko vaikeudet jo aiempaa perua, kun Suomella oli omat sotansa ja kova ruokapula? Ei siitä niin kauan ole, puhutaan monien kohdalla vain  isovanhemmista!

Vierailija
15/481 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa oli lama?

Vierailija
16/481 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -90 ja mulla oli tosi onnellinen lapsuus siihen asti että jouduin kouluun ja päädyin koulukiusatuksi. Siitä jäi sosiaalisten tilanteiden pelko ja heikko itsetunto, jotka edelleen nousevat pintaan tietyissä tilanteissa.

Vierailija
17/481 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole heikkoutta toisaalta, jos kokevat kehittymisen tarvetta. Päinvastoin!

Vierailija
18/481 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole traumatisoitunut.

Rahaa nyt en paljoa saanut mutta tämäkin muuttui kun olin vanhempi teini.

Omakotitalo, onnelliset vanhemmat(on edelleen onnellisia yhdessä) ja työttömyys ei niin koskettanut rakennusalalla olevaa isääni. Äitini oli kotiäiti mutta jossain vaiheessa hänkin meni töihin(siivooja). Taisin olla ylä-asteella silloin.

Yhden vuoden isäni oli työttömänä ja sinä aikana myytiin vanha talo ja rakennettiin uusi. 4 taloa isäni meille rakensi ja nyt asuvat viidennessä jossa itse en ole asunut.

Asuttiin omakotitaloalueella ja kavereilla sama tilanne. En muista että kenenkään vanhemmat olisivat eronneet.

Olen onnekas ollut.

Vierailija
19/481 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
20/481 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks mä en traumatisoitunut, vaikka isäni oli juoppo, olimme köyhiä, vaatteissani oli reikiä, mulla ei ollut omaa huonetta, eikä ikinä ollut ranskanleipää saati leikkeleitä leivän päällä? Aina syötiin kaalia, näkkileipää ja koulussa oli kanaviillokkia. 

Ei ollut edes lama.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi