Onko Marimekko mielestäsi jälleen "in"? Kiinnostava brändi?
Muistelen että Paakkasen jälkeen firmalla oli pitkään laskusuhdanne, tuotteet ei menny kaupaksi. Olisiko pahin nyt jo takana? Itse en tosin tunne ketään, joka omistaa Marimekon vaatteita.
Kommentit (383)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että kautta aikojen Marimekko on suosittua enemmän koulutetuilla. Tarkoitan tällä että esim. amis koulussa ei ole mitenkään kovin suosittu kun taas korkeakoulutettujen joukossa on. Ja tämän tarkoitus ei ollut mollata kenenkään koulutusta, mieltymyksiä jne. Olen vaan huomannut isossa firmassa työskennellessäni (asiantuntijana) tämän.
Ja kohta tänne tulee joku selittämään kuinka on maisteri ja ei tykkää Marimekosta. Älä tuhlaa aikaasi. Kokemukseni mukaan kuitenkin Marimekkoa ostaa todennäköisemmin korkeakoulutettu kuin amiksen käynyt henkilö.
No tottakai koska korkeakoulutetulla on enemmän rahaa.
Haha, aivan, yhtä oivaltava havainto kuin että fine dining -paikoissa käy enemmän hyvätuloisia kuin pienituloisia. No shit??
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että kautta aikojen Marimekko on suosittua enemmän koulutetuilla. Tarkoitan tällä että esim. amis koulussa ei ole mitenkään kovin suosittu kun taas korkeakoulutettujen joukossa on. Ja tämän tarkoitus ei ollut mollata kenenkään koulutusta, mieltymyksiä jne. Olen vaan huomannut isossa firmassa työskennellessäni (asiantuntijana) tämän.
Ja kohta tänne tulee joku selittämään kuinka on maisteri ja ei tykkää Marimekosta. Älä tuhlaa aikaasi. Kokemukseni mukaan kuitenkin Marimekkoa ostaa todennäköisemmin korkeakoulutettu kuin amiksen käynyt henkilö.
1. Korkeakoulutetuilla on usein parempi palkka mitä matalapalkka-aloilla. Jos saat nettona 1000e käteen kuussa, niin sille on usein parempaa käyttöä kuin pistää se johonkin 200e maksavaan paitaan.
2. Usein matalapalkka-aloilla on myös ihan talon puolesta jotkut tietyt työvaatteet, joten toimistotyössä niitä unikkopaitoja sitten voi edes esitellä. (Korkeakoulutetuista lääkäreillä toki on myös työvaatteet.)
3. Korkeakoulutetut ovat ehkä enemmän tietoisia vaatteiden merkeistä ja niiden kautta saavutettavasta/ylläpidettävästä ''statuksesta''.
Aivan hirveitä rättejä, järkyttävät kuviot ja leikkaukset esim. Mekoissa. En ikinä ostaisi kun parempaa saa rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se välttämättä sitä ole vaan heillä on vaan erilainen maku. Jos amis pohjalla olisi kiinnostunut ostamaan Marimekkoa niin niitä saa myös ostettua käytettynä. Ja jos oikein jotain haluaa Marimekolta, niin kyllä se amis tyyppii siihen saa rahaa säästettyä, voi ostaa vaikka kaksi lautasta kerralla, ei kaikkia kuutta jne. Kyse ei ole pelkästään rahasta vaan mausta.
Ja edelleenkään ei ollut tarkoitus kenenkään koulutustaustaa väheksyä tai haukkua.
" valmistajakumppaneiden verkosto tekee tuotteita alihankintana Euroopassa ja Aasiassa. Marimekon tuotteista 60 prosenttia valmistetaan Euroopan Unionissa ja loput EU:n ulkopuolella." ? En osta , koska teetetään halpatyövoimalla ja täällä kiskotaan monikertainen hinta. Ei työllistä suomalaisia.
Mielestäni toi on taas sellainen "revitään Suomi-imagolla pöllöjen fyrkat " homma, jossa tehdään huonoa tuotetta jollain 60 luvun kuvioilla jossain Pakistanissa lapsityövoimalla, että kaikki teidostavat ihmiset voi ostaa niitä Prismasta ylihintaan ja kokee olevansa niin yhteydessä vanhoihin hippeihin.
Ei jatkoon. Samoin Iittala jne...
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset aina sanovat että hoikat näyttävät hyvältä marimekon säkkimallisissa mekoissa. Itse olen hoikka, mutta noissa säkeissä näytän kyllä juuri siltä kuin olisin pukeutunut värikkääseen, kirjavaan säkkiin. En tiedä ketä ne oikein pukevat.
Lisäksi värit ovat usein ihan liian kirkkaita suomalaiselle kalpealle, ja usein punertavalle iholle, mikä saa kaiken hehkun katoamaan kasvoilta ja oikein korostaa kalpeutta, mutta ei hyvällä tavalla. Kirkkaat värit ja suuret kuosit yhdessä saa lähinnä näyttämään väsyneeltä.
Monet kaverit kyllä tykkäävät, mutta itse en usko syttyväni marimekon vaatteille eikä astiatkaan oikein kiinnosta. Kerran näin yhden ihan kivan maljakon, mutta se maksoi 200€ ja en vain näe järkevänä laittaa sellaista summaa maljakkoon, joka on valmistettu Thaimaassa. Löysin Aalto-vaasin paljon halvemmalla alennuksesta ja se on sentään tehty Suomessa. :-)
N27
Tämä. Miksi maksaa 200 euroa Thaimaassa tehdyistä astioista, kun samaan hintaan saa paljon halvemmalla ihan Suomessa valmistettua tavaraa. 200 euron thaikkumaljakko ei selity enää millään muulla paitsi puhtaasti ahneudella ja brändin nimellä rahastamisella.
Nyt kun Marimekon tuotteita saa cittaristakin niin voi kyllä näin vanhana asiakkaana lopettaa niiden ostamisen. Miksi ostaisin kallilla cittarikamaa?
Vierailija kirjoitti:
" valmistajakumppaneiden verkosto tekee tuotteita alihankintana Euroopassa ja Aasiassa. Marimekon tuotteista 60 prosenttia valmistetaan Euroopan Unionissa ja loput EU:n ulkopuolella." ? En osta , koska teetetään halpatyövoimalla ja täällä kiskotaan monikertainen hinta. Ei työllistä suomalaisia.
Työllistää aika montakin suomalaista. Vai miten kuvittelet bisneksen pyörivän suunnittelusta alkaen aina kuluttajalle saakka?
Vierailija kirjoitti:
Olen viiskymppinen nainen ja pidän Marimekkoa ja Nansoa mummojen merkkeinä.
Täytyy tosin myöntää, että Marimekolla on satunnaisesti kauniitakin asuja.
Nanso on kokenut nuorennusleikkauksen. Ei ole enää tätityyliä. Toki vähän klassisempaakin Nansoa heiltä löytyy, mutta enimmäkseen on nyt nuorekas mallisto ja nuoretkin käyttää.
Marimekon vaatteet poliitikoilla on saanut jopa huvittavia piirteitä. Johonkin kuvaan oli sattunut useampi poliitikko täsmälleen samanlainen Marimekon paita päällään.
Kai se on sitten joku status-symboli.
Marimekon kankaat, vaatteet ja kamat kiinnostavat ihmisiä koska ovat kalliita. Muistatteko taannoise MK laukkujen hamstraamisen? Loppui kuin seinään kun tarjolle tuli halpoja kopioita. Ne laukut olivat oikeasti aika rumia ja epäkäytännöllisiä, mutta niitä ostettiin koska niissä oli MK merkki joka maksoi.
Lasten vaatteissa on paljon samaa, esim MOLO, nyppyyntyviä kertakäyttövaatteita saakelin kalliilla.
Sain asiaan valaistuksen kun mietin miksi ihmiset himoitsevat Marimekon Gratha-laukkuja vaikka ne ovat oikeasti rumia, siksi koska ovat kalliita, ihan överihintaisia.
Minulla itselläni on muutamia Marimekon tuotteita, esim muva unikko Venni koska tykkään siitä ja hinta oli kohtuullinen. Lisäksi pari satasen t-paitaa. Jonkin lainen uusbuumi on menossa.
Ihan hirveitä designeita. Marimekko sopii jollekin vanhalle tyylitajuttomalle kukkahattutädille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työllistää aika montakin suomalaista. Vai miten kuvittelet bisneksen pyörivän suunnittelusta alkaen aina kuluttajalle saakka?
Niin, kankaan painanata ja suunnittelu on suomalaista työtä, itse tuotteen valmistus tapahtuu muualla. Ei täysin suomalainen tuote ja käytetään hyväksi halpatyövoimaa.
Olen ihmetellyt että milloin tämä Marimekko-buumi alkaa hiipua. Pidän toki joistain Marimekon kuoseista, mutta unikko ja logokassit aiheuttavat lähinnä ällötystä tässä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se välttämättä sitä ole vaan heillä on vaan erilainen maku. Jos amis pohjalla olisi kiinnostunut ostamaan Marimekkoa niin niitä saa myös ostettua käytettynä. Ja jos oikein jotain haluaa Marimekolta, niin kyllä se amis tyyppii siihen saa rahaa säästettyä, voi ostaa vaikka kaksi lautasta kerralla, ei kaikkia kuutta jne. Kyse ei ole pelkästään rahasta vaan mausta.
Ja edelleenkään ei ollut tarkoitus kenenkään koulutustaustaa väheksyä tai haukkua.
Mistä tulee käsitys, että amis = vähävarainen?
Ihan pohjanoteeraus. Vaatteet ovat järkyttävän näköisiä ja hintaisia kolttuja. Tosin jotkut villakangastakit kauniita mutta en maksa niin paljon kun kirpparilta saa vastaavia vähän itse tuunaamalla. Lisäksi vaatteet tehdään pääosin Virossa. Kaiken kruunaa Marimekon ostama turkistarhaus (!) joten tässä painava syy miksi en koskaan tule ostamaan heiltä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noloa mielestäni kaikki massatrendit. Antaa niin persoonattoman ja mielikuvituksettoman kuvan henkilöstä. Marimekosta esimerkkinä nuorilla näkyvä Gratha -laukku.
N27
Ahaa. Valmistatko itse uniikit vaatteesi, laukkusi, kenkäsi ja huonekalusi?
Valmistan ja ostan pienyrittäjiltä. En valitse jotain tiettyä vaatetta/asustetta siksi, että se on nyt muotia ja statussymboli.
N27
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kankaan painanata ja suunnittelu on suomalaista työtä, itse tuotteen valmistus tapahtuu muualla. Ei täysin suomalainen tuote ja käytetään hyväksi halpatyövoimaa.
Niin, työllistää monen monta suomalaista monessa eri kohdassa tuotteen elinkaaren aikana. On myös henkilöitä jotka ovat tekemisissä näiden alihankkijoiden kanssa jne. Ei kukaan ole väittänytkään, että itse valmistus tapahtuisi Suomessa, mutta kyllä tuohonkin vaiheeseen niitä suomalaisia tarvitaan.
Halpatyövoimaa käyttää moni firma joko raaka-aineiden hankinnassa tai tuotteen valmistukseen, mutta kyllä noissa asioissa ihmisoikeudet ja eettisyys siltikin suomalaisia firmoja ohjaa. Ja jos epäkohtia huomataan, niin siihen myös puututaan. Töitähän ne ulkomaalaisetkin tarvitsevat vaikka tietysti olisi kiva, jos kaikki saisi Suomessa tehtyä. Vai pitäiskö kaikki Virolaiset työntekijät häätää Suomesta pois?