Miksi nykyään halutaan tietää vauvan sukupuoli heti?
Vielä 15 vuotta sitten ei ollut ollenkaan tavallista että sukupuoli haluttiin tietää, vaan haluttiin säästää se yllätykseksi synnytykseen.
Omat lapset ovat syntyneet 02 ja 04, eikä silloin kukaan tuttu halunnut tietää lapsensa sukupuolta.
Nykyään lähes kaikki haluavat tietää etukäteen sukupuolen, miksi?
Kommentit (74)
Ap hyvä. Kautta aikojen on sukupuoli haluttu tietää, mutta varmoja keinoja sen havitsemiseksi on tullut vasta viime vuosina. Tosin edelleen joissakin paikoissa on niin huonot laitteet, että asian sanominen varmasti ei onnistu. Kyseessä ei siis ole kulttuurin muutos, vaan teknologia on mahdollistanut jotain, mitä aikaisemminkin toivottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni on syntynyt v.2003. Sukupuoli tuli ilmi lapsivesipunktion yhteydessä automaattisesti. Olisi kai voinut sanoa lääkärille, että en halua tietää tulevan lapsen sukupuolta, mutta...
Ei lääkärit kerro sukupuolta sutomaattisesti, tietenkään! Kyllä se täytyy ihan kysyä.
Höpsis, ihme fanaatikko olet asian suhteen.
Kyllä ne tiedot tulee lisäksi ihan printatulla lapulla josta pitää sitten peittää oikea rivi ja lukea silmät sirrillään, minkä ap tietysti tekisi. On verikokeita joissa seulotaan myös sukupuolikromosomeihin liittyvät poikkeamat downin ym lisäksi joten tietoa on vaikea välttää. Tietenkin se onnistuu mutta älä puhu mitään erikseen kysymisestä kun et kerran tiedä tilanteesta v. 2019.
Siis mistä te tällaisia papereita muka saatte? Elän itse vuotta 2019 ja niin raskaana ku voi olla enkä ole mitään kromosomipapereita nähnyt missään.
Ohis
Minulle ei kyllä ole pienintäkään arvoa saada jotenkin ”yllättyä” synnytyksessä. Helpompi miettiä nimiäkin, kun tietää sukupuolen. Käytännönjuttu muutenkin, en näe syytä pantata tuotakaan asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni on syntynyt v.2003. Sukupuoli tuli ilmi lapsivesipunktion yhteydessä automaattisesti. Olisi kai voinut sanoa lääkärille, että en halua tietää tulevan lapsen sukupuolta, mutta...
Ei lääkärit kerro sukupuolta sutomaattisesti, tietenkään! Kyllä se täytyy ihan kysyä.
Kyllä ne tiedot tulee lisäksi ihan printatulla lapulla josta pitää sitten peittää oikea rivi ja lukea silmät sirrillään, minkä ap tietysti tekisi. On verikokeita joissa seulotaan myös sukupuolikromosomeihin liittyvät poikkeamat downin ym lisäksi joten tietoa on vaikea välttää. Tietenkin se onnistuu mutta älä puhu mitään erikseen kysymisestä kun et kerran tiedä tilanteesta v. 2019.Siis mistä te tällaisia papereita muka saatte? Elän itse vuotta 2019 ja niin raskaana ku voi olla enkä ole mitään kromosomipapereita nähnyt missään.
Ohis
Voi huoh, jos sä et niitä kromosomitestejä teetä niin ei kai kiitä papereita ole. Meille tehtiin harmony testit jo viikolla 11. Ei ole mikään pakollinen juttu yllättäen. Siellä lukee luonnollisesti muös sukupuoli, kun sen saa helposti verikokeilla varmaksi tietää.
Omaa ajattelua saa hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne tiedot tulee lisäksi ihan printatulla lapulla josta pitää sitten peittää oikea rivi ja lukea silmät sirrillään, minkä ap tietysti tekisi. On verikokeita joissa seulotaan myös sukupuolikromosomeihin liittyvät poikkeamat downin ym lisäksi joten tietoa on vaikea välttää. Tietenkin se onnistuu mutta älä puhu mitään erikseen kysymisestä kun et kerran tiedä tilanteesta v. 2019.Siis mistä te tällaisia papereita muka saatte? Elän itse vuotta 2019 ja niin raskaana ku voi olla enkä ole mitään kromosomipapereita nähnyt missään.
Ohis
Voi huoh, jos sä et niitä kromosomitestejä teetä niin ei kai kiitä papereita ole. Meille tehtiin harmony testit jo viikolla 11. Ei ole mikään pakollinen juttu yllättäen. Siellä lukee luonnollisesti muös sukupuoli, kun sen saa helposti verikokeilla varmaksi tietää.
Olen käynyt kaikki seulat, jotka tarjotaan, ns. kuuluu normaalisti asiaan. En tosiaan ajatellut, et joku marginaaliporukkaan kuuluva tulee tänne yleisellä tasolla pätemään muille siitä mikä tilanne on 2019 vuonna...
Minä halusin tietää että on helpompi miettiä nimiä. Olisi harmittanut jos olisi vaikka keksinyt jonkin tosi hyvän nimen pojalle ja tulikin tyttö.
Vierailija kirjoitti:
No nykyäänhän ei ole tyttöjä ja poikia vaan lapsi ;D
Miten niin? Se, ettei kouluissa puhutella oppilaita tytöiksi tai pojiksi ei vie heiltä sukupuolta. Se, ettei suomenkielisissä kouluissa saa puhua kuin suomea ei vie venäläiseltä tämän venäläisyyttä. Tuota vitsiä tykätään hokea, mutta kovin onnistunut se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Aina se on haluttu tietää etukäteen. Johan sitäon arvuuteltu kautta aikojen vatsan muodosta, pahoinvoinnista ja ruokahalusta.
Ei sitä ole haluttu tietää, se on vaan ollut kivaa arvuutella. Tietäminen pilaa sitten sen mukavan arvuuttelun.
Minusta taas jossain tuollaisen arvuutelemisessa ei ole mitään kivaa ja mukavaa. Jos kerran asian voi tietää, niin miksi elää epätietoisuudessa? Minä olen aina halunnut tietää ja aina on myös kerrottu. En ymmärrä tiedonpimittämistä tai tietämättömyyden ihannoimista. Jos tieto helpottaa elämää edes vähän, niin silloin kannattaa ottaa aina selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esikoisen sukupuoli haluttiin olla tietämättä etukäteen, sillä ei ollut merkitystä. Kaikki valmiiksi ostetut tavarat olivat suht neutraalin värisiä, oli sinistä ja punaista mutta ei v.punaista tai v.sinistä, jotka helposti leimataan tyttövauvaan/poikavauvaan.
Toisen lapsen sukupuolen halusimme tietää. No rakenneultrassa se olikin niin selkeästi näkyvillä, että poika tulee, ettei tarvinnut asiasta erikseen kysellä. Laitoin tyttömäiset pinkit pitsibodyt ja röyhelöpyllysukkikset myyntiin ja ostin vauvalle valmiiksi jotain hivenen miehekkäämpää :D.
En nyt oikein ymmärrä mitä pahaa tässä voi jonkun mielestä olla? Olisiko ollut parempi ostaa esikoiselle vain neutraaleja vaatteita vai pukea poikavauva niihin isosiskonsa vanhoihin, selkeästi tyttömäisiin hepeneisiin?
Ei varmaan kyse olekkaan siitä että asiassa olisi varsinaisesti ”pahaa”, mutta enemmänkin pohtimista, miten käytännöt ovat muuttuneet ja miksi.
Neuvola suosittelee, että kysytään lapsen sukupuoli. "Auttaa kiintymään vauvaan." Näin Helsingissä.
Really? Mulla lapset 09, 13 ja 17 Helsingissä eikä neuvola ole koskaan vihjannutkaan mitään tuollaista.
Niin, tekin varmaan olette ihan tavallisia aikuisia, ei mitään syytä olettaa että ette osaisi vastata vauvan tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä halusin tietää että osaan ostaa vaatteita yms. Sen mukaan. Esikoinen on poika joten ihan kiva oli tietää että säästänkö hänen vanhoja vaatteita vai en.
Miksi toi vaatteisiin vaikuttaa?
Tuli konkreettisempi olo lapsesta. Se möhömaha ja lapsen liikkeet ei tehnyt asiasta tarpeeksi todellista. Ihanaa se oli ja opin tuntemaan sitä mahassa, siis millainen tyyppi siellä oli. Mutta se oli silti jotenkin utopistista että siitä mahaoliosta tulis meille lapsi. Ja joo, kaikki tarvikkeet ostettiin sukupupuolineutraalisti vaikka sukupuoli tiedettiinkin, eikä sen sukupuolella ole mitään väliä nykyään. Alkuun vain tarvitsiN konkretiaa suuren asian äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Olen käynyt kaikki seulat, jotka tarjotaan, ns. kuuluu normaalisti asiaan. En tosiaan ajatellut, et joku marginaaliporukkaan kuuluva tulee tänne yleisellä tasolla pätemään muille siitä mikä tilanne on 2019 vuonna...
En tiedä, kuka on pätenyt ja mitä vuodesta, kun en tuota aikaisempaa viestiä ole edes kirjoittanut. Kyllä pällimpilin tapaus tietää kromosomitestit, eivätkä ne ole mikään marginaalitapaus. Eivät ne suomen perusneuvolaan varmaan kuulu, mutta esimerkiksi asuinmaassani niitä suositellaan kaikille. Kyllähän nyt ihmiset käyvät yksityisellä ja voivat tehdä mitä haluavat. Eikös se perusneuvola ole vain perus ja sen lisäksi sitten tehdään se muu, jos haluaa? Näin ainakin suomalaiset kaveritki tekevät ja moni on muös hoitanut raskauden yksityisellä.
Mä halusin tietää etukäteen sukupuolen, koska olen tiedonhaluinen. Jos olisi mahdollista, olisin halunnut kuulla tulevastani lapsestani enemmänkin: onko hänellä hiuksia, entä minkämuotoiset silmät hänellä on... kaikki kiinnosti, mutta tuo sukupuoli on ainut sellainen, mitä tuleva vanhempi voi kysyä. Onhan se mukavampi myös ajatella ja puhua vauvasta nimellä, ja sukupuolen tietäminen auttaa tässäkin asiassa. Nykyään ultrassa saadaan jo niin laadukasta kuvaa, että sukupuoli on helppo havaita. Ehkä ennen jätettiin yllätykseksi ihan siksikin, että ultrasta ei voinut varmuudella tietää, mikä sielä kohdussa polskutteli?
Jos olisi tyttö tulossa niin haluaisin pukea sen tyttöjen vaatteisiin ja sävyihin.