Miksi nykyään halutaan tietää vauvan sukupuoli heti?
Vielä 15 vuotta sitten ei ollut ollenkaan tavallista että sukupuoli haluttiin tietää, vaan haluttiin säästää se yllätykseksi synnytykseen.
Omat lapset ovat syntyneet 02 ja 04, eikä silloin kukaan tuttu halunnut tietää lapsensa sukupuolta.
Nykyään lähes kaikki haluavat tietää etukäteen sukupuolen, miksi?
Kommentit (74)
No nykyäänhän ei ole tyttöjä ja poikia vaan lapsi ;D
Minun lapseni on syntynyt v.2003. Sukupuoli tuli ilmi lapsivesipunktion yhteydessä automaattisesti. Olisi kai voinut sanoa lääkärille, että en halua tietää tulevan lapsen sukupuolta, mutta...
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni on syntynyt v.2003. Sukupuoli tuli ilmi lapsivesipunktion yhteydessä automaattisesti. Olisi kai voinut sanoa lääkärille, että en halua tietää tulevan lapsen sukupuolta, mutta...
Harvalle tehdään punktio.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 15 vuotta sitten ei ollut ollenkaan tavallista että sukupuoli haluttiin tietää, vaan haluttiin säästää se yllätykseksi synnytykseen.
Omat lapset ovat syntyneet 02 ja 04, eikä silloin kukaan tuttu halunnut tietää lapsensa sukupuolta.
Nykyään lähes kaikki haluavat tietää etukäteen sukupuolen, miksi?
Minä olin sen verran utelias, että halusin sen tietää, jakun se kuitenkin luki niissä potilasasiapapereissa niin vaikeaa olisi ollut olla tietämättä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkärit kerro sukupuolta sutomaattisesti, tietenkään! Kyllä se täytyy ihan kysyä.
Joillekin on niin tärkeetä tietää minkävärisiä vaatteita ostetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eihän se pakollinen ollut, mutta sitä suositeltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lähes kaikki haluavat tietää etukäteen sukupuolen, miksi?Minä olin sen verran utelias, että halusin sen tietää, jakun se kuitenkin luki niissä potilasasiapapereissa niin vaikeaa olisi ollut olla tietämättä asiasta.
15 vuotta sitten ei lukenut missään papereissa mitään, mitkä olivat omille silmilleni tarkoitettu. En tilannut mitään omia asiakirjoja mistään rekisteristä, tietenkään vaan ihan normaalisti kävin neuvolassa ja synnytystapa-arvioinnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siis niskapussiturvotusta oli? Harvalla on. Ei varmasti muuten suositella, koska lisää keskenmenoriskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lähes kaikki haluavat tietää etukäteen sukupuolen, miksi?Minä olin sen verran utelias, että halusin sen tietää, jakun se kuitenkin luki niissä potilasasiapapereissa niin vaikeaa olisi ollut olla tietämättä asiasta.
15 vuotta sitten ei lukenut missään papereissa mitään, mitkä olivat omille silmilleni tarkoitettu. En tilannut mitään omia asiakirjoja mistään rekisteristä, tietenkään vaan ihan normaalisti kävin neuvolassa ja synnytystapa-arvioinnissa.
Minun synnytykseni v.2004 alussa. Kyllä se luki papereissani. Halusin kaikki minua koskevat paperit itselleni ja niissä se oli mainittu (lapsivesipunktiotuloksen yhteydessä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siis niskapussiturvotusta oli? Harvalla on. Ei varmasti muuten suositella, koska lisää keskenmenoriskiä.
Ei ollut mitään sellaista turvotusta tai muutakaan. Ihan ikäindikaatiolla mentiin, koska olin vanha ensisynnyttäjä (46v).
Esikoinen syntyi 2001 ja kyllä halusin tietää onko tyttö vai poika. Ja sainkin tietää. Tosin ei tullut yhtään yllätyksenä kun tunsin ihan selvästi että tyttö siellä on. Olin jo ostanut vaaleanpunaisia vaatteita ennen tätä tietoa.
Muistan että vuosituhannen vaihteessa ainakin vielä arvuuteltiin toistemme mahoja, onko poikamaha vai tyttömaha.
Mulla se on auttanut tekemään tulevasta vauvasta todellisemman ja helpommin lähestyttävämmän. On ollut helpompi alkaa luoda yhteyttä. Ihan yhtä iloinen olen ollut esikoispojasta ja kuopustytöstä, että sinänsä sukupuolella ei ole ollut mitään suurempaa merkitystä.
Synnytys ja lapsen näkeminen ensikerran on sen verran jännittävä tapahtuma itsessään, että mitään lisäjännitystä sukupuolesta se ei mielestäni kaipaa.
Monille on tärkeää jokaisen ihmisen kohdalla heti aluksi, kumman sukupuoliluokituksen pohjalta tulkitsee tätä ihmistä. Kaikki pitää nähdä sukupuolen kautta. Ja tätä ajatustapaa on todella vaikea rikkoa, vaikka haluaisi.
Jos näkisin vastasyntyneen ensimmäistä kertaa, haluaisin ensimmäiset hetket vain katsoa sitä tietämättä sukupuolta - koska tiedän, että se vaikuttaisi pakosti siihen miten näkemäni tulkitsen, en voisi sille mitään. Ensivaikutelman uudesta ihmisestä saa vain kerran, jolloin haluaisin karsia pois kaiken ylimääräisen mielikuvanmuokkauksen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla se on auttanut tekemään tulevasta vauvasta todellisemman ja helpommin lähestyttävämmän. On ollut helpompi alkaa luoda yhteyttä. Ihan yhtä iloinen olen ollut esikoispojasta ja kuopustytöstä, että sinänsä sukupuolella ei ole ollut mitään suurempaa merkitystä.
Synnytys ja lapsen näkeminen ensikerran on sen verran jännittävä tapahtuma itsessään, että mitään lisäjännitystä sukupuolesta se ei mielestäni kaipaa.
Ai, kyllä minulla oli ihan yhteys vauvaan, vaikka en tiennytkään mitä tämän jalkojen välissä oli. Tunsin hikan, liikkeet, tiesin miten saan hänet rauhoittumaan, milloin nukkui jne.
Eikä sukupuoli sinäänsä mikään ylimääräinen jännitysmomentti ollut, mutta ihana yllätys ja kirsikka kakun päällä. Ihanaa oli myös ilmoittaa sukulaisille synnytyksen jälkeen, kumpi tuli. Siihen asti kaikki väittelivät keskenään kumpi mahtaa olla, ihan hyväntahtoisesti.
Höpö höpö. Aina se on haluttu tietää etukäteen. Johan sitäon arvuuteltu kautta aikojen vatsan muodosta, pahoinvoinnista ja ruokahalusta.
Ja mitäpä sitä sukupuolta kyselemään, tänäpäivänä lapsi sitten itse ilmoittaa kumpi tuli, tyttö vai poika.