Kirkosta eronnut miksi et liittyisi takaisin kirkkoon
Tämä ero villitys menee pian ohi ja routa porsaan kotiin ajaa, aamen.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Miksi liittyisin kun en usko?
Iso-isällle kuolinvuoteellaan pappi ja heluntailaiset tyrkyttelivät palveluksiaan ja syntien tunnustamista. Pappa tuumasi molemmille, että kiitos tarjouksesta, mutta kun tähän ikään ei ole uskonut tuonpuolleiseen niin näin mennään loppuun saakka. Siinä on minulla malli, jota arvostan.
Ollut fiksu periaatteenmies pappasi.
Pelko se on, joka ihmisiä seurakuntiin kuolinvuoteella liittää.
Koska kirkko edustaa väärää uskontoa, eikä perustu millään tavalla Raamattuun. Siinä syytä kerrassaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska kirkko edustaa väärää uskontoa, eikä perustu millään tavalla Raamattuun. Siinä syytä kerrassaan.
Se siitä vielä puuttuisi, että perustuisi täysin vanhaan satukirjaan, jota kirkolliskokous on aikojen saatossa editoinut lukemattomia kertoja.
En ole erossaoloaikanani käynyt kirkossa enkä osallistunut seurakuntaelämään sen enempää kuin kirkkoon kuuluessani. En halua kuulua johonkin tavan vuoksi.
Ne vihkii homoja ja lesboja. Kirkko on tuhottu.
Miksi pitäisi kuulua kirkkoon jos ei usko jumalaan ja pitää kirkon oppeja ummehtuneina pieruina menneisyydestä?
Vierailija kirjoitti:
Siis jos ei usko kristinopin ydinasioihin eikä käytä mitään kirkon palveluita, miksi ihmeessä liittyisi takaisin? Miksi maksaisin n. 2000e vuodessa kerhojäsenyydestä, jos en kerhossa koskaan käy?
Mitä ihmeen kristinopin ydinasioita?
Joko se kaikki on oikein, tai sitten ei ole. Kummin on?
En usko kirkon oppeihin, joten mitä järkeä olisi liittyä? En myöskään tunne minkäänlaista yhteenkuuluvuutta uskovaisten kanssa, maailmamme eroavat aika tavalla. En halua ulkoistaa ajatteluani kirjalle ja kirkon johtajille, en halua peesailla ja fanittaa Israelia joka tap paa palestiinalaisia lapsia. Syitä on vaikka millä mitalla miksi erosin, tärkeimpänä se että en usko.
Liityin kirkkoon, koska pidän edellisten sukupolvien perinteistä ja kunnioitan niitä. Pidän myös perinteisistä arvoista, kirkkohäistä, kauneimmista joululauluista, rippileireistä, avarakatseisista papeista ja suntioista, toki silti muistakin, uskonnosta, kristinuskosta, isänmaasta, kaikesta vakautta luovasta, moraalista selkärankaa antavasta ja ihmisyyttä korostavasta. Kirkko toimii siinä kaikessa aivan keskeisenä tekijänä kaikesta päällekäyvästä mustamaaluksesta huolimatta.
Olin eronnut kirkosta laumasieluisuuttani, rehellisesti sanottuna tyhmyyttäni ja sinisilmäisyyttäni, ryhmäpaineen vuoks. Kasvettuani aikuiseks tajusin, et petän peesailullani lähinnä itseäni. Ja totta: sanonta koti, uskonto ja isänmaa aukesi entistäkin selkeämpänä, elämää suurempana merkityksenä ja sisältönä eteeni.
Vierailija kirjoitti:
Liityin kirkkoon, koska pidän edellisten sukupolvien perinteistä ja kunnioitan niitä. Pidän myös perinteisistä arvoista, kirkkohäistä, kauneimmista joululauluista, rippileireistä, avarakatseisista papeista ja suntioista, toki silti muistakin, uskonnosta, kristinuskosta, isänmaasta, kaikesta vakautta luovasta, moraalista selkärankaa antavasta ja ihmisyyttä korostavasta. Kirkko toimii siinä kaikessa aivan keskeisenä tekijänä kaikesta päällekäyvästä mustamaaluksesta huolimatta.
Olin eronnut kirkosta laumasieluisuuttani, rehellisesti sanottuna tyhmyyttäni ja sinisilmäisyyttäni, ryhmäpaineen vuoks. Kasvettuani aikuiseks tajusin, et petän peesailullani lähinnä itseäni. Ja totta: sanonta koti, uskonto ja isänmaa aukesi entistäkin selkeämpänä, elämää suurempana merkityksenä ja sisältönä eteeni.
Nauti nyt hetken aikaa vielä kirkon jäsenyydestä. Kohta tulee aika jolloin väärä uskonto tuhotaan, ja myös edustamasi ev.lut. kirkko hävitetään lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Otat siis ne ns. perinteiset arvot, joista tykkäät, ja jätät ne pois, joista et.
Haluaisin liittyä, mutta pitäisi käydä rippikoulu. Muuta syytä liittymiselle ei olisi, paitsi kirkollisveron maksaminen ja sitä kautta epäsuora avustus esimerkiksi diakoniatyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Raamattuun perustuvaa uskontoa voisi olla aika vaikea perustaa, koska kirjassa on niin paljon ristiriitaisuuksia.
Erosin luterilaisuudesta jo kymmenen vuotta sitten ja pari vuotta sitten liityin toiseen kirkkoon. En kaipaa luterilaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauti nyt hetken aikaa vielä kirkon jäsenyydestä. Kohta tulee aika jolloin väärä uskonto tuhotaan, ja myös edustamasi ev.lut. kirkko hävitetään lopullisesti.
Et kuitenkaan viitsi kertoa sitä oikeaa, että pelastaisimme? Tai en ole luterilainen eli ehkä minä pelastun, mutta se jäi nyt vähän epäselväksi...
En usko kirkon oppeihin, ja kirkon tavat toimia ovat vastenmielisiä, joten liittyminen takaisin on kaikin puolin mahdoton ajatus.
Uskonnolla tulee olemaan iso merkitys siinä miten nykyiset ongelmat lopullisesti ratkaistaan. Veikkaan suurta uusvanhaa herätystä.
Olen eronnut tekopyhästä evlut kirkosta kun en voi kuulua edes tavan vuoksi järjestöön joka ei edes omia pyhiä oppejaan noudata. Jos koen joskus vielä tarvetta kuulua seurakuntaan niin liityn ortodoksiseurakuntaan enkä luterilaiseen, josta muuten on nykyisin se oikea luterilaisuuskin kaukana.
Erosin kirkosta täytettyäni 18 vuonna 2008. Suurin ja tärkein syy oli se, etten yksinkertaisesti usko jumalaan. Kävin kyllä teininä rippikoulun ja opiskelin niitä asioita ja ne olivat kiinnostavia. Mutta minulle raamattu on vain kirja täynnä tarinoita. Tarinat toimivat hyvinä moraalisina ja eettisinä ohjenuorina, joita aikoinaan on tarvittu, kun yhteiskunta on ollut niin erilainen. Nykyään haluan syvästi sitä, että kirkko ja valtio pysyvät loitolla toisistaan. Minulla ei ole mitään syytä liittyä takaisin. Uskoni ei ole herännyt enkä kaipaa sitä millään tavalla.
Näen toki uskon tuovan ihmisille hyvää. Oma mummini on harras kristitty ja hän ei tiedä, eikä saakaan tietää siitä, että minä en ole uskovainen saati, että erosin kirkosta. Tätini, mummini esikoinen kuoli oman kätensä kautta kun olin vasta lapsi ja mummille se oli pahin paikka. En usko, että hän olisi päässyt eteenpäin ilman uskoaan.
Näkisin, että usko on hyvä juttu. Se antaa toivoa ja uskoa parempaan. Kirkko instituutiona taas kaupallistaa ja materiaallistaa jonkin sellaisen, joka joko löytyy ihmisestä, tai ei.
jos saan turistipapin duunin Espanjasta voin liittyä paavin poprttokirkkiin takas, mutta ne vaatii pappisvihkimyksen jota mulla ei ole