Työkaveri huijaa leimauksissa
Joo-o... eihän asia mulle kuulu mutta tuntuu kyllä aika nuivalta kun tajusin että työkaveri on alkanut leimata itseään ulos ja sisään miten sattuu kun meille tuli mobiilileimaus. Aikaisemmin kulunvalvonta oli vain päätelaitteella ulko-ovella ja vuoden alusta meille tuli mobiilileimaus. Jostain ihmeen syystä minulla näkyi koko tiimini leimaukset parina päivänä ( yritin tutustua ohjelmaan ja surffailin etsimässä tietoja ) ja näin siellä myös työkaverin leimaukset... oli lähtenyt puolta tuntia aiemmin kuin mitä leimaus näytti. Viime viikolla pyysi minulta apua leimauksen korjauksessa ja näytöllä näkyi että sisään oli tultu 7.45... oikeasti oli tullut työpisteelle vasta reilusti kasin jälkeen.
En tästä ala kannella pomolle, mutta kylläpä rupesi v***ttamaan kun joku käyttää järjestelmää noin räikeästi väärin. te kenellä on mobiilileimaus, leimaatteko aina todellisten työaikojen mukaan ? Itse leimaan, enkä edes voisi kuvitella tekeväni muuta.
Kommentit (50)
Joo, tietenkin. Ovileimauksessa itseasiassa menisi varmaan 15min päivässä työaikaa "harakoille", kun otan kahvin, käyn veskissä yms. Ja vasta työpisteelle päästyäni leimaan sisään tietenkin. Käytännössä meillä pitää olla teamsissa tavoitettavissa jos leimaat sisään. Käytännössä tätä ei juuri valvota, mutta varmasti pomo huomasi jos joku on jatkuvasti leimannut itsensä sisään, mutta näkyy töissä vasta myöhemmin. No tietysti puhelimellakin pääsee teamsiin, mutta kyllähän ne työt väkisinkin venyvät jos puolikin tuntia joka päivä huijaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu hullulta edesajatella tätä, kun meillä varhaiskasvatuksessa on työaikaseurantasovellus, joka on minuutintarkka. Siis jos et ole leimaamassa itseäsi sisään juuri sillä EDELLISELLÄ minuutilla kun työaika alkaa, ohjelma miinustaa työajastasi automaattisesti minuutin. Eli jos työt alkavat klo 8:00 sinun tulee leimata itsesi sisälle viimeistään 7:59, jotta ei tule minuuttia velkaa työnantajalle. Jos leimaat itsesi sisälle klo 8:09 esimerkiksi (eli yhdeksän sekunttia yli 8), järjestelmä rokottaa kokonaisen minuutin. Se tunnistaa vain kokonaiset minuutit. Jos taas iltapäivällä et syystä tai toisesta pääse lähtemään juuri silloin kun suunniteltu työvuorosi päättyisi, järjestelmä kirjaa sinut automaattisesti ulos. Jos meni ylitöiksi esimerkiksi 5 min, täytyy odottaa että pomo on seuraavaksi paikalla (usein vasta seuraavalla viikolla) ja käydä hänen juttusilla ja selittää miksi meni ylitöiksi, jotta pomo voi käydä korjaamassa työaikasovellu
Tuohan on ihan kyykytystä.
Ah, saldonkerääjä. Tuo tiimien suosituin henkilö.
Alapeukkuja siitä että ap kyttää toisten leimauksia.
Luojan kiitos ettei tarvi leimailla. Meillä on liukuva työaika ja ihmisiin luotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ah, saldonkerääjä. Tuo tiimien suosituin henkilö.
Ah, hän ei myöskään aloita töitään sekuntiakaan aikaisemmin. Mieluiten vähän myöhemmin jos sattuu olemaan juttu kaverin kanssa kesken.
Mikä ihmeen järki on leimaussysteemissä, jossa kukaan ei pysty todistamaan jonkun huijaamista? Leimoja voi siis itse korjailla ja muutella mielensä mukaan. Outoa.
Näinhän se menee, että kun jokin tulee mahdolliseksi, eikä valvontaa voida tehdä, niin sitä mahdollisuutta käytetään.
Koskee leimauksia, saikkuja, etätöitä yms.
Meillä on sovellus missä näkyy työajat. Jos menee ylitöiksi, niin sinne muutetaan kellonaika ja esihenkilö sen kuittaa sitten. Tai voi lähteä joku päivä aiemmin jos sopinut asiasta esihenkilön kanssa ja tehdä toisena päivänä takaisin. Sitä en tiedä onko kaikki rehellisiä tuon sovelluksen kanssa. Itse ainakin olen. Sitä olen miettinyt, että varmaan meidän kulkulätkien lokeista pystyisi seuraamaan töihin tulemista ja lähtemistä, jos alkaisi selvitä jotaki epärehellistä.
Sen kyllä olen huomannut, että jotkut lähtee pukkariin n.10 minuuttia työajan loppua. Todella useasti on sanottu, että työaika on siihen asti kun on merkitty ja sitten vasta mennään pukkariin. Vaatteet vaihdetaan omalla ajalla. Samoin työvaatteet päällä pitää päällä ja paikalla työpisteellä tasan silloin kun työaika alkaa. Esim. aamulla jos kaikki ei ole paikalla klo:7.00, niin yökkö saa kyllä aloittaa raporttinsa juuri silloin. Ei toki usein ole näitä, että kaikki ei olisi paikalla ajoissa ja yleensä jos joku myöhästyy, niin hän ilmoittaa asiasta kyllä. Yökön työaika loppuu klo:7.10 eli ei hänellä ole aikaa alkaa odottelemaan ihmisiä.
Jos tekee työnsä ja mitä pitää, niin onko sillä nyt väliä.
En jaksaisi tuollaisesta alkaa nillittää ja pahoittaa mieltäni.