Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien _ansaitut_ lomat

Vierailija
16.02.2019 |

Mua aina hiertää näinkin typerä asia kuin opettajien lomat. Juu ok lomailkoot. Mutta nytkin face täynnä sitä miten ihanaa, kun alko loma ja johan sitä odotettiinkin ja johan oltiin sen tarpeessakin ja yhtään enempää ei ois enää jaksanut.

Varmaan aika monessa muussakin työssä tuntuu samalta ja tulis tarpeeseen ja ois ansaittua, mutta kas kun ei oo joka välissä lomaa silti.

Opettajat juur lomaillu jouluna ja taas on loma. Syksyllä oli syysloma ja yks munantöräys niin on kesäloma. Mulla ollu viimeks kolme viikkoo heinä-elokuussa ja seuraava viikko on nyt taas toukokuussa.

Ja yhtään ei kiinnosta, että tehdään muka kauheesti työajan ulkopuolella töitä. Juu varmasti.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän mua häiritsee maatalousyrittäjien valtion maksamat lomat. Kaikki työntekijät joutuvat tienaamaan lomansa, puhumattakaan muiden alojen yrittäjistä, jotka harvoin pystyvät lomailemaan edes siinä missä työläiset. Maatalousyrittäjät saavat suuret tuet toimintaansa, valtion maksamat lomat ja valittavat siitä kuinka rankkaa on.

Vierailija
2/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinun mahdollista muuttaa omaa elämää jotenkin paremmaksi, jotta pääsisit kadehtimisesta?

Se yleensä kertoo siitä, että on kovasti tyytymätön elämäänsä.

Ehkä sinusta ei tule opettajaa, mutta voisitko tehdä jotain millä tavalla parantaisit elämänlaatuasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin mitä oman lapseni koulunkäyntiä ja lapsia olen muutaman vuoden seurannut niin mua säälittää ihan hirveästi opettajien tilanne. Samalla kyllä surettaa ja suututtaa myös niiden terveiden ja normaaleiden lastenkin puolesta. Luokissa on normaaliin opetukseen kykenemättömiä lapsia ja vanhemmissa on jos jonkinlaista hörhöä nykyään. Itse vaan odotan, että lapsen peruskoulu olisi nopeasti ohi ja säästyttäisiin pahoilta vaurioilta. Niin ja en väitä, että opettajatkaan olisivat aina täydellisiä, mutta ei niillä kyllä liian helppoa varmasti ole.

Vierailija
4/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän mua häiritsee maatalousyrittäjien valtion maksamat lomat. Kaikki työntekijät joutuvat tienaamaan lomansa, puhumattakaan muiden alojen yrittäjistä, jotka harvoin pystyvät lomailemaan edes siinä missä työläiset. Maatalousyrittäjät saavat suuret tuet toimintaansa, valtion maksamat lomat ja valittavat siitä kuinka rankkaa on.

Maatiloja on alle 50 000 Suomessa. Ne vähenevät 3000 vuodessa. On se omituista tietojesi perusteella...

Vierailija
5/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla ei ole pekkaspäiviä eikä bonuksia.

Vierailija
6/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piristit niin lomaani, ihanaa kun jostain kadehditaan.

Vierailija
7/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten täytyy pidentää koulua eli kesäkuun loppuun asti lapset koulussa ja aloitus elokuun alussa. Käykö se vanhemmille? 

Vierailija
8/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassat on osa-aikaisia. Mäkin haluan lisää vapaa-aikaa.

P.S. Oikeasti naisten palkkoja pitäisi parantaa kautta linjan. Niin opettajien kuin muiden.

Vierailija
9/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, taas tätä.

Jos noin kovasti kadehdituttaa, niin kannattaa varmaan tehdä asialle jotain.

Jos opettajuus tuntuu noin auvoiselta niin eikun yliopistolle, sieltä se ura urkenee.

Myös ihan oman elämän parantaminen ja itsensä kehittäminen voisivat auttaa tuohon kateusongelmaan.

Terkkuja vaan lomalta! Viime viikolla itkin töissä kolmena päivänä, kun olin vaan niin loppu. Viime yönä en nukkunut kuin pari tuntia kun kävin niin ylikierroksilla edelleen muutaman oppilaan huolia mutehtiessani. Jos ei nyt olisi tullut hiihtoloma, niin olisi tullut sairasloma. Mutta kaikkea hyvää sinulle!

Vierailija
10/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyseessä ei ole ammatinvalintakysymys. Naisilla on huonommat palkat. Lisäksi naisten työehtoja (opettajien) halutaan huonontaa. Miesten palkoista ja eduista ei valiteta. Naisten tekemisiä arvostetaan vähemmän.

Vierailija
11/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole monessa muussakaan ammatissa pekkasia.

Vierailija
12/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei oikeasti suuresti kiinnosta, pitäkööt lomansa kunhan ei selitettäisi jostain "kesäkeskeytyksestä" jossa av:n opettajat siivoaa luokkaansa koko kesäkuun ja palaavat taas somistamaan luokkansa ja "valmistelemaan" viimeistään heinäkuun viimeisellä viikolla. Kun puhutaan asioista oikeilla nimillä, eli että kevätjuhlapäivänä tunti todistusten jaon jälkeen kaupungin terassit täyttyy opetajista ja koululla heitä nähdään seuraavan kerran pari päivää ennen opetuksen alkua, niin asia on täysin ok. En keksi miksi heitä pitäisi keinotekoisesti siellä koululla pitää pyörittämässä peukaloita kun oppilaat ovat lomalla. Ei se ainakaan minulle toisi mitään lisäarvoa.

Ainoa kerta kun on opettajien lomat hiukan hiertäneet oli se, kun alakoulun opettaja piti keväällä viikon loma-aikojen ulkopuolella lomaa ja ennen joulua toisen viikon. No, se oli munattoman rehtorin saamattomuutta että antoi noi lomat. Mutta jos ei jumalauta 3 kk lomaa riitä vaan pitää vielä ottaa 2 viikkoa sen lisäksi omaa lomaa, niin menee jo älyttömäksi. Luokalla oli sijaisena nuori nainen, joka oli avustajana siinä koulussa muuten. Ne viikot lähinnä siellä hilluttiin ilman läksyjä ja ilman kunnon opetusta. Kuulemma ihan parasta aikaa koulussa, rehtori joutui käymään joka päivä!  Kertoi 9-vuotias.

Vierailija
13/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

99,9 % porukasta ei ole pekkasia ja he joilla ne on, ovat pidemmän viikotyöajan tasausta.

Opettajillahan pitäisi tosin olla pekkaset, koska ainakin av:n opettajat tekevät viikossa vähintään 70 h/viikossa.

Vierailija
14/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin täysin valmis siihen, että koulu päättyisi juhannuksena ja alkaisi jo 1.8. Tämän lisäksi voitaisiin poistaa syysloma. Näille 5 viikolle jaettaisiin sitten loppuvuoden tunnit, niin opetusvelvollisuus laskisi luokanopettajalla 24 tunnista 21 tuntiin. Työmäärä kevenisi talviaikaan ja todellinen työmäärä saattaisi vähentyä jopa lähelle "normaalia" 40 tunnin työviikkoa. Kokonaistyöaika pysyisi siis samana ja myös palkka, mutta työtaakan määrää jaettaisiin tasaisemmin läpi vuoden.

Lisäksi voitaisiin sopia, että talviloman paikan sekä vaikkapa 1 viikon kesälomastaan opettaja saisi päättää, milloin pitää. Nykyisessä järjestelmässähän tähän ei ole mahdollista, vaan opettaja tietää eläkeikään saakka, milloin on lomalla. Itse pitäisin mielelläni lomani elo-syyskuun vaihteessa ja talviloman vasta maaliskuun lopulla. Tähän kun ei ole mahdollisuutta, ellei pidä palkatonta vapaata.

Vierailija
15/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajille lisää liksaa! Kotihoitajille autot "huoltoajossa"-lapuin! Palkankorotus naisille, jotka kadehtivat opettajien lomia! Lisää rahaa naisten tekemälle työlle!

Vierailija
16/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei oikeasti suuresti kiinnosta, pitäkööt lomansa kunhan ei selitettäisi jostain "kesäkeskeytyksestä" jossa av:n opettajat siivoaa luokkaansa koko kesäkuun ja palaavat taas somistamaan luokkansa ja "valmistelemaan" viimeistään heinäkuun viimeisellä viikolla. Kun puhutaan asioista oikeilla nimillä, eli että kevätjuhlapäivänä tunti todistusten jaon jälkeen kaupungin terassit täyttyy opetajista ja koululla heitä nähdään seuraavan kerran pari päivää ennen opetuksen alkua, niin asia on täysin ok. En keksi miksi heitä pitäisi keinotekoisesti siellä koululla pitää pyörittämässä peukaloita kun oppilaat ovat lomalla. Ei se ainakaan minulle toisi mitään lisäarvoa.

Ainoa kerta kun on opettajien lomat hiukan hiertäneet oli se, kun alakoulun opettaja piti keväällä viikon loma-aikojen ulkopuolella lomaa ja ennen joulua toisen viikon. No, se oli munattoman rehtorin saamattomuutta että antoi noi lomat. Mutta jos ei jumalauta 3 kk lomaa riitä vaan pitää vielä ottaa 2 viikkoa sen lisäksi omaa lomaa, niin menee jo älyttömäksi. Luokalla oli sijaisena nuori nainen, joka oli avustajana siinä koulussa muuten. Ne viikot lähinnä siellä hilluttiin ilman läksyjä ja ilman kunnon opetusta. Kuulemma ihan parasta aikaa koulussa, rehtori joutui käymään joka päivä!  Kertoi 9-vuotias.

Palkatonta vapaata otti 9 päivää kummallakin kerralla, eli lomaillut ainakaan sinun verorahoillasi. Lisäksi jos oli tippaakaan tunnollinen opettaja, niin valmisteli kyseisen viikon tunnit jo etukäteen, eli tavallaan teki palkatonta työtä vielä lomansa eteen. Miksi opettajat sitten lomailevat oppilaiden ollessa koulussa, johtuu samasta syystä, kuin miksi suurimmalla osalla oppilaita tulee kesken lukuvuoden viikon lomapyyntö (omassa koulussani 55 % oppilailta oli viime lukuvuonna vähintään viikon loma-anomus). Syy on halvemmat lomamatkat. Talvilomaviikoilla kaikkien matkojen hinnat on kerrottu vähintään kahdella, esimerkiksi viikko kanarialla saattaa maksaa viikoilla 8-9 helposti 1300-1400 euroa per henkilö, mutta viikolla 11 vain 500-600 euroa henkilöltä. Jos on kyse vaikkapa 5 henkisestä perheestä, niin säästöä tulee helposti 4000 euroa.

Vierailija
17/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun miesopettaja viettää saunailtaa poikaporukkalla, kuvitteletteko, että se on hän, jonka työehtoja kadehditaan?

Vierailija
18/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en kadehdi muiden ammattien harjoittajia? Koska omassa ammatissa ja elämässä riittää tarpeeksi mielenkiintoa ja hommia. Suosittelen kadehtimisen sijasta käyttämään aikansa johonkin itseään auttavaan toimintaan. Tosin, jos kadehtiminen tuo jollekin energiaa, ei se minulta ole mitenkään pois, itsellänihän on kaikki hyvin. Huvittaa vain aina nämä ihmiset, joille toisten elämä on niin tärkeä. Ihanhan sitä itsensä julkkikseksi tuntee, kun joku jaksaa seurata meikäläisen vaatimatonta mutta positiivista elämää.

Kollegat: oikein hauskaa ja rentouttavaa, ANSAITTUA LOMAA!

Vierailija
19/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten täytyy pidentää koulua eli kesäkuun loppuun asti lapset koulussa ja aloitus elokuun alussa. Käykö se vanhemmille? 

Tietenkin käy. Loppuu hoito- ja ruokaongelmat työssäkäyvien pienten koululaisten vanhemmilta.

Vierailija
20/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on niin paska palkka, että pitäkööt lomansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän