Opettajien _ansaitut_ lomat
Mua aina hiertää näinkin typerä asia kuin opettajien lomat. Juu ok lomailkoot. Mutta nytkin face täynnä sitä miten ihanaa, kun alko loma ja johan sitä odotettiinkin ja johan oltiin sen tarpeessakin ja yhtään enempää ei ois enää jaksanut.
Varmaan aika monessa muussakin työssä tuntuu samalta ja tulis tarpeeseen ja ois ansaittua, mutta kas kun ei oo joka välissä lomaa silti.
Opettajat juur lomaillu jouluna ja taas on loma. Syksyllä oli syysloma ja yks munantöräys niin on kesäloma. Mulla ollu viimeks kolme viikkoo heinä-elokuussa ja seuraava viikko on nyt taas toukokuussa.
Ja yhtään ei kiinnosta, että tehdään muka kauheesti työajan ulkopuolella töitä. Juu varmasti.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Mua aina hiertää näinkin typerä asia kuin opettajien lomat. Juu ok lomailkoot. Mutta nytkin face täynnä sitä miten ihanaa, kun alko loma ja johan sitä odotettiinkin ja johan oltiin sen tarpeessakin ja yhtään enempää ei ois enää jaksanut.
Varmaan aika monessa muussakin työssä tuntuu samalta ja tulis tarpeeseen ja ois ansaittua, mutta kas kun ei oo joka välissä lomaa silti.
Opettajat juur lomaillu jouluna ja taas on loma. Syksyllä oli syysloma ja yks munantöräys niin on kesäloma. Mulla ollu viimeks kolme viikkoo heinä-elokuussa ja seuraava viikko on nyt taas toukokuussa.
Ja yhtään ei kiinnosta, että tehdään muka kauheesti työajan ulkopuolella töitä. Juu varmasti.
Tämä juuri. Miksi sitä pitää joka helkkarin loma pitää hehkuttaa ja koota valitusvirsi. En tajua
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on toiminut historian opettajana n
Opettajien edustuista suurin on loma. Siihen se jääkin. Itse pitää tuoda kahvit, kopiopapereistakin kiistellään jne.Älä kadehdi. Ovat lomansa ansainneet
Niin olisi moni muukin ansainnut. Kunnalla vain pomot saavat ilmaiset kahvit. Kyllä muut työntekijät ihan itse ne ostavat. Outo ajatus, että kunta ostaisi kaikille työntekijöilleen kahvit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suostun mielelläni siihen, että saan samat lomat, kuin muut kunnan työntekijät, eli 7,5 viikkoa, jos saan itse valita lomani ajankohdan.
Kunnan työntekijällä on noin viisi viikkoa lomaa. Nykyisin vuosien jälkeen tuo.
Mutta kommenttisi osoittaa kuinka vähän riviopettajalla on tietoa ja ymmärrystä normaalista työelämästä.
Loma on silloin kun lomakierto tai pomo määrää.
Ei ole kaikilla n. 5 viikkoa, mutta saa korjata, jos olen väärässä. Pomo sen opettajankin loman määrää.
Tuosta "normaalista" työelämästä. Opettajalla voi olla paremmat työehdot kuin jollain toisella ammattilaisella. Se ei kuitenkaan missään tapauksessa tarkoita, että opettajan työehdot olisivat parhaat tässä maassa korkeakoulutuksella tai edes matalamman asteen koulutuksella. Opettajille mielestäni kettuillaan paljon enemmän kuin joillekin toisille aloille, joilla on paremmat työehdot. Monien arvostettujen, miesvaltaisten alojen työntekijöille ei elvistella "normaalin" työelämän vieraudesta. Esimerkkinä nyt vaikka peliala.
Johtunee kahdesta asiasta. Ne pelialan miehet eivät mainosta kuinka ovat etunsa ansainneet. Toiseksi harvempi kohtaa näitä pelialan kihoja. Opettaja koskettaa monen arkea.
Pienipalkkaisena naisvaltaisen alan työntekijänä olen sitä mieltä, että myös minä kollegoideni kanssa olisin ansainnut piiitkän loman. Emme kuitenkaan saa. Ihan kiva opettajille että saavat, mutta älytöntä ja suopeakatseista pillittää, että loman ajankohtaa ei saa valita ja palkka on surkea. Monilla on surkeampi.
Opettajien työ todellakin koskettaa monia (=kaikkia). Se ei kuitenkaan tee kaikista opetusalan asiantuntijoita. Mielestäni on oikein, että opettajat puolustautuvat (pillittävät). Monen muun ei tarvitse puolustautua.
Kannatan sinulle pienipalkkaisena naisvaltaisen alan työntekijänä pidempiä loma-aikoja ja suurempaa palkkaa.
Kunnan lomat vaihtelevat, mutta pääsääntöisesti menevät seuraavan kaavan mukaan:
Saat 28 päivää lomaa (=5,5 viikkoa), jos olet ollut työelämässä alle 10 vuotta.
30 päivää (6 viikkoa), jos olet ollut työelämässä 10-15 vuotta ja
38 päivää (7,5 viikkoa), jos olet ollut työelämässä yli 15 vuotta.
Tuohon työelämässä olemiseen lasketaan joskus mukaan kaikki muissakin työpaikoissa tehdyt työt ja joskus ei. Itse sain jo toisena vuonna kunnan palveluksessa täydet 38 päivää lomaa.
Mites, kadehditteko aktiivisesti muiden työpaikkojen etuisuuksia? Työsuhdeautoa, matkoja yms? Minullakin on työkavereita, jotka tekevät tunnillisesti varmaan puolet siitä, mitä normaalit vakkarit, mutta kerralla pitempää päivää, eli heillä on monen monituista vapaapäivää enemmän. Palkka on kuitenkin ihan kuukausipalkka. Kyllä kadehdittaa, pitäisi varmaan tehdä sekin laittomaksi?
Minustakaan ei olisi mitään järkeä, että niiden opettajien pitäisi väkisin vain muka puuhailla joitain viikkoja etteivät vaan lojuisi toimettomana. Ei yksinkertaisesti mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suostun mielelläni siihen, että saan samat lomat, kuin muut kunnan työntekijät, eli 7,5 viikkoa, jos saan itse valita lomani ajankohdan.
Mutta kommenttisi osoittaa kuinka vähän riviopettajalla on tietoa ja ymmärrystä normaalista työelämästä.
Ei ole kaikilla n. 5 viikkoa, mutta saa korjata, jos olen väärässä. Pomo sen opettajankin loman määrää.
Tuosta "normaalista" työelämästä. Opettajalla voi olla paremmat työehdot kuin jollain toisella ammattilaisella. Se ei kuitenkaan missään tapauksessa tarkoita, että opettajan työehdot olisivat parhaat tässä maassa korkeakoulutuksella tai edes matalamman asteen koulutuksella. Opettajille mielestäni kettuillaan paljon enemmän kuin joillekin toisille aloille, joilla on paremmat työehdot. Monien arvostettujen, miesvaltaisten alojen työntekijöille ei elvistella "normaalin" työelämän vieraudesta. Esimerkkinä nyt vaikka peliala.
Johtunee kahdesta asiasta. Ne pelialan miehet eivät mainosta kuinka ovat etunsa ansainneet. Toiseksi harvempi kohtaa näitä pelialan kihoja. Opettaja koskettaa monen arkea.
Pienipalkkaisena naisvaltaisen alan työntekijänä olen sitä mieltä, että myös minä kollegoideni kanssa olisin ansainnut piiitkän loman. Emme kuitenkaan saa. Ihan kiva opettajille että saavat, mutta älytöntä ja suopeakatseista pillittää, että loman ajankohtaa ei saa valita ja palkka on surkea. Monilla on surkeampi.
Opettajien työ todellakin koskettaa monia (=kaikkia). Se ei kuitenkaan tee kaikista opetusalan asiantuntijoita. Mielestäni on oikein, että opettajat puolustautuvat (pillittävät). Monen muun ei tarvitse puolustautua.
Kannatan sinulle pienipalkkaisena naisvaltaisen alan työntekijänä pidempiä loma-aikoja ja suurempaa palkkaa.
Kiitos. Olipa ystävällisesti kirjoitettu. Nyt harmittaa, että laitoin noin kettuilevan kommentin vieläpä kirjoitusvirhein höystettynä.
Toivottavasti te opettajatkin saatte työolonne kuntoon. Vaikka ne minun näkökulmastani aika hyvällä tolalla näyttävät olevan niin on tietysti paljon mitä ei ymmärrä ulkopuolisen silmin.
Hyvää lomaa sinulle.
Voih, mä tekisin niin mielelläni tavallista 37,5 tunnin työviikkoa! AMK-opettajana en voi, vaan työaika on 40,6 tuntia viikossa. Mä en tarvitsisi pitkiä lomia, vaan mieluummin tavallisempi työkuorma ympäri vuoden.
Arkivapaita ei ole koskaan, vaan jos vietän vappua perheen kanssa, jään yli 8 tuntia miinukselle.
Aivan älytön systeemi! Varsinkin, jos halusisi olla osan kesästäkin töissä esim. ohjaamassa opinnäytetöitä niin se ei käy, vasn pitää painaa kieli vyön alla sitten muuten. Välillä mietin alan vaihtoa siksi, että pääsisin normaaliin työaikaan ja normaaleihin lomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän täällä noista asioista pillitetä. Työehtoasioista kun neuvotellaan, niin asioista NEUVOTELLAAN. Joku ehdotti, että voisi ottaa normaalit kunnantyöntekijän lomat samoilla ehdoilla kuin muut kunnan työntekijät, eli talviaikaan tekisi vain 37,25 tunnin viikkoa ja saisi sanoa edes jotain lomansa ajankohdasta. Tiedän, että missään työpaikassa ei saa täysin määritellä omaa lomansa ajankohtaa ja jos 10 hengen työporukan pitää olla eriaikoihin lomalla, niin kaikki eivät voi olla heinäkuuta lomalla. Kaikki eivät haluakaan. Mutta opetaja ei voi olla elokuun 15.- syyskuun 15. lomalla, vaikka muut eivät haluaisikaan olla samaan aikaan lomalla. Itse en pidä palkkaa surkeana, mutta en kehuskelisi sitä kovin suureksikaan, jos verrataan vastaavan koulutuksen ja vastuun töihin. Ja edellisellä virkkeellä en tarkoita todellakaan, että opettajan työ olisi ainoa laatuaan, kuten monet saivartelijat sen tuntuu ymmärtävän.
Mieheni työpaikassa loma on 1. vuotena toukokuussa, 2. vuotena kesäkuussa, 3. vuotena heinäkuussa, 4. vuotena elokuussa, 5. vuotena syyskuussa. Talviloma on aina joulun ja uuden vuoden välillä. Mietipä kuinka pitkä aika tulee jos kesäloma osuu vasta syyskuulle. Ei opet ole ainut ryhmä joka ei saa valita lomaansa. Varmana moni puutarhuri lomailisi kesällä eikä talvella kuten alaan kuuluu. Minulla ja mieehelläni on yhteinen kesäloma kerran viidessä vuodessa koska työnantajani määrää minut pitämään kesäloman aina heinäkuussa.
Lisäksi opet unohtaa aina sen tärkeän edun että varsin moni heistä voi itse valita missä tekee opetustuntien ulkopuolisen työn. Aika moni tuntuu tekevän iltaisin kotona. Minä en voi sellaista valita, ihan mielelläni olisin täydellä teholla töissä 5 tuntia päivässä ja tekisin loput työt kotona mutta kun työnantaja ei suostu.
Vierailija kirjoitti:
Ja kyseessä ei ole ammatinvalintakysymys. Naisilla on huonommat palkat. Lisäksi naisten työehtoja (opettajien) halutaan huonontaa. Miesten palkoista ja eduista ei valiteta. Naisten tekemisiä arvostetaan vähemmän.
Ai onko mies- ja naisopettajilla vai eri palkat ja edut?
Täällä eräs opettaja, joka tekee kaiken koululla, eikä vie töitänsä kotiin. Varsin usein tulee ihmettelyjä, mitä tein vielä iltakuudelta koululla. Näitä ihmettelyjä tulee sekä kollegoilta, että vanhemmilta. Se, että opettaja tekee työtänsä kotona, on syvään juurtunut ajattelumalli. Jos siitä poikkeaa, niin sitä ihmetellään, vaikka nyt tuleekin näkyväksi myös vanhemmille, kuinka paljon opettaja tekee työtä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä eräs opettaja, joka tekee kaiken koululla, eikä vie töitänsä kotiin. Varsin usein tulee ihmettelyjä, mitä tein vielä iltakuudelta koululla. Näitä ihmettelyjä tulee sekä kollegoilta, että vanhemmilta. Se, että opettaja tekee työtänsä kotona, on syvään juurtunut ajattelumalli. Jos siitä poikkeaa, niin sitä ihmetellään, vaikka nyt tuleekin näkyväksi myös vanhemmille, kuinka paljon opettaja tekee työtä.
On meitä muitakin, jotka pyrkivät tekemään kaiken koululla. Tosin aina on jotain pientä, jota tulee tehtyä vielä kotonakin. Tyypillisesti saavun koululle noin 7.00-7.30 ja kotiin lähden harvoin ennen neljää. Toki poikkeuksia on molempiin suuntiin, eli pisimmillään olen ollut vielä iltayhdeksältä koululla ja aikaisimmillaan lähdin jo perjantaina kahdeltatoista. Tosin tuolloin lähdin junalla kohti pohjoista ja junamatkalla kirjoittelin Wilma-viestejä ja suunnittelin seuraavan viikon tunteja. Itse teen siksi koululla lähes kaiken, koska tiedän, että en saa kotona mitään aikaiseksi. Ymmärrän toki myös työkavereita, jotka tekevät lähes kaiken oppituntien jälkeisen työn kotona, sillä monella heillä on perhettä ja saavat näin työn ja perheen sovitettua yhteen. Ei varmasti ole helppoa ja muutamat ovat kertoneetkin, että parhaat suunnittelutunnit ovat ilta kymmenen ja yö-yhden välillä. En ymmärrä, kuinka he jaksavat tuollaista rytmiä.