Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien _ansaitut_ lomat

Vierailija
16.02.2019 |

Mua aina hiertää näinkin typerä asia kuin opettajien lomat. Juu ok lomailkoot. Mutta nytkin face täynnä sitä miten ihanaa, kun alko loma ja johan sitä odotettiinkin ja johan oltiin sen tarpeessakin ja yhtään enempää ei ois enää jaksanut.

Varmaan aika monessa muussakin työssä tuntuu samalta ja tulis tarpeeseen ja ois ansaittua, mutta kas kun ei oo joka välissä lomaa silti.

Opettajat juur lomaillu jouluna ja taas on loma. Syksyllä oli syysloma ja yks munantöräys niin on kesäloma. Mulla ollu viimeks kolme viikkoo heinä-elokuussa ja seuraava viikko on nyt taas toukokuussa.

Ja yhtään ei kiinnosta, että tehdään muka kauheesti työajan ulkopuolella töitä. Juu varmasti.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassat on osa-aikaisia. Mäkin haluan lisää vapaa-aikaa.

P.S. Oikeasti naisten palkkoja pitäisi parantaa kautta linjan. Niin opettajien kuin muiden.

Pitäisikö naisopettajan saada enemmän palkkaa kuin miesopettajan?

Vierailija
22/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassat on osa-aikaisia. Mäkin haluan lisää vapaa-aikaa.

P.S. Oikeasti naisten palkkoja pitäisi parantaa kautta linjan. Niin opettajien kuin muiden.

Pitäisikö naisopettajan saada enemmän palkkaa kuin miesopettajan?

Kuten naisopettajien, tietenkin myös miesopettajien palkkaa pitää nostaa. Myös mieslähihoitajien, mieskassatyöntekijöiden, mies välinehuoltajien, miesompelijoiden, mies... palkkoja pitää nostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkööt opettajat lomansa, en kadehdi, mutta ihmettelen perusteluja lomalle työn raskaudella. Kyllä, varmasti oppilasaines on osin ongelmaista, mutta niin on monen muunkin ammattilaisen asiakkaat. Samoin tavoitteet tiukkoja ja ulkoapäin saneltuja. Itse hoidan moniongelmaisia potilaita, poliisit, lastensuojelu, vankila yms. omia asiakkaitaan. Ilman miltei 4 kk vuosittaisia lomia. Mikäli ei tuossa ajassa työstään toivu, pitää vaihtaa alaa. Ja argumentti, joka aina, AINA, esitetään, "kannattaa kouluttautua opettajaksi jos kerta tämä on niin helppoa, on typerä, kysymys siitä, onko opettajien työ niin merkittävän paljon raskaampaa kuin muut ammatit, että 3kk loma olisi perusteltu, on ihan adekvaatti.

Vierailija
24/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäkööt opettajat lomansa, en kadehdi, mutta ihmettelen perusteluja lomalle työn raskaudella. Kyllä, varmasti oppilasaines on osin ongelmaista, mutta niin on monen muunkin ammattilaisen asiakkaat. Samoin tavoitteet tiukkoja ja ulkoapäin saneltuja. Itse hoidan moniongelmaisia potilaita, poliisit, lastensuojelu, vankila yms. omia asiakkaitaan. Ilman miltei 4 kk vuosittaisia lomia. Mikäli ei tuossa ajassa työstään toivu, pitää vaihtaa alaa. Ja argumentti, joka aina, AINA, esitetään, "kannattaa kouluttautua opettajaksi jos kerta tämä on niin helppoa, on typerä, kysymys siitä, onko opettajien työ niin merkittävän paljon raskaampaa kuin muut ammatit, että 3kk loma olisi perusteltu, on ihan adekvaatti.

Itse asiassa moni opettaja vaihtaa alaa. Moni hoitotyössä oleva vaihtaa alaa. Onko mielestäsi tähän todellakin perimmäinen syy ammattilaisessa, ts. yksittäinen työntekijä pystyisi ratkaisemaan ongelmat?

Sanot itse, että vaihda alaa, mutta samalla kritisoit sitä, jos opettaja sanoo, että vaihda alaa (opettajaksi).

Vierailija
25/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenttisi vaikutti alkuun ihan pätevältä, kunnes tultiin näihin iänikuisiin valheisiin, joita opettajan työstä esitetään. Opettajalla ei todellakaan ole 4 kk lomia vuodessa. Lomaa on 1 viikko syksyllä, 1 viikko keväällä, 2 viikkoa jouluna ja 9 viikkoa kesällä. Tuosta tulee yhteensä 13 viikkoa, joka tekee 3 kuukautta, ei 4 kuukautta. Ja ARGUMENTTI, joka aina esitetään, onko tämä liikaa. Mielellään jakaisin talven työmäärää myös kesälle ja osittain teen työtä myös syys-, joulu- ja talvilomallakin. Jos olisi mahdollista, niin lopettaisin joka viikko työni siihen, kun 37,25 tuntia on täynnä ja siirtäisin ylimenevät työt kesäkuulle. Ainut vaan, kun työtehtävät ovat sellaisia, että tämä ei ole mahdollista. Opettajan työaikaa vertaisin ennemminkin yritysjohtajien tai vaikkapa kirjanpitäjien työaikaan. Tilikauden vaihtuessa he vääntävät pitkiä työaikoja ja ylimenevät tunnit käyttävät ylimääräisinä vapaina hiljaisempaan kesäaikaan. Ero on vain siinä, että johtajilla työaika kirjataan ylös ja ylimääräinen kertyy työaikapankkiin. Tästä syystä olisi hyvä, jos opettajillakin olisi työaikapankki, johon kirjattaisiin tehtdyt työtunnit. Niitä sitten pidettäisiin kesä- ja elokuussa pois ja mahdollisesti syysloman ja joululoman aikana. (Heinäkuu olisi merkitty lomakuukausi).

Vierailija
26/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostun mielelläni siihen, että saan samat lomat, kuin muut kunnan työntekijät, eli 7,5 viikkoa, jos saan itse valita lomani ajankohdan.

Vierailija
27/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

FB yleensäkin lisää kateutta.

Vierailija
28/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työ on tänä päivänä niin paljon rankempaa mitä vaikka 10 vuotta sitten. Nykyään pitää päivystää 24/7 Wilmassa, lapset ja vanhemmat ovat ihan hirviöitä ja kuria ei saa pitää. Lisäksi varsinkin lukion rehtorit joutuvat vastaamaan lukioiden markkinoinnista instassa ja fb:ssä. 

Vierailija
29/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suostun mielelläni siihen, että saan samat lomat, kuin muut kunnan työntekijät, eli 7,5 viikkoa, jos saan itse valita lomani ajankohdan.

Aika moni kunnan työntekijä ei saa valita lomiensa ajankohtaa itse. Esim. monessa sairaalassa on joulun ja pääsiäisen aikaan useamman viikon lomakielto ja koulujen syys- ja hiihtolomien aikaan lomailla saa vain pari työntekijää. Minä taas vaihtaisin mielelläni lomani viiteen viikkoon, jos saisin aloittaa neljän viikon lomani juhannukselta (joka olisi luonnollisesti vapaa) ja saisin lomailla aina viikon joulun aikaan. Vielä kun olisi mahdollisuus saada edes palkatonta viikoilla 42 ja 9.

Vierailija
30/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni kunnan työntekijä ei saa valita lomiensa ajankohtaa itse. Esim. monessa sairaalassa on joulun ja pääsiäisen aikaan useamman viikon lomakielto ja koulujen syys- ja hiihtolomien aikaan lomailla saa vain pari työntekijää. Minä taas vaihtaisin mielelläni lomani viiteen viikkoon, jos saisin aloittaa neljän viikon lomani juhannukselta (joka olisi luonnollisesti vapaa) ja saisin lomailla aina viikon joulun aikaan. Vielä kun olisi mahdollisuus saada edes palkatonta viikoilla 42 ja 9.

Opettaja puhuu. TTottakaiii _myös_ sairaaloiden työntekijöiden työehtoja pitää parantaa, mutta se ei poista sitä, että opettajien työehdoissa olisi parantamisen varaa.

Vierailija
31/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät muutkaan kunnan työntekijät loma-aikaansa saa valita. Lomankierrossa sitä yleensä mennään, jolloin loma ajoittuu touko-syyskuun välille.

Eipä naurata pukkukoululaisen vanhempia, joista toinen lomailee touko- ja toinen syyskuussa.

Opettajat lomailevat koko parhaan lomasesongin ja siitäKIN näköjään pitää inistä.

Olkaa opettajatiloisia pitkkistälomistanne, mutta turhakuvitella etteivätkö muutkin olisi pidempää lomaa ansainneet. Ammatinvalintakysymys, joten ei pidä opettajien lomaa vähentää. Muiden voi lisätä.

Vierailija
32/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK. Siis opettajille sama systeemi kuin sairaalan työntekijöille, eli vain pari opettajaa saa lomailla koulujen syys- tai hiihtoloman aikaan ja muut joutuvat pitämään talvilomansa vaikkapa juuri maaliskuun lopussa. Kesälomat kiertäen, eli joku opettaja lomailee jo toukokuussa ja toiset vasta syyskuussa.

Vierailija
33/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnan työntekijällä on noin viisi viikkoa lomaa. Nykyisin vuosien jälkeen tuo.

Mutta kommenttisi osoittaa kuinka vähän riviopettajalla on tietoa ja ymmärrystä normaalista työelämästä.

Loma on silloin kun lomakierto tai pomo määrää.

Vierailija
34/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät muutkaan kunnan työntekijät loma-aikaansa saa valita. Lomankierrossa sitä yleensä mennään, jolloin loma ajoittuu touko-syyskuun välille.

Eipä naurata pukkukoululaisen vanhempia, joista toinen lomailee touko- ja toinen syyskuussa.

Opettajat lomailevat koko parhaan lomasesongin ja siitäKIN näköjään pitää inistä.

Olkaa opettajatiloisia pitkkistälomistanne, mutta turhakuvitella etteivätkö muutkin olisi pidempää lomaa ansainneet. Ammatinvalintakysymys, joten ei pidä opettajien lomaa vähentää. Muiden voi lisätä.

Edelleen, kun näistä lomista puhutaan, niin jakaisin mielelläni talviajan tunteja myös kesäkuulle ja pitäisin lyhyemmät lomat. Ja paras lomakausi on hieman suhteellinen käsite. Itse lomailisin mieluiten elokuun, mutta työt alkoivat esim. viime elokuussa jo 6.8. Kuten sanottua, on jokaisessa työssä hyvät ja huonot puolensa: vastineeksi pitkistä työpäivistä etenkin joulu-tammikuussa sekä toukokuussa saan pitkät lomat, mutta en saa vaikuttaa niiden ajankohtaan.

Vierailija
35/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajan työ on tänä päivänä niin paljon rankempaa mitä vaikka 10 vuotta sitten. Nykyään pitää päivystää 24/7 Wilmassa, lapset ja vanhemmat ovat ihan hirviöitä ja kuria ei saa pitää. Lisäksi varsinkin lukion rehtorit joutuvat vastaamaan lukioiden markkinoinnista instassa ja fb:ssä. 

eipä ollut valittamista opettajista, todistuksesta näki että hyvin menee. 

Vierailija
36/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kommenttisi osoittaa kuinka vähän riviopettajalla on tietoa ja ymmärrystä normaalista työelämästä.

Suurimman osan ei-opettajista (mukaan lukien sinä) kommentit osoittavat, kuinka vähän teillä on tietoa opettajan ammatista.

Vierailija
37/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on myös kumma argumentti, joka vedetään keskusteluun kuin keskusteluun mukaan, että opettajilla ei olisi tietoa ja ymmärrystä normaalista työelämästä. Ensinnä pitäisi määritellä, mikä on normaalia. Onko vain sinun työsi normaalia, jolloin kaikki muu olisi epänormaalia. Normaali on muutenkin hyvin häilyvä käsite, enkä puhuisi ihmisten ja heidän toimiensa kohdalla normaaliudesta. Opettajan työhän on sitä paitsi varsin normaalia, jos normaali määritellään perinteisinä ammatteina. Ja luulenpa, että nykyään ei ole juuri opettajia, joilla ei olisi kokemusta muusta työelämästä. Itse olen juuri valmistunut ja opiskelukavereistani suurin osa kävi ilta-, viikonloppu- ja kesätyössä muualla kuin koulussa. Osa oli kaupoissa, jotkut teollisuudessa, muutamat siivosivat ja olipa pari vartijanakin. Noin 20 % samana vuonna minun kanssa aloittaneista on ammatin vaihtajia, eli aika monella on vuosienkin kokemus muista (ei siis välttämättä normaaleista) töistä. Lisäksi noin 50 %:lla oli yksi tai useampi välivuosi, joiden aikana oli ehtinyt tutustua niihin "normaaleihin" töihin. Lisäksi opettajat tutustuvat omassa työssään monenlaisiin muihin ammatteihin, esim. omassa luokassani vieraili viime vuonna mm. vesilaitoksen työntekijä, poliisi, kirjastonhoitaja, näyttelijä, kaupan myyjä, sähköasentaja ja lukkoseppä osana yrittäjyyskasvatusta.

Vierailija
38/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on toiminut historian opettajana n 20 vuotta.

Heti alusta saakka perustivat oman työryhmän.

Kesäkuussa, kun koulut loppuivat, kokoontuivat ja suunnittelivat tulevan kauden. Tekivät kokeet, pistarin, tarkistuslistan ja pisteytykset.

Tähän meni yleensä aikaa n 2 vkoa.

Sitten tuli ops ja kaikki valmiina, silti kokoontuvat ja käyvät läpi tulevan lukuvuoden tunnit.

Ja käyvät tunnit läpi.

Työ on muuttunut raskaammaksi. 10 v sitten työ oli hyvin kaukana, mitä nyt on.

Oppilaat ovat levottomampia, integroidaan erikoislapsia, joiden paikka olisi aivan jossain toisessa koulussa.

Opettajien edustuista suurin on loma. Siihen se jääkin. Itse pitää tuoda kahvit, kopiopapereistakin kiistellään jne.

Älä kadehdi. Ovat lomansa ansainneet

Vierailija
39/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kaikilla n. 5 viikkoa, mutta saa korjata, jos olen väärässä. Pomo sen opettajankin loman määrää.

Tuosta "normaalista" työelämästä. Opettajalla voi olla paremmat työehdot kuin jollain toisella ammattilaisella. Se ei kuitenkaan missään tapauksessa tarkoita, että opettajan työehdot olisivat parhaat tässä maassa korkeakoulutuksella tai edes matalamman asteen koulutuksella. Opettajille mielestäni kettuillaan paljon enemmän kuin joillekin toisille aloille, joilla on paremmat työehdot. Monien arvostettujen, miesvaltaisten alojen työntekijöille ei elvistella "normaalin" työelämän vieraudesta. Esimerkkinä nyt vaikka peliala.

Vierailija
40/53 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset voisi laittaa vaikka työssäoppimaan. Saataisiin opettajien turha työ lopppumaan. Pellolle ei taideta enää ottaa, kun on niin vähän tiloja jäljellä.

Aikuisopiskelu myös, ihan turhaa. Esim. ammattia vaihtava ope vaan suoraan toisiin töihin ilman turhaa kouluttautumista.

T. turha ope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi