Reilua? Minusta mies yrittää päästä lomalle minun kustannuksellani
Tapailemani mies ei tee säännöllistä työtä vaan silloin tällöin juttuja kavereilleen. Saa niistä rahaa pimeänä eli elektroniikkalaitteita yms. Nyt oli joku tuttu tilannut työn (tekeminen vei aikaa ehkä päivän) ja vastineeksi mies sai viikon majoituksen itselleen+kaverille hissilippuineen jostakin camping-henkisestä laskettelukeskuksesta. Tyyliin siivotaan itse leirikoulutyyppinen huone kerrossängyillä sieltä poistuttuamme jne. Minä en lähtökohtaisesti ole kiinnostunut pienistä laskettelukumpareista ankkurihisseineen eikä hyvin askeettinen majoitus sekään oikein houkuttele.
En huutanut ilosta miehen kertoessa tästä tulevasta "unelmalomasta" ja nyt hän haluaa minun vastineeksi ostavan meille molemmille junaliput. Katsoin VR:n sivuilta kahdelle menopaluulipulle tulevan hintaa lähes 600 €. Mies haluaa makuuvaunuun.
Mitä itse tekisit? Mitä oikeastaan hyödyn tästä diilistä? Mies saa käytännössä kaiken puoli-ilmaiseksi (sesongin ulkopuolella kun mennään, laskettelupaikka ei häviä käytännössä mitään) ja minun pitäisi maksaa tästä hyvästä molempien matkat paikkaan, jonne en itse ikipäivänä menisi? Tästä on nyt seurannut viikon riita ja mietin, heivaanko miehen.
Mielipiteitä?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Mihin katosi ne kaikki: " parisuhteessa ei saa olla ei elintasoja"?? :D ... Toki suuunnitelma on typerä.
Eiköhän suurin osa kadonnut keskustelemaan liiton elintasojen samankaltaisuudesta. En usko kenenkään odottavan seurusteluvaiheessa olevan parin jakavan elintasoa kuin sattuman kautta. Tässä tapauksessahan mies on päättänyt lomasta kysymättä seurustelukumppaniltaan ja olettaa kumppanin kustantavan loman, jota ei ole ollut yhdessä päättämässä. Lusmuilua ja toisten kukkaroilla elämistä. Itse en katsoisi moista.
Sano miehelle, että asiasta voidaan keskustella sen jälkeen, kun hän on maksanut verot pimeästi tienaamistaan rahoista ja maksanut aiheettomasti saamansa työttömyyskorvaukset takaisin valtiolle.
Jos miehellä ei riitä rahat, niin voi aina myydä sen matkansa saadakseen verot maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko, ap, miksi lähtisit matkalle, joka ei sinua edes kiinnosta. Mietitään sen jälkeen ketjun uskottavuutta.
Eipä tule vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Kulkeeko Porvoosta junat camping-henkisille laskettelu-alueille? Ja taas palstavalaat uskoo.
Sama jonne joka aloitti, kun ex ei maksa lasten lomaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulkeeko Porvoosta junat camping-henkisille laskettelu-alueille? Ja taas palstavalaat uskoo.
Sama jonne joka aloitti, kun ex ei maksa lasten lomaa
Jep, ja ketjun treffeillä maksamisesta. Siinäkin esiintyi naisena. Taitaa pojalta olla pahasti oma sp-identiteetti kateissa. Ja muutenkin paha olla.
1. Jos et halua matkalle niin älä lähde (ei kuulosta kivalta).
2. Jos matkan todelliset kulut kahdelle ovat 600e, niin eikö olisi normaalia että kumpikin maksaa 300e? Miksi mies olettaa että sinä maksaisit 600e?
Sunhan ei ole pakko mennä mukaan.
Mies varmaan ajattelee, että kun hän maksaa itse kohteen (käyttäen valuuttana työtään), niin sinä reiluuden nimissä maksat osan (käyttäen valuuttana rahaa). Mutta menisikö tuo siltikään tasan? Paljonko kohteen arvo on rahassa?
Jos et mukaan lähde, niin ongelmaa ei kai pitäisi olla.
Joe ette tätä yhdessä suunnitelleet ja et halua mennä niin et tietenkään mene. Käske mennä jonkun kaverinsa kanssa jos sillä enää niitä on kun on käyttänyt heitäkin hyväkseen. Heivaa koko jätkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko, ap, miksi lähtisit matkalle, joka ei sinua edes kiinnosta. Mietitään sen jälkeen ketjun uskottavuutta.
Eipä tule vastausta.
Jos nyt omat junalippuni tuonne maksamalla voisi päästä, ehkä menisin uteliaisuudesta katsomaan. Minua vain tyrmistytti miehen minulle osoittama käsky maksaa molempien junaliput. Siksi aloituksen tein. Olen aika kiltti ja joustava ihminen mutta miehessä haiskahtaa nyt joku muukin kuin pelkkä rakkaus. Pelkään, että hän katselee todellisuutta kovin erilaisten linssien läpi minuun verrattuna.
Vertauksena olen itse ehdottanut miehelle kyläilyä Nizzan lähellä liiketuttavan asunnossa silloin, kun pariskunta on itse lomalla (ja lomailee paljon). En ikimaailmassa olettaisi sitä, että mies makaisi minun lentoni minun mahdollistaessani hänelle tukikohdan sekä auton käyttömahdollisuuden. Näillä näkymin en yhteistä lomaa Ranskassa taida ehdottaa.
JOS haluat mennä sano että istumapaikkalippu saa kelvata ja ruuat maksatte puoleksi.
Ei hyvä heilu. Riitaa tulee rahasta. Eli hoppeet jakoon jos oot ehtinyt jo majoittaa.
Tai lisäys edelliseen vastaukseen. Kumpikin maksaa oman istumapaikkalippunsa tai paikan makuuvaunuun miten itse haluaa matkustaa jos yleensä lähdette matkalle.
Voi olla Provoosta mutta kyllä tuollaista sattuu.
Pääsisiköhän lentämällä halvemmalla?
Mieshän ei saa lomaa ilmaiseksi, vaan työtä vastaan. Siis sama kuin saisi rahaa jonka käyttää siihen lomaan. Kysymys kuuluu: mikä on miehen osuus rahaksi muutettuna?
Ilman ap:tä mies joutuisi joka tapauksessa maksamaan itse sen 300 euroa matkasta. Jos ap tulee mukaan ja maksaa 300, niin mies ei siis menetä mitään, mutta kuitenkin yhteensä maksaa enemmän kuin ap (300 + työ). En osaa sanoa, että onko se reilu kulujenjako, että se joka ei tykkää olla mukana, maksaa vähemmän.
Itse en ap:n asemassa lähtisi mukaan ollenkaan. Jos ap päättää että hänelle matka on 300 euron arvoinen mutta ei sitä siihen hintaan saa, niin senkun jättää menemättä.
Onko se työ sellaista, jota myös ap. voi tehdä?
Ratkaisuehdotus: maksat pelkästään oman osuutesi matkasta ja teet työstä puolet. Tasajako.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin ihmettelen tätä "camping-henkistä" laskettelualuetta. Onko sellaisia oikeasti Suomessa?
Mitä väliä sillä on, miten mies on sen matkan saanut?
Entä jos mies olisi tienannut esim 600€ ja ostanut sillä 600€ hintaisen loman molemmille. Pitäisikö matkakulut edelleen pistää puoliksi niin, että miehen osuus kustannuksista olisi 600+300€ ja naisen 300€?
Jod nainen ei halua lähteä voi mies tarjota lomaa jollekin ulkopuoliselle ja katsoa olisiko hän mahdollisesti valmis maksamaan puolet matkakustannuksista (eli ne junaliput)
En vaan jaksa ymmärtää naisia, jotka katselevat tuollaisia miehiä.
Yöjuna. Makuuhytti kahdelle. Kaksi aikuista. Meno-paluu. En jaksa enää tästä kommentoida. Vedät ihan ohi aiheen. KVG.