Keskitysleireillä vierailleet
Olen aina halunnut käydä tutustumassa johonkin keskitysleiriin. Meillä on 4v lapsi, joka pitäisi ottaa mukaan, onko ok? Suositelkaa jotain paikkaa.
Kommentit (52)
Uhrien muiston kunnioitusta kirjoitti:
En suosittele vierailukohteeksi lastensa kanssa matkustaville, enkä varsinkaan lasten mukanaan sinne viemistä (jos itse niissä käykin).
Jos on kiire ja tarkoituksena on vain mahduttaa mahdollisimman monta tutustumiskohdetta loma-ajaksi matkareitin varrelle , niin sellaisella 'matkustusmentaliteetilla' liikkeellä oleville matkailijoille en myöskään suosittele keskitysleireissä vierailuja ollenkaan.
Ellei sinne ole tilaisuutta (tai kykyä) matkustaa ns. 'ajan kanssa' ja ajatuksella ja hiljentyen kunnioituksella, niin sellaisista paikoista on silloin ehdottomasti viisaampaa pysyä sieltä kokonaan poissa.
Voi kyllä olla pettymys jos odottaa että siellä on jotenkin hiljentynyt tunnelma. Nuo japanilaiset ja kiinalaiset käyskentelee siellä kuin millä tahansa torilla mekastaen.
Voisiko joku viestin 32 alapeukuttaja kirjoittaa miksi alapeukutitte?
Vierailija kirjoitti:
Uhrien muiston kunnioitusta kirjoitti:
En suosittele vierailukohteeksi lastensa kanssa matkustaville, enkä varsinkaan lasten mukanaan sinne viemistä (jos itse niissä käykin).
Jos on kiire ja tarkoituksena on vain mahduttaa mahdollisimman monta tutustumiskohdetta loma-ajaksi matkareitin varrelle , niin sellaisella 'matkustusmentaliteetilla' liikkeellä oleville matkailijoille en myöskään suosittele keskitysleireissä vierailuja ollenkaan.
Ellei sinne ole tilaisuutta (tai kykyä) matkustaa ns. 'ajan kanssa' ja ajatuksella ja hiljentyen kunnioituksella, niin sellaisista paikoista on silloin ehdottomasti viisaampaa pysyä sieltä kokonaan poissa.
Voi kyllä olla pettymys jos odottaa että siellä on jotenkin hiljentynyt tunnelma. Nuo japanilaiset ja kiinalaiset käyskentelee siellä kuin millä tahansa torilla mekastaen.
No heissäkin on varmaan monenlaisia ihmisiä ja heitäkin on varmasti ns. 'moneen lähtöön.'
En kyllä oleta, että hekään pitäisivät vastaavaa käytöstä joiltakin eurooppalaisilta vierailijoilta esim. Hiroshiman atomipommimuseossa kovin suotavana, saati kiitettävänä tai kehuttavana turistin käytöksenä ja käyttäytymisenä heidän maassaan ja kunnioituksena heidän omaa historiaansa kohtaan .
onko ketjuun osallistuneiden mielestä 13-vuotias liian nuori keskitysleirille, vai mikä lukuisien oli miimuksien syy ?
Ei hänelle siellä mikään tullut uutena, oli paljon lukenut Juutalaisvainoista.Toki myös muusta historiasta.
Vierailija kirjoitti:
onko ketjuun osallistuneiden mielestä 13-vuotias liian nuori keskitysleirille, vai mikä lukuisien oli miimuksien syy ?
Ei hänelle siellä mikään tullut uutena, oli paljon lukenut Juutalaisvainoista.Toki myös muusta historiasta.
Itsehän sinä sen 13-vuotiaasi tunnet paremmin . Riippuu tietenkin hänen henkisen kypsyytensä asteesta (jonka senkin luultavasti tiedät paremmin ja osaat sen mukaan arvioida itse )
Jos taas et tiedä, etkä tunne osaavasi ja olet kokonaan riippuvainen asiassa muiden mielipiteistä, niin et sitten itse taida olla vanhempana kovinkaan vakaa ja vakuuttava sen 13-vuotiaasi silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän sinä sen 13-vuotiaasi tunnet paremmin . Riippuu tietenkin hänen henkisen kypsyytensä asteesta (jonka senkin luultavasti tiedät paremmin ja osaat sen mukaan arvioida itse )
Jos taas et tiedä, etkä tunne osaavasi ja olet kokonaan riippuvainen asiassa muiden mielipiteistä, niin et sitten itse taida olla vanhempana kovinkaan vakaa ja vakuuttava sen 13-vuotiaasi silmissä.
Niin, kuten jo kerroinkin, hän on tätä nykyä 21 ja matkustelimme paljonkin hänen kanssaan. tuo kohde oli yksi niistä mikä teki häneen suurimman vaikutuksen.
Ja tämä oli monien mielestä huono asia.
Paljonko maksaa lippu keskitysleirille ja kuka ne tuotot saa? Meneekö uhreille ja heidän omaisille osa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Ei noin pieni tajua sen historiaa.
Mutta pienikin aistii tunnelman. Me kävimme Stuttenhoffin keskitysleirillä. Ihmiset kulkivat siellä ihan hiljaa, osa itki.
Et varmaan vie lapsia hautajaisiinkaan.
Vien, mutta en ruumiinavaukseen.
En tosin ole edellinen kirjoittaja, mutta olen käynyt keskitysleirissä, enkä veisi sinne alle teini-ikäisiä lapsia. Lapsia ei moneen paikkaan edes päästetä.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksaa lippu keskitysleirille ja kuka ne tuotot saa? Meneekö uhreille ja heidän omaisille osa?
Ei maksa. Opastus maksaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Ei noin pieni tajua sen historiaa.
Mutta pienikin aistii tunnelman. Me kävimme Stuttenhoffin keskitysleirillä. Ihmiset kulkivat siellä ihan hiljaa, osa itki.
Et varmaan vie lapsia hautajaisiinkaan.
Harvemmin kai nykyään haudataan Suomessa kansanmurhan uhreja. Mutta jos et näe eroa järjestelmällisen tappamisen ja luonnollisen kuoleman selvittämisessä nelivuotiaalle lapselle, niin anna mennä vaan!
En veisi 4-vuotiasta keskitysleirille. Vaikka lapsi ei ymmärtäisi paikan historiaa, niin ei se silti ole pienen lapsen paikka. Keski-Euroopasta löytyy lukuisia lapsia kiinnostavia vierailukohteita, joten veisin lapsen keskitysleirille vierailemaan vanhempana. Historiantunneilla puhutaan keskitysleireistä, joten sen ikäistä se kiinnostaa enemmän.
Lapsen kohdalla on kyllä se että jotkut väittää että lapset näkee herkemmin henkimaailman asioita. Oma lapseni pelästyi jotain Turun linnassa, eikä kukaan muu nähnyt mitään erikoista.