Keskitysleireillä vierailleet
Olen aina halunnut käydä tutustumassa johonkin keskitysleiriin. Meillä on 4v lapsi, joka pitäisi ottaa mukaan, onko ok? Suositelkaa jotain paikkaa.
Kommentit (52)
Ei ole ikärajaa keskitysleireille. Ihan hyvin voit ottaa lapsen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Ei noin pieni tajua sen historiaa.
Mutta pienikin aistii tunnelman. Me kävimme Stuttenhoffin keskitysleirillä. Ihmiset kulkivat siellä ihan hiljaa, osa itki.
Et varmaan vie lapsia hautajaisiinkaan.
Ja vertaat sukulaisen hautajaisia keskitysleiriin? Voi jee.
Missä kohtaa vertasin? Viittasin siihen että lapsi kääritään pumpuliin. Ei kaikki paikat ole teletappeja ja hauskaa viihdettä tabletti nenän edessä. Eikä itkemisessä ja hiljaisuudessa ole mitään kamalaa.
Ja muuten , silloin kun olimme käymässä Stuttenhoffissa, minulla oli tuo samainen 4-vuotiaana hautajaisissa käynyt lapsi mukana.Tosin hän oli silloin 13-vuotias, historiasta kiinnostunut teinipoika. Tässä vähän aikaa sitten kysyin nyt 21-vuotiaalta, mikä matkakohde on jäänyt eniten mieleen, niin hän mainitsi tuon Stuttenhoffin yhdeksi mielenkiintoisimmista kaikessa kauheudessaan.
Tästä kysymyksestä seurasi surullinen ajatus, että alunperinhän sinne ei ollut mitään ikärajoja. Sinne vietiin vauvat ja vanhuksetkin, vammaiset, sairaat ja terveet.
Vieläpä lapset vietiin erotettuina vanhemmistaan.
Minä menisin sinne ilman pieniä lapsia nyt, kun siellä voi vapaaehtoisesti käydä.
Mikä näistä keskitysleireistä on "paras" siis tutustumisen arvoinen? Onko lapsille lapsiparkkia?? Mä olin jo lapsena kiinnostunut keskitysleireistä, vankiloista, kauhuleffoista.. Olemme niin erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin vanhempieni kanssa joskus vuosia sitten, olisinkohan ollut ehkä 7 v. Birkenaussa pääsin kaikkialle, ja muistankin sen paikan melko hyvin. Auschwitzissä eivät päästäneet juuri mihinkään, joten siitä ei ole paljon mielikuvaa. Eli ongelma saattaa olla juuri tämä, ettei nelivuotiasta lasketa sinne, kannattaa tsekata etukäteen.
Birkenaussa ei ole paljon muuta kuin savupiippuja silmänkantamattomiin ja räjäytetyt kaasukammiot.
Varsinainen Auschwitch on eri juttu. Ei ole 4 vuotiaan paikka.
Birkenaussa on ne lukemattomat parakit. Niiden sisällä sen kauheuden vasta tajuaa.
Et ole tainnut käydä. Eihän siellä ole,kuin muutama parakki jäljellä. Muista vain savupiiput.
Olen käynyt. Parakkeja on lukuisia viivasuorissa riveissä. Keskellä se junarata joka on nähty niin monessa elokuvassa
Parakeissa maalattia. Laverit kolmessa kerroksessa. Joka laverilla nukkui kymmenen ihmistä ahtaasti. Ei ikkunoita. Ei tilaa
Ne savupiiput oli ihan pieni osio aukion laidalla. Muistat siis omiasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin vanhempieni kanssa joskus vuosia sitten, olisinkohan ollut ehkä 7 v. Birkenaussa pääsin kaikkialle, ja muistankin sen paikan melko hyvin. Auschwitzissä eivät päästäneet juuri mihinkään, joten siitä ei ole paljon mielikuvaa. Eli ongelma saattaa olla juuri tämä, ettei nelivuotiasta lasketa sinne, kannattaa tsekata etukäteen.
Birkenaussa ei ole paljon muuta kuin savupiippuja silmänkantamattomiin ja räjäytetyt kaasukammiot.
Birkenaussa on ne lukemattomat parakit. Niiden sisällä sen kauheuden vasta tajuaa.
Et ole tainnut käydä. Eihän siellä ole,kuin muutama parakki jäljellä. Muista vain savupiiput.
Olen käynyt. Parakkeja on lukuisia viivasuorissa riveissä. Keskellä se junarata joka on nähty niin monessa elokuvassa
Parakeissa maalattia. Laverit kolmessa kerroksessa. Joka laverilla nukkui kymmenen ihmistä ahtaasti. Ei ikkunoita. Ei tilaa
Taitaa kyllä olla niin, että ne olemassa olevat parakit ovat replikoita ja suurimmaksi osaksi siellä on vain perustukset jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa kyllä olla niin, että ne olemassa olevat parakit ovat replikoita ja suurimmaksi osaksi siellä on vain perustukset jäljellä.
ilmakuvista näkee, että paljon vähemmän on rakennuksia kuin niiden pohjia ja tosiaan parakit ovat myöhemmin rekonstuoituja.
Auschwitzissä tuli vastaan oppaan ohjaama joukko, mukana noin nelivuotias, silmät järkytyksestä suurina kulki isän takana pitäen takinhelmasta. Lapsi selvästi ymmärsi ja koki kauheuden. Joku kaksitoistavuotias, jolle tausta selvitetty, voisi sopia mukaan. Millainen äiti kysyykään noin tyhmää, et veisi nelivuotiaan sinne, sen kauhun vaistoaa heti sisäön astuessaan ja se tiiliseiniin jäänyt haju tuntuu vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule. Niitä perustuksia ei ole vaan satoja parakkeja. Se ei merkitse mitään onko ne alkuperäisiä vai ei. Sitä en tiedä. Vastasin vain siihen että edellisen (sinun?) Mielestä siellä EI ollut parakkeja, vain savupiippuja
Olen käynyt vain Terezinin keskitysleirillä Tsekissä (tarkoituksena kyllä vierailla jossain vaiheessa myös Puolan leireillä). Terezin on aika pieni leiri, jota esiteltiin Punaiselle ristille mallileirinä 2. maailmansodan aikana. Sijaitsee noin 60km Prahasta Dresdeniin päin. Ilmeisesti sinne pääsee Prahasta melko hyvin ainakin bussilla. Kokonsa puolesta voi olla sopiva tuon ikäiselle lapselle, joskin hieman epäilyttäisi viedä tuon ikäistä katsomaan näyttelyä, jossa on paljon kuolleiden kuvia. Toimi muuten muutamassa kohtauksessa myös Shindlerin listan kuvauspaikkana. https://fi.wikipedia.org/wiki/Theresienstadt
Joko huono provo tai huono arvostelukyky. Jos Keski-Eurooppa on kiikarissa, käykääpä ensin vaikka Legolandissa tai Tivolissa, tai minne nyt menettekin, jossain lukuisista lapsille rakennetuissa puuhamaista. Saksasta ja Puolastakin löytynee?
Vierailija kirjoitti:
Mikä näistä keskitysleireistä on "paras" siis tutustumisen arvoinen? Onko lapsille lapsiparkkia?? Mä olin jo lapsena kiinnostunut keskitysleireistä, vankiloista, kauhuleffoista.. Olemme niin erilaisia.
4-vuotiaana? Tuskinpa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule. Niitä perustuksia ei ole vaan satoja parakkeja. Se ei merkitse mitään onko ne alkuperäisiä vai ei. Sitä en tiedä. Vastasin vain siihen että edellisen (sinun?) Mielestä siellä EI ollut parakkeja, vain savupiippuja
Älä nyt hermostu. Ei siellä ole satoja parakkeja, joitakin kymmeniä ja sitten paljon enemmän niitä pelkkiä perustuksien jälkiä. Katso ilmakuvista ja lopeta vaahtoaminen.
Vierailija kirjoitti:
Tää on trolli? Ajattelit siis, että kansanmurhan muistopaikalla on lapsiparkki kuin kauppakeskuksessa? Ja yhdistät kauhuleffat samaan sarjaan kuin kansanmurhan.
Kato telkkarista mieluummin uusi kauhuleffa ja laita lapsi ensin nukkumaan, jooko.
Bergen-Belsenissä voisit sitten kertoa Janni-Jessicalle ja Nico-Petterille että: "Tuossa niitä saksalaisia tuhmia setiä ja tätejä kävivät sitten sodan jälkeen eräs kiltti englantilainen pyövelisetä ja muutamat kiltit amerikkalaiset sedät siellä sitten sitä toimitusta valvomassa vähän hirttoteloittelemassa, nihiiii...."
Kyllä mä ehdottaisin lapsoselle tuota Disneylandia mieluummin.
Käytiin Dachaussa. En ole yleensä mitenkään herkkä, mutta kyllä siellä tuli sellainen todella oksettava olo. En veisi 4-vuotiasta keskitysleirille, vaan mieluummin vaikka Legolandiin. Keskitysleirillä ehtii käydä myöhemminkin.
Olen käynyt Auschwitzissä. Se on museo. Aikuiselle synkkä kun tietää mitä on tapahtunut, mutta lapselle todennäköisesti vain tylsä. Se millainen tunnelma siellä on riippuu siitä minkä verran ja millaisia vierailijoita juuri sillä hetkellä on. Japanilaiset turistit pulputtaa kuin papupata ja ottavat valokuvia kuin missä tahansa. Välillä on niin paljon väkeä että on hirveä tungos, eikä sekään kovin herkkää tunnelmaa luo. Välillä on sitten hiljaisempaa ja saattaa itse joutua liikutuksen valtaan.
Jos mahdollista niin en ottaisi lasta mukaan, siellä ei ole mitään mielenkiintoista 4-vuotiaalle, mutta jos muuten ei pääse niin ei se nyt mitenkään mahdoton ajatus sekään ole.
En suosittele vierailukohteeksi lastensa kanssa matkustaville, enkä varsinkaan lasten mukanaan sinne viemistä (jos itse niissä käykin).
Jos on kiire ja tarkoituksena on vain mahduttaa mahdollisimman monta tutustumiskohdetta loma-ajaksi matkareitin varrelle , niin sellaisella 'matkustusmentaliteetilla' liikkeellä oleville matkailijoille en myöskään suosittele keskitysleireissä vierailuja ollenkaan.
Ellei sinne ole tilaisuutta (tai kykyä) matkustaa ns. 'ajan kanssa' ja ajatuksella ja hiljentyen kunnioituksella, niin sellaisista paikoista on silloin ehdottomasti viisaampaa pysyä sieltä kokonaan poissa.