Ovat ujot oikeasti "ylimielisiä"? Kerro mieli piteesi :)
Oon itse aika ujo ja mua vaan ärsyttää kun ulkoista ja introverteistä puhutaan ylimielisinä ja töykeinä ihan tosi... Kun kerroin mun isälle ja veljelle niin ne hämmentynyt "et mitä?" Joten mitä mieltä olet,onko ujot/introvertit oikeesti ylimielisiä???
Kommentit (42)
En sanoisi että ylimielisiä kaikki. Heistä kyllä voi saada hyvin ylimielisen vaikutelman. Vaikea tehdä johtopäätöksiä jos ei tunne koko ihmistä. Sitä toivoisi, että ujot ihmiset jaksaisivat skarpata ja puhua itsekin edes joskus jotain. Itselle tulee omituinen tunne jos toinen on hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
On, jos olettavat että on aina muiden vastuulla ottaa kontaktia ja hoitaa aloitteet. Jos olet ihan ok sen kanssa että kukaan ei puhu sinulle jne, niin sitten et ole ylimielinen.
Ihhminen voi olla varauksellinen monista eri syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, jos olettavat että on aina muiden vastuulla ottaa kontaktia ja hoitaa aloitteet. Jos olet ihan ok sen kanssa että kukaan ei puhu sinulle jne, niin sitten et ole ylimielinen.
Ittte pyrkisin aiinakin saada tuntemaaan olon niiin että täällä aiinakin voi harjoiiitella ja sopeutuuua taas uudestaaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ujoutta taitaa olla montaa sorttia.
Olen tuntenut sellaisia ujoja, joilla on aivan hillitön itsekritiikki ja samanlainen kritiikki muita kohtaan. Pidän tällaista asennetta ylimielisenä. Näiden ujojen kohdalla olen törmännyt myös huomattavaan ilkeyteen kun ovat saaneet tilaisuuden olla niskan päällä. Tietysti kysymys voi olla myös vääränlaisesta kasvatuksesta, mutta aikuinen on vastuussa siitä, että hakee itselleen apua.
Sitten on sellaisia söpösti ujoja, jotka takeltelevat ja punastelevat. He herättävät suojelunhalua ja kun heihin tutustuu niin ujous katoaa, eikä sitä meinaa muistaa, ennen kuin seuraan liittyy joku vieras.
Itse olen introvertti mutta en ole ujo. Mulla introverttius vaikuttaa niin, että joudun lataamaan akkuja yksinäisyydessä, ja pitkään kestäviin tilaisuuksiin on vaikeeta osallistua.
Ei-söpösti ujoja vihataan.
Ei nyt varsinaisesti vihata, mutta ei se ylikriittisyys mikään hyve ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ittte pyrkisin aiinakin saada tuntemaaan olon niiin että täällä aiinakin voi harjoiiitella ja sopeutuuua taas uudestaaan.
Mittta se on valitettavasti niin etttä tuolla on niitä bisnestä takoavia yrityksiää niin vaikkka minun aivot analysooivat ihmisen käytöstä joka srkunti jatkuuvalla syööötöllä niiin se ei käy etttä sinne menee epämuodollisena toimijana vaaan karikatyyyrit tuleee ollla looppuun saakka kapitalismia hyväillen hiptttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittta se on valitettavasti niin etttä tuolla on niitä bisnestä takoavia yrityksiää niin vaikkka minun aivot analysooivat ihmisen käytöstä joka srkunti jatkuuvalla syööötöllä niiin se ei käy etttä sinne menee epämuodollisena toimijana vaaan karikatyyyrit tuleee ollla looppuun saakka kapitalismia hyväillen hiptttu.
Sanooisin mitä enemmmän ketjuhässsäkkää niin sitä enemmän muotinmukaiisuutta.
Jotkut ovat, suurin osa ei ole. V'tuttaa kun kaikki olettavat automaattisesti ujon ja ylimielisen tarkoittavan samaa.
Tämähän nyt ei ole mikään mielipidekysymys. Ihan sanakirjasta löytyy määritelmät sanoille ujo ja ylimielinen. Eivät ole synonyymejä.
No minä olen ujo ja sosiaalisesti kömpelö introvertti, ja minulla on vieläpä paha puhevika, mikä tekee minusta yleensä hiljaisen ei-tutussa seurassa (ja usein tutussakin).
Olen huomannut, että minua pidetään joko ylimielisenä tai jotenkin yksinkertaisena, käytöksestä riippuen. Mitään välimuotoa ei ole.
Jos käyttäydyn mielestäni normaalin hillitysti, olen ylimielinen. Toki olen varautunut ja hiljainen, mutta hymyilen kuitenkin tervehtiessä, sanon ihan normaalisti kiitos, vastaan puhuteltaessa, jne. Mielestäni siis käyttäydyn kuten kohteliaan ihmisen pitää, mutta usein saan kuulla, että "pidin sinua todella ylimielisenä, mutta oletkin tosi mukava nyt kun tunnetaan paremmin".
Jos minulla on energiaa laittaa ns. miellyttämisvaihteen päälle - siis yritän hymyillä kaikille ja kaikelle ja esittää seurallista ihmistä, jota ei vaan vahingossakaan pidetä tylynä - minua pidetään yksinkertaisena idioottina jolle täytyy selittää kaikki erityisen s-e-l-k-e-ä-s-t-i. Olen kerran saanut jopa kuulla, että yksi tutun tuttu luuli minun olevan lievästi kehitysvammainen. Ilmeisesti yhdistelmä puhevikaa ja aurinkoista hymyilyä vaikutti jotenkin erikoiselta.
Valitse noista sitten. Yleensä vanhempien ihmisten seurassa valitsen tuon hymyilyvaihteen, muuten en jaksa. Pitäkää sitten ylimielisenä.
Ovat kyllä kaksi aivan eri asiaa. Tunnen monta ylimielistä ekstroverttiä, jotka tuovat itseään esiin kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa tilanteissa. Toki ujo voi olla ylimielinen, mutta harvemmin näin on.
Vierailija kirjoitti:
En sanoisi että ylimielisiä kaikki. Heistä kyllä voi saada hyvin ylimielisen vaikutelman. Vaikea tehdä johtopäätöksiä jos ei tunne koko ihmistä. Sitä toivoisi, että ujot ihmiset jaksaisivat skarpata ja puhua itsekin edes joskus jotain. Itselle tulee omituinen tunne jos toinen on hiljaa.
Ujous ei tarkoita hiljaisuutta. On ujoja, jotka höpöttävät ujouttaan.
Itse kuulun niihin ujoihin, jotka eivät tykkää olla huomion keskipisteenä. Pelkään kai negatiivisia reaktioita. Mutta juttelen kyllä ihmisille. Joissakin porukoissa toki tykkäisin enimmäkseen kuunnella muiden juttuja.
En ole ikinä ajatellut, että ujot nähdään ylimielisinä. Onkohan minuakin sitten pidetty ylimielisenä vuosia sen takia, että olen isossa porukassa hiljaa, vaikka totuus on ihan toinen? Enemmänkin koen, että minun sanottavani ja minä ei kiinnosta ketään niin olen hiljaa ja kuuntelen mitä muut puhuvat.
No itse näen ujot kaikkea muuta kuin ylimielisenä.
Pikemminkin "alimielisiä", eivät koe ansaitsevansa muiden hyväksyntää ja huomiota.
Kyllä musta on paljon ylimielisempää olettaa, että suupaltin pas*ajutut kiinnostaisivat ihan kaikkia
Vierailija kirjoitti:
Kyllä musta on paljon ylimielisempää olettaa, että suupaltin pas*ajutut kiinnostaisivat ihan kaikkia
JUURI NÄIN!!
Ylimielistä on vaatia muita olemaan samanlaisia kuin itse on ja haukkua niitä, jotka ovat erilaisia. Ovat kyllä kaikkea muuta kuin ujoja ne, jotka noita kahta tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Ujoista ihan päinvastainen kokemus. Itseään vähätteleviä, arvottomana pitäviä ihmisiä. Suurin osa ihan täyttä kultaa siinä vaiheessa, kun pääsee panssarin läpi.
Kiteytit ihan täysin, mitä piti tulla sanomaan. Itse olen tosi ujo, minua on monesti haukuttu nyhveröksikin ujouteni takia. En pidä itseäni minään ja koen liian usein, että olen turha ja arvoton. Todellisuudessa olen jo melkein liian kiltti ja avulias muita kohtaan ja ajattelen aina muiden parasta. Pistän aina muut itseni edelle. En koe olevani tarpeeksi hyvä, että voisin olla millään tavalla ylimielinen muita kohtaan. Päinvastoin olen nöyrä ja kunnioittava kaikkia kohtaan.
Ei-söpösti ujoja vihataan.