IL: Espoolaisisä tyrmistyi - tyttären vanhojen tansseihin paloi yli 1 000 euroa: ”Kaikilla ei ole varaa”
https://www.iltalehti.fi/pinnalla/a/0a7fea81-728d-424e-9c08-619fc37ee4ea
Paljonko teillä paloi? Meillä on ensi vuonna edessä, mutta onneksi on kyseessä poika, joka tuskin on kiinnostunut laittamaan rahaa uuden tietokoneen verran juhliin.
Löysin myös vanhan ketjun eli ei oo kallistunut juurikaan 9 vuodessa.
https://www.vauva.fi/keskustelu/1122516/ketju/vanhojen_tansseihin_1000_…
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Puvun voi lainata, meikata itse, kengät vanhat ja hiukset laittaa itse . Poika tanssi aikoinaan vuokrafrakissa alle satasen. Taxi 2 x kertaa ja syöminen. On vaan yksi lapsi.
On se kumma kun ihmiset eivät tajua, että kaikki eivät voi itse meikata ja laittaa hiuksia. Mulla on pitkät ja paksut hiukset enkä osaa tehdä mitään kampauksia. Korkeintaan tavallinen poninhäntä. Jos taas ei vapaa-ajalla meikkaa, mutta wanhoihin haluaisi, pitäisi ostaa kaikki tarvikkeet (eivät ole halpoja) ja opetella meikkaamaan, eikä se onnistu hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Missä pullossa isä on ollut viimeiset 20 vuotta?
Mun esikoinen sanoo ettei aio tanssia ollenkaan. On nyt ekaa vuotta lukiossa.
Niin minäkin luulin. Päätin mennä wanhoihin noin 4kk niitä ennen, kun sain ihastukseni parikseni.
Isää on viety kuin litran mittaa. Tyhmyydestä usein sakotetaan lompakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Ja täällä palstan mammat kilpailee siitä, kuka on saanut nuorensa tärkeän pöivän halvimmalla. Surullista! Meidän tytölle ainakin tämä oli tosi tärkeä päivä. Voin rehellisesti sanoa, että kyllä rahaa paloi (vaikka meidän tyttö ei ripsiä, keinorusketuksia ym halunnutkaan). Kuluja oli ainakin seuraavat:
Mekko oli n 550€
Uudet kengät 70€
Vaalea keinoturkis takki (käytettynä) 40€
Kampaamo 70€Muitakin pienempiä menoja oli mutta en viitsi niitä kaikkia tässä listata. Ja on kyllä joka pennin arvoinen
Eihän teilläkään mennyt tonnia, vaikket pihistellyt. Se on vaan hullua laittaa rahaa älyttömästi palamaan yhteen hemmetin päivään. Asioita saa miettiä etukäteen ja varautua asioihin, ettei sitten käy noin kuten esimerkin isällä...
Onhan täällä parit köyhäilijät jopa huvittavia. Kaiken näköisenä antavatkin lapsensa kulkea...
Vierailija kirjoitti:
Huvittava tuo lista. Pelkät ripset 70e, itseruskettava 10e, asusteet ja korut yht. 250e, sekä jatkoillekkin uusi asu kenkineen. Ei ihme että menee kalliiksi.
Yhdenlaista kilpavarustelua tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puvun voi lainata, meikata itse, kengät vanhat ja hiukset laittaa itse . Poika tanssi aikoinaan vuokrafrakissa alle satasen. Taxi 2 x kertaa ja syöminen. On vaan yksi lapsi.
On se kumma kun ihmiset eivät tajua, että kaikki eivät voi itse meikata ja laittaa hiuksia. Mulla on pitkät ja paksut hiukset enkä osaa tehdä mitään kampauksia. Korkeintaan tavallinen poninhäntä. Jos taas ei vapaa-ajalla meikkaa, mutta wanhoihin haluaisi, pitäisi ostaa kaikki tarvikkeet (eivät ole halpoja) ja opetella meikkaamaan, eikä se onnistu hetkessä.
Sä välität, ettei sulla ole yhtään kaveria, joka osaa meikata ja kähertää tukan ja laittaa vaikka nutturarelle?
Sitten taas kaikilla on samat pastillisävyt vuodesta toiseen. Yök, miten pliisua.
Espoolaisisi on nyt vasn lähteny mukaan kaikkeen mitä prinsessa keksii pyytää.
Vähänkin kun varautuu ja käyttää järkeä niin selviää paaaaaljon alle tuon ja saa muutakin kuin kertakäyttökamaa.
Vanhoista selviää kyllä aivan murto-osalla tuosta jos vähääkään ennakoi ja joku tekorusketus on vaan kornia. Ne oranssit kyllä erottui mutta ei edukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä välität, ettei sulla ole yhtään kaveria, joka osaa meikata ja kähertää tukan ja laittaa vaikka nutturarelle?
Mulla ei ollut, mä olin itse se joka aina näpräs muiden hiuksia ja meikkaili. Meillä kaikilla oli omat valmistautumiset päivään, niin ei kerennyt muiden tukkia väkertää.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä meni 150e + ruoka 20e.
Mekko löytyi Zazabellan alekorista ja tyttö myi sen eteenpäin seuraavana vuonna 100e.
Kengät ja korut oli vanhat. Meikin ja kampauksen teki itse. Kaunis oli.
Poika tanssii tänään ja ei tarvinnut kuin ostaa tanssiparin mekon värinen rusetti ja taskuliina. Ja ruoka 20e.
Missä saa illallisen 20€? Täällä kaikki vsnhat lähtevät viettämään iltaa yhdessä ja illan hinta oki 60€
Kiinnostaa mitä tuo sisälsi? Kun alkoholia siinä ei oikeen voi olla sisällä. Tyhmiä on taas rahastettu jostain bulkki-illallisesta tyyliin Kalastajatorpalla.
En ymmärrä tätä vuosittaista päivittelyä wanhojen hinnasta, siitä saa tehtyä just niin kalliin päivän kun ite haluaa. Ite en tanssinu 3 vuotta sit, eli rahaa kului 0e, kun käytin koulussa ja jatkoilla vanhaa mekkoa ja kenkiä. Pikkusiskolla taas maksoi n. 500e kun halusi ties mitä.
No ei todellakaan mennyt omiin vanhojentansseihin tuollaisia summia, koska en kokenut tarpeelliseksi hankkia sitä ennen tekorusketusta, tekoripsiä ja kampaajalla uutta väriä ja leikkausta hiuksiin. Mekkojakin saa halvemmalla kuin 400 eurolla! Tuo on ihan itsestä kiinni, että kuinka paljon sitä rahaa laittaa palamaan. Ei todellakaan ole tarpeellista tai pakko tuhlata rahaa oranssiin tekorusketukseen tai feikkiripsiin. Tanssia voi ilmankin niitä. Tuostakin tonnista olisi saanut hintaa alemmaksi jo siten, että olisi säästänyt rahoissa noiden ripsi- ja rusketushömpötysten kanssa.
Mitäs maksoi. Ei kukaan pakottanu faijaa työntämään tuhatta euroa lapsensa tarpeisiin. Kyllä tässä pitäis isänkin oppia sanomaan mussukalleen ei. Olis tytär ollu vaikka viime kesän töissä ja itse säästäny puolet rahoista, niin ei olisi papalle sälyttynyt niin iso lasku. Vaihtoehtoisesti sitten olis voinu mennä sillä 500 eurolla, jonka isäpappa suostuu mukisematta maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhunut itsestäni vaan yleisesti. Mutta nyt kun kysyit! Kiinnostuin meikkaamisesta suunnilleen samoihin aikoihin kun päätin mennä wanhoihin, joten ei haitannut ostaa meikkejä, mutta voin sanoa että lopputulos ei ollut kovin upea. Kavereistani osa tanssi itse, eikä heissä ole ketään joka säännöllisesti tekee erikoisia kampauksia. Pitkien ja paksujen hiusten laittaminen ei ole helppoa, jos sen haluaa tehdä kunnolla.
Ainiin, kaikilla ei ole kavereita, eikä ole mitenkään erikoista ettei kaveriporukassa löydy ketään, joka osaa tehdä kunnon meikin ja kampauksen. Tyydyttääkö vastaus?
Vierailija kirjoitti:
Sitten taas kaikilla on samat pastillisävyt vuodesta toiseen. Yök, miten pliisua.
On siinä juhlan tuntua kun muutenkin kalvaat ja värittömät suomitytöt ahtautuvat himpan tiukkoihin nudeiin, helmenharmaisiin ja vaaleansinisen tyllihörselöihin. En ymmärrä kelle tuollaiset hailuut värit oikeasti sopisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhunut itsestäni vaan yleisesti. Mutta nyt kun kysyit! Kiinnostuin meikkaamisesta suunnilleen samoihin aikoihin kun päätin mennä wanhoihin, joten ei haitannut ostaa meikkejä, mutta voin sanoa että lopputulos ei ollut kovin upea. Kavereistani osa tanssi itse, eikä heissä ole ketään joka säännöllisesti tekee erikoisia kampauksia. Pitkien ja paksujen hiusten laittaminen ei ole helppoa, jos sen haluaa tehdä kunnolla.
Ainiin, kaikilla ei ole kavereita, eikä ole mitenkään erikoista ettei kaveriporukassa löydy ketään, joka osaa tehdä kunnon meikin ja kampauksen. Tyydyttääkö vastaus?
Ei tyydytä. Perus meikkitarpeet ei paljoa maksa ja harjoitus tekee mestarin. Ohje videoita on netissä pilvinpimein niin erilaisiin meikkauksen kuin kampausten tekoon. Jos ei osaa hiuksiaan laittaa, voi ne leikkauttaa sellaiseksi, että osaa. Pitkiin paksuihin hiuksiin on helppo tehdä esim erilaisia letityskampauksia. Onneksi omalla tyttärellä on ystäviä isommalla ikähaitarilla ja aina on kavereista löytynyt innokkaita ja avuliaita tyyppejä. Monesti mutta ja laittavat toistensa hiuksia ihan vaan ajankuluksi.
Kuuluuko vanhempien maksaa juhlapuku
Koulussa pitäisi tasa arvon vuoksi olla pukuvarasto, josta köyhä voisi lainata puvun
No woi ei.. piti oikein Iltalehteen päästä luetteleen, että meidän likalla meni näin ja näin paljon rahaa. Harmi, kun kaikilla ei ole varaa. Hox! Huomasittehan kaikki, että siis meidän Espoo perheellä oli varaa ja kaikkeen satsattiin.
Puolet lehtijutun kuluista liioteltua elitismiä. Kyllä osallistuu pystyy murto-osalla noista kustannuksista.
Jos vanhojenpäivä oli jo 20v sitten (oma lukioaika) kilpavarustelua, niin tais olla pientä tähän aikaan verrattuna.
Mun mielestä on vaan fiksua varautua jo aikaisemmin ja käyttää esim tarjoukset hyödykseen. Ei ole tarkoitus kehua miten köyhäiltiin vaan se, että voi hankkia kaiken mieluisaa ja kaunista myös edullisesti. Kaikki mitä hankittiin on myös sellaista, että voi käyttää myös tulevaisuudessa. Ilman vannealushametta esim sifonkipuku käy iltapuvusta, tanssikengät ovat asialliset muihinkin juhliin samoin kuin keinoturkisjakku. Korut oli tytär saanut mummultaan lahjaksi. Meikkejä hänellä on muutenkin. Jne.