Miksi nuoret kuvaavat julkisissa heti jos vahingossakaan katsot heitä?
Näin kävi taas. Vastakkain kun istuin eikä ole muuta kateltavaa kuin ulos tai ihmisiä niin aina välillä osui katse johonkin nuoreen mieheen. En katsonut tarkoituksella, ei ollut mitään syytä, vaan väkisinhän sitä johonkin aina katsoo. En jäänyt tuijottamaan häntä vaan käänsin aina katseen pois jos hän katsoi samaan aikaan.
Ei mennyt kauaakaan kun poikanen jo kaivoi puhelimen taskustaan ja näin kun snapchat ilmestyi ruutuun.. Kovin oli peukalo valmiina painamaan kuvanottopainiketta mutta silloin jäin seuraamaan tekemisiään ja puhelintaan, joten ei sitten loppujen lopuksi kehdannut kohottaa puhelintaan sen verran että olisi saanut kuvan otettua.
Mielestäni aivan käsittämätöntä käytöstä, eikä ole ainoa. Tuntuu että pitää henkensä edestä varoa katsahtamasta näitä nuoria opiskelijoita sillä heidän herkkä sielunsa ei kestä jos heihin vilkaistaan.
Onko täällä jotain parikymppistä nuorta joka osaisi selittää ilmiön syyn? Mitä helvettiä niillä kuvilla tekee? Jakaa johonkin rinkiin että kato miten ruma akka mua tuijotti, ruvetaan stalkkaamaan sitä? Kuvataan aina kun nähdään?
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemukseni: Istuin bussissa, ja kolmen n. 16 -vuotiaan jätkän ja yhden tytön porukka piti meteliä autossa, arvosteli kanssamatkustajia ja napsi kuvia. Sitten huomasin, että porukan päällikko otti iPhonellaan minusta kuvan.
Nousin ylös penkiltä ja sanoin että "Nuorella herralla on varmaan helvetin hyvä selitys, että miksi se otti minusta kuvan."
Jätkä tähän että "Juujuu, haist vttu." Ja uusi kuva ja lisää naureskelua.
Sanoin että "Poista kuvat."
Jätkä vielä kerran että "Haist vttu" ja uusi kuva.
Nappasin kännykän kädestä, väänsin aivan vtun solmuun ja astuin lopuksi sen päälle.
Kysyin vielä, että haluaako joku muu ottaa kuvia. Ei halunnut. Kuului vain että "mitävvttua!?!mitävvttua?!"
Tonnin opetus pojalle. Kai se sitten kannatti.
Onhan tuo ihan kiva fantasia ja ehkä tekee hyvää mielenterveydellesi hehkutella itsellesi että noin kyllä tekisit.. Mutta jos OIKEASTI tekisit noin, niin kyllä se tonnin opetus tulisi sinulle. Tuo on selvä vahingonteko ja toisen ihmisen omaisuuden tuhoaminen.
Ei sinulla olisi mitään oikeutta tehdä noin vaikka teini olisi todellakin rikkonut lakia. Mutta kun ei edes rikkonut, niin ei sinua kohtaan kyllä löytyisi mitään ymmärrystä.
Tietysti, jos olet jo valmiiksi ulosotossa ja velkaa niin paljon ettet koskaan voi niitä maksaa, niin sitten on se ja sama vaikka rikot kymmenen muiden kännykkää.
Voi kyynel. Itse olisin vastaavassa tilanteessa lyönyt teinin leegot syvälle pers.eeseen mikäli noin käyttäytyisi. Miksei ihmisiä voi vain jättää rauhaan?
Minua on myös kuvattu. Aikoinaan koulussa ja sitten välillä myöhemminkin julkisilla paikoilla kuten kaupoissa ja busseissa. On kiusaamistausta muutenkin. Ihan melko tavallisen näköinen olen, mutta ehkä joistakin sitten se ruma jota saa pilkata. Ja tuosta tuijottamisesta vielä se, että itse en koskaan tuijota muita tai anna mitään aihetta kuvaamiseen sen takia. Silti myönnän välillä katse harhailee ja tykkään esim katsoa maisemia ja joku voi ehkä ottaa jo senkin vahtaamisena. En myöskään kuulu niihin joilla puhelin on kädessä esim missään bussissa joten ehkä sekin on jo "epäilyttävää" joidenkin mielestä. Tämän takia vältänkin viimeiseen asti paikkoja joissa pitää istua vastakkain. Muistan vaan yhdenkin minua nuoremmin tytön joka tuijotti koko matkan vihaisesti jos vähänkin vilkaisin sinne päin. Itse kyllä vahtasi senkin edestä. Ja olen nainen itsekin joten en varmaan mikään uhka hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemukseni: Istuin bussissa, ja kolmen n. 16 -vuotiaan jätkän ja yhden tytön porukka piti meteliä autossa, arvosteli kanssamatkustajia ja napsi kuvia. Sitten huomasin, että porukan päällikko otti iPhonellaan minusta kuvan.
Nousin ylös penkiltä ja sanoin että "Nuorella herralla on varmaan helvetin hyvä selitys, että miksi se otti minusta kuvan."
Nappasin kännykän kädestä, väänsin aivan vtun solmuun ja astuin lopuksi sen päälle.
Kysyin vielä, että haluaako joku muu ottaa kuvia. Ei halunnut. Kuului vain että "mitävvttua!?!mitävvttua?!"
Onhan tuo ihan kiva fantasia ja ehkä tekee hyvää mielenterveydellesi hehkutella itsellesi että noin kyllä tekisit.. Mutta jos OIKEASTI tekisit noin, niin kyllä se tonnin opetus tulisi sinulle. Tuo on selvä vahingonteko ja toisen ihmisen omaisuuden tuhoaminen.
Ei sinulla olisi mitään oikeutta tehdä noin vaikka teini olisi todellakin rikkonut lakia. Mutta kun ei edes rikkonut, niin ei sinua kohtaan kyllä löytyisi mitään ymmärrystä.
Tietysti, jos olet jo valmiiksi ulosotossa ja velkaa niin paljon ettet koskaan voi niitä maksaa, niin sitten on se ja sama vaikka rikot kymmenen muiden kännykkää.
Rikkoi lakia, kun ei suostunut poistamaan kuvia pyynnöstä huolimatta. Lisäksi kuvaustarkoitus oli muiden kiusaaminen.
Ihan oikein, että kännykkä meni paskaksi.
Itseäni harmittaa että ainoastaan joku luuri meni paskaksi. Olisi ollut antoisampaa kun leegot olisivat menneet uusiksi.
Kannattaa hakeutua terapiaan, jos mielessä pyörii jatkuvasti erilaiset väkivaltafantasia.
Onkohan lapsuudessasi ollut kaikki ihan kunnossa?
Tällä palstallako olisi täyspäisiä? Ehei.
Tänne hakeutuu kaikki avohoitopotilaat.
No minkäs diagnoosin olet saanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuon jälkeen tapahtui? Tai siis miten muut bussissa olleet reagoivat ja tämä poika jonka puhelimen talloit
Jos tuo teiniporukka on meuhkannut riittävästi niin siinä saattaa olla bussillinen sen verran ärtynyttä porukkaa joka ei sitten kysyttäessä nähnyt mitään eikä kuullut mitään eikä osaa sanoa mitä tapahtui mutta ehkä teini hajotti oman puhelimensa tai sitten se oli joku teinin kaveri?
Itse kuuntelin joskus sivusta, kun pari yläasteikäistä poikaa jutteli opettajastaan. He sanoivat, että "jos se käy meille valittaa, aletaan kuvaamaan sitä ja sanotaan et pistetään video nettiin".
Kai se on joku harhainen käsitys siitä, että sillä saa jotain suojaa, jos asiat ei mene oman mielen mukaan... en tiedä? Ihmettelin itsekin.
Toisten ihmisten kuvaaminen on aivan tosi juttu, olen 22-vuotias ja tiedän että teinit ja vanhemmatkin ihmiset ottavat muista ihmisistä salaa kuvia ja jakavat niitä snäpissä ja instassa. Olen itse aivan toisenlainen tyyppi ja sukellan aina piiloon jos näen että olen jonkun selfien ottajan takana tai kameran edessä. En ole tarpeeksi "rento" pystyäkseni painamaan asian villaisella ja hälläväliä-asenteella. Mua ahdistaa aivan hemmetisti olla tuntemattoman kamerassa ja pilkattavana.
Itsensä kaavuttaminen kuulostaa välillä todella houkuttelevalta idealta! Aasiassa käytetään ohuita "kirurgin maskeja" ihan asusteenakin saasteelta suojaamisen lisäksi, olen haaveillut että sellainen tulisi tännekin niin pääsisi piiloutumaan.
https://www.getmore.com.my/image/getmore/image/cache/data/all_product_i…
Mutta täällä taidettaisiin katsoa kuin hullua tai sairasta ja varmasti päätyisin jonkun snäppiin. Onko mitään ideoita miten kasvonsa voisi peittää järkevästi? Talvisin kuljen huivi naamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D Kännykän omistaja bongattu!
Olen viisikymppinen nainen enkä todellakaan kuvaa ketään tuntematonta julkisella paikalla, joten minulla ei ole tässä mitään omaa intressiä. On kuitekin ikävää että täällä levitellään näitä fantasioita; joku hölmö vielä uskoo että tuollaista voi tehdä ilman seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa kuitenkin olla niin, että poliisia ei kiinnosta pätkääkään tuollaisten miniterroristien kännykät.
Jos kännykkä todellakin oli tuhannen euron arvoinen niin kyllä poliisia kiinnostaa.
"Suomen rikoslaki
35 luku: Vahingonteosta
"1 § Vahingonteko. Joka oikeudettomasti hävittää tai vahingoittaa toisen omaisuutta, on tuomittava vahingonteosta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi""Tuo, mitä väität tehneesi, on ihan selkeästi rikos. Toki asianomistajasellainen, eli yleinen syyttäjä ei nosta syytettä ellei asianomistaja sitä vaadi. Tuollaisessa tapauksessa, jos ei teini itse sitä tekisi, niin aivan varmasti hänen vanhempansa olisivat sitä vaatimassa, jos tuhannen euron omaisuus on tahallisesti rikottu.
Ei ole resursseja tuollaisen tutkimiseen poliisilla nykypäivänä.
Ei ole edes polkupyörävarkauksiinkaan tai nakkikioskitappeluihin. Jos tuollaisessa tilanteessa nappaa teinipäälliköltä puhelimen ja vääntää sen solmuun ja vahingossa astuu vielä päälle niin voisin kuvitella että ei ole vaan niitä resursseja.
Ilkeä teinipäällikkö koki puhelimen tuhon.
Kuvan jälkeen kannattaisi aina laittaa puhelin turvaan ettei keski-ikäinen insinööri tule ja väännä puhelinta kahdeksikkoon pinsettiotteella.
Vierailija kirjoitti:
Itse kuuntelin joskus sivusta, kun pari yläasteikäistä poikaa jutteli opettajastaan. He sanoivat, että "jos se käy meille valittaa, aletaan kuvaamaan sitä ja sanotaan et pistetään video nettiin".
Kai se on joku harhainen käsitys siitä, että sillä saa jotain suojaa, jos asiat ei mene oman mielen mukaan... en tiedä? Ihmettelin itsekin.
Kuuntelin samaa settiä aikoinani. Istuin takana.
Teinipojat syljeksi kamalia klimppejä bussin lattialle ja hokivat horkassa vidy-sanaa.
-Vitu vttu kuvataa se pelle ja vitu öhöhöhöh, röhhöhh vitu onks sul tupakkaa?
-No vitu ei mut pajaa on hhööhöhöhö.
Sitten sihahti energiajuomat. Kattelin sieltä takaa kateissani että noi on äijiä, ai että noi on äijiä. Ne on saavuttanut jonneuden korkeimman asteen. Sen jälkeen menin kotiini (2000e kk vuokra) yksiööni ja riisuin solmion ja puvun. Kävelin keittiöön jossa minua odotti tonnikalapurkki ja ruisleipäpussi.
Tein itselleni haikean ruisleivän tonnikalalla ja katselin ikkunasta ulos lumisadetta, seinäkello napsutti vaativasti. Olen 25v ja kukaan ei halua minua. Parhaat vuoteni vietin yläasteella. Ruisleipä jää kitalakeen ja nielen niin että silmäni vettyvät.
Tuli ihan omat teiniajat mieleen bussin takapenkillä. Kävi kateeksi kun nykyajan teineillä on kunnon välineet käytössään. Toivon onnea kaikille teineille kännykepposissaan.
Silppu kirjoitti:
Mä olen nähnyt kaupassa kun siskostani on otettu kuva.
Minkä tyyppinen kuva hänestä otettiin? Kuvattiinko hänen vartaloaan? Minulla on myös kokemusta näistä.
Ei ne kuvaa. Sulla on psykoosi, tai vahvistusharha. Oletat jotain ja huomioit vain olettamustasi vahvistavia seikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kuvaa. Sulla on psykoosi, tai vahvistusharha. Oletat jotain ja huomioit vain olettamustasi vahvistavia seikkoja.
Ja mistä sä olet niin varma, että sillä olisi? Noita muita kuvaavia friikkejä on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ikinä käyttänyt snapchattia, jos tuosta tulee mieleen se että sinua kuvattaisiin.
Hän vain avasi snäpin ja katsoi viestinsä jne. Ei sillä ollut mitään tarkoitusta kuvata sua.
Vähän rotia noille psykooseille, Porvoon jamppa.
Kuten jo sanoin, oli niin selkeä juttu kuin olla ja voi. Kamera auki odotti että olis kehdannut nostaa puhelinta sen verran että saisi kuvan mutta siinä kohtaa seurasin tekemisiä sen verran ettei sitten lopulta kehdannut. Ja tämä ei siis ole ensimmäinen kerta omalla kohdallani.
Täyttä pas kaa. Sinä et ole niin tärkeä ihminen, että randomit kuvaisi sinua. Vähän rajoitusta siihen narsismiisi.
Miksi joku teinipoika snäpillä alkaisi kuvata sinua? Aivan naurettava provo.
En ole AP, mutta kyllähän nuoret ja muut hörhöt kuvailevat ihmisiä ilman lupaa tuon tuosta. Eivät tollot tajua sen olevan väärin,, tai eivät välitä.
Julkisella paikalla saa kuvata ihan ketä tahansa ilman lupaa.
Se ei ole salakuvaamista, se on valokuvaamista.
Kannattaa tutustua lakiin vähän paremmin ennen kuin alkaa syyttämään muita...
Julkisella paikalla on sallittua ottaa yleiskuvia sekä kuvata itseään tai luvan antaneita muita henkilöitä vaikka taustalla näkyisikin sivullisia ihmisiä. Jonkun yksittäisen ihmisen nimenomainen kuvaaminen ja kuvan julkaiseminen netissä tai muualla ei ole laillista.
Kannattaa tutustua lakiin vähän paremmin ennen kuin alkaa kuvaamaan muita..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ikinä käyttänyt snapchattia, jos tuosta tulee mieleen se että sinua kuvattaisiin.
Hän vain avasi snäpin ja katsoi viestinsä jne. Ei sillä ollut mitään tarkoitusta kuvata sua.
Vähän rotia noille psykooseille, Porvoon jamppa.
Kuten jo sanoin, oli niin selkeä juttu kuin olla ja voi. Kamera auki odotti että olis kehdannut nostaa puhelinta sen verran että saisi kuvan mutta siinä kohtaa seurasin tekemisiä sen verran ettei sitten lopulta kehdannut. Ja tämä ei siis ole ensimmäinen kerta omalla kohdallani.
Täyttä pas kaa. Sinä et ole niin tärkeä ihminen, että randomit kuvaisi sinua. Vähän rajoitusta siihen narsismiisi.
Miksi joku teinipoika snäpillä alkaisi kuvata sinua? Aivan naurettava provo.
En ole AP, mutta kyllähän nuoret ja muut hörhöt kuvailevat ihmisiä ilman lupaa tuon tuosta. Eivät tollot tajua sen olevan väärin,, tai eivät välitä.
Julkisella paikalla saa kuvata ihan ketä tahansa ilman lupaa.
Se ei ole salakuvaamista, se on valokuvaamista.
Kannattaa tutustua lakiin vähän paremmin ennen kuin alkaa syyttämään muita...
Julkisella paikalla on sallittua ottaa yleiskuvia sekä kuvata itseään tai luvan antaneita muita henkilöitä vaikka taustalla näkyisikin sivullisia ihmisiä. Jonkun yksittäisen ihmisen nimenomainen kuvaaminen ja kuvan julkaiseminen netissä tai muualla ei ole laillista.
Kannattaa tutustua lakiin vähän paremmin ennen kuin alkaa kuvaamaan muita..
Mistä näitä besserwissereitä oikein tulee, vaikka tässä ketjussa on kymmeneen kertaan todistettu miten asia oikeasti toimii?
8/10 – Joku kuvasi minua luvatta julkisella paikalla. Voinko kieltää kuvan julkaisemisen?
Et voi. Julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua ja kuvan saa myös julkaista, jos siinä ei ole mitään loukkaavaa eikä sitä julkaista loukkaavassa yhteydessä
Lähtökohtaisesti kuvan julkaisua ei voi kieltää, jos se on otettu julkisella paikalla. Kuvan tekijänoikeudet kuuluvat kuvaajalle. Kuvan julkaisu voi olla kuitenkin rikos, jos se on omiaan aiheuttamaan vahinkoa ja kärsimystä kuvan kohteelle. Jos kuvassa ei ole mitään loukkaavaa ja se julkaistaan asiallisessa yhteydessä, julkaisua ei pidetä rikoksena. Hyvien tapojen mukaista on kuitenkin kysyä kuvauksen kohteelta lupa ennen julkaisua, mutta aina tämä ei ole mahdollista. Markkinointi- ja mainontakäyttöön on pyydettävä kuvan kohteen lupa, eli kuvaa ei saa julkaista markkinointi- ja mainontakäyttöön ilman henkilön suostumusta.
https://yle.fi/uutiset/3-9457278
Kuka tahansa saa kuvata ketä tahansa julkisella paikalla. Se kuuluu perustuslakiin.
Joo tämä on kyllä ihan tosi ilmiö
Vierailija kirjoitti:
Pari kertaa olen nähnyt muslimityttöjen kuvaavan julkisissa kulkuvälineissä videota muista matkustajista ja selostavan samalla jotakin omalla kielellään. Todella omituista käytöstä, eivätkä ole saaneet siihen mitään syytä vaan matka on sujunut muuten ilman häiriöitä. Ilmeisesti kyse on ollut jostain livenä nettiin menevästä videosta.
Ap:n tapaukseen sanoisin yleisesti huomanneeni monien nuorien nykyään kuvittelevan kaiken ympärillä tapahtuvan liittyvän heihin. Tyyliin ei voi oleilla omalla parvekkeella tai pihalla ilman että lähistölle ilmaantuvat nuoret kuvittelevat kovaan ääneen heitä kytättävän. Kukaanhan ei oleskele ulkona mistään muusta syystä...
Tuohan kuulostaa aivan mielisairaalta. Vainoharhaiselta.
Tuttua. Vilkuilin pysäkillä että tuleeko bussi ja kolme nuorta tyttöä ilmeisesti luulivat että vilkuilen heitä,kuiskivat ja nostivat kännykät kuvausvalmiuteen mutta en tiedä kuvasivatko. Olen keski-ikäinen nainen,oli päivä ja heitä oli kolme yhtä vastaan joten ei kyse ollut siitä että halusivat käräyttää jonkun nuoria likkoja kyyläävän creepyn äijän tai tunsivat muuten olon uhatuksi.
Miten ihmisistä saatiin näin typeriä? Sitä voi taas jälleen kerran ihmetellä.
Että jos vilkaisee väärään suuntaan oma naama löytyy jostain laarista pilkattavana. En vaan oikeasti pysty tajuamaan tätä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Tässäpä meillä tulevaisuuden toivot.
Mitä tuon jälkeen tapahtui? Tai siis miten muut bussissa olleet reagoivat ja tämä poika jonka puhelimen talloit