Hyvästy You tube ja Google; uusi laki tulee voimaan
EU:n uusi tekijänoikeuslaki tule pian voimaa, kun vääntö asiasta johti viimein sopuun. EU pitää sitä VOITTONA internet jäteistä. Uutta säädöstä on kritisoitu paljon siitä, että se tekee Euroopasta Pohjois-Korean.
Kommentit (162)
En ymmärrä noita kommentteja, joissa iloitaan tubettajien töiden loppumisesta. Jos tubettaja saa 100 000 tilaajaa, se ei tapahdu hetkessä. Kyllä siihen tarvitaan paljon suunnittelua! Ja suunnittelukin on työtä. Eikö se ole hyvä, jos jotkut onnistuvat saamaan elantonsa esim. Youtuben kautta? Tietenkään jonkun tubettajan videot eivät kiinnosta kaikkia. Se ei ole mitenkään mahdollista. Ja ei, itse en ole tubettaja. Ja totean nöyrästi, että en usko, että voisin koskaan saavuttaa 100 000 tilaajaa. Huikea määrä!
Suomessa on hetkellä noin 45 tubettajaa, joilla on yli 100 000 tilaajaa:
https://vlogit.fi/
Jostain syystä Lakko puuttuu tältä listalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihan tosissaan v*tuttaa tämä homma. Olen pari vuotta tehnyt töitä alalla, jolle opiskelin varavaihtoehtona, kun olen ollut realisti ja ymmärtänyt, etten välttämättä ikinä elätä itseäni ykköskiinnostukseni eli musiikin avulla. Olen kuitenkin koko ajan tehnyt töitä myös musajuttujen eteen yliopisto-opintojen ja töiden ohella. Teen laulu- ja soittoharjoituksia päivittäin. Joka kuukausi myös yritän kirjoittaa ja säveltää uutta musiikkia, vaikka omat luomukset välillä tuntuvatkin kiusallisen huonoilta, koska olen äärimmäisen itsekriittinen. Olen vihdoin uskaltanut ladata Youtubeen muutamia tekeleitäni ja nyt pariin viimeisimpään videoon on kertynyt jopa pari tuhatta näyttökertaa ja kannustavia/kehuvia kommentteja. Saan vähitellen lisää seuraajiakin. Jos tämä laki menee läpi, olen täysin varma, että minun on entistäkin vaikeampaa saada näkyvyyttä omille töilleni ja vähäinen seuraajakuntani kuihtuu entisestään.
Noh, onneksi opiskelin itselleni myös ns. kunnon työn. Näin jo pienen toivon pilkahduksen musiikkiuran saralla, mutta tällaiset uutiset sammuttaa moiset pilkahdukset.
Voi ei, kauhea kuulla! :( Voin sympatisoida itse luovaa kirjoittamista harrastavana. Jos pitäisi pelätä, etten enää saa ladattua tekstejä muiden nähtäväksi foorumeille tms., en tiedä mitä tekisin. Palautteen saaminen on tärkeää, eikä sen ison kustannus- tai levy-yhtiön palkolliseksi niin vain kävellä.
T. Se, joka pari sivua sitten sanoi löytäneensä paljon kivoja indie-bändejä youtuben kautta
Kiitos sympatioista! Tosiaan ison kustannus- tai levy-yhtiön palkolliseksi ei todellakaan pääse ihan vain sormia napsauttamalla. Youtubehan on pullollaan sellaisia henkilöitä, jotka ovat ladanneet omaa laulua/soittoa (yleensä covereita, jotka rikkovat juuri tätä tekijänoikeuslakia...) kanavalleen, saaneet näiden laulu- ja soittovideoiden avulla tuhansia, jopa satojatuhansia seuraajia ja sitten joku levy-yhtiökin on lopulta kiinnostunut sen suuren suosion kautta heistä. Youtube on ollut monelle aloittelevalle muusikolle todella tärkeässä roolissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JES JES JES! Päivän paras uutinen! Nyt joutuu, NYT JOUTUU tubettajat oikeisiin töihin elantonsa eteen! Meni rahahanat kiinni Tuben osalta, eli sitten kiltisti vain oikeita töitä tekemään, kuten kaikki muutkin! :D :)
Teen it-alalla 11-12 - tuntisia päiviä, ja tämä koskee myös minua.
Eli haista paska.
Haistappa ite. Sinun tubettamisella ei ole mitään liikehdintää todellisuuteen. Toivottavasti kaikki kaltaisenne iilimadot saavat pian hauleja aivot täyteen. Olette 100% joutavaa prostituutituoidun ulostetta.
Jaaha, taas yksi jonka isän olisi pitänyt antaa kunnolla sille selkään.
Hei, sinä yksinkertainen maksullisten naisten käyttäjä: en tubaa, koskee silti.
Tästä syntyisi iso mellakka jos menisi läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JES JES JES! Päivän paras uutinen! Nyt joutuu, NYT JOUTUU tubettajat oikeisiin töihin elantonsa eteen! Meni rahahanat kiinni Tuben osalta, eli sitten kiltisti vain oikeita töitä tekemään, kuten kaikki muutkin! :D :)
Teen it-alalla 11-12 - tuntisia päiviä, ja tämä koskee myös minua.
Eli haista paska.
Haistappa ite. Sinun tubettamisella ei ole mitään liikehdintää todellisuuteen. Toivottavasti kaikki kaltaisenne iilimadot saavat pian hauleja aivot täyteen. Olette 100% joutavaa prostituutituoidun ulostetta.
Tämä on kyllä kevyesti päivän paskin viesti.
Vierailija kirjoitti:
Tästä syntyisi iso mellakka jos menisi läpi.
No eipä ole näemmä syntynyt. Kaipa se mellakka sitten syntyy, kun todellisuus iskee päin pläsiä, mutta ei se näin päätäntävaiheessa tunnu monia kiinnostavan.
Jää sinne "Jussi Halla-aho servaa…" videot. Niillä kun ei ole mitään arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuossa ole vain se että palvelija joutuu tarkistamaan sisällön ennen julkaisua, mikä toki vie paljon pois youtuben sisällöstä, mutta ei lakkauta sitä?
Youtubeen ladataan niin paljon sisältöä, että ei millään riitä henkilökunta tarkistamaan erikseen videoiden sisältöä. Parhaassa tapauksessaa käy niin, että luotettavaksi määritellyt tahot (esim. Isot levy- ja elokuvayhtiöt) saavat edelleen ladata sisältöä, mut pienemmät tekijät eivät enää saa sisältöään Youtubeen.
Isot yhtiöt voittaa kuluttajan ja pienten yhtiöiden kustannuksella. :(
Vääntäkää nyt tyhmälle rautalangasta. Esim vaikka Uino vloggari joka elää YouTube-videoillaan, miten hänen tulevaisuuden rahahana on nyt turvattu? Vai saako nämä työkseen tubettaa edelleen ja mikään ei muutu.
Menettää leipänsä kuten kaikki Euroopan vlogaajat. Myös muut pienet sisällön tuottajat kuten vaikkapa teatteri jota harrastan joutuvat ahdinkoon. Esimekriksi teatterissa hyödynnämme paljon intertekstuaalista sisältöä luodessamme näytelmiä, näin näytelmissä on tunnistettavia elementtejä. Intertekstuaalisuutta on myös paljon kirjoissa ja sarjakuvissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako tuo että esim. operaattorit jotka omistavat mediaa joka tuottaa sisältöä ovat voittajia? Kun nythän sisällöntuottajia on pilvin pimein mutta jatkossa operaattorit voivat tarjota näitä omille asiakkailleen ja kilpailu on rajoitettua.
Tätähän tässä on väännetty suunnilleen siitä lähtien kun internet ja nopeat yhteydet keksittiin eli vedetään kehitys väkisin taaksepäin ja isketään muutaman harvan ison sisällöntuottajan lypsykone väliin lappamaan rahaa näiden isojen media- ja filmi/musiikki/yms. firmojen taskuihin. Ei tarvitse miettiä miksi noin tehtiin koska tuossa hommassa on (teoriassa) rahaa ihan järjettömästi tarjolla. Käytännössä ei toki ole koska kuluttaja äänestää lompakollaan lopulta.
Toisaalta tämä vaan kertoo siitä että kuluttajaa ei poliitikot kuuntele, ei suomen eduskunnassa eikä europarlamentissa vaan lobbarit joilla on rahaa saa tahtonsa läpi vaikka sitten kuluttajan etujen kustannuksella. Esim. suomen eduskunta toteuttaa aivan suoraan kaikki mahdolliset tekijäoikeusjärjestöjen pahimmatkin aivopierut. Miten muuten nuo sallisivat esim. sen että tuolla pyörii vuodesta toiseen jotain ry:tä jotka lähettelee kiristyskirjeitä kansalaisille että maksakaa paljon (satasia - tonnin) tai joudutte maksamaan jokseenkin vi*usti (20 -30 tuhatta) jostain jonka todellinen arvo on loppujen lopuksi jotain kymppejä.
Onneksi on vaalit tulossa ja voi vaihtaa vaikka koko eduskunnan.
Jep, nämähän on oikeasti ihan mafia touhua, eikä mitään "oikeutta" mihin yrittävät verhoutua. Summat voivat tosiaan olla aivan törkeitä. Pahinta on, että jos erehdyt kerran maksamaan, saat uusia kirjeitä ihan varmasti jatkossakin lisää. Luultavasti eivät perustu mihinkään todellisiin latauksiin, vaan on löydetty lypsykone. Eli ihan oppikirjaesimerkki kiristäjästä.
Jännä kun sivistysmaissa on se olettama, että olet syytön kunnes toisin todistetaan, mutta tämä direktiivi nyt käytännössä on ihan vastoin päin. Olet vastuussa jonkun muun tekemisistä. Miten tällainen laki voi mennä läpi?
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun sivistysmaissa on se olettama, että olet syytön kunnes toisin todistetaan, mutta tämä direktiivi nyt käytännössä on ihan vastoin päin. Olet vastuussa jonkun muun tekemisistä. Miten tällainen laki voi mennä läpi?
Levy-yhtiöt lobbaa enemmän kuin Google, tai sit MEPit ei vaan juuri käytä sosiaalista mediaa, tai ainakaan niitä osia, jotka on vaarassa. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levy-yhtiöt lobbaa enemmän kuin Google, tai sit MEPit ei vaan juuri käytä sosiaalista mediaa, tai ainakaan niitä osia, jotka on vaarassa. :(
Kertovaa on myös se, että tämän lain puolesta äänestäneet ovat pääasiassa Keskustaan ja Kokoomukseen kuuluvia. Siinä se taas nähdään paljonko näiden puolueiden edustajia kiinnostaa tavallisen ihmisen asema uusien rahastusautomaattien luomisen sijaan. Mitä ihmettä he kuvittelevat tällä tekevänsä Suomen työllisyydelle ja talouskasvulle, kun ainakin it-ala ja pienet sisällöntuottajat tulevat olemaan pulassa tämän jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertovaa on myös se, että tämän lain puolesta äänestäneet ovat pääasiassa Keskustaan ja Kokoomukseen kuuluvia. Siinä se taas nähdään paljonko näiden puolueiden edustajia kiinnostaa tavallisen ihmisen asema uusien rahastusautomaattien luomisen sijaan. Mitä ihmettä he kuvittelevat tällä tekevänsä Suomen työllisyydelle ja talouskasvulle, kun ainakin it-ala ja pienet sisällöntuottajat tulevat olemaan pulassa tämän jälkeen?
Joo mäkin katselin niitä tän puolesta äänestäneiden MEPien puolueista ja mietin, että miksen ole ollenkaan yllättynyt. 😂 Jopa persut äänesti vastaan, vaikka heidätkin oikeistopuolueena tunnetaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtakaa jo se sosiaalinen media. Se on vain pieni osa tässä, todellisuudessa pienemmille yrittäjille, jotka eivät edes ole sosiaalisen median kanssa tekemisissä, tämä on kaikkein järkyttävin laki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtakaa jo se sosiaalinen media. Se on vain pieni osa tässä, todellisuudessa pienemmille yrittäjille, jotka eivät edes ole sosiaalisen median kanssa tekemisissä, tämä on kaikkein järkyttävin laki.
Ei kai siitä sinulle mitään haittaa ole, että lakia kauhustellaan ja vastustetaan sen perusteella, miten se vaikuttaa someen? Ei siinä ole mitään yllättävää, että MEPit ei ymmärrä miten pieni yritys jollain tietyllä alalla toimii. Ei ymmärrä suurin osa äänestäjistäkään. Siksi on myös pienille yrityksille hyvä, että ei unohdeta sitä somea, joka tekee tämän lain kongreettiseksi suurelle yleisölle. Me unohdetaan sosiaalinen media niin vastustus tälle kuihtuu kokoon, ja se vasta niille yrityksille huonoksi onkin.
Se on "konkreettinen" ei "kongreettinen"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihan tosissaan v*tuttaa tämä homma. Olen pari vuotta tehnyt töitä alalla, jolle opiskelin varavaihtoehtona, kun olen ollut realisti ja ymmärtänyt, etten välttämättä ikinä elätä itseäni ykköskiinnostukseni eli musiikin avulla. Olen kuitenkin koko ajan tehnyt töitä myös musajuttujen eteen yliopisto-opintojen ja töiden ohella. Teen laulu- ja soittoharjoituksia päivittäin. Joka kuukausi myös yritän kirjoittaa ja säveltää uutta musiikkia, vaikka omat luomukset välillä tuntuvatkin kiusallisen huonoilta, koska olen äärimmäisen itsekriittinen. Olen vihdoin uskaltanut ladata Youtubeen muutamia tekeleitäni ja nyt pariin viimeisimpään videoon on kertynyt jopa pari tuhatta näyttökertaa ja kannustavia/kehuvia kommentteja. Saan vähitellen lisää seuraajiakin. Jos tämä laki menee läpi, olen täysin varma, että minun on entistäkin vaikeampaa saada näkyvyyttä omille töilleni ja vähäinen seuraajakuntani kuihtuu entisestään.
Noh, onneksi opiskelin itselleni myös ns. kunnon työn. Näin jo pienen toivon pilkahduksen musiikkiuran saralla, mutta tällaiset uutiset sammuttaa moiset pilkahdukset.
Voi ei, kauhea kuulla! :( Voin sympatisoida itse luovaa kirjoittamista harrastavana. Jos pitäisi pelätä, etten enää saa ladattua tekstejä muiden nähtäväksi foorumeille tms., en tiedä mitä tekisin. Palautteen saaminen on tärkeää, eikä sen ison kustannus- tai levy-yhtiön palkolliseksi niin vain kävellä.
T. Se, joka pari sivua sitten sanoi löytäneensä paljon kivoja indie-bändejä youtuben kautta
Kiitos sympatioista! Tosiaan ison kustannus- tai levy-yhtiön palkolliseksi ei todellakaan pääse ihan vain sormia napsauttamalla. Youtubehan on pullollaan sellaisia henkilöitä, jotka ovat ladanneet omaa laulua/soittoa (yleensä covereita, jotka rikkovat juuri tätä tekijänoikeuslakia...) kanavalleen, saaneet näiden laulu- ja soittovideoiden avulla tuhansia, jopa satojatuhansia seuraajia ja sitten joku levy-yhtiökin on lopulta kiinnostunut sen suuren suosion kautta heistä. Youtube on ollut monelle aloittelevalle muusikolle todella tärkeässä roolissa.
Tubettajien ongelma ei ole tulot eikä seuraajien määrä vaan se ettei koko hommassa ole mitään vastuuta kenellekään. Voit ihan rauhassa ottaa silmätikuksesi jonkun ravintolan tai hotellin tai tuotteen tai yrityksen ja ruveta arvostelemaan sitä minkä kerkiät, miten puolueellisen mutuilemalla tahansa ja oli sinulla mitään koulutusta tai muuten hankittua kokemusta niistä palveluista tai ei.
Lehdissäkin on ravintola-arvosteluja leffa-arvosteluja ja tuotearvosteluja mutta näissä on sekä lehden arvovalta että arvostelijan ammattitaito sentään jotenkin kontrolloitu ja täyttä puutaheinää kirjoittava arvostelija saa lähteä hommastaan ja nopeasti.
Somessa taas voit ruveta "ravintola-arvostelijaksi" ja mutuilla ihan mitä sattuu sillä kokemuksella että olet käynyt jossain pikaruokapaikassa joskus syömässä. Pahimmillaanhan kuulemma jotkut bloggarit koittaa kiristää ilmaisia majoituksia tai aterioita yms. vihjailemalla että jos ei tipu niin tulee kriittinen arvostelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tubettajien ongelma ei ole tulot eikä seuraajien määrä vaan se ettei koko hommassa ole mitään vastuuta kenellekään. Voit ihan rauhassa ottaa silmätikuksesi jonkun ravintolan tai hotellin tai tuotteen tai yrityksen ja ruveta arvostelemaan sitä minkä kerkiät, miten puolueellisen mutuilemalla tahansa ja oli sinulla mitään koulutusta tai muuten hankittua kokemusta niistä palveluista tai ei.
Lehdissäkin on ravintola-arvosteluja leffa-arvosteluja ja tuotearvosteluja mutta näissä on sekä lehden arvovalta että arvostelijan ammattitaito sentään jotenkin kontrolloitu ja täyttä puutaheinää kirjoittava arvostelija saa lähteä hommastaan ja nopeasti.
Somessa taas voit ruveta "ravintola-arvostelijaksi" ja mutuilla ihan mitä sattuu sillä kokemuksella että olet käynyt jossain pikaruokapaikassa joskus syömässä. Pahimmillaanhan kuulemma jotkut bloggarit koittaa kiristää ilmaisia majoituksia tai aterioita yms. vihjailemalla että jos ei tipu niin tulee kriittinen arvostelu.
Ai sinusta pitäisi olla kiellettyä yritysten ja muiden palvelujen kritisoiminen ja tehdä siitä jotenkin luvanvaraista? Nyt oli kyllä hyvä. Kun kerran elämmä markkinataloudessa, kansalaisella on kaikki oikeus ja kohtuus myös arvostella palveluntuottajia. Sitä ovat myös nämä tubettajat. Siinäpähän kiristelevät, ei heidän pillinsä mukaan tavitse tanssia.