Hyvästy You tube ja Google; uusi laki tulee voimaan
EU:n uusi tekijänoikeuslaki tule pian voimaa, kun vääntö asiasta johti viimein sopuun. EU pitää sitä VOITTONA internet jäteistä. Uutta säädöstä on kritisoitu paljon siitä, että se tekee Euroopasta Pohjois-Korean.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Ei päättäjät tällaista tajua. Ehkä jos niille vetäisi auto-analogian? Tien omistaja joutuu vastuuseen jos joku auto syyllistyy salakuljetukseen.
Jos Matti vetää Pekkaa turpaan Helsingin kaupungin omistamassa puistossa, se on Helsingin kaupungin syy. Mitäs pitävät tuollaista puistoa, missä ihmiset voivat pahoinpidellä toisiaan!
JES JES JES! Päivän paras uutinen! Nyt joutuu, NYT JOUTUU tubettajat oikeisiin töihin elantonsa eteen! Meni rahahanat kiinni Tuben osalta, eli sitten kiltisti vain oikeita töitä tekemään, kuten kaikki muutkin! :D :)
Vierailija kirjoitti:
JES JES JES! Päivän paras uutinen! Nyt joutuu, NYT JOUTUU tubettajat oikeisiin töihin elantonsa eteen! Meni rahahanat kiinni Tuben osalta, eli sitten kiltisti vain oikeita töitä tekemään, kuten kaikki muutkin! :D :)
Teen it-alalla 11-12 - tuntisia päiviä, ja tämä koskee myös minua.
Eli haista paska.
Ahdistavaa. Internet ollut ainoa vapauteni. Nyt sekin viedään.
Miten arvelette PewDiePien tubettamiselle nyt käyvän? Paitsi että on kaikkein suosituin tubettaja koko maailmassa, on nimenomaan myös juurikin EU-alueelta, eli Ruotsista. Onko nyt kaikkein suosituin tubettaja häippäsemässä Youtubesta, jos Youtube blokataan?
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on tekijänoikeudet.
Jos ajattelette asiaa vaikkapa digitaalista sisältöä työkseen tuottavan kannalta, niin tilannehan on aika villi. Sun työtäsi voidaan ilmaiseksi levittää netissä ja isot firmat kuten Google ja Youtube hyötyvät siitä, mutta sinä et.
Kuinka moni teistä vaatii sitä, että taitelijan pitäisi maalata taulu ilmaiseksi kenelle vaan tai valokuuvajan ottaa kuva ilmaiseksi tai kirjailijan kirjoitta kirjansa ilmaiseksi? Tai jos vielä yleistetään, miksi maksat kampaajalle tai putkimiehelle heidän työstään?
Jos vastasit, että totta kai jokaiselle on oikeus saada työstään korvaus, sitten tuleekin ongelma, että nettiin sisältöjä tuottavien osalta oikeus ei helposti toteudu. Mikä olisi sinun ratkaisusi tähän ongelmaan?
EU:n leimaaminen "Pohjois-Koreaksi" on typerää ja osoittaa vaan, ettet tajua yhtään mistä puhutaan.
Tässä asiallista infoa:
https://eurooppatiedotus.fi/2018/09/24/kielletaanko-meemit-ja-katoavatk…
Minä olen 100% tekijänoikeuksien puolella, mutta valitettavasti tämä uudistus on huonosti ajateltu ja ampuu pieniä, ei-isojen-mediatalojen-edustamia sisällöntuottajia todella pahasti jalkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten arvelette PewDiePien tubettamiselle nyt käyvän? Paitsi että on kaikkein suosituin tubettaja koko maailmassa, on nimenomaan myös juurikin EU-alueelta, eli Ruotsista. Onko nyt kaikkein suosituin tubettaja häippäsemässä Youtubesta, jos Youtube blokataan?
Minäkin mietin itse asiassa tätä, ja muita ns. suuria youtubekanavia. Jos nyt tulee tuo, että pelkästään "luotettujen" lataajien sisällöt näkyy Youtubessa, laskettaisiinko tällaiset tarpeeksi isot tubettajat siihen mukaan?
Toisaalta mä en tiedä, mitä tuo tekijänoikeuslaki sanoo esimerkiksi Let's Play -videoista (jos nyt PweDiePie niitä vielä edes tekee?). Joskus pelinjulkaisijat on vissiin tehnyt diilin youtuben kanssa, että saa tehdä Let's Play -videoita kunhan he saavat niistä tuloja, jotkut ei. Youtubella ei ole aikaa käydä joka pelivideota läpi, että kenen sisältöä siinä on ja onko se peli nyt ok vai ei, joten onko silloinkin helpompi vain kieltää kaikki?
Saan Youtubesta paljon iloa ja hyötyä. Harmittaa todella paljon, jos sen käyttöä rajoitetaan huomattavasti.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Parhaimmassa tapauksessahan nämä isot alustat kehittävät botteja, jotka tunnistavat tekijänoikeuksien suojattua sisältöä automaattisesti ja poistavat ne heti. Valitettavasti Tumblrissa on viime aikoina saanut nähdä, miten hyvin "ennaltaehkäisevät" botit toimivat. Ei kovin hyvin.
Siellä siis otettiin käyttöön ohjelma, jonka tarkoitus on tunnistaa NSFW-sisältöä joka on tästä lähin Tumblrissa kielletty. P*rnon lisäksi mustalle listalle ovat joutuneet suurin piirtein kaikki, missä näkyy jotain ihonväriä muistuttavaa - renesanssiajan maalauksista linnunpoikasten kuviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuossa ole vain se että palvelija joutuu tarkistamaan sisällön ennen julkaisua, mikä toki vie paljon pois youtuben sisällöstä, mutta ei lakkauta sitä?
Youtubeen ladataan niin paljon sisältöä, että ei millään riitä henkilökunta tarkistamaan erikseen videoiden sisältöä. Parhaassa tapauksessaa käy niin, että luotettavaksi määritellyt tahot (esim. Isot levy- ja elokuvayhtiöt) saavat edelleen ladata sisältöä, mut pienemmät tekijät eivät enää saa sisältöään Youtubeen.
Isot yhtiöt voittaa kuluttajan ja pienten yhtiöiden kustannuksella. :(
Vääntäkää nyt tyhmälle rautalangasta. Esim vaikka Uino vloggari joka elää YouTube-videoillaan, miten hänen tulevaisuuden rahahana on nyt turvattu? Vai saako nämä työkseen tubettaa edelleen ja mikään ei muutu.
Lisään vielä, että epäilemättä Googlen kaltaiset jättitoimijat tulevat vielä kehittämään tehokkaita ohjelmia sisällön valvontaan, patentoivat ne, ja myyvät niitä kovalla hinnalla myös muille - tehden näin kilpailun käytännössä mahdottomaksi pienille some-start-upeille, joilla ei yksinkertaisesti ole varaa tällaiseen ennakkosensuuriin.
Hankalaksihan homma ei muutu vain Youtubelle, Facebookille, Googlelle ja muille jättiläisille. Tuleville Facebookeille ja Youtubeille se muuttuu mahdottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuossa ole vain se että palvelija joutuu tarkistamaan sisällön ennen julkaisua, mikä toki vie paljon pois youtuben sisällöstä, mutta ei lakkauta sitä?
Youtubeen ladataan niin paljon sisältöä, että ei millään riitä henkilökunta tarkistamaan erikseen videoiden sisältöä. Parhaassa tapauksessaa käy niin, että luotettavaksi määritellyt tahot (esim. Isot levy- ja elokuvayhtiöt) saavat edelleen ladata sisältöä, mut pienemmät tekijät eivät enää saa sisältöään Youtubeen.
Vääntäkää nyt tyhmälle rautalangasta. Esim vaikka Uino vloggari joka elää YouTube-videoillaan, miten hänen tulevaisuuden rahahana on nyt turvattu? Vai saako nämä työkseen tubettaa edelleen ja mikään ei muutu.
Uino vloggarille voi käydä pahimmassa tapauksessa niin, että Youtube ei enää hyväksy hänen videoitaan koska hän on EU:n sisällä, jolloin Uino ottaa lakin käteensä ja marssii työkkäriin.
Tai voi olla, että hän saa niitä edelleen ladata, mutta suomalaiset eivät saa niitä katsoa, jolloin Uinon tulot tippuvat, hän ottaa lakin käteensä ja marssii työkkäriin.
Tai sitten sensuuribotti saattaa alkaa rellestämään pitkin Uinon videoita. Hän tekee vlogin elokuvasta, jonka näki, ja esittää elokuvasta muutaman pätkän ja näyttää sen kansikuvan. Tämä on täysin laillista (koska elokuva-arvostelut ovat kritiikkiä), mutta sensuuribotti ei tiedä tätä, joten ei anna Uinon ladata videota. Uino ei saa rahaa videosta, jota ei pysty lataamaan, ottaa lakin käteensä ja marssii työkkäriin.
Tai sitten kaikki jatkuu kuten ennenkin koska Youtube nyt vaan mielellään ottaa omaan takkiinsa mahdolliset asiakkaiden hölmöilyt ja maksaa sakkomaksuja. Suuryritykset on tunnettu altruismistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä tubettaa, mutta jos suomalaiset eivät saa kyseisiä videoita katsella (jos siis pahin tapahtuu ja eurooppalainen yleisö täytyy blokata palvelun ulkopuolelle), yleisömäärät jäävät aika minimaalisiksi. EU:n ulkopuolella Uino tuskin kauheasti ketään kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule lainkaan ikävä. En käytä kumpaakaan.
Uppaan apta kybällä. Alapeukuttajat ovat täysin tarpeetonta prostituution ulostetta. Neuroottisena kävelette pitkin Helsingin katuja ja päädytte perjantaina taas jälleen kerran sinne lähikuppilaanne. Josta ehkä saatte josku seksiä joltakin, jota kukaan ei halua tietää. Vähiten te itse, koska häpeä. Olette kuvottavia olentoja.
Vierailija kirjoitti:
Olijo jo aikakin. Saadaan nuoriso ulos liikkumaan.
Toisin sanoen ulos ryyppäämään ja käyttämään huumeita.
Mua ihan tosissaan v*tuttaa tämä homma. Olen pari vuotta tehnyt töitä alalla, jolle opiskelin varavaihtoehtona, kun olen ollut realisti ja ymmärtänyt, etten välttämättä ikinä elätä itseäni ykköskiinnostukseni eli musiikin avulla. Olen kuitenkin koko ajan tehnyt töitä myös musajuttujen eteen yliopisto-opintojen ja töiden ohella. Teen laulu- ja soittoharjoituksia päivittäin. Joka kuukausi myös yritän kirjoittaa ja säveltää uutta musiikkia, vaikka omat luomukset välillä tuntuvatkin kiusallisen huonoilta, koska olen äärimmäisen itsekriittinen. Olen vihdoin uskaltanut ladata Youtubeen muutamia tekeleitäni ja nyt pariin viimeisimpään videoon on kertynyt jopa pari tuhatta näyttökertaa ja kannustavia/kehuvia kommentteja. Saan vähitellen lisää seuraajiakin. Jos tämä laki menee läpi, olen täysin varma, että minun on entistäkin vaikeampaa saada näkyvyyttä omille töilleni ja vähäinen seuraajakuntani kuihtuu entisestään.
Noh, onneksi opiskelin itselleni myös ns. kunnon työn. Näin jo pienen toivon pilkahduksen musiikkiuran saralla, mutta tällaiset uutiset sammuttaa moiset pilkahdukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen it-alalla 11-12 - tuntisia päiviä, ja tämä koskee myös minua.
Eli haista paska.
Haistappa ite. Sinun tubettamisella ei ole mitään liikehdintää todellisuuteen. Toivottavasti kaikki kaltaisenne iilimadot saavat pian hauleja aivot täyteen. Olette 100% joutavaa prostituutituoidun ulostetta.
https://www.change.org/p/european-parliament-stop-the-censorship-machin…
Jos mitään muuta ette tee, niin allekirjoittakaa vetoomus? Eipä nuo MEPit siitä ole aiemminkaan välittänyt, mutta saavatpahan poliitikot nähdä, kuinka monen ihmisen mielipiteestä ovat välittämättä.
Itse ainakin olen katselemassa tarkkaan, ketkä ovat tuon puolesta ja ketkä vastaan -- niille, jotka tuon puolesta äänestävät, ei kevään europarlamenttivaaleissa ääntä tipu.