Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, ettei viestejä lähetetä ennen kello seitsemää aamulla?!
Olen aivan täysin kuolemanväsynyt, koska herään jatkuvasti yöllä viesteihin. Puhelin on äänettömällä, mutta tietysti siihen tulee se valo. Suututtaa ihan h*lvetisti, kun joskus kolmen aikaan yöllä pitää laittaa jotain täysin turhia viestejä. Oikeasti, ei kuulu hyviin tapoihin lähettää viestejä siinä kello 23-6 välillä. :( Olen parina yönä herännyt siihen kun yksi unettomuudesta kärsivä kaveri on laittanut joskus 3-4 aikaan viestejä, joissa lukee vain "huomenta". Onko teistä tuollainen ihan ok? Erityisesti kun kyseessä ei ole mitkään hyvät ystävät...
Kommentit (88)
En myöskään ymmärrä nykyaikana tuota yöviestittelyä. Olen parikin kertaa saanut viestejä joskus kahden tai kolmen aikaan yöllä joltain puolitutuilta.
On ok lähettää viestejä yöllä. Nykyään on mahdollisuus hiljentää puhelin yöksi (tai hiljentää vain tietyt sovellukset, jos haluaa vaikkapa kuulla puhelut hätätilan varalta). Jos tiedät herääväsi pelkkään näytön valoon, niin peitä näyttö jollain yöksi.
Sen sijaan keskellä yötä soittelu ei ole ok.
Pistä puhelin nurinpäin yöpöydälle tai hanki siihen kannelliset suojakuoret.
No miksi se luuri pitää olla yön vieressä? Jätä toiseen huoneeseen.
Puhelin on yöpöydällä koska siinä on herätyskello. Voi kuulostaa hullulta mutta minua häiritsee se valo vaikka puhelin olisi näyttö alaspäin ja puhelimessa kaikki mahdolliset sinivalofiltteri. Ärsyttää muutenkin kun ne viestit on vaan semmosia "En saa unta", "v*tuttaa", tai "huomenta". Täysin eri asia mielestäni kuin se että oikeasti on joku hätä ja soitetaan tai lähetetään viestiä, eri asia. Ja hyviltä ystäviltä ihan ok, mutta nämä ihan sellaisilta ei-niin-hyviltä kavereita.
Ap
Näyttö ympäri tai sitten säädä asetukset niin ettei viestit anna mitään merkkiä. Auttaisko älä häiritse - tila?
Vierailija kirjoitti:
On ok lähettää viestejä yöllä. Nykyään on mahdollisuus hiljentää puhelin yöksi (tai hiljentää vain tietyt sovellukset, jos haluaa vaikkapa kuulla puhelut hätätilan varalta). Jos tiedät herääväsi pelkkään näytön valoon, niin peitä näyttö jollain yöksi.
Sen sijaan keskellä yötä soittelu ei ole ok.
Ei todellakaan ole ok. Tyttäreni on parhaillaan vaihdossa ulkomailla, ja haluan kuulla hänen viestinsä, jos hänelle joskus jostain syystä tulee tarve viestittää yöllä. Myös hätätilanteita koskevat puhelut ja viestit haluan vastaanottaa ihan keneltä tahansa vuorokaudenaikaan katsomatta. Sen sijaan kaiken maailman hymiöiden lähetteleminen keskellä yötä on idioottimaista touhua.
Osta herätyskello ja pistä puhelin toiseen huoneeseen. Tervetuloa nykyaikaan, ei kukaan kiellä yöviestittelyä eikä se ole mitenkään huonotapaista tai väärin.
Vierailija kirjoitti:
Puhelin on yöpöydällä koska siinä on herätyskello. Voi kuulostaa hullulta mutta minua häiritsee se valo vaikka puhelin olisi näyttö alaspäin ja puhelimessa kaikki mahdolliset sinivalofiltteri. Ärsyttää muutenkin kun ne viestit on vaan semmosia "En saa unta", "v*tuttaa", tai "huomenta". Täysin eri asia mielestäni kuin se että oikeasti on joku hätä ja soitetaan tai lähetetään viestiä, eri asia. Ja hyviltä ystäviltä ihan ok, mutta nämä ihan sellaisilta ei-niin-hyviltä kavereita.
Ap
No laita joku rätti siihen päälle. Älä oo avuton.
Sarjassamme First World Problems.
Nykyajan älypuhelimessa saa yhdellä napilla päälle "älä häiritse"-toiminnon, tai lentokonetilan. Se on niin yksinkertaista. Kyllä se on ihan sun oma syy jos yöllä heräät viesteihin.
Turhaa kitinää nyt. On olemassa useita vaihtoehtoja päästä tästä ongelmasta, itse aloittaisin älä häiritse-tilalla, viestittelijöiden "hiljentämisellä" yö aikaan, puhelin yöpöydän laatikkoon tai vaikka sanomalla viestittelijälle, että ei lähetä viestejä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuollaiset viestit ovat tietysti kiusallisia ja ärsyttäviä ei-niin-hyviltä kavereilta ihan päiväsaikaankin. Tuskin nuo tyypit kuitenkaan tarkoittavat herättää juuri sinua, kunhan spämmäävät tutuilleen tylsyyksissään tiedustellakseen onko kukaan linjoilla. Ongelmasi ei ole kovin tavallinen. En tiedä ketään, joka heräisi siihen, jos pöytää vasten olevasta kännykästä heijastuu hiukan valoa.
Pidä kännykkää sängyn alla? Sieltä yletyt kuitenkin toisella kädellä tarttumaan siihen, kun herätyskello soi. Monissa sovelluksissa on myös mahdollista estää uusista viesteistä ilmoittaminen yöajaksi, jolloin näytön pitäisi pysyä pimeänä.
Sanot kavereille että loppuu viestittely yöllä. Jos ei usko niin esto päälle. Saat nukkua rauhassa. Tai ostat herätyskellon.
Puhelin lentotilaan yöksi, sitten ei tule viestit perille. Ei tosin tule puhelutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Etkö voisi sitten hankkia herätyskelloa ja jättää puhelimen toisaalle?
Mitä nämä ei niin ystävät ovat sanoneet, kun olet asiasta heidän kanssa keskustellut?
"Kaikki lopettaa nyt kaiken koska en osaa yksinkertaisia asioita"
Oikeesti nyt ihmiset...
Mulla ainakin saa säädettyä näytön kirkkauden niin pienelle, että suojakuorien sisällä metrin päässä tyynystä yöpöydällä sitä tuskin huomaa. Yöllä turhanpäiväinen viestittely on outoa, mutta niin on myös ap:n valitus.
Olen aivan samaa mieltä että nykyaikana on kadonnut täysin käsite oma rauha ja yksityisyys. Minä käsitän sen niin että klo. 21.00 - 07.00 välisenä aikana ei lähetellä chatviestejä, ei myöskään sähköpostia puhumattakaan soittelemisesta. Niin tärkeää työasiaa asiaa ei olekaan joka ei voi odottaa aamuun (normipäivävuorossa tekevien työasiat). Olen myös koettanut opettaa tätä nuoremmalle sukupolvelle tällä it-alalla jolla itse työskentelen.
Jos laittaisit puhelimen näyttö alaspäin. Tai vaikka jopa laatikkoon tai muuten vaan pois naaman edestä.