Millä ****lla sokerin syönnistä pääsee eroon?!?!?!
KYLLÄSTYTTÄÄ TÄMÄ SOKERIKOUKKU! Koko ajan maistuu suussa pahalta, turvottaa, ummettaa, hiiva jyllää kehossa. Mikään ei maistu miltään, ei edes ne sokeriset herkut. Kiloja kertyy joka kuukausi lisää ja lisää. SILTI en voi olla ostamatta ja syömättä niitä, AAAAARRRGH! Joka aamu eka ajatus on että mitä hyvää sais tänään, illalla saa unta vasta kun on syönyt itselleen huonon olon. Koko ajan ajattelen vain herkkuja. En pysty keskittymään työntekoon ilman että mussutan koko ajan karkkia samalla. Karmea kiukku ja ahdistus ja masennus jos olen päivänkin syömättä herkkuja. Olen niin kyllästynyt tähän kaikkeen enkä osaa päästä tästä irti.
Nyt ihan oikeasti toimivia vinkkejä kehiin! Tuntuu että kaikki on jo kokeiltu eikä mikään auta >:(
Kommentit (81)
Minä pääsin sokerikoukusta irti vhh:n avulla. Aina kun teki mieli sokeria niin otin marjoja pakkasesta ja jääkaapista joko maustamatonta jugurttia tai maustamatonta rahkaa.
Lopettamalla. En tarkoita, että se olisi helppoa, vaatii itsekuria ja kärsimystä.
Et pidä mitään sokerisia juttuja kotona, et osta niitä kaupasta, et ota vastaan vaikka tarjotaan. Et laita kahviin sokeria.
Syö täysipainoista ruokaa, jossa tarpeeksi proteiinia ja kasviksia eika liikaa hiilareita (kompleksit hiilarit kuten täysjyvätuotteet on ok kohtuudella). Syö sellaista ruokaa, joka tuo sinulle mielihyvää eikä perustu sokeriin. Jos vaikka pidät juustosta, syö juustoja - jos lohesta, syö sitä, vaikka joka päivä.
Pikkuhiljaa kroppa alkaa tottua uuteen systeemiin ja lakkaa vinkumasta sokerin perään.
Se on kuin katkaisuhoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Y m m ä r r ä n kaikkien sokerirobottien elämää ja poispääsyn tuskaa.
Itellä tilanne, että pakko lopettaa sokerin käyttö (verensokeri nousee kuin raketti, myös keho kiehuu öisin sokerinsyönnin jälkeen).
Ite olen käyttänyt hokemaa 'huomenna voin syödä'. Mielellä näet on valta kehon yli. Okei, tulee ilta, ja ei se mantra taho enää tepsiä. Otin sitten kerran turkkilaista jogurttia - ja se auttoi. Muutaman päivän kuluttua luin saman tehokeinon jonkun blogista. Turkkilainen tepsii.
Sitten voi laittaa niitä juttuja, että voin syödä laskiaispullan kun tulee laskiainen. Mutta pidä varasi, ettei sokerin tankkaaminen jää tavaksi (kohta yksi Laskiaispulla pitää sisällään Runebergin torttuja, Fazerin sinisiä, salmiakkia).
Ja samalla sokerin kanssa kannattaa jättää gluteiini.
Muuten ymmärrän mutta miksi gluteeni pitäisi jättää pois.
Ei tarvitse. Se on höpöä.
Omalla kohdalla auttoi, että mietti, millaisissa tilanteissa sokerisia ruokia teki mieli syödä. Itselläni oli ongelmana iltanapostelu telkkarin ääressä ja se, jos olin ollut pitkään yksin kotona, kun mieheni on töissä (yleensä tilanne johti siihen, että mieheni kävi kaupassa ostamassa karkkia töiden jälkeen, kun pyysin). Myös väsymys lisäsi sokerin himoa. Ennakoin ensimmäisen kahden viikon aikana ongelman korvaamalla karkit porkkanalla tai omenalla siihen aikaan, jolloin himot yleensä alkoivat.
Itselläni oli niin paha koukku, että vaikka himoja ei alun vaikeuksien jälkeen itsessään ollut, oli todella vaikeaa olla karkkiosastolla valitsemassa sukulaislapselle syntymäpäivälahjaksi karkkeja, eli ehdotan karkkiosaston täydellistä välttelyä, mikäli mahdollista.
Tämä vinkki ei auta, jos haluaa kokonaan sokerista eroon, vaan lähinnä rajoittaa sen käyttöä itselle sopivaan minimiin (esim. kertaan per viikko). Annoin itselleni ns. "hätäuloskäynnin", että saan syödä karkkia jne. jos olen juhlissa, mutta vain, jos tekee mieli todella, todella paljon. Yllättävästi tulee se ajatus, että onko se sen arvoista ottaa sitä suklaata, kun muistaa, mitä siitä seuraa.
Kromia vois kokeilla. Kaveri kehui auttaneen, hän olikin tosikoukussa makeaan, korvasi usein lounaankin suklaapatukoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Realistisesti et pysty koko elämää välttelemään sokeria, joten vähennä käyttöä vähitellen. Korvaa vaikka ensiksi keksipaketti ruisleipäpaketilla, yksi suklaapatukka kahdella hedelmällä jne.
Tai korvaa ne vartin päiväunilla tai kävelylenkillä.
ps. hedelmäsokeri ei ole myöskään hyväksi, joten hedelmiäkin pitää syödä kohtuudella.
Toki hedelmiä kannattaa syödä kohtuudella, mutta kokonaiset hedelmät ovat silti terveellisiä. Niissä on muita aineita, jotka kompensoivat sokerin vaikutusta (mm. kuitua). Hedelmämehut sen sijaan ovat pahoja, koska niissa ei ole kuitua ja mehua voi juoda helposti niin suuria määriä, ettei kukaan jaksaisi tai haluaisi syodä samaa määrää kokonaisia hedelmiä. Ajattele vaikka, kuinka monta appelsiinia tarvitaan että saadaan iso lasillinen mehua.
Vierailija kirjoitti:
Itellä tilanne, että pakko lopettaa sokerin käyttö (verensokeri nousee kuin raketti, myös keho kiehuu öisin sokerinsyönnin jälkeen).
Ite olen käyttänyt hokemaa 'huomenna voin syödä'. Mielellä näet on valta kehon yli. Okei, tulee ilta, ja ei se mantra taho enää tepsiä. Otin sitten kerran turkkilaista jogurttia - ja se auttoi. Muutaman päivän kuluttua luin saman tehokeinon jonkun blogista. Turkkilainen tepsii.
Sitten voi laittaa niitä juttuja, että voin syödä laskiaispullan kun tulee laskiainen. Mutta pidä varasi, ettei sokerin tankkaaminen jää tavaksi (kohta yksi Laskiaispulla pitää sisällään Runebergin torttuja, Fazerin sinisiä, salmiakkia).
Muuten joo, mutta gluteenin välttely on aivan turhaa jos ei siitä saa oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten joo, mutta gluteenin välttely on aivan turhaa jos ei siitä saa oireita.
Muuten joo, mutta kun niitä oireita ei välttämättä huomaa ennen kuin kokeilee olla ilman.
Vierailija kirjoitti:
Kromia vois kokeilla. Kaveri kehui auttaneen, hän olikin tosikoukussa makeaan, korvasi usein lounaankin suklaapatukoilla.
Kromi auttaa, jos siitä on puutetta ja himo johtui siitä.
Minä pääsin vasta silloin eroon sokerista, kun lääkäri ilmoitti, että minulla on rasvamaksa. Olen absolutisti, mutta karkkia meni joka päivä pari pussia ja sen lisäksi iso suklaalevy, kokista ym. Oli vain pakko muuttaa kertarysäyksestä elämäntavat. Himo makeaan oli kova, mutta olen onnellinen siitä, että itsekurini piti. Syö pieniä annoksia noin 3 tunnin välein. Koita myös huijata aivojasi ja mieltäsi syömällä hedelmiä. Vaatii kovaa itsekuria, ei siinä muu auta. Nyt olen ollut vuoden ilman makeaa ja kiloja on pudonnut 50. On ihanaa olla normaalipainoinen, vointi on myös paljon paljon parempi kuin ennen. Jos myös tämä motivoisi sinua.
Candida forte kuuri. Vähähiilihydraattinen ruokavalio. Nämä yhdessä. Alkuvaiheessa hiilareita VAIN kasviksista. Eli ei marjoja tai hedelmiä, viljatuotteita, perunaa, riisiä, sokeria, hunajaa tai keinomakeita. Eli vain rasvaa, proteiinia ja niukasti hiilaria. Jos on pakko kahviin saada maitoa, niin sitä voi lorauttaa tilkan, mielellään täysmaitoa tai kuohukermaa.
Kun pahin tuska hellittää, voi kokeilla lisätä hiilarin määrää varovasti ensin marjoina, sitten hedelminä, maustamattomina maitotuotteina... Jos alkaa väärät hiilarit liikaa maistumaan eli mopo meinaa karata, niukennetaan hiilareita.
Oma tilanteeni ennen muutosta:
Herkkuja joka päivä. Viimeistään illalla tuli pakottava herkkuhimo, jolloin lähdin kauppaan tai sitten ahmin holtittomasti esim hapankorppuja voilla ja juustolla (=lihottavaa sekin). Työnteosta, etenkin jos oli joku haastava tehtävä, ei meinannut selvitä ellen hakenut hermolääkkeeksi alakerran kahvilasta suklaapatukoita ja kahvia, jotka vasta ahmittuani pystyin jotenkin aloittamaan työn. Väsytti, lihoin, suussa juuri tuo paha maku, ihottumaa, rahaa kului...
Nyt:
Vaihdoin vähähiilihydraattiseen ruokavalioon syyskuun alussa. Käytännössä siis karsin ruokavaliosta kaiken sokerin, viljat (eli leipä, puuro, leivonnaiset...), perunan, riisin, hedelmät. Jätin myös kevyttuotteet ja keinomakeutetut tuotteet. Ei kovin monimutkaista siis. Syön kolme-neljä ateriaa päivässä: aamulla munia ja kasviksia esim pekonin tai kinkkusiivun kanssa, lounaaksi tuhti salaatti esim oliiviöljy-tonnikalalla ja avokadolla, illalla vaikka jauhelihakastiketta ja paistettuja kasviksia. Välipalana pieni määrä turkkilaista jogurttia ja lusikallinen marjoja. Paljon vettä päivän aikana. Tärkeää on rasvat (oliiviöljy, avokadot, pähkinät, voi, rasvaiset maitotuotteet), sillä ruokavalion hiilarit pitää muistaa korvata jollain.
Tuloksia:
Sokerihimo ei vaivaa entiseen malliin. Ei siis tule pakottavaa tarvetta herkkuihin. Suusta katosi paha maku ja ihottumaa ollut tänä talvena erittäin vähän. Iho on kirkastunut. Pystyn keskittymään töihin paremmin, eikä pitkätkään ruokailuvälit aiheuta tunnetta, että hermot menee ja aivot lakkaavat toimimasta. Ruokailun jälkeen olen virkeä ja valmis työskentelemään, kun ennen ruoan jälkeen tuli vakiona unettavan raukea olo. Painoa lähtenyt 10kg.
Vinkkejä: jätä kaikki keinomakeutustuotteet. Itselläni esim light-limsa tai Lo-hilo jäätelö aiheuttivat pienellä viiveellä voimakasta sokerihimoa. Myös jos poikkean ruokavaliosta, esim jouluna kun söin kaikkea mitä muutkin, tulevat vanhat himot takaisin ja herkkuja vetää sitten kaksin käsin. Siitä pitää vaan päättää irtautua palaamalla tiukasti vhh-ruokavalioon, jolloin himot sammuvat päivässä-parissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin vasta silloin eroon sokerista, kun lääkäri ilmoitti, että minulla on rasvamaksa. Olen absolutisti, mutta karkkia meni joka päivä pari pussia ja sen lisäksi iso suklaalevy, kokista ym. Oli vain pakko muuttaa kertarysäyksestä elämäntavat. Himo makeaan oli kova, mutta olen onnellinen siitä, että itsekurini piti. Syö pieniä annoksia noin 3 tunnin välein. Koita myös huijata aivojasi ja mieltäsi syömällä hedelmiä. Vaatii kovaa itsekuria, ei siinä muu auta. Nyt olen ollut vuoden ilman makeaa ja kiloja on pudonnut 50. On ihanaa olla normaalipainoinen, vointi on myös paljon paljon parempi kuin ennen. Jos myös tämä motivoisi sinua.
Jos mulla olis rasvamaksa, en kyllä söis yhtään fruktoosia, eli hedelmiä tms. fruktoosia sisältävää.
Minut auttaa ensimmäisten pahimpien päivien yli se, että syön suolaisia lempiruokiani. Jälkiruoaksi voi juoda teen tai kahvin ja ottaa vaikka hedelmän, jos ei muuten kestä.
Lisäksi auttaa, jos voit harrastaa liikuntaa, siitä saa myös hyvää oloa ja ei tee makeaa niin paljon mieli.
Syömällä banaania. Banaanista jäätelöä ja karkkeja.
Ajatuksentasona mietin, että voisin olla herkuttomalla puoli vuotta. Tuskin se onnistuisi, mutta jos pystyisin. Mitäs sitten? Loppuelämä herkuttomana? Oon juuri se ihminen, että jos annan itselleni luvan syödä herkkua niin sitten alkaa se joka päiväinen herkuttelu. Ei toimi herkkupäivä kerran viikossa. MUTTA musta elämä ei tunnu nautinnolliselta, jos loppuelämä on sitä etten saa joskus syödä juustokakkua tai vaikka mustikkapiirakkaa. Haluaisin kuitenkin nauttia elämästä joskin kohtuullisissa rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ajatuksentasona mietin, että voisin olla herkuttomalla puoli vuotta. Tuskin se onnistuisi, mutta jos pystyisin. Mitäs sitten? Loppuelämä herkuttomana? Oon juuri se ihminen, että jos annan itselleni luvan syödä herkkua niin sitten alkaa se joka päiväinen herkuttelu. Ei toimi herkkupäivä kerran viikossa. MUTTA musta elämä ei tunnu nautinnolliselta, jos loppuelämä on sitä etten saa joskus syödä juustokakkua tai vaikka mustikkapiirakkaa. Haluaisin kuitenkin nauttia elämästä joskin kohtuullisissa rajoissa.
Makuaisti muuttuu. Alat saada nautintoa uusista asioista ja vanhat eivät enää niin houkuta.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen sitä vähähiilarista. Kun perehtyy aiheeseen kunnolla, oppii tekemään herkkuja vhh aineksista. Kuten porkkanakakkua, mutakakkua, omenapiirakkaa, vohveleita, lettuja, muffinseja... Pizzaa!
Itsellä pahan sokerikoukun katkaisu vaatii kaiken mahdollisen sokerin välttelyä, myös piilosokerin. Talo tyhjäksi kaikesta sokeripitoisesta, ettei repsahduksia tule ja sitten vaan kaupassa pitää pintansa, ettei niitä osta. Alkuun tuskaa, mutta lähtee helpottamaan muutamassa viikossa.