*****Kesänuput viikko 30******
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
Meillä ristiäiset on 10.8. Mekko löytyi sattumalta, kun laitettiin tota vaatehuonetta uuteen uskoon. On ollut viimeisten ristiäisten jälkeen 3 muuttoa (poika on 6v)! Mekossa killuu vaan nyt vaalean sininen ruusuke ja se vaaleanpunainen on hävinnyt, mutta täytyy joku tekaista tai ostaa. Meilläkin mekko on kulkenut suvussa, mutta vasta omasta sukupolvestani, siis minulla ja siskollani ja joillakin serkuistani. Mitään kastetyynyjä ja liinoja meillä ei ole. Kastemalja on aikoinaan tytölle (10v) ostettu, venäläistä kristallia, painava kuin mikä.
Ikean reissu meillä meni lapsukaisten kanssa yllättävän hyvin. Vauvan syötin sinne tullessamme ja kotiin lähtiessämme. Lyhyt kitinäjakso oli, ja vähän aikaa kannoin sylissa. Rintarepussakaan ei oikein sitten viihtynyt, mutta kaukalossa yllättäin nukkui loppureissun ja automatkat meni yllättävän hyvin, nukkua posotti vaan.
No niin, 1-kätisesti jatkuu, vauva rinnalla...
Pesuista: meillä kylvetään n. 2 kertaa vkossa tai sitten sylissä kokosuihkussa. Kylpyveteen laitan aina öljyä pikkuisen. Saatiin kaverilta tosi hyvä muotoiltu amme, jossa vauva ei pääse liukumaan. Hiuksiinkin menee sitten tietysti sitä öljyä, mutta joskus laitan vähän jotain natusanin pesujuttua, siitä tulee mun mielestä niin ihana nostalginen vauvatuoksu. Pyllynpesu tarvittaessa, mitään rutiiniaamu/iltapesuja ei enää tehdä. Pukluja saatan pestä lavuaarissakin pyllynpesun yhteydessä, kun allas on niin iso, että siinä mahtuis vaikka kylpemään. Kun vauva oli ihan piskuinen, kävin taipeita ja poimuja öljyllä ja vanulapulla läpi.
Nyt vasta tajusin, että otsikon olisin voinut laittaa jo erikseen ja sitten vasta tämän sepustuksen, toivotaan ettei kukkan ehdi laittaa myös uutta ketjua...
Piilo-blondi ananas ja Saniainen 6koa tänään
Kommentit (66)
Pitkästä aikaa ehtii jopa kirjoittelemaan tänne!
Ristiäisistä: Meillä oli tytön ristiäiset tänään, Emma Amelie tuli nimeksi. Kemut meni hyvin ja päivänsankari oli rauhallinen koko tilaisuuden ajan. Esikoinen sinkoili ympäriinsä serkkujen perässä, hauskaa tuntui hänelläkin olevan. Sama vaateongelma vaivasi kuin monilla muillakin täällä, viime tippaan jätin shoppailun mutta onneksi perjantaina löysin sopivat kuteet :)
Imetyksestä: Itse en oo oikeastaan välttänyt varsinaisesti mitään ruoka-ainetta, ainoastaan kahvin olen yrittänyt juoda imetyksen jälkeen että kerkeis vähän "haihtua" ennen seuraavaa syöttöä. En kyllä tiedä että onko sillä ajankohdalla mitään väliä. Mahavaivoja ei kuitenkaan ole ollut vaikka olen syönyt mansikoita ja ruisleipää jne. Ainoastaan tuoreet herneet olen varmuuden vuoksi jättänyt rauhaan.
Painosta: Kävin neuvolassa vaa´assa, ja 1 kilo olis jäänyt alkupainosta. Ilmeisesti se kilo on just tossa mahassa, koska ei ole pötsi pienentynyt yhtä nopeesti kuin esikoisen kanssa! Hurja löllykkä tossa näkyis olevan, turhamainen kun olen niin häiritsee jonkun verran... eipä tässä kuitenkaan auta laihduttaa kun vielä imetän. No, joskus syksyllä/talvella sitten.
Ehkäisystä: Olin ajatellut ensi viikolla jälkitarkastuksessa kysellä hormonikierukasta, mutta en kyllä tiennyt että sen asettaminen kannattaa tehdä vasta niin paljon synnytyksen jälkeen. Nyt pitäis sitten keksiä tähän välille joku ehkäisy. Onpa tylsää, luulin että sen kierukan saa heti kun jälkitarkastus on tehty. Höh. Eniten kiinnostaisi joku ei-hormonaalinen ehkäisy mutta en kyllä halua kumien kanssa käydä räveltämään, ja kuparikierukka ei ilmeisesti ole kovin hyvä koska saattaa lisätä vuotoja ja kuukautiskipuja.
Mitähän muuta sitä piti kommentoida, en enää muista... On muuten juhliminen rankkaa, oon ihan puhki! Mies ja tyttö nukkuvat yläkerrassa ja esikoinen on miun siskon luona yökylässä joten onneks saan maata lahnan lailla sohvalla :) Lenkille tekis mieli lähteä kun kerrankin pääsis kaikessa rauhassa mut jotenkin tää sohva vetää puoleensa :) Harmi vaan että laitoin kaikki ristiäisistä jääneet herkut siskon mukaan, nyt maistuis jo kakku vaikka se vielä pari tuntia sitten tuli melkein korvista ulos.
Juupa juu, jospa ottais vaikka pienet nokoset... zzzzzzz.....
Deepest_Blue ja Emma 1 kk
Jouduin ostamaan korviketta kun rinnoista tulee lypsämällä hädin tuskin se, minkä vauva tarvitsee ja senkin annoksen pumppaamiseen menee yli ½ tuntia, plus että rinnat on ihan hellänä operaation jälkeen, kaikkensa antaneena...
Niin, neuvokaapa nyt, että miten aloittelen tuon korvikkeen kanssa? Voinko antaa sitä heti sen annoksen, minkä vauva syö muutenkin, eli 120ml vai pitääkö siihen totutella ensin pienemmillä annoksilla? Ostin NAN1:stä. Sitä kovasti suositeltiin vauvan vatsaystävällisenä vaihtoehtona, vaikka kaipa sitä huutoa on odotettavissa siitä huolimatta :S
Yritän kaikesta huolimatta nyt vielä lypsää ja imettää, edes osittain, sillä en suostu uskomaan, että tämä imetys olisi nyt tässä. Kolmea lasta olen onnistunut imettämään 6-10kk, miten ihmeessä tämä neljäs nyt on niin huono siinä, minkä luulisi olevan imeväiselle luonnollista...?
Huominen jännittää kun mies menee töihin ja jään neljän lapsosen kanssa kotiin...ainakin saan rytmin paikoilleen :)
Papaankin olen menossa kun kunta kutsui joukkotarkastukseen. Juurihan minä olin vastaavassa joukkotarkastuksessa kun täytin 30v...5v vierähtänyt tässä ihan varkain, toki olen käynyt yksityisellä tässä välillä, mutta myönnettävä on, etten ole 3v:een papassa käynyt kun olen ollut raskaana jne...tekosyitä riittää...
Nytkin harmaita hiuksia aiheuttaa se, mihin laitan nämä kaksi nuorimaista siksi aikaa...samaa pohdin jälkitarkastuksenkin kanssa...joka tapauksessa, aion ottaa ehkäisyn puheeksi enkä lähde sieltä ilman ratkaisua. Kaipa ne minipillerit on sitten otettava, vaikka synnytyksestä on tuolloin jo 2kk aikaa...
Kanelisokeri
Pitkästä aikaa minäkin ehdin tänne koneelle kirjoittelemaan. Nyt kun ollaan oltu poitsun kanssa kahdestaan päivät, niin eipä sitä ehdi edes konetta avata, ja illalla oon istunut aika paljon sohvalla imettämässä, kun pikkuinen tankkaa masun täytettä.
Mä en oo käyttänyt mitään hattua nyt kuumilla keleillä, koska Nuuskis on niin kuumaverinen että hikoilee sisälläkin. Silti tuntuu, ettei sideharso suodata kaikkia säteitä tarpeeksi tehokkaasti. En tiedä, mikä sitten auttaisi. Yritän kävellä aina varjoisalla puolella tietä, mutta välillä aurinko pakostakin osuu vaunuihin.
Huomenna on neuvola. Kiinnostavaa nähdä, millainen pötkylä tuo vauveli jo on :) Voin samalla punnita ittenikin, mutta enpä usko, että mitään on tapahtunut sitten edellisen kerran. Vaatteet kiristää ihan samalla tavalla kuin pari viikkoa sitten.
Kokeiltiin tänään ekan kerran korviketta. Hyvin Nuuskis sitä söi, mutta tunnin päästä oli taas jo kova nälkä. Oli muuten ihanaa olla hetki kavereiden kanssa kahvilla, mutta silti oli ihanaa tulla kotiin vauvan luo :D Ajateltiin antaa korviketta lähinnä silloin, kun isi jää vauvan kanssa kahdestaan tai ollaan jossain kaupungilla eikä imettäminen onnistu.
Haissa ja Nuuskis päivää vaille 5 viikkoa
Osittaisimetyksestä: meillä sitä harrastettiin ekoilla viikoilla, kun yritin vielä epätoivoisesti saada imetystä toimimaan. Silloin annoin rintaa ja päälle korviketta, ei kuitenkaan ihan täyttä määrää. Imetyshän meillä loppui valitettavasti aika aikaisin, kun sekä äiti että vauva itki joka syötön yhteydessä. Nyt ollaan tyytyväisinä korvikkeella.
Me ei käytetä hattuja enää, on niin kuuma koko ajan, että ei tarvitse. Auringolta pyritään suojaamaan jotenkin muuten, olemalla varjossa tai peittämällä pää harsolla tai vaikka kädellä tarvittaessa.
Papaan pitäisi kyllä mennä, en edes muista, milloin viimeksi kävin... Pääseekö siihen neuvolan kautta vai pitääkö hankkiutua erikseen lääkäriin? En ole käyttänyt ikuisuuksiin kunnallisia palveluja, kun opiskeluterveydenhuollon jälkeen on pelannut työterveydenhuolto. Nyt täytynee ottaa selvää, miten terveyskeskukset toimivatkaan.
Kävin tänään yksin ruokakaupassa. Oli siinä mielessä kivaa, että sai rauhassa katsoa tavaroita ja ostelinkin kaikenlaista harvinaista tarviketta, jota ei ehdi tai muista ostaa, kun on vauvan kanssa liikkeellä. Mutta kova ikävä iski, vaikka olinkin vain tunnin pois. Oli pakko liimautua poikaseen koko päiväksi, kun tulin kotiin :)
Eilen oltiin kavereiden bileissä. Siellä poju näytti todellisen luonteensa ja itkeskeli melkein koko ajan. Oli silti mukavaa olla ihmisten keskellä.
Huomenna mennään ostamaan tärisevä sitteri, jospa se helpottaisi meidän päiviä. Meillä kun ei nukuta juuri ollenkaan päiväunia ja kitistään aika paljon. Nykyään ei rauhoituta edes syllin, vaan täytyy pitää sylissä ja kävellä. Heti, kun pysähtyy, alkaa taas itku. Vaaka-asennossa ei olla päiväsaikaan ollenkaan.
Poltsi+poju pian 6 vk
Kiirettä on pitänyt täälläkin kun ei ole tänne joutanut kirjoittelemaan.
Joku mainitsi asiasta, ja mullakin on yhä linea negra, lähteeköhän se ollenkaan pois???
Meillä tyttö nukkuu edelleen suhteellisen hyvin yöt, oisko aina joka toinen tai kolmas päivä/ yö milloin nukkuu huonommin. Yleensä siitä 22-23 asti nukkuu puoli kahteen kuin tukki, ja siitä eteenpäin sitten nukkuu enemmän tai vähemmän ähisten ja huitoen, melko levottomasti. Ja tosiaan ei olla taidettu kertaakaan ennen kahdeksaa joutua heräämään, yleensä saadaan 9 tai puoli 10 asti nukkua. Melkein joka yö otan tytön sitten aamuyöstä viereen ja siihen asti nukkuu omassa sängyssä.
Mulla alkaa nyt vasta tulehdus helpottaa. Ja en tiedä mikä siihen imetyksen jälkeiseen kipuun auttoi mutta nyt parina päivänä olen alkanut pystyä imettämään tosta kipeytyvästäkin rinnasta ilman niitä kauheita vihlomisia. Nänni on edelleen isompi kuin toinen?
Oltiin eilen Wasalandiassa koko päivä ja se sujui yllättävän hyvin vauvan kanssa, vaikka oli melko kuuma päivä. Oli melko yllätys, miten härskisti porukka kiilaili esim. ruokapaikassa, kun odotin kiltisti vaunujen kanssa vapautumassa olevaan varjoisassa kohdassa olevaan pöytään, niin siihen hyökkäsi keski-ikäinen täti mun nenäni edestä! Mulla meinasi mennä jo hermot kun toisenkin odottamani varjoisen pöydän vei isokokoinen mies ja poikansa. Onneksi sitten sisältä löytyi tilaa.
Olispa jo kiva itsekin päästä tytön kanssa neuvolaan niin näkisi miten on kasvanut. Kotipuntarilla olen summittaisesti arvioinut että ainakin se sen 4kg nyt painaa ja mittailtu on että ainakin 50 cm on pitkä (tai lyhyt :) )
Onko muuten normaalia että kohdunsuu tuntuu paljon alempana kuin ennen synnytystä? Aukikin se tuntuu vielä olevan, mitä olen kokeillut.. Seksi meillä sujuu jo lähestulkoon normaalisti, vielä on vähän hellänä tuo haavan kohta alkupäästään, mutta muuten ei sitä muistakaan enää. Mihinkähän ehkäisyyn sitä itse päätyisi, olen sen verran ajatellut että laastaria voisi kokeilla. Rengas mulla oli ennen raskautta mutta vaikka se oli ensin hyvä, niin alkoi parin kuukauden käytön jälkeen valumaan aina pois ja haittaamaan muutenkin.
Mulle maistuu makea ihan luvattoman hyvin nyt... Pitäisi malttaa alkaa hillitä, vaan näin kesän kunniaksi ei millään tahtoisi... Ja mulla on kyllä ongelma edessä, kun tykkään ihan hulluna herneistä ja mulla on niitä tossa itselläkin vähän kasvamassa, tänään jo muutaman pikkuisen söin.
Milloinkahan uskaltaisi mennä uimaan? Jälkivuotoa ei ole enää ollut viikkoon.
Tytöllä on tänään ollut iltapäivästä lähtien huono päivä - alkanut yhtäkkiä huutamaan ilman syytä. Piti varuilta mitata kuumekin kun on tuntunut niinkuin olisi ääni painoksissa hieman. Ja räkä on vaivannut esim. viimeyönä, haettiinkin eilen keittosuolatippoja ja ne auttavatkin onneksi hyvin.
Multa muuten perjantaina kysyi pankissa autolainaa hakiessamme virkailija suoraan yhtäkkiä, että miksi ihmeessä ruokin tyttöä pullosta enkä imetä? Änkytin siihen sitten että kyllä tämä pullo on vähän imettämistä helpompaa ja käytännöllisempi näin kaupungilla asioilla käydessä. Sitten vielä tätsy siinä tokaisi jotain eriävää mielipidettä ja että "eikun tissi suuhun vaan!" En minä vaan menis kenenkään vauvojen ruokintoja kommentoimaan! Enpä siinä häkellyksissäni saanut edes sanottua että kyllä tässä pullossa ihan omaa lypsettyä maitoa on eikä korviketta, niinkuin virkailija varmaan luuli...
Alcatraz + tyttö 1kk 3vrk
Nukuttiin pikku miehen kanssa 20.30-6.30, pari kolme kertaa taisin tissin lykätä suuhun. Voiko tää nyt olla tottakaan, että nukun paremmin/pitempiä unia kuin pitkiin aikoihin? Pitää toki olla kiitollinen, tilannehan voi muuttua jo vaikka ensi yönä. Nyt on iltaisin opittu meilläkin kitisemään, aamut iltapäivään asti on yleensä aika sikeetä nukkumista ja välillä syödään.
Hatuista: käytössä niitä puuvillaisia vauvamyssyjä, liinassa ei välttämättä myssyä ollenkaan.
Ristiäis- ym. juhlavaatteista: meillä kasteuhla 30.8. muttei puhettakaan, että mulla ois mahtuvia vaatteita KAAPISSA vielä siihen aikaan. Mut enemmän murhetta aiheuttaa 8.8. olevat ystävän häät! Olen vielä kaiken kukkuraksi kaaso! Onneksi sentäs häät eivät ole mitenkään liian kaavamaiset, miunkin tärkein tehtävä on vaan henkisenä tukena oleminen.
Mut minkälainen vaatetus ois sopiva? Kellään vinkkejä ja kauhean kallista ei sais olla? Entä kietaisumekot, purkaantuukohan koko mekko päältä imettäessä? Onko semmosia nättejä imetystoppeja olemassa, jota vois pitää alla? Ja kuitenkin asun pitäisi toimia kantoliinankin kanssa, en kyllä välttämättä imetä liinaillessa. Voe voe..
Tää vauva-arjen alku on kyllä ollut ihmeen helppoa (kokemus tuo varmuutta, hieman), varauduin paljon pahempaan. Mies on onneksi kotona, meni lupaamaan keväällä niin ja lupauksen on pitänyt. Viime kesänä piti hurjat kaksi lomapäivää, viikonloppuja en laske, Legolandin reissun yhteydessä. Meidän pikkumies on hyvin leppoisa tapaus, mutta toki kaikkien vauvojen tapaan osaa itkeäkin. Jotenkin pelkäsin, että tämäkin Rapu-kesävauva on samaa kaliiberia kuin 4v siskonsakin syntymäkesänään, joka itki ja itki aina vaan. Kelit on kyllä samanlaiset ja vauva samannäköinenkin, tumma tukka ja iho "päivettynyt".
Ääh, meneepä kummaksi jorinaksi. Terkuin Piia ja Lari huomenna 3vkoa.
Ps. Koo77, en mie oo ees muistanu onnitella. Onnea siis ja halaus! Tulehan siekin linjoille, kun meidän muksut edustaa tätä junnusarjaa ;)