*****Kesänuput viikko 30******
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
Meillä ristiäiset on 10.8. Mekko löytyi sattumalta, kun laitettiin tota vaatehuonetta uuteen uskoon. On ollut viimeisten ristiäisten jälkeen 3 muuttoa (poika on 6v)! Mekossa killuu vaan nyt vaalean sininen ruusuke ja se vaaleanpunainen on hävinnyt, mutta täytyy joku tekaista tai ostaa. Meilläkin mekko on kulkenut suvussa, mutta vasta omasta sukupolvestani, siis minulla ja siskollani ja joillakin serkuistani. Mitään kastetyynyjä ja liinoja meillä ei ole. Kastemalja on aikoinaan tytölle (10v) ostettu, venäläistä kristallia, painava kuin mikä.
Ikean reissu meillä meni lapsukaisten kanssa yllättävän hyvin. Vauvan syötin sinne tullessamme ja kotiin lähtiessämme. Lyhyt kitinäjakso oli, ja vähän aikaa kannoin sylissa. Rintarepussakaan ei oikein sitten viihtynyt, mutta kaukalossa yllättäin nukkui loppureissun ja automatkat meni yllättävän hyvin, nukkua posotti vaan.
No niin, 1-kätisesti jatkuu, vauva rinnalla...
Pesuista: meillä kylvetään n. 2 kertaa vkossa tai sitten sylissä kokosuihkussa. Kylpyveteen laitan aina öljyä pikkuisen. Saatiin kaverilta tosi hyvä muotoiltu amme, jossa vauva ei pääse liukumaan. Hiuksiinkin menee sitten tietysti sitä öljyä, mutta joskus laitan vähän jotain natusanin pesujuttua, siitä tulee mun mielestä niin ihana nostalginen vauvatuoksu. Pyllynpesu tarvittaessa, mitään rutiiniaamu/iltapesuja ei enää tehdä. Pukluja saatan pestä lavuaarissakin pyllynpesun yhteydessä, kun allas on niin iso, että siinä mahtuis vaikka kylpemään. Kun vauva oli ihan piskuinen, kävin taipeita ja poimuja öljyllä ja vanulapulla läpi.
Nyt vasta tajusin, että otsikon olisin voinut laittaa jo erikseen ja sitten vasta tämän sepustuksen, toivotaan ettei kukkan ehdi laittaa myös uutta ketjua...
Piilo-blondi ananas ja Saniainen 6koa tänään
Kommentit (66)
Viime viikolla koski päähän kaksi päivää putkeen, on niin kipeät nuo hartiat. Hieronta tuntuis taivaalliselta, mutta miehelläkin on kädet täynnä lapsia :D
Meillä käytetään 2-koon vaippoja ja sitten kestoja, lähinnä pakkauksessa ollutta Imse Vimseä, joita sain vielä kavereilta lainaan muutamia. Rimppakinttu on meidän herruus, joten 2-koko varmaan menee vielä pitkään. Oon jopa oppinut laittamaan taas poikavauvalle vaipan :D Meni ekat yritykset mehtään, kun aina fuskas jostain raosta..
Taaperolla nuha ja jotain sen tapaista vauvallakin, keltaista limaa saa onkia nenästä. Ukko myös puklii siten, että välillä tulee nenänkin kautta, joten maitoakin nenussa on.
Jälkivuodosta.. Onko muilla se miten niukkaa??? Mulla siis synnytyksestä 2 viikkoa ja ei koskaan oo ollut näin vähäistä vuoto. Voisko tää liittyä siihen, kun istukka irrotettiin kaavinnalla eli oisko paremmin parantunut..? Kohtu on supistunut terkan mielestä oikein hyvin (viime ke kävi kotona) eikä muutenkaan ole aristusta tms kummallista. Kerran kaksi päivässä voi tulla tippa verta, muuten tulee tosi haaleaa vuotoa pikkuisen tai sit ei mitään.
Pitää mennä komentamaan isompia, tuolla pihalla mellastavat. Palataan!
Piia kera 2-viikkoisen pojan
Ompa painostava ilma, huh.
Minä niitä Huggies vaippoja kaipailin, esikoinen oli tosi laiha ja sille ne meni mainiosti, nyt tämä daami on pulskempi, mut silti hoikahko ja niitä en mistään löydä, pitää käydä Ruotsin puolella joku päivä, sieltä saa. Sieltä saa myös sitä Semperin korviketta jauheena, täältä ei saa, sitten kun alan kokonaan joskus korvikkeen kans läträämään. Hirmu kalliiksi tulisi niiden tetrojen osatminen ja siitä vähästäkin Nannista mitä ollaan annettu nyt, tulee tytölle vatsanväänteitä, Semper sopii paremmin.
Mulla on ollu koko ajan niukkaa jälkivuoto, välillä ei ollenkaan, nyt se on onneks loppunut kokonaan. Vielä pari viikkoa jälkitarkastukseen, pitää saada tuo ehkäisyasiakin kuntoon, nyt pelataan riskirajoilla ja en todellakaan tähän enää toista vauvaa kaiken kaaoksen keskelle halua :).
Mites muut, oletteko jo maitselleet alko juomia? Mietin olenko ihan holtiton kun vauva vajaa 6viikkoa ja shamppanjaa meni jonkin verran juhlissa viikonloppuna.... en imettänyt heti perään, vasta aamulla. (nolona kyselee...)
Viime yö oli meillä eka kunnon hyvä yö. Siis tyttö söi taas 2-4 tunnin välein, mutta meni heti takaisin nukkumaan, tähän astihan on joskus 4-5 aikaan ollut valveilla parikin tuntia. Meillä nukutaan yhä n 3-4 tunnin päiväunet, nytkin oltiin se aika kaupungilla ja tyttö nukkui vaunuissa tyytyväisenä.
Ahdistaa kyllä kun mihinkään vaatteisiin ei mahdu, yäk. Onneks painumme mökkeileen torstaina viikoksi, siellä saa rauhassa luuhata tässä ulkomuodossa.
Kix ja neiti 5viikkoa 4päivää
kappas, kun en hokassut uutta pinoa, eli copy tänne kun kerkesin vanhaan pinoon rustata:
Reissusta palattu. Oli ihanan lämmintä ja aurinkoista Vuokatissa :) Topin kaa ei ollut mitään ongelmaa, kun imetin aina kun hää vaati. Lukalla tietty oli 2 vuotiaan temppuilua välillä mut aika sievästi osasi olla loppujen lopuksi. Onko kellään tai tiedättekö tuon Holiday Clubin lomaosakkeista mitään. Niitä yrittivät kaupata meillekin Katinkullasta. Eipä ollut rahoja millä ostaa..
Tänään ollaan ulkoiltu, vaikka välillä ripsii vettä. Kaupassa käytiin, Topi nukkui rattaissa koko reissun.
Vaipoista ollut puhetta. Meidän potralle pojalle käy jo 3 Liberot. Topillä näytti olevan sama juttu kuin Lukalla aikoinaan, eli Pampersit aiheutti ihottumaa. Liberot ei. Muumi-vaipat taas ei ole istunut hyvin kummallekaan, eli ovat vuotaneet aina yöllä. Nyt sain vihiä ainakin Siwoissa myynnissä olevista vaipoista (edullisia) ja kokeilin niitäkin. Ne toimi ainakin Topilla. Pitää ostaa toinen paketti tässä.. hitsi kun en muista niiden merkkiä.. Osakestoiltu ollaan myös. Voi sitä pissan määrää, ei tuntiakaan kärsi olla kesto päällä Topilla, kun se on kainaloita myöten pissassa. Eli tiuhaan saa olla vaihtamassa. Hankalaa osittain tuo kestoilu, kun Topi nukkuu niin pitkään päivälläkin, ettei viittis aina herättää sitä kestojen vaihdolla :( Varmaan tuo ARTILLa oleva kokeilukassi olis tarpeen meilläkin.
Mulla oli jälkivuoto myös yllättävän niukka ja kesti odotettua vähemmän aikaa. Olisko ollut reilut pari viikkoa sen vuoto (sellasta tuhrua lopuksi, pärjäs pikkuhousunsuojilla). Esikoiselta kesti varmaan 5 vk!
t:Rouva ja Topi 7vk
Joten kopsaan tännekin:
Pukkaspa sitten rintatulehduksen tänne. Yöllä vasenta rintaa pakotti kovasti, ja aamulla sitten särki niin kamalasti lihaksia että piti ottaa paramaxia ja painua koisimaan takas. Kuumetta en ole mitannut, en usko että on kovinkaan paljon - saas kattoo mikä tilanne illemmalla. Rinta on tosiaan vähän punoittava, oon sitä pumppaillu tyhjemmäksi. Eihän pelkkään tiehyttukokseen kuulu toi lihasten kivistys(niinkuin kuumetta nostaessa)??
Vauvallakin nokka rohisee, ja mies valittaa kurkkuansa ja köhii. Eli hyvin menee kaikilla. Esikoinen on isällään joten säästynee tältä.. Oottako muuten käyttäneet äidinmaitoa vauvan tukkoiseen nenään?Keittosuolatippoja kävi mies hakemassa, mutta ehkä vois koklata maitoakin??
Vaipanvaihtoon!
Meillä on myös molemmille Pampersit aiheuttaneet ihottumaa vauva-aikana, kuten Rouva80 mainitsi myös, ja ollaan käytetty Liberoita sekä Lidlin vaippoja. Lidlin vaipat olivat esikoisella jossain vaiheessa ainoat käytössä olleet, koska olivat jotenkin kaikkein sopivimpia. Varmaan myös edullisia, en muista hintoja enää.
Meillä on ollut tänään pitkästä aikaa kitinä- ja torkkupäivä. Huomenna lähdetään viikoksi reissuun, joten liekö äidin stressaus sitten siirtynyt äidinmaidosta vauvaankin.
Aika hurjat näpyt on nyt pojalla, toista kierrosta mennään eli ekat näpythän oli jo ihan ensimmäisinä päivinä.
Kix, et ole ollenkaan holtiton kuplivan nauttimisen kanssa, kateeksi käy! Heti kun vaan tulee aiheen tynkää, niin ilomielin teen samoin..Taitaa kyllä mennä syyskuulle, kun on aihetta tiedossa, mutta silloin siis. Ihana tunne, kun tämä vauva on huolinut pulloakin ja olen jaksanut pumpata, eli jo pelkästään se tieto, että jossain vaiheessa halutessaan voi olla poissa, olipa syy sitten mikä tahansa. Vielä ei kyllä tee mihinkään mieli, kun ei oo sopivia vaatteita. Mutta ei siitä nyt sen enempää valitusta, edelleen ottaa päähän ja ahdistaa liian pienet vaatteet kaapissa...
Hyvää viikon jatkoa kaikille,
Tonttu ja vauva 4 vko
Onko muilla tämä tekstin kirjoitusikkuna todella pieni? Vaikea kirjoittaa kun yhdelle riville mahtuu vain pari sanaa.
Meillä on viheliäinen ongelma :( Aina n. 15min imetyksen jälkeen alkaa oikeassa rinnassa todella voimakas vihlonta ja polttelu, käy niin kipeää että pitää välillä ääneen valittaa. Se saattaa kestää pahimmillaan tunninkin ja tuntuu selän puolella/ kainalossa asti välillä. Sama rinta mihin se tulehdus tuli, 10vrk kuurista olen syönyt antibiootteja jo puolet.
Nänni on puolet isompi kuin oireettomassa rinnassa ja koko rinnanpää on hellänä ja pienestäkin hipaisusta muuttuu heti ryppyiseksi ja nänni kovettuu. Mikähän ihme tässä nyt on vikana? Löysin netistä pari muutakin vastaavaa tapausta ja veikkailtiin verenkierto-ongelmia (raynaudin oireyhtymä tms.. mutta ei mulla mene sormet eikä tuo nänni valkoiseksi, väri ei muutu milloinkaan), ja sitten sitä että uusi maito alkaisi valmistua niin voimallisesti että se sattuu. Tai sitten yksi syy voisi olla sammas. En tiedä, mutta niin kipeäksi kyllä menee että todellakin tekisi mieli lopettaa kipeästä rinnasta imetys kokonaan! Tulehdusta ennenhän imetys sattui, mutta enää ei satu muutakuin se jälkikipu, itse imetys ei tunnu pahalta. Ja toinen rinta on täysin OK.
Siidereitä minä olen jo maistellut jonkin verran (noin pari desiä per vrk maksimissaan). Meillä kun tää on käytännössä luisunut siihen että tyttö saa korviketta noin puolet - yhden tetran päivässä eli on osittain korvikkeella.
Mulla on enää yksi kilo lähtöpainoon pudotettavana, mutta se lähtöpainokin on 69kg eli siinä olis ainakin 4-5 kiloa pudotettavana että kaikki vaatteet mahtuis päälle. Nyt mulle mahtuu kaikki paidat (mutta ei tod. välttämättä näytä hyviltä :) ja parit housut, suurin osa housuista on vielä liian tiukkoja.
Tytön kanssa muuten mennyt hienosti, näppyjähän sekin on ollut viikon ikäisestä asti naama täynnä mutta olkoot, eiköhän ne ennen pitkää katoa. Yöt nukkuu hyvin ja heräilee vain pari kertaa, ja päivällä ottaa ainakin kahdet 1-3h päikkärit. Ja kasvaa kovasti, ne mun ostamani 44-senttiset puvut ei enää mahdu päälle :) itse koitettiin mittailla että olisi kasvanut ainakin 2 senttiä pituuttakin.
Meillä käytetään muumivaippoja sitä pienintä mahdollista kokoa :) ja sitten on liberoa ja pampersia 1 ja 2 kokoja. Ei puhettakaan että mihinkään 3 kokoon vielä voisi siirtyä :)
Alcatraz ja typy 3vko 6vrk
Alcatraz: kuulostaa ikävältä toi sun ongelma. Mullakin sattuu oikeaan rintaan imettäessä ja jälkeen, mutta ei nyt aivan noin pahalta kuulosta kuin sulla. Pitäiskö sun käydä lääkärissä? Mäkin aion ottaa sen kivun puheeksi jälkitarkastuksessa. Meilläkin menee nyt yks tetra korviketta päivässä, kun aloin antamaan yhden, pari syöttöä pullosta, nää tissitkin on jotenkin rauhoittunu, varmaan maito vähentyny (oisko?) mut huomattavasti siedettävämmät on nää lollot ilman niitä kauheita paakkuja. :D
Mun lähtöpaino oli 64kg eli matkaa on vielä n 10 kilon verran..blaah. Mähän lihoin yli 20kg.. onneks oon pitkä, etten nyt ihan hirveen lihavalta näytä, mutta ne pienet vaatteet kaapissa... haluaisin jo muutakin päälle ku iänikuiset imetystopit ja lököttävät kaprit ja äitiysfarkut..
heh, mulla ku saattaa mennä useampi siideri jos sille alan, parempi siis olla siiderittä. :D
Kix
ja muille saman "tissionkelman" parissa kamppailevat. Kokeile sitruunamehua (ihan sitruunasta tai siitä sitruunan muotoisesta pullosta) laittaa nänniin, jos se kirvelee kuin hullu, se on sammasta (hiivatulehdus). Se voi lähteä kun sivelee sitä sitruunaa monta kertaa päivässä muutaman päivän ajan. Sitten kun sen sitruunan laittaminen ei satu niin sammas on mennyt ohi. Vauvan suulle täytyy tehdä sama käsittely (voi käyttää puolukkaa tms), muutenhan saat nänniin sen sammaksen aina takaisin imettäessä. Sammas voi olla myös "sisällä", jolloin ei sitruunamehu auta. Oireena voi olla kutiavat nännit ja vihlova kipu tississä. VOI olla myös että teidän vihlonta on vain maidon herumisen alkaessa olevaa normaalia kipua, mitä joillain tulee. Tässä tällasta kotilääkärisöintiä, kysykää ihmeessä neuvolassa tästä ja tarvittaessa lääkärille. Mulla on ollut myös vihlontaa esikoisen aikaan, silloin kun aloitin imettämään. Pikkuhiljaa se katosi, eli oli varmaan "uutuudenjäykkä" tissi, kun ekaa kertaa imettelin ekaa lastani :)
Sataa, sataa, sataa... olipas harmaa päivä : ( (tosin ei haitannut poikia kun peuhasivat sateessa...) loppuviikoksi on luvattu helteitä mutta saapa nähdä pitävätkö ennusteet tälläkään kertaa paikkaansa?!? Meillä on su ristiäiset ja vaatekaapista ei löydy kyllä sopivia vaatteita (alaosaan). Mulla tuli 12kg joista jäljellä nyt ehkä 6kg. Mun paino oli kylläkin ennen raskautta 56kg (pituutta 171) joten olin aika hoikka - niihin mittoihin en edes pyri vielä pitkiin aikoihin. Mulla on paino laskenut heti imetyksen loputtua kun oma normaali hormooni(ton)toiminta on palautunut ; )
No voi jepulis, nyt tää neiti sitten heräsis kun on vedellyt liinassa viimeiset 2h - nyt alko sormien lussutus ja kohta täysi huuto kun huomaa että se ei olekkaan tissi!!!!!
palaan (taas) paremmalla ajalla.
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=789d9fd1-5757-11dd-b12d-…!
Paino ahdistaa täälläkin :( Se 4 kg on nyt jämähtänyt niin, että ei millään lähde. Syön kuitenkin ihan järkevästi. Ajattelin, että elän näin vielä viikon ja sitten aloitan tiukemman ruokavalion (en imetä, joten voin laihduttaa). Ristiäisiin olisi nyt viisi viikkoa ja olisi pakko saada toi maha pois. Ärsyttää niin paljon, että mitkään housut ei mahdu päälle, ei edes viitsi mennä minnekään, kun ei ole vaatteita. Kaikki kesävaatteet varmaan alkaa mahtua heti, kun kesä on ohi ;)
Meidän poju kasvaa 400 gramman viikkovauhtia, aikamoinen jössikkä :) Nollakäyrällä silti mennään. Mojova kaksoisleuka on ilmestynyt jostain :)
Uskaltauduin ilmoittautumaan jo syksyn tanssitunnille, toivottavasti mies pääsee töistä katsomaan poikaa ajoissa, jotta pääsen tunnille.
Poltsi+poju 5 vk
Taitaa sade painaa vauvaakin kun eilisenkin päivän nukkui lähes koko ajan ja sama tahti tuntuu jatkuvan tänäänkin.
Painosta: mulle tuli 18 kg tässä raskaudessa joista 12 kg oli poissa 1,5 vkoa vauvan syntymästä. Nyt on siis 6 kg vielä jäljellä mutta se kyllä tippuu nopeesti kun alan käymään kävelylenkeillä. Vielä en ole pystynyt tekemään oikein reippaita, pitkiä lenkkejä kun tuo häpyluun tienoo ei oikein ole palautunut tuon "jättiläisvauvan" ponnistamisesta. Viime raskaudessa tuli 20 kg ja sekin lähti tosi nopeesti pois eli en kanna kiloista huolta.
Tutista: tämä meidän nuorimmainen ei suostu imemään tuttia ollenkaan. Eilen kuulin anopilta "hyvät vinkit" tutille opettamiseen, eli ekaksi neuvoi kastamaan tutin sokeriveteen. Kun tyrmäsin ajatuksen samantien, ehdotti seuraavaksi että laittaa tutin ensin omaan suuhun ja sitten lapsen suuhun! Mä olin ihan kauhuissani ja sanoin anopille pari valittua sanaa aiheesta. Lisäsin vielä että mun mielestä vauvan ei ole mikään pakko edes oppia imemään tuttia. Meidän vanhemmat lapset käytti tuttia alle puoli vuotta ja vain nukahtaessaan. Hyvin olisi pärjätty ilmankin.
Kylvyistä: meillä kylvetetään vauva kaksi kertaa viikossa ja pyllyä pestään kakan jälkeen. Aamuisin pyyhkäisen lisäksi vanutupolla korvantaustat ja kaulapoimut kun vauva on aika kova puklailemaan. Yleensä suoritan nuo lappupesut vauvaöljyllä.
Tällaista täällä meillä tänään.
GeddyLee ja Pikkutassu 4 vkoa+5 pv
Ihan ensimmäiseksi: Saako tätä viestilaatikkoa venytettyä jotenkin??? Ärsyttää tää minitila!
Rytmintynkää pukkaa meillä. (Eli siis näin sanottuani vaihtuu tietty hetimiten) Eli yöunille asettuu n. klo: 23. Vaikka monena iltana onkin ensin näyttänyt, että käy aiemmin, niin aina ähkii ja puhkii itsensä hereille jossain vaiheessa ja lopullinen "tainnutus" onnistuu vasta silloin. Yöllä syödään yleensä 1-2 aikoihin ja 4-5 aikoihin edeltävistä syötöistä riippuen. Ylös noustaan yleensä 7-8 välillä. Sen jälkeen saattaa olla jonkin aikaa melko hyväntuulisena hereillä. Sitten on tunnin kahden välein tankkailua ja vähän vingertelyä mahdollisesti. Ehkä lyhyitä torkkuja ottaa. Jos on hyvä päivä niin nukkuu iltapäivällä pitemmät unet. Sitten iltaa kohden syö taas vähän tiheäämin ja ottaa pikkutirsoja, joskus jopa tunnin kaksikin. Huonompina päivinä on vain sylitorkkuja, joista säpsii hereille. Näin varsinkin kakkaa odotelessa. Ja yhden huonon päivän jälkeen usein yksi tai kaksikin parempaa päivää.
Tutittelusta: tuo jalo taito on siis viikko sitten opittu, mutta on toisaalta aika rasittavakin, vaikka usein pelastaakin. Neiti suostuu imemään vaan noita tiettyjä ensitutteja, joiss aon se rengas. Ja pienet kädet haroo ja tarttuu siihen malliin, että usein kiskoo itse tutin suustaan.
Sammas vai ei sammas... Mulla on myös ollut nyt parin päivän ajan häiritsevää tuikkimista nänneissä, etenkin oikeassa. Ei ole herumiskipua eikä maidon "kihisemistä" rintoihin (imetysten välissä)., vaan semmoista paikallisempaa... Tein Rouvan sitruunamehutestin, mutta se kertonut mitään. Ei kirvelyä, tuntui vaan viileältä. Vai olisko se sitruunajuttu (kelt. pullosta) menettänyt tehonsa, kun oli mennyt kuukausi sitten vanhaksi? Kyllä se ihan sitruunalta vielä haisi... No mene tietä häntä, mitä lie nyt sitten onkaan.
Vauva itkeskelee, joten mentävä on. Ei ollut näköjään tänään se hyvä päivä, kun nukkuu pitemmät päikkärit, jos ei sitten ota myöhemmin...
Ananas700 ja Sanni 6 vkoa ja 1 päivä
Vauva nukkuu, joten äkkiä koneelle:)
Meillä on alkanut pikkuhiljaa muodostua jonkunlaista rytmiä päiviin. Yöt menee vieläkin miten menee, mutta viime yönä neiti nukkui yhden 3 tunnin ja muutamia 2 tunnin pätkiä ihan rauhallisesti. Nyt onkin taas vähän virkeämpi olo kun ei herää joka puolen tunnin välein vauvan ölinämölinä parkaisuihin. Meillä ei nukkumiseen vaikuta positiivisesti ulkoilu, vaunujen keinuttaminen tai muukaan heijaus. Kantamisesta neiti sen sijaan pitää, joten reppu on ollut käytössä jonkun verran ja nyt pitäisi oppia toi liinan sitominen. Eilen yritin, mutta meni kietaisuristi2 mönkään.
Me ollaan kylvetty tähän asti kerran viikossa, mutta nyt ajattelin, että voitaisiin aloittaa tiheämmät kylpemiset. Vaippana käytetään vieläkin Pampersin 1:stä, mutta vaippaihottumaa on ollut jo kahteen otteeseen. Ehkä meidän pitää siirtyä myös Liberoon tms. Aamupesut hoidetaan edelleen eli poimujen puhdistus, korvantaukset ja rähmivä silmä (edelleen). Tukkaa harjailen päivittäin ja puolen tunnin ilmakylpyjä on yritetty ottaa joka päivä. Kestoilu pitäisi aloitella kohtapuoleen kun toi kakka vaan muuttuisi pikkuisen kiinteämmäksi ja sitä tulisi vähän harvemmin.
Alkohoolista: mäkin maistelin jo shampanjaa lasillisen verran kun sitä meille tuotiin Ranskasta (tää kuullostaa nyt fiinimmältä kuin mitä on). En tosin uskaltanut heti imettää vaan annoin korviketta kun vauva alkoi melkein heti vaatia ruokaa. Siideriä maistoin jo raskausaikan lasillisen kun yritin saada synnytyksen käynnistymään (ei auttanut). Jostain syystä ei kuitenkaan siideri eikä toi shamppanja kumpikaan maistunut kovinkaan hyvältä. Harmillista. Kyllä mäkin aion maistella enemmänkin kun tulee joku sopiva kinkeri kohdalle.
Neuvolassa käytiin eilen ja hyvin oli neiti kasvanut. Kilon verran oli tullut lisää painoa alimpaan mitattuun ja pituutta 3 cm. Eilen illalla olikin ensimmäinen pitkä imetyssessio. Olin jo ihmetellyt ihmisten puheita pitkistä iltasyötöistä kun meidän neiti on ollut tyytyväinen melko lyhyisiin ruokailuhetkiin. Ehkä kunnon syönnin seurauksena vauva nukkui paremmin. Ollaan annettu nyt viikon verran Disflatyl tippoja, kun oli niin kovia masukipristelyjä. Tuntuu, että ne on kyllä auttaneet masuvaivoihin. Nykyään tulee oikein kunnon ilmapaukkuja ja röyhtäisyjäkin. Edelleen kuuluu sitä "zhäck" ääntä kun vauva imee rintaa. Samalla menee ilmaa masuun. Neuvolantäti arveli, että ääni voisi johtua vauvan tarpeesta estää liian maidon tulo suuhun irrottamalla imuote hetkeksi. Enpä tiedä.. mun mielestä ääni kuuluu vaikka rinta olisi jo melko tyhjiin imetty. Imuote sinällään on kyllä oikeannäköinen ja tuntuu napakalta.
Täällä tulee nyt vettä kuin aisaa. Eipä tarvitse lähteä vaunuilemaan:) Kysyin neuvolassa vielä liikunnan aloittamisesta ja terkka oli sitä mieltä, että rankempi liikunta kannattaa aloittaa vasta kun jälkivuoto on loppunut. Mulla on vielä pikkuisen vuotoa, toivottavasti kohta loppuu. Parin viikon päästä on jälkitarkastus. Lantionpohjan lihakset kaipaa vielä palautumista. Luulin jo, että lihakset on ihan ok kunnossa, mutta kun yritin tehdä pissatestiä niin se epäonnistui komeasti:)
Tulipa pitkä kertomus. Pahoittelut.
Terhetär ja neiti 3 vk 6 pv
Su nousi kuume ja kiukkusi koko päivän, mahaansa ilmeisesti. Ja nukkui tosi paljon ja tissi ei kelvannut. En uskaltanut alkaa näin pientä itse lääkitsemään joten mentiin Kysin yhteispäivystykseen. Osastollehan siitä sitten jouduttiin ja verikokeita ja pissanäytteitä otettiin. Vielä ei tiedetä mistä kuume johtuu mutta tulehdusarvot ja CRP olivat kovasti kohollaan. Kuumetta oli yli 38. Antibioottia antavat suoneen ja aluksi myös ravintoa. Nyt näyttää jo paremmalta teppanan olo, kuume on laskenut.
Minä tietty olen yöpynyt osastolla myös kun kerran tissit on muhun asennettu kiinteästi. Tiedän siis, mitä hartiajumi tarkoittaa :)
- Pirkko
Me ollaan käytetty tukkkoiseen nenään vain Humidosea, sai sitä sairaalassakin jo. Silloin tällöin edelleen pojalla nokka tukossa :| Onnittelut kaikille kesämammoille :D
mamma ja poika 5 vk
Pirkolle tsempitykset ja pikaista paranemista pienelle!!
Meilläkin sadesää tuntuu vaikuttavan vauvan nukkumiseen, eilen nukkui pitkät päikkärit ja nyt äsken nukahti poikkeuksellisesti itse sitteriin, vaikka on koko aamun jo torkkuillut. Yönkin nukkui tosi hyvin, oli ihanaa kun menin ite samaan aikaan koisimaan, niin aamulla heräsin jopa ennen vauvaa :)
Nuhakin tuntuu helpottaneen vauvalla, ja mulla ei sitten rintatulehdus pukannutkaan päälle, on vain ilmeisesti tukos, kun pärjää pelkällä tiheällä tyhjentämisellä. Vähän on vielä kosketusarka ja punainen, mutta kuumetta ei ole.
Painosta: Mulla kanssa on vielä ylimääräistä,4kg vielä. Kuvista varsinkin huomaa, kuinka rehevältä sitä näyttääkään :( TOSIN, makea on maistunut, enkä ole yhtään katsonut mitä suuhuni pistän, että en ihmettele vaikka onkin ylimääräistä ;) Jostain kumman syystä kilon olin kuitenkin tiputtanut kun kävin viikko sitten vaakalla, että kai ne sitten pikkuhiljaa lähtee.. Vaunuilemassa koitan käydä joka päivä kerran, pari. Ne ovat sellasia 30min. pieniä lenkkejä, kun pikkuherra ei viihdy vaunuissa yleensä kauempaa. Koitan kuitenkin kävellä vauhdikkaasti, hikeen asti, että niistä olis jotain hyötyä...
Syksyllä aion järkätä itseni tanssimaan, sinne vain mahaa löllyttämään ;)
Nyt pottua poskeen, 10v.hoputtaa vieressä. Jospa vauvakin nukkuis niin, että saadaan syödä kaikki rauhassa yhdessä ...
Jakselemisia kaikille!
Sakariini ja torkku-ukko 7,5 vkoa
oho caps jäi päälle...
ekaks, Pirkon pienelle pikaista paranemista!
Juotteko te imettävät kahvia ja kuinka paljon? Tuleekohan siitä vatsanpuruja pienelle kovasti?Itsellä menee aika paljon kahvia tän univajeen takia, tai no 2-3kuppia päivässä. En oikein osaa vältellä noita ruokia... no suklaata en syö muutenkaan ja herneet ja omput on ollut pois ruokavaliosta, samoin ruisleipä :(. Vauvalla on etenkin pitkien iltaimetys sessioiden jälkeen kovasti maha kipee, oiskohan kuitenkin ennemmin se ilma kuin mun ruokavalio.. ?
Eilen annoin illalla pullosta kun puklas kaiken mun maidon pois :(. Kamala katsoa kun toinen kärsii... suihkut on nyt onneks laantunu.
Nyt pakkaamishommiin, huomenna reissunpäälle, voi tulla vierotusoireita.. heh
kix ja kixin vauva 5vk5pv
Vaipoista taasen: Joku oli jäänyt kaipaamaan Huggies-vaippoja. Meilläkin käytettiin lähes yksinomaan niitä keskimmäisellä. Olisin mieluusti käyttänyt/kokeillut nytkin. En tiedä sitten olisivatko tälle vauvalle käyneet, kun on ainakin toistaiseksi sirompi kuin veljensä. Tosin hyvää vauhtia pulskistuu hänkin. Ei kyllä mitenkään ehdi veljensä tapaan 3-kuisena yli 8 kilon painoon :D Aluksi tuntui, että Pampersin 3 koko on julmetun iso, mutta nyt kun ovat olleet muutaman päivän käytössä niihin on tottunut niin, etten enää 2 laittaisikaan, ainakaan yötä vasten.
Nukuttamisesta: minä olen ainakin niin laiska, että annan vauvan suosiolla nukahtaa syliin, enkä herätä ennen sänkyyn laskemista. Ja vaikeampina päivinä, kun ei meinaa nukahtaa millekään unille, laitan meidän parisänkyyn sen mun peiton sisälle. Siellä nukkuu poikkeuksetta paremmin, tai jos heräilee kesken unien niin saattaa jopa nukahtaa sinne mun tuoksuihin (maidon ja hien hajuun) uudelleen. Niinpä meillä on usein sänky petaamatta. Eli jos vieraita tulee niin makkarin ovi vaan visusti kiinni... Röystäyttämisestä olen yrittänyt pitää kiinni öisinkin, vaikka olisin kuinka väsynyt. Jos sen jättää tekemättä kostautuu se kuitenkin monin kertaisena valvomisena.
Vatsallaan olemisesta: Viihtyykö teidän muiden vauvat vatsallaan? Meillä saattaa hetken jollain pehmeällä alustalla, vuoteessa tai sylissä. Lattialle en ole raaskinut laittaa, jotenkin on niin vigerrystä se vatsallaan oleminen. Hetkittäin nostaa ja kannattaa päätään napakasti vatsallaankin, mutta herkästi kuitenkin "nokkaisee" alaspäin.
Hikoilu/vilutus: Parina ens. vkona mulla tuli niitä yöllisiä hikiaaltoja, mutta nyt varmaan kuukauden päivät minua on pikemminkin palellut yötä päivää. Yöllä pitää peitto olla visusti päällä ja aamulla paleltaa, kun pitäisi aamupalalle ym. nousta. Vaikka meillä on 21-23 astetta lämmintä ja isommat kakrut tulee aamupalapöytään pikkareissa.
Mieliala: en tiedä johtuuko rikkinäisten öiden aiheuttamasta väsymyksestä vai mistä, mutta olen ollut jotenkin lamaannuksissa ja todella saamaton (ei sillä että olisin noin muutenkaan hirveän puuhakas). Välillä tirahtaa kyynelkin, vaikka kaikki onkin mulla ihan hyvin. Auttavainen mies, terveet lapset jne.jne. Ja joskus tuntuu, ettei jaksaisi nähdä ketään tai puhua edes puhelimessa, kun sekin tuntuu välillä soivan liian usein. Tuntuu kivemmalta istua tukka hapsottaen tässä koneella. Toisina päivinä taas tuntuu ihan hyvältä hakeutua ihmisten ilmoille ja kontakteihin muiden kanssa. Se on niin päivästä kiinni. Tänään on hyvä päivä, kun paras unipätkä yöllä oli 1-5 ja vauva on nukkunut aamupäivälläkin pikkupätkän ja nyt on taas nukkumassa. Itse on saanut syötyä rauhassa, käytyä pesulla jne. Mulla ainakin selkeästi verensokeritasot vaikuttaa mielialaan.
No, jatkan taas myöhemmin, jos jotakin pälkähtää päähän... Toivottavasti te muutkin kohta löydätte linjoille :)
Ananasakäämä