"Se nyt vain on kestettävä"
Missä ihmisten empatia kyky on?
Miksei pystytä asettautumaan toisen asemaan?
Millainen ihminen sanoo noin? Ja pelkästään noin, sen jälkeen ongelma unohdetaan ja jätetään toinen yksin potemaan.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 37-vuotiaana aivan kauhea elämäntilanne. Jouduin yt:issä työttömäksi ja mies jätti ollessani raskaana 6 kk:lla. Samanaikaisesti isäni kuoli sydänkohtaukseen ja äidilläni todettiin syöpä. Vaikean raskauden lisäksi oli kroonisesti sairas koira.
Silloinen ystäväni oli kova pohjalainen akka, joka tosiaan hoki mulle tuota "on vaan kestettävä" kun itkin elämääni. Voin sanoa että se ei auttanut YHTÄÄN. Kun ihan oikeasti mietin sitäkin vaihtoehtoa, että en vaan kestä ja lopetan elämäni, ja ainoa syy miksi en tehnyt sitä oli että en voinut viatonta lasta tap_paa samalla.
Ei kenenkään olisi tarvinnut minulle mitään valehdella, mutta olisi ollut kiva nähdä ystävän kasvoilla jotain myötäelämisen tunnetta, kuulla vaikka että "onpa sinulla sattunut paljon menetyksiä samaan syssyyn, ei ihme että ahdistaa", edes vähän jaksanut kuunnella ns. valitusta (en ole yleensä krooninen valittaja enkä silloinkaan halunnut kuormittaa ketään asioillani, mutta nuo asiat oli niin pinnalla mielessä silloin että en oikein osannut kevyttä kivaa smalltalkiakaan ystävälle jutella, vaan olisin kaivannut kuuntelijaa). Mutta ystävä kuunteli hetken, totesi että on kestettävä ja ruikutus ei auta, ja otti etäisyyttä koska en ollutkaan ns. kivaa seuraa enää. Siihen jäi se ystävyys sitten, minua ei enää kiinnostanut hänen seuransa sittenkään kun olin taas jaloilleni henkisesti päässyt.
No mitä muuta mahdollisuutta sulla tossa tilanteessa oli kuin kestää, jatkaa elämää ja selviytyä eteenpäin? Ainoa millä tilannetta tossa pystyy korjaamaan oli nappi otsaan kroonisesti sairaalle eläimelle. Isääsi et saa millään henkiin ja äitiäsi terveeksi ja vauva tulee aikanaan. Mitä muuta olisit voinut kuin kestää?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut työnantajat jotka ovat heti sättimässä kun työntekijä ei ole tulossa töihin koska on kipeä ja on oikeasti kykenemätön töihin. Pitäisi vaan kuullemma kestää olla lähes 40 asteen kuumeessa ja säryissä töissä koska muutkin ovat tai jos on ollut pienessä leikkauksessa ja tarvitsee viikon tai kaksi lepoa niin toisena päivänä on jo kyselemässä mikset ole töissä jne.
Tuo nyt ei liity mitenkään aiheeseen. Työnantajan tehtävä ei ole empatisoida työntekijöiden ongelmissa vaan maksaa rahaa työsuoritetta vastaan. Toki moinen työnantaja voi olla hölmö ja väärässä jos a) ei ymmärrä sairastamisen ja työkyvyttömyyden yhteyttä tai b)luottamuspulaa ilmaiseva epäillen työntekijän vain petkuttavan. Mutta kuten sanottua, ei liity aiheeseen. Jos on kököllä työnantajalla töissä, niin se vaan on kestettävä. ;)
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin noin, kun harmittelin aurauksen tasoa ja sitä, että vaunuilla on todella vaikea liikkua.
Oma vika, että on lapsia, oma vika kun ei pääse mihinkään ja sitten vielä tuo, että se nyt vaan on kestettävä, älä valita.
Huutonaur~ ja anteex 😂
Vierailija kirjoitti:
Niin totta. Joskus olen erehtynyt kertomaan jostain ongelmastani serkulleni, ja vastaus on aina "no etsä sille voi mitää, ei kannata valittaa"
Serkkusi on oikeassa ja hänellä on elämänasenne kohdillaan. Ottaisit opiksesi, etkä valita siitäkin asiasta johon et voi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Realisti. Viime kädessä vain itse voit auttaa itseäsi, muuttaa asennettasi ja ajatusmallejasi.
Ei pidä paikkaansa jos ympärillä on myrkyllisiä ihmisiä.
Meillä on valinnanvapaus. EI myrkyllisten kanssa ole pakko olla tekemisissä.
Empatiaa ei kyllä kaikilta tarvitsekaan saada, lähimmiltä korkeintaan, muut voisivat kannustamaan sua muutokseen, eikä vaan sietämiseen/jaksamiseen.
Onpas kapeamielinen kommentti. Maailmassa on kenties miljardeja ihmisiä, joilla ei ole valinnanvapautta lähes minkään asian suhteen elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin noin, kun harmittelin aurauksen tasoa ja sitä, että vaunuilla on todella vaikea liikkua.
Oma vika, että on lapsia, oma vika kun ei pääse mihinkään ja sitten vielä tuo, että se nyt vaan on kestettävä, älä valita.
Miksi se piti sanoa ylipääätään muille? Kaikki ovat varmasti samaa mieltä kanssasi aurauksen huonosta tasosta, mutta ei sitä valittamisen määrää jaksa kuunnella. Aurauksen taso, kuten eivät muutkaan asiat parane valittamalla.
Tuollaisessa tilanteessa normaali ihminen vastaisi, että "niinpä, on kyllä tosi tympeää muutenkin niin sinulla vielä vaunujen kanssa!"
Asia, jolle ei mahda mitään, mutta joka kuitenkin tympii melkein kaikkia. Kuten muutkin sääolosuhteet. Valitukseen osallistuminen osoittaa myötätuntoa.
Niin totta. Joskus olen erehtynyt kertomaan jostain ongelmastani serkulleni, ja vastaus on aina "no etsä sille voi mitää, ei kannata valittaa"